zarowki.pdf
(
1404 KB
)
Pobierz
SAMOCHODOWE RÓD£A ŒWIAT£A
SAMOCHODOWE ŹRÓDŁA ŚWIATŁA
Obecnie na rynku jest dostępnych wiele typów żarówek samochodowych. Wielu kierowców lubi udoskonalać
oświetlenie swojego samochodu, zakładając do reflektorów „lepsze”, ale i droższe żarówki. Jednak taka
wymiana czasem nie daje spodziewanych wyników, często drogie żarówki szybko się przepalają, nie dają
wcale lepszego oświetlenia drogi, albo oślepiają innych użytkowników dróg, co może powodem wypadku,
konfliktów z innymi kierowcami zatrzymania przez policję i konsekwencji finansowych. Aby zrozumieć
parametry żarówek samochodowych warto zapoznać się z pojęciami związanymi ze światłem, technika
świetlną i parametrami żarówek.
Światło widzialne
jest promieniowaniem elektromagnetycznym o długości fal zawartych w przedziale od 380
do 780 nm (nanometrów). Oko ludzkie potrafi rozróżniać fale o różnej długości, zawartej w tym przedziale,
odbierając to jako barwę światła. Najkrótszym falom odpowiada barwa fioletowa, najdłuższym barwa
czerwona. Czułość oka jest różna dla różnych barw. Największa czułość występuje w dzień dla barwy
zielonożółtej, natomiast w nocy dla zielonej.
Najlepsze właściwości dla ludzkiego wzroku mają źródła światła dające światło o widmie zbliżonym do
światła słonecznego, czyli białe. Podczas mgły, deszczu, śniegu najkorzystniejsze do oświetlenia drogi przed
samochodem jest światło żółte, ponieważ ulega najmniejszemu rozpraszaniu i poprawia kontrast widzenia.
Natomiast ogólnie bardzo niekorzystne jest światło niebieskie. Ze względu na małą długość fal ulega
znacznemu rozpraszaniu, powodując mniejszy kontrast widzenia. Daje ono więc wyraźnie gorsze oświetlenie
drogi, niż światło białe oraz powoduje oślepianie kierowców jadących z przeciwka, gdyż czas adaptacji
ludzkiego oka do światła niebieskiego jest znacznie dłuższy, niż np. do światła żółtego. Wskaźnikiem barwy
światła jest
temperatura barwowa
podawana w K (kelwinach). Jest to temperatura ciała doskonale czarnego,
wysyłającego światło o danej barwie.
Strumień świetlny
(F) jest mocą promieniowania świetlnego wysyłanego przez źródło światła, ocenianą
według wrażenia wzrokowego. Jednostką strumienia jest lm (lumen). Odpowiada on mocy równej w
przybliżeniu 1/670 W dla światła o barwie zielonożółtej (555 nm).
Przykładowe typowe wartości strumienia świetlnego dla różnych
źródeł światła są następujące:
Źródło światła
F, [lm]
Żarówka do latarki 3,5V/0,2A
5,6
Żarówka rowerowa 6V/2,7W
22
Żarówka samochodowa R2 45/40 W
700/450
Żarówka samochodowa H4 60/55W
1750/1000
Żarówka samochodowa H1 55W
1550
Samochodowa lampa ksenonowa D1
3000
Światłość
(I) jest gęstością przestrzenną promieniowania świetlnego w danym kierunku. Jest ona stosunkiem
strumienia świetlnego wypromieniowanego w danym kierunku do kąta przestrzennego, wyrażonego w sr
(steradianach) obejmującego ten kierunek. Jednostką światłości jest cd (kandela,
„świeca”
). Światłość jest
wielkością wektorową.
Światłość jest ona stosowana do podawania charakterystyk promieniowania źródeł światła (opraw
oświetleniowych), gdyż promieniowanie to jest zwykle niejednorodne w różnych kierunkach.
Luminancja
(L) jest stosunkiem światłości źródła światła w kierunku patrzenia do powierzchni rzutu ciała
świecącego na płaszczyznę prostopadła do tego kierunku. Jednostką luminancji jest cd/m
2
czyli nit.
Luminancja (czyli jaskrawość) charakteryzuje subiektywne odczuwanie wrażeń świetlnych przez oko ludzkie.
Zbyt duża luminancja jest nieprzyjemna dla wzroku, powoduje oślepianie i dlatego zmniejsza się ją, np.
stosując żarówki ze szkła mlecznego, co powoduje zwiększenie powierzchni świecącej.
Natężenie oświetlenia
(E) jest stosunkiem strumienia świetlnego padającego prostopadle na powierzchnie
oświetlana, do tej powierzchni. Jednostką natężenie oświetlenia jest lx (luks), czyli lm/m
2
.
Natężenie oświetlenia jest podstawową wielkością w technice świetlnej. Charakteryzuje ono ilość światła
padającą na powierzchnię oświetlaną, albo inaczej jasność powierzchni oświetlanej. Maleje ono wraz z
kwadratem odległości od źródła światła, czyli np. w odległości 20 m będzie ono 4-krotnie mniejsze, niż w
odległości 10 m od źródła. Jest proporcjonalne do cosinusa kąta padania promieni świetlnych na daną
powierzchnię – maksymalne natężenie oświetlenia występuje, gdy światło pada prostopadle do powierzchni
(czyli pod kątem 0°).
Rozkład natężenia oświetlenia drogi (światło mijania) samochodowym reflektorem prostokątnym z żarówką
H4 (z lewej) i soczewkowym z żarówką H1 (z prawej) przedstawia poniższy rysunek:
Rodzaje samochodowych źródeł światła
Żarówki są nadal najpopularniejszym źródłem światła, stosowanym w samochodach. Źródłem światła jest w
nich żarnik wykonany z drutu wolframowego i umieszczony w bańce szklanej wypełnionej gazem. Zwykłe
żarówki są wypełniane argonem, natomiast halogenowe (oznaczane literą H w symbolach) gazem, zwanym
halogenem, powstałym ze związków jodu i bromu. Dodatek ten pozwala na podwyższenie temperatury
żarnika, co daje bielsze i jaśniejsze światło. W latach 90-tych XX wieku pojawiły się lampy wyładowcze D1
wypełnione ksenonem (stąd nazwa „ksenony”). Źródłem światła jest w nich łuk elektryczny, palący się
pomiędzy dwoma elektrodami. Do zapłonu tego łuku potrzebne jest wysokie napięcie o wartości 6...12 kV,
natomiast do podtrzymania wystarczy napięcie 85 V. Lampa taka pobiera tylko ok. 35 W mocy i daje 3-
krotnie większy strumień świetlny, niż żarówka H4 (światło mijania), o barwie zbliżonej do światła
dziennego. Ponieważ zdecydowana większość samochodów wyposażona jest w żarówki, świecące żółto w
porównaniu ze światłem dziennym, natomiast ulice oświetlone są przeważnie lampami sodowymi, dającymi
światło o barwie zbliżonej do pomarańczowej, „ksenony” w samochodach w nie wyposażonych sprawiają
wrażenie świecenia na niebiesko bądź fioletowo. Lampy ksenonowe wymagają specjalnych przetwornic
zasilających, oraz (na podstawie obowiązujących m.in w Polsce przepisów, ze względu na możliwość
oślepiania silnym światłem kierowców jadących z przeciwka ) reflektorów wyposażonych w układ
automatycznego poziomowania i urządzenie czyszczące szkła (spryskiwacz lub wycieraczki). Wszystko to
sprawia, że oświetlenie ksenonowe jest bardzo drogie i stosowane na razie w niewielu modelach
samochodów. Inną nowością jest zastępowanie żarówek w lampach sygnalizacyjnych (światła pozycyjne,
światła stop) diodami LED. Pobierają one niewielką moc z porównaniu z żarówkami dającymi ten sam efekt
świetlny, zapalają się o ułamek sekundy szybciej (co ma znaczenie w lampach stop) i są bardzo trwałe.
Porównanie oświetlenia drogi reflektorami z żarówkami halogenowymi (z lewej) oraz ksenonowymi (po
prawej) przedstawiają fotografie:
Parametry i własności żarówek
Termin
Opis
Napięcie
nominalne
Napięcie przy którym żarówka jest używana, np. 6V,
12V
, 24V
Napięcie, na jakie została zaprojektowana żarówka. Dla żarówek reflektorowych
przeznaczonych do samochodów osobowych wynosi ono
13,2 V
Strumień świetlny Moc promieniowania świetlnego („ilość światła wychodzącego poza żarówkę w różnych
kierunkach”)
Wydajność
świetlna
(sprawność)
Stosunek strumienia świetlnego żarówki do mocy elektrycznej [lm/W]
Zużycie lumenów
•
Wskaźnik wydajności światła żarówki używanej w porównaniu z nową
•
Pomiar dokonany po 75% określonej (T
c
) trwałości żarówki
•
Wyrażony w procentach początkowego strumienia
•
Przykład: zażycie lumenów = 60%, co oznacza, że używana lampa daje 40% mniej
światła niż nowa lampa
Trwałość Czas, który upływa od momentu przepalenia skrętki i braku emisji światła (B3 = 35, T
c
= 63.2%
uszkodzonych żarówek). Trwałość żarówek halogenowych wynosi od kilkuset do ponad tysiąca
godzin, ale np. firma Philips zaleca wymianę żarówek co 2 lata, lub co 50000 km.
Zależność strumienia (F), mocy (P) i
temperatury barwowej (Tc) żarówek
halogenowych od napięcia zasilającego
U. Zależności podane są w procentach, w
odniesieniu do napięcia 13,2 V.
Zależność trwałości żarówek
halogenowych od napięcia zasilającego,
podana w procentach trwałości dla
napięcia 13,2 V.
Z wykresów widać, że trwałość żarówek silnie zależy od napięcia zasilającego. Zmiana wartości napięcia
tylko o 5% powoduje około dwukrotną zmianę żywotności żarówek. Dlatego ten sam typ żarówki stosowany
w różnych samochodach (gdzie napięcie w instalacjach wynosi np. 13,8V i 14,4V) może wykazywać bardzo
różną trwałość. Ponadto żywotność żarówek maleje, gdy samochód jest eksploatowany na wyboistych
drogach (wstrząsy podczas jazdy). Także strumień świetlny żarówek zależy dość mocno od napięcia, dlatego
nawet małe spadki napięcia w instalacji elektrycznej samochodu, np. spowodowane brudnymi, zaśniedziałymi
połączeniami (klemy akumulatora, konektory żarówek, połączenia alternatora) mogą osłabiać jasność
świecenia reflektorów (zauważalne w nocy).
Napięcie
znamionowe
Regulacje Europejskie ECE
•
Regulacje ECE (Europejskiego Komitetu Elektrotechnicznego) zapewniają bezpieczeństwo w ruchu
drogowym.
•
Wszystkie wymienne żarówki używane jako oświetlenie zewnętrzne pojazdów muszą być zgodne z
regulaminem 37 (R37) ECE. Żarówki używane wewnątrz pojazdu nie muszą posiadać homologacji na
zgodność z R37.
•
Żarówki wymienne, które nie mają homologacji nie są dopuszczone do stosowania w reflektorach
samochodowych i światłach sygnalizacji w normalnym ruchu drogowym w Europie.
•
Wszystkie rodzaje (światła reflektorowe, sygnalizacyjne i żarówki), które posiadają homologację ECE
są oznaczone znakiem E (E1, E2, ...). Żarówki posiadają również numer certyfikatu homologacji , np.
E1 - 2AB.
Wybrane typy samochodowych źródeł światła
Żarówka halogenowa H1 12V 55W z trzonkiem
P14,5s. Zastosowanie: reflektory główne
Żarówka halogenowa H3 12V 55W z trzonkiem
PK22s. Zastosowanie: reflektory
przeciwmgłowe
Żarówka halogenowa H4 12V 60/55W z
trzonkiem P43t-38. Zastosowanie: reflektory
główne (światło mijania i drogowe).
Najpopularniejsza żarówka reflektorowa.
Żarówka halogenowa H7 12V/55W z
trzonkiem PX26d. Zastosowanie: reflektory
główne. Jest to ulepszona wersja H1
Żarówka halogenowa HB3 12V 60W z
trzonkiem P20ds. Zastosowanie: reflektory
główne
Żarówka halogenowa HB4 12V 51W z
trzonkiem P22ds. Zastosowanie: reflektory
główne
Żarówki nowej generacji, „high performance „
(o wysokiej wydajności). Typy: H9 12V 65W z
trzonkiem PGJ 19-1(z lewej); H11 12V 55W z
trzonkiem PGJ 19-2 (z prawej). Dają większy
strumień świetlny (H11: 1350 lm ; H9: 2100 lm)
w porównaniu do H4.
Żarówka R2 12V 45/40W z trzonkiem P45t-41.
Zastosowanie: reflektory główne. Obecnie
rzadko stosowana (np. Fiat Uno, starsze wersje
126p).
Lampa ksenonowa D2S 85V 35W z trzonkiem
P32d-2. Zastosowanie: reflektory główne typu
soczewkowego.
Plik z chomika:
radekgt2
Inne pliki z tego folderu:
Technika Chiptuning.jpg
(1501 KB)
sprzegla_artykul_cz2.pdf
(1981 KB)
Mechanizm Różnicowy Cz 2.jpg
(1487 KB)
Mechanizm Różnicowy Cz 1.jpg
(2050 KB)
Automatyczne Domykanie Szyb Zrób To Sam.jpg
(1688 KB)
Inne foldery tego chomika:
Artykuły o autach z PRL-u
BMW
M-20 Warszawa
mercedes
mercedes w124
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin