Nikołaj Buharin i Jewgienij Prieobrażenski- Abecadło komunizmu.pdf
(
527 KB
)
Pobierz
Abecadło komunizmu
Nikołaj Bucharin
i Jewgienij Prieobra
ż
enski
Abecadło komunizmu
Samokształceniowe Koło Filozofii Marksistowskiej
WARSZAWA 2008
Nikołaj Bucharin i Jewgienij Prieobrażenski – Abecadło komunizmu (1919 rok)
„Abecadło komunizmu” („Azbuka kommunizma”)
N. Bucharina i J. Prieobrażenskiego to obszerne
fragmenty rozdz. III (z części pierwszej) oraz
Wprowadzenia
i rozdz. VI (z części drugiej)
książki pod tym samym tytułem, wydanej po raz
pierwszy w 1919 r. Książka miała charakter
obszernego komentarza do Programu RKP(b)
uchwalonego na VIII Zjeździe.
Podstawa niniejszego wydania: antologia tekstów
„Marksizm XX wieku”, część I, red. naukowa
Janusz Dobieszewski i Marek J. Siemek,
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego,
Warszawa 1990.
Tłumaczenie z języka rosyjskiego: Janusz
Dobieszewski.
– 2 –
© Samokształceniowe Koło Filozofii Marksistowskiej
www.skfm.w.pl
Nikołaj Bucharin i Jewgienij Prieobrażenski – Abecadło komunizmu (1919 rok)
I. KOMUNIZM I DYKTATURA PROLETARIATU
1. Charakterystyka ustroju komunistycznego
Ustrój kapitalistyczny skazany jest na zagładę z powodu dwóch właściwych mu sprzeczności
wewnętrznych. Pierwszą jest anarchia produkcji, prowadząca do konkurencji, kryzysów i wojen, drugą –
klasowy charakter społeczeństwa, którego jedna część znajduje się i nie może się nie znajdować w
stosunku śmiertelnej wrogości wobec drugiej (walka klasowa). Społeczeństwo kapitalistyczne stanowiło
źle złożoną maszynę, w której jedna część ciągle stawiała opór drugiej. Dlatego też maszyna ta musiała
ulec wcześniejszemu lub późniejszemu zniszczeniu.
Jest rzeczą oczywistą, że nowe społeczeństwo musi mieć charakter o wiele bardziej zespolony niż
kapitalizm. Skoro sprzeczności kapitalizmu rozsadzają ten ustrój, to na jego gruzach musi powstać
społeczeństwo nie znające tych sprzeczności. Komunistyczny sposób produkcji powinny więc
charakteryzować następujące cechy: 1) musi to być społeczeństwo zorganizowane; nie może w nim
istnieć anarchia produkcji, konkurencja prywatnych przedsiębiorców, wojna, kryzysy; 2) musi to być
społeczeństwo bezklasowe, nie może się ono składać z wiecznie walczących ze sobą części, nie może być
społeczeństwem, w którym jedna klasa wyzyskiwana jest przez drugą. Społeczeństwem takim, w którym
nie ma klas i cała produkcja jest zorganizowana, jest społeczeństwo wspólnej pracy, społeczeństwo
komunistyczne.
Przyjrzyjmy się temu społeczeństwu bliżej.
U jego podstaw leżeć powinna społeczna własność środków produkcji. Oznacza to, że maszyny,
sprzęt, parowozy, statki, budynki fabryczne, składy, elewatory, kopalnie, telegraf i telefon, ziemia i
inwentarz zwierzęcy – wszystko to znajduje się w dyspozycji społeczeństwa. Nie poszczególni kapitaliści
i nie związek poszczególnych bogaczy włada tymi środkami, ale społeczeństwo jako całość. Cóż to
jednak znaczy? Znaczy to, że właścicielem nie jest jakaś jedna klasa, ale wszyscy członkowie danego
społeczeństwa. W sytuacji takiej społeczeństwo przeobraża się w zbiorowy artel wspólnej pracy. Nie ma
tu żadnego rozdrobnienia produkcji i żadnej anarchii. Wręcz odwrotnie, właśnie w takim systemie cała
produkcja ma charakter zorganizowany. Żadne przedsiębiorstwo nie walczy tu i nie konkuruje z drugim,
wszystkie bowiem fabryki, zakłady, kopalnie i inne przedsiębiorstwa stanowią coś w rodzaju jednolitego,
wielkiego warsztatu ogarniającego całą gospodarkę narodową. Rozumie się samo przez się, iż taka
ogromna organizacja zakłada ogólny plan produkcji. Jeśli wszystkie fabryki, zakłady, całe rolnictwo jest
jednym ogromnym artelem, to oczywiste jest, że wszystko musi być zaplanowane: to, jak rozdzielić siłę
roboczą między różne gałęzie przemysłu, jakie produkty i w jakiej ilości należy wyprodukować, jak i
gdzie kierować moce techniczne itp. – wszystko to musi być wcześniej, choćby w przybliżeniu określone
i według tego planu realizowane. Na tym właśnie polega zorganizowany charakter produkcji
komunistycznej. Bez ogólnego planu i ogólnego kierownictwa, bez dokładnej ewidencji i rachunku,
jakiekolwiek zorganizowanie jest niemożliwe.
Sama jednak organizacja nie wystarcza. Istota rzeczy polega jeszcze na tym, że organizacja ta jest
wspólną organizacją wszystkich członków społeczeństwa. Ustrój komunistyczny wyróżnia się, oprócz
zorganizowania, jeszcze tym, że likwiduje wyzysk, że likwiduje podział społeczeństwa na klasy.
– 3 –
© Samokształceniowe Koło Filozofii Marksistowskiej
www.skfm.w.pl
Nikołaj Bucharin i Jewgienij Prieobrażenski – Abecadło komunizmu (1919 rok)
Zorganizowanie produkcji bardzo łatwo jest przecież wyobrazić sobie w sposób następujący: garstka
kapitalistów włada wszystkimi, ale włada wspólnie; produkcja zorganizowana jest na tej zasadzie, że
kapitaliści nie rywalizują ze sobą, nie konkurują, pracę dodatkową wyciskają ze swoich robotników
wspólnie. Mamy tu do czynienia ze zorganizowaniem, ale także z wyzyskiem jednej klasy przez drugą.
Istnieje wspólna własność środków produkcji, ale jest to wspólna własność tylko jednej, wyzyskującej
klasy. Dlatego mimo zorganizowania produkcji nie jest to wcale komunizm. Likwidacji ulega tylko jedna
podstawowa sprzeczność – anarchia produkcji, natomiast sprzeczność druga – podział społeczeństwa na
dwie walczące ze sobą części – ulega wzmocnieniu; zaostrza się walka klasowa. Byłoby to społeczeństwo
zorganizowane tylko w jednej płaszczyźnie, gruntownie zaś rozbite w płaszczyźnie drugiej, płaszczyźnie
klasowej. Społeczeństwo komunistyczne nie tylko wprowadza zorganizowanie produkcji, ale także
uwalnia ludzi od ucisku społecznego. Jest zorganizowane we wszystkich swych aspektach.
Wspólnotowy charakter produkcji komunistycznej przejawia się we wszystkich szczegółach tej
produkcji. Tak na przykład nie będzie w komunizmie stałych kierowników fabryk oraz osób zajmujących
się przez całe życie jedną i tą samą pracą. Dzisiaj wygląda to tak: jeśli człowiek jest szewcem, to całe
życie szyje buty i do tego ogranicza się całe jego działanie; jeśli jest kucharzem, to całe życie gotuje; jeśli
jest dyrektorem fabryki, to całe życie kieruje i nakazuje; jeśli jest zwykłym robotnikiem, to całe życie
wypełnia cudze polecenia i jest podporządkowany. Niczego takiego nie ma w społeczeństwie
komunistycznym. Ludzie otrzymują tu wszechstronne wykształcenie i przygotowani są do różnych zajęć:
dzisiaj zarządzam obliczając, ile trzeba wyprodukować na najbliższy miesiąc butów lub bułek; jutro
pracuję w fabryce mydła, za tydzień, być może, w ogrodnictwie, a za następne trzy dni – w elektrowni.
Będzie to możliwe wtedy, gdy wszyscy członkowie społeczeństwa otrzymywać będą odpowiednie
wykształcenie.
2. Podział w ustroju komunistycznym
Komunistyczny sposób produkcji zakłada produkcję nie na rynek, ale dla zaspokojenia potrzeb
ludzi. Z tym, że produkuje tu na własne potrzeby nie oddzielny pracownik, chłop, ale cały ogromny artel.
Znaczy to, że nie ma tu towarów, a jedynie produkty. Produkty te nie są wymieniane, nie kupuje się ich i
nie sprzedaje. Są one kierowane do społecznych magazynów, z których pobierają je ci, którym są
potrzebne. Wynika stąd, że zbędne będą również pieniądze. Jak to? – spyta ktoś – przecież wtedy jeden
brać będzie bez umiaru, a drugi bardzo mało; ile zamieszania będzie przy takim rozdziale produktów.
Wyjaśnijmy to. Otóż w pierwszym okresie, być może w ciągu kilkudziesięciu lat, trzeba będzie,
oczywiście, wprowadzać różnego rodzaju przepisy: takie, na przykład, że produkty otrzymywać będą
tylko ci, którzy posiadają wpisy w książeczkach pracy lub okażą talon pracy. Natomiast później, gdy
społeczeństwo komunistyczne ostatecznie okrzepnie i się rozwinie, także to stanie się zbędne. Wszelkich
produktów będzie bardzo dużo, wszelkie rany od dawna będą zaleczone i każdemu pozwoli się brać tyle,
ile mu potrzeba. Ludzie nie będą mieli żadnego interesu w pobieraniu większej niż potrzebna ilości
towarów. Przecież, na przykład, dzisiaj nikomu nie przyjdzie do głowy kupować bilety na trzy miejsca w
tramwaju; na jednym siedzieć, a dwa pozostawiać wolne – nie ma takiej potrzeby. Tak samo będzie ze
wszystkimi produktami: brać się będzie z magazynów tyle, ile się potrzebuje. Sprzedaż nadwyżek także
– 4 –
© Samokształceniowe Koło Filozofii Marksistowskiej
www.skfm.w.pl
Nikołaj Bucharin i Jewgienij Prieobrażenski – Abecadło komunizmu (1919 rok)
będzie pozbawiona sensu: wszystko przecież będzie dla wszystkich powszechnie dostępne; w rezultacie
pieniądze stracą wartość. A więc w początkach ustroju komunistycznego produkty będą, zapewne,
dzielone w zależności od pracy, później zaś po prostu zgodnie z potrzebami obywateli.
Mówi się często, że w przyszłym ustroju zrealizowane zostanie prawo każdego do pełnego
produktu swej pracy; co wypracuje, to otrzyma. Jest to błędne i nigdy nie może być w pełni
wprowadzone. Dlaczego? Dlatego, że gdyby wszyscy otrzymywali to, co wykonali, to niemożliwe byłoby
rozszerzenie i ulepszenie produkcji. Część wykonanej pracy musi być zawsze przeznaczona na
rozszerzenie i ulepszenie produkcji. Gdybyśmy przejadali i spożywali wszystko, co wykonaliśmy, to
niemożliwe byłoby produkowanie maszyn. Każdy rozumie, że życie będzie się polepszać wraz z
rozszerzeniem i ulepszeniem maszyn, które produkować będą coraz więcej. Znaczy to zaś, że część pracy,
która jest w nich zawarta nie powraca do tego, kto pracował, że nigdy nie może być tak, by otrzymywało
się całość produktu swej pracy. Nie jest to zresztą wcale potrzebne. Dzięki maszynom produkcja osiągnie
taki poziom, że i bez tego zaspokajać będzie wszystkie potrzeby.
A więc raz jeszcze: początkowo podział produktu będzie dokonywany w zależności od pracy
(choć nie na zasadzie „pełnego produktu pracy”), a następnie według potrzeb: zapanuje obfitość dóbr.
3. Zarządzanie w ustroju komunistycznym
W ustroju komunistycznym nie będzie klas. Znaczy to również, że nie będzie w nim żadnego
państwa. Mówiliśmy już, że państwo jest klasową organizacją panowania, narzędziem ucisku jednej klasy
przez drugą; w państwie burżuazyjnym – ucisku proletariatu, w państwie proletariackim – ucisku
burżuazji. W ustroju komunistycznym nie ma ani obszarników, ani kapitalistów, ani robotników
najemnych, żyją w nim tylko równi sobie członkowie wspólnoty. Nie ma klas, nie ma walki klasowej, nie
istnieją organizacje klasowe. Nie istnieje więc i państwo, jest ono zbędne, gdyż nie ma walki klasowej,
nie ma kogo trzymać w ryzach i nie ma kto tego robić.
Jak w takim razie – można zapytać – będzie funkcjonowała tak ogromna organizacja bez żadnego
kierownictwa? Kto będzie opracowywał plan produkcji społecznej? Kto będzie rozdzielał pracę? Kto
będzie prowadził ewidencję społecznych wydatków i dochodów? Kto będzie, słowem, dbał o wszelki
porządek?
Odpowiedź nie jest trudna. Rolę głównego kierownictwa będą spełniać różnego rodzaju kantory
rachunkowe lub biura statystyczne (obliczeniowe). Będzie prowadzona na bieżąco ewidencja całej
produkcji i potrzeb produkcji; będzie określać się tam miejsca niedoboru i nadwyżki rąk do pracy,
wielkość produkcji. A ponieważ wszyscy od dzieciństwa będą przyzwyczajeni do wspólnej pracy oraz
będą rozumieć, że jest ona potrzebna, że zorganizowanie i plan czynią życie lżejszym, więc będą
pracować zgodnie ze wskazaniami owych biur obliczeniowych. Nie będą potrzebni ministrowie, policja,
więzienia, prawo, dekrety. Podobnie jak w orkiestrze wszyscy patrzą na pałeczkę dyrygencką i nią się
kierują, tak i tutaj wszyscy będą pracować zgodnie z tablicami ewidencji.
Nie ma tu więc żadnego państwa. Nie ma tu żadnej grupy i żadnej klasy, która stałaby ponad
pozostałymi klasami. Również w owych biurach rachunkowych będą pracować raz te, raz inne osoby.
Biurokracja, stali urzędnicy znikną. Państwo obumrze.
– 5 –
© Samokształceniowe Koło Filozofii Marksistowskiej
www.skfm.w.pl
Plik z chomika:
M.Konieczny
Inne pliki z tego folderu:
K. Radek – Rola historyczna Lenina.docx
(554 KB)
W. Lenin – O walce w łonie Włoskiej Partii Socjalistycznej.docx
(61 KB)
Feliks Dzierżyński - Pamiętnik Więźnia. Książka i Wiedza, 1951.rar
(71802 KB)
Feliks Dzierżyński - Listy do siostry Aldony. Poprzedzone wspomnieniami Aldony Kojałłowicz oraz Stanisławy i Ignacego Dzierżyńskich. Książka i Wiedza, 1951.rar
(127288 KB)
Zofia Dzierżyńska - Lata wielkich bojów. Wspomnienia. Książka i Wiedza, 1969.rar
(360479 KB)
Inne foldery tego chomika:
Fundamenty - Marks i Engels
Lochy - Trockizm
Piętro 2 - Stalin
Piętro 3 - Mao
Piętro 4 - Trzecioświatowy maoizm
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin