Test rysunku rodziny.doc

(76 KB) Pobierz
Test rysunku rodziny

Test rysunku rodziny

 

 

A.                                                                 Interpretacja treści.

·         Mechanizmy obronne – mogą występować w jednym rysunku.

Gdy coś w rodzinie budzi niezadowolenie i lęk, badany może w rysunku poprawić sytuację, dodając np. ojca w rodzinie rozwiedzionej, pomijając brata, o którego jest zazdrosny.

Niepokój ze strony id.

Brutalność rysunku, najczęściej jednak tendencja wypierana przypisywana jest na rysunku osobie różnej od autora pod względem płci i wieku. Im silniejszy niepokój, tym silniejsza zmiana (zwierzę, przedmiot, agresor). Badany identyfikuje się z agresorem, wyraża swoje tendencje poprzez kogoś.

Niepokój ze strony superego.

Wynika z poczucia winy. Lęk kształtuje reakcje przeciwne zasadzie przyjemności. Badany identyfikuje się z tym, kto jest ukarany, przedstawia się jako gorszy albo pomija (symboliczna kara).

 

1.                                          Przedstawienie osób znaczących.

Z którą badany jest najbardziej związany:

·               Osoba rysowana jako pierwsza.

·               Umieszczona w centrum kartki.

·               Rysowana raczej z lewej strony, ale nie na samym jej brzegu.

·               Miejsce tej osoby jest „najlepsze”.

·               Bywa większa od innych, czasem rysowana wyżej.

·               Najdłużej rysowana, czasem powracanie do niej po przerwie.

·               Rysowana najstaranniej, z największą ilością szczegółów, przedmiotów dodanych.

·               Użycie przy niej najwięcej kolorów, niż przy innych.

Relacje co najmniej trudne:

·               Pominięcie siebie – nieakceptowanie siebie w swojej sytuacji, czasem opuszczenie dotyczy części ciała.

·               Osoba rysowana ostatnia.

·               Z brzegu, w kącie, z dala od innych osób, które mogą być zwrócone do niej tyłem.

·               Proporcjonalnie mniejsza.

·               Narysowana niestarannie, pośpiesznie, z mniejszą ilością szczegółów, mniejszej ilości kolorów.

·               Wykreślenie po narysowaniu – projekcja sprzecznych uczuć.

 

2.      Osoby dodane

·                     Dziecko – pragnienie powrotu do wieku, w którym nie miało się kłopotów.

·                     Osoba dorosła – wyraża siłę, mówi o chęci wyzwolenia się od nadopiekuńczych rodziców, pragnieniu pokonania swojej słabości i niepowodzeń, dążeniu do samodzielności.

·                     Sobowtór – pragnienia, do których badany sam nie chce się przyznać.

·                     Zwierzę – tendencje silnie tłumione. Wilk, lew – agresja.

 

3.      Relacje odległości

·         Zażyłość – bliska odległość, trzymanie się za ręce, wspólna zabawa.

·         Niechęć – duża odległość, odwrócenie od siebie.

·         Poczucie wyobcowania, agresja – autor przedstawia siebie z dala od innych. Wzmocnione przez oddzielenie jakąś przeszkodą lub przedstawienie w innym planie.

 

 

4.                                    Zmiany w stosunku do rodziny realnej.

·         Rodzina prawdziwa – dziecko zadowolone ze swojej sytuacji lub jego spontaniczność jest zahamowana.

·         Rodzina wymyślona – im mniej podobna do realnej tym bardziej wyraża projekcję. Osoby opuszczone mogą być osobami, których badany nie lubi, lub nie chce się z nimi identyfikować.

5.                   Identyfikacja w rysunku.

·         Świadoma – poznajemy przez rozmowę z badanym: autor wskazuje siebie na rysunku i mówi „to jestem ja”; gdy rysunek przedstawia „jakąś” rodzinę – to byłbym ja; wskazanie „kim chciałbyś być w tej rodzinie”.

·         Nieświadoma

a)      Identyfikacja z osobą waloryzowaną, lub dodaną – tendencje do regresji (z dzieckiem); mocy, siły, samodzielności (z osobą dorosłą); agresji (osoba karząca kogoś, walczące, agresywne zwierzę); swobody (marynarz, ptak).

 

B.     Konflikty rodzinne wyrażone w rysunku – prawidłowa sytuacja: rodzina zgodna z rodziną realną; dziecko rysuje się blisko rodzica płci przeciwnej, ale waloryzuje rodzina swojej płci. Waloryzacja ta wskazuje identyfikację dziewczynki z matką i chłopca z ojcem, co ujawnia prawidłową identyfikację płci.

1.      Konflikty jawne

·         Pominięcie rodziców lub jednego z nich,

·         Dewaloryzacja rodziców,

·         Dewaloryzacja rywala (zwykle kogoś z rodzeństwa),

·         Pominięcie rywala.

2.      Konflikty maskowane – podobnie jak jawne.

·         Agresja – identyfikacja z agresorem; wyrażona prze zwierzę (zwierzęta kotowate – walka z odwagą, ale w formie delikatnej; zjadające padlinę – agresja bez narażania się na ryzyko; silne i ciężkie – wybuchy ciężkie, niekontrolowane, niezręczne; ptaki drapieżne – pragnienie stałej dominacji; węże – agresja niebezpieczna, przebiegła). Relacja na dystans – wyróżnić, kto jest izolowany przedmiot agresji czy autor rysunku. Przedmioty służące do walki.

·         Reakcje depresywne

a)      Uznanie siebie w rozmowie o rysunku za najgorszego,

b)     Dewaloryzacja siebie wyrażająca się często wyobcowaniem na rysunku, pominięcie części ciała,

c)      Pominięcie siebie na rysunku,

d)     Identyfikacja z małym i bojaźliwym zwierzęciem.

·         Identyfikacja regresywna – podświadome pragnienie powrotu do okresu, kiedy jeszcze „wszystko było dobrze”

a)      Identyfikacja z małym dzieckiem – młodszym od faktycznego wieku autora;

b)     Przedstawienie siebie jako młodszego, niż badany jest w rzeczywistości.

·         Zwrot narcystyczny – waloryzacja siebie, w skrajnym przypadku przedstawienie tylko siebie. Dwie możliwe interpretacje takich rysunków:

a)      Nadopiekuńcza postawa otoczenia,

b)     Zawód w stosunku do rodziców, bark osoby z którą dziecko czułoby się związane, brak obiektu do identyfikacji.

·         Nieprawidłowa identyfikacja płci – stwierdzane na podstawie waloryzacji i dewaloryzacji osób, podobieństwa ubrań, uczesań, kolorów i sposobów przedstawienia postaci. Nieakceptowanie swojej płci, niezadowolenie z niej, może się wyrażać częściowym, lub całkowitym pomijaniem ciała w rysunku.

3.      Konflikty rodzinne w rysunkach osób dorosłych.

·         Częściej niż u dzieci występuje niepełna akceptacja swojej płci – wiąże się z poczuciem mniejszej wartości i podwyższonym niepokojem, wyraża w pomijaniu części ciała – pominięcie części seksualnych, całego ciała, nóg, twarzy, dłoni.

 

C.    Niektóre wskaźniki dezorganizacji osobowości

·         Wysoki, neurotyczny niepokój

a)      Duże białe przestrzenie

b)     Rysunek mało barwny

c)      Brak ruchu

d)     Małe postacie

e)      Przesunięcie w lewo

f)       Brak podstawy

g)     Ciało niepełne

h)     Brak elementów dodanych – drzew, kwiatów itdp.

i)       Treść wskazująca na lęk.

·         Tendencje schizofreniczne

a)      Niespokojny rytm rysunku – można stwierdzić przez obserwację badanego, który rysuje bardzo powoli lub coraz szybciej.

b)     Dekoratywność – zdobienie, ornamenty rytmicznie powtarzane. Natłok form i postaci często nachodzących na siebie.

c)      Kontaminacje – przechodzenie jednej formy/postaci w drugą.

d)     Surrealizm.

e)      Geometryzacja.

f)       Okaleczone postacie.

g)     W opisie rysunku – dziwaczne treści.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin