Narzędzia diagnostyczne:
MOWA1. Badanie artykulacji:
- kwestionariusze obrazkowe T. Bartkowskiej, G. Demelowej, D. Antos, G. Demel i I. Styczek, A. Balejko, J. E. Nowak, I. Michalak – Widery, - 'W krainie Lolandii" – kwestionariusz do badania wymowy dla dzieci młodszych – od 2 lat G. Billewicz i B. Zioło2. Badanie słuchu fonemowego, fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej:
- próby i testy I. Styczek, B. Rocławskiego, J. Muszynskiej i A Żarczyńskiej, J. E. Nowak- Skala pomiaru percepcji słuchowej słów J. Kostrzewskiego- Próba słuchu fonematycznego B. Kaji- "Zetotest" G. Krasowicz do badania pamięci fonologicznej- Test do odtwarzania struktur rytmicznych Miry Stambak3. Badanie różnych aspektów mowy:
- Kwestionariusz do ustalania zaburzeń mowy u dzieci L. Kaczmarka- Od obrazka do słowa Rodak, Nawrocka- Sprawdź jak mówię E. Stecko- Test obrazkowo – literowy do badania afazji J. Szumskiej- Afa – skala A. Paluch, E. Drewniak – Wołosz i L. Mikosza- Przesiewowy test logopedyczny Z. Tarkowskiego- Kwestionariusz niepłynności mówienia i logofobii Z. Tarkowskiego- Kwestionariusz Cooperów do oceny jąkania M. Chęciek- Logopedyczny Test Przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym S.Grabiasa, Z. M. Kurkowskiego i T. Woźniaka- Kwestionariusz badań przesiewowych do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci 2-, 4-, i 6-letnich Emiluta – Rozya, Mierzejewska, Atys- Test sprawności językowej Z. Tarkowskiego
PERCEPCJA WZROKOWA- Test 14 figur geometrycznych H. Spionek (3,0- 7,6)– klucz A. Morusiewicz ( S. Zabielski, 1985)- Test percepcji wzrokowej Marianny Frostig (3,11-7,11)- Test Bender – Kopittz (5,0-10,0)LATERALIZACJA- "Prawa – lewa" – test Piageta- próby R. Zazzo- próba kreskowania M. Stambak- test Z. Matejcka i Z Zlaba- "Ręka – oko – ucho’"– test Heada- kwestionariusz ręczności Oldfielda- próby eksperymentalne H. SkibińskiejROZWÓJ MOTORYCZNY- test Oziereckiego w opracowaniu A. Barańskiej dla dzieci 4,0-16,0 (Przewęda R. 1973)INTEGRACJA PERCEPCYJNO – MOTORYCZNA- Skala ocen rozwoju percepcyjno – motorycznego Kepharta- "Chińskie litery" M. Monroe – test uczenia się wzrokowo – słuchowego (oprac. J. Kostrzewski)- Próby integracji wzrokowo – słuchowo – ruchowej "I" M. Bogdanowicz- Próby Transformacji – próby "T" M. Bogdanowicz- Wzrokowo – Słuchowy test Powtarzania Cyfr E. Koppitz- Próba Reprodukcji Rytmu Z. Zlaba (oprac. M. Bogdanowicz)
Literatura:
Antos D., Demel G., Styczek I., Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1978Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno – motoryczna, Warszawa 1997Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, Warszawa 1992Balejko A., Jak usuwać wady wymowy. Porady dla nauczycieli i rodziców, Białystok 1992Bartkowska T., Rozwój wymowy dziecka przedszkolnego, Warszawa 1968Billewicz G., B. Zioło, W krainie Lolandii, Kraków 1992Chęciek M., Kwestionariusz Cooperów do oceny jąkania, Lublin 1993Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich, Warszawa 1995Kaczmarek L., Kwestionariusz do ustalania zaburzeń mowy u dzieci, Poznań 1955Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001Kephart N. C., Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, Warszawa 1070Kostrzewski J., Skala pomiaru podstawowych zdolności szkolnych, Warszawa 1974 Muszyńska J., Żarczyńska A., Rozpoznawanie trudności w nauce czytania i pisania uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej. Zeszyt do indywidualnych badań, Olsztyn 1976Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993Nowak J. E., Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1993Paluch A., Drewniak – Wołosz E., Mikosza L., Afa – skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?,Kraków 2003Przewęda R., Rozwój somatyczny i motoryczny, Warszawa 1973Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny, Gdańsk 1995Rodak H., Nawrocka D., Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa 1982Szumska J., Metody badania afazji, Warszawa 1980Tarkowski Z., Przesiewowy test logopedyczny, Lublin 1992Tarkowski Z., Kwestionariusz niepłynności mówienia i logofobii, Lublin 1992Tarkowski Z., Test sprawności językowej, Lublin 1992Zazzo R., Metody psychologicznego badania dzieci, Warszawa 1974
sroka54