Geneza i cechy systemu.
Pojęcie systemu informatycznego
System, który wykorzystujemy w procesie przekazywania i wspomagania decyzji, na który składa się technika i technologia.
System informacyjny - jest to uporządkowany i zaplanowany zbiór powiązanych ze sobą elementów, tj. ludzi, metod opartych na technologii informacyjnej (maszyn technologicznych), mającej za zadanie pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie danych pochodzących z rożnych źródeł oraz ich selekcjonowanie i przekształcanie informacji, a następnie przekazywanie ich decydentom wszystkich szczebli zarządzania w celu wspomagania podejmowania decyzji.
Co system powinien umożliwiać.
1. System powinien dostarczyć informacje do zarządzania procesami w firmie.
2. Powinien wspomagać system badań produktu oraz umożliwić analizę potrzeb nabywców.
3. System powinien identyfikować możliwość nowych asortymentów dóbr i usług.
4. Powinien umożliwiać kontrolę kosztów.
5. Powinien dostarczać przesłanki do ustalenia konkurencyjnych cen i przygotowanie kampanii promocyjnej.
6. Powinien dostarczać dane do analizy efektywności działania.
Określić potrzeby informacyjne i ustalić cel systemu.
Tworzenie systemów informacyjnych.
Obserwować skuteczność, system w przypadku odchyleń modyfikować i wprowadzać modyfikacje.
Sprawdzić system i wprowadzić odpowiednie informacje.
Opracować dokumentację i wyszkolić użytkowników.
Zintegrować bazę danych, sprzęt, system operacyjny. Zainstalować zabezpieczenia.
Określić potrzeby w zakresie oprogramowania i nabyć system operacyjny.
Opracować bazy danych.
Określić potrzeby w zakresie sprzętu i nabyć sprzęt.
Wpływ systemów informacyjnych:
- na wyniki,
- na organizacje,
- na zachowanie.
Systemy informacyjne przynoszą duże rezultaty jednak dopiero z punktu widzenia drugiego horyzontu czasowego.
Ograniczenia systemu informacji.
1. Systemy informacyjne są kosztowne oraz trudne w budowie i zastosowaniu.
2. Nie nadają się do wykonania wszystkich zadań i rozwiązywania wszelkich problemów.
3. Informacja uzyskana z systemu może nie być: ścisła, aktualna, pełna zwłaszcza w przypadku kiedy nie utworzyliśmy komórki organizacyjnej zajmującej się monitorowaniem i aktualizowaniem.
4. System informacyjny może być narażony na sabotaż, wirusy itd.
Podział systemu informacyjnego.
Systemy informacyjne
Systemy wspomagania zarządzania
Systemy informacyjne kierownictwa
Systemy wspomagania decyzji
Systemy informacyjne zarządzania
Systemy współpracy w przedsiębiorstwie
Systemy transakcyjne
Systemy kontroli
System wsparcia operacyjnego
Podstawowe rodzaje systemów.
1. System przewidywania danych - są to systemy, w których zadanie jest załatwiane rutynowo i
2. System informacji kierownictwa - to system gromadzący kompleksowe dane organizujący i sumujący je w formie przydatnej dla menadżerów funkcjonalnych, a następnie zaopatruje tych menadżerów w informacje niezbędne do pracy.
3. System wspomagania decyzji - to już potężny system, który może automatycznie wyszukać, przetwarzać i sumować informacje potrzebne menagerom do podejmowania konkretnych decyzji.
4. System informacji najwyższego kierownictwa - to systemy tak zaprojektowane, aby zaspokoić szczególne potrzeby menagerów najwyższego szczebla z zakresu przetwarzania informacji. Systemy te zazwyczaj syntetyzują informacje, a nie szczegółowo analizują.
Klasyfikacja systemów ze względu na zastosowanie:
- gromadzenie danych,
- analiza danych ,
- planowanie,
- podejmowanie decyzji,
- wdrażanie działań,
- kontrola ( wewnętrzna i zewnętrzna).
Klasyfikacja systemów ze względu na szczeble zarządzania.
a) System operacyjny - który wspiera menagerów operacyjnych w zakresie elementarnych działań i transakcji, a podstawowym ich celem jest udzielenie odpowiedzi na rutynowe pytania.
b) System wiedzy - wspierają pracowników odpowiedzialnych za gromadzenie danych, a ich celem jest pomoc w zakresie odkrywania, organizowania i integrowania nowej wiedzy oraz kontroli przepływu dokumentów.
c) Systemy zarządcze - wspiera menagerów średniego szczebla w zakresie monitoringu, kontroli i podejmowania decyzji oraz prowadzenia działań administracyjnych.
d) Systemy strategiczne - pomagają menagerom najwyższego szczebla w wyznaczaniu zagadnień strategicznych i długofalowych trendów.
RFID (Radio Frequency Identification) - to technologia, która umożliwia kontrolę przepływu towarów w oparciu o fale radiowe, tzw.: radiowy kod kreskowy. Odczyt i zapis danych odbywa się zdalnie, w czasie rzeczywistym, co przyspiesza i automatyzuje wszystkie procesy. Poszczególne urządzenia RFID integrowane są w systemy.
System RFID działa w oparciu o następujące urządzenia:
· tag (transponder) bierny lub aktywny
· antenę
· urządzenie czytająco-programujące (czytnik, terminal), które zawiera nadajnik i dekoder
System RFID składa się z urządzeń czytających, oprogramowania oraz drukarki etykiet umożliwiającej również programowanie tagów. HDF Polska Sp. z o.o. oferuje zarówno poszczególne urządzenia działające w technologii RFID, jak i całe, zintegrowane systemy wraz z odpowiednim oprogramowaniem. Systemy RFID można wykorzystywać np. do rejestracji i monitorowania przepływu towarów lub dokumentów, zwierząt, kontenerów, palet, pojazdów, materiałów metalowych i niemetalowych. Możliwości wykorzystania tej technologii są bardzo szerokie, czego dowodem są pierwsze wdrożenia przeprowadzone w USA i w Europie Zachodniej. RFID wdrożył przemysł farmaceutyczny (m.in. firma Pfizer - producent Viagry), sieci handlowe (np. Wal-Mart, Tesco), branża logistyczna (np. DHL).
Zalety RFID.
· Możliwość wdrożenia w warunkach, w których nie sprawdzają się tradycyjne etykiety z kodami kreskowymi.
· Odporność na niekorzystne warunki zewnętrzne (wilgoć, temperatura).
· zabrudzenie tagu nie wpływa na jakość odczytu (kod kreskowy w analogicznej sytuacji byłby całkowicie nieczytelny).
· brak konieczności bezpośredniej styczności tagu z urządzeniem czytającym.
· możliwość odczytu informacji zapisanych w tagu RFID nawet z odległości do 12 metrów oraz poprzez inne materiały.
· możliwość kontroli przepływu towarów w czasie rzeczywistym.
· automatyzacja pracy.
· zwiększenie efektywności pracy.
· możliwość monitorowania towaru w trakcie całego procesu produkcji.
Zapasy produkcyjne – są to metody, detale, zespoły, wyroby gotowe, które znajdują się na kolejnych stopniach zaawansowania procesu produkcyjnego.
Dzielimy je na trzy grupy:
I. Sfera przedprodukcyjna (zaopatrzenia), która obejmuje tzw. międzykomórkowe zapasy materiałowe.
II. Sfera produkcji, obejmuje tzw. wewnątrzkomórkowe , zapasy produkcji tagu.
III. Sfera poprodukcyjna (zbytu), obejmują one zapasy wyrobów gotowych jak również części zamiennych przetwarzane w magazynach wyjściowych.
Schemat klasyfikacji zapasów produkcji w toku.
...
lukkar84