<<Badania stanu tech. Silnika należą do gr. Badań kontrolnych, które obejmują próby i pomiary umożliwiające ocenę działania silnika i określenia stopnia zużycia jego elementów.
Podstawowymi el. silnika, których stan tech. wpływa bezpośrednio na efektywność pracy są: mechanizm tłokowo-korbowy i mech. rozrządu, a szczególnie połączenia tłok-pierścienie tłokowe, gładź cylindra, komora sprężania, zawory. Na pracę silnika wpływ ma również: działanie ukł. zasilania i zapłonowego.
<<Badania określające stan silnika>>:
-oględziny i osłuchiwanie sil.
-pomiar ciś. sprężania.
-pom. Szczelność cylindrów
-ocenę stanu tech. Łożysk gł. I korbowych
-pom. Podciśnienia wrudze dolotowej
-kontrola ukł wtryskowego i stopnia zadymienia spalin
<<Pomiar Ciś. sprężania.>>
Wzór p=k*e
k- współczyn. zależy od rodzaju silnika
k=0.12-0.13 ZI k=0.17-1.2 ZS k=0.095-0.1 2T
e-stopień sprężania
Różnica ciś. sprężania pomiędzy cylindrami max 10 % najwyższego odczytu.
Spadek ciś. spręż. O 15-20% świadczy o zużyciu tłoków, cylindrów, pierścieni i zaworów.
Kwalifikuje silnik do naprawy.
<<Pomiar szczelności cylindra>>
-doprowadzić silnik do temp. pracy.
-odkręcić wszystkie świece i wtryskiwacze
-ustawić tłok badanego cylind. W końcu suwu sprężania. wg. znaków fabrycz.
-podłączyć próbnik do spręż. powietrz. I otworu świecy lub wtrysku.
-otworzyć zawór spręż. powietrz.
-odczytać wartość spadku coś w %
-porównać odczyt z wartościami krytycznymi.
<<<<<<<<<<<<<<TABELA>>>>>>>>>>.
Majster128