Refleksje dla nauczycieli pracujących z dzieckiem z ADHD.rtf

(65 KB) Pobierz
ABC dla nauczycieli pracujących z dziećmi z ADHD

Refleksje dla nauczycieli pracujących z dzieckiem z ADHD

(Opracowały mgr D. Koj, mgr D. Pniowska)

Praca z dzieckiem z ADHD nie jest łatwa. Dziecko z ADHD potrzebuje wsparcia i pomocy. Potrzebuje naszej wiary, że ono chce, tylko nie potrafi. Praca z dzieckiem nadpobudliwym jest czasochłonna i obciążająca, wymaga zaangażowania ze strony nauczyciela. Można z nim pracować tylko bezpośrednio asystując mu, w pełni indywidualizując proces nauczania.

Nie osiągniemy żadnych efektów, jeśli nie zmienimy naszego nastawienia do tego problemu. Chciałybyśmy podzielić się kilkoma refleksjami, które nasunęły nam się po kilkuletniej pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi z ADHD, ich rodzicami i nauczycielami.

Aby pomóc dziecku z ADHD i sobie należy pamiętać:

Ø    Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi ma swoje uwarunkowania biologiczne. Objawy nie są winą dziecka, nie są też winą rodziców i nauczycieli.

Ø    Objawy ADHD trwają latami. ADHD nie da się wyleczyć, można jednak poprzez umiejętne oddziaływanie wychowawcze, terapeutyczne i medyczne poprawić funkcjonowanie dziecka.

Ø    ADHD nie jest brakiem wiedzy czy umiejętności – zasadniczym problemem są trudności dziecka z utrzymaniem uwagi, motywacji i wysiłku na poziomie koniecznym do wykonywania różnych zadań lub powstrzymywania niepożądanych reakcji.

Ø    Dziecku z ADHD jest trudniej sprostać wymaganiom szkolnym i społecznym. Dzieci te potrzebują odmiennych rozwiązań, są to dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Ø    W przypadku ADHD nie ma gotowych rozwiązań, a każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia. Zrozumienie natury problemu pozwoli na zastosowanie właściwej strategii edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej.

Ø    Pomoc (praca) z dzieckiem z ADHD musi odbywać się na wielu płaszczyznach i wymaga współdziałania wszystkich zainteresowanych osób.

Ø    Pomoc dziecku z ADHD należy rozpocząć od:

-       prawidłowej diagnozy,

-       akceptacji i zrozumienia,

-       efektywnego zapobiegania zaburzeniom zachowania i trudnościom wychowawczym,

-       wyrównywania szans edukacyjnych,

-       zapewnienia dzieciom optymalnych warunków rozwoju, a ich rodzicom wsparcia i wielozakresowej pomocy.

Pamiętajmy!

Ø    Akceptujmy i szanujmy dziecko za jego cechy, a nie za jego zachowanie.

Ø    Zwracajmy uwagę na pozytywne relacje, zapewniajmy dziecku poczucie bezpieczeństwa, sukcesu, akceptacji
i uznania.

Ø    Dopasowujmy proces edukacyjny do potrzeb dziecka, a nie odwrotnie.

Ø    Poszukujmy mocnych stron dziecka we wszystkich jego sferach, tak aby można było wykorzystywać maksymalnie jego potencjalne możliwości.

Ø    Znajdźmy sposoby bezpiecznego wyładowania gniewu przez dziecko.

Ø    Zmniejszajmy niepewność i obawy dziecka poprzez stosowanie przewidywalnych schematów i ostrzegajmy go
o zmianach. Dzieci potrzebują przewidywalności i organizacji we wszystkich sferach działania.

Ø    Zawsze tłumaczmy dziecku, czemu dane zachowanie jest niedopuszczalne. Dzieci z ADHD bardzo często nie rozumieją konsekwencji swoich czynów.

Ø    Dawajmy okazję do ciszy i wypoczynku.

Ø    Zastanówmy się, jakie działania wywołują pożądane reakcje i częściej je stosujmy.

Ø    Zastanówmy się, jakie nagrody wywołują pożądane zachowania i zwiększajmy ich liczbę.

Ø    Uzupełniajmy ustne polecenia o bodźce wzrokowe.

Ø    Dzielmy ćwiczenia na niewielkie etapy.

Ø    Starannie przygotowujmy dziecko do wszystkich zmian w jego otoczeniu.

Ø    Zachęcajmy do pracy, działania, mówienia, chwalmy za podejmowanie prób.

Ø    Pozwólmy pracować w niewielkiej grupie, np. dzieci spokojnych, aby dziecko z ADHD mogło ich naśladować.

Ø    Zorganizujmy pomoc w nawiązywaniu poprawnych kontaktów z rówieśnikami, organizujmy specjalne gry i zabawy, aby dziecko mogło wcielić się  w różne role.

Ø    Dbajmy o właściwą komunikację i współpracę z rodzicami dziecka.

Ø    Przekazujmy informacje rodzicom dotyczące np. zadań domowych, rozkładu zajęć w postaci pisemnej.

Ø    Udane relacje między rodzicami dziecka są niezwykle ważne dla skutecznej pracy z uczniem z ADHD.

 

Życzymy sukcesów i radości z pracy z dzieckiem z ADHD!

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin