4.12 2010.doc

(34 KB) Pobierz

Planowanie - polega w dużej mierze na decydowaniu o podjęciu działań zorientowanych  na wywoływaniu zjawisk( zdarzeń, faktów) które by samoistnie nie zaistniały.

Można wyróżnić 4 zasady funkcji planowania:

a)      Celowość - plany prowadzą do zamierzonego celu stad tez bez plany funkcjonowanie dowolnej organizacji ,działania w niej , stały by się wzorem przypadkowych podejmowanych działań.

b)     Prymat planowanie - planowanie jest podstawa wszystkich innych funkcji zarządzania,  bez planowanie nie ma dobrego zarządzania, zarządzania zasobami ludzkimi i kontroli. Szczególnie istotne staje się planowanie dla kontroli, ponieważ nie można kontrolować tego co zostało zaplanowane, gdyż rdzeń koncepcji kontroli polega na korygowaniu odchyleń od planu.

c)      Kompletność - plany tworzone na rożnych szczeblach organizacji musza być zen sobą zintegrowane aby przyczyniły się do podejmowanie trafnych decyzji, osiągania zamierzeń oraz bieżących kontroli ich realizacji.

d)     Skuteczność we wdrążeniu - oznacza to, że plan staje się skuteczny gdy realizując go osiąga się cel czyli minimum nie pożądanych konsekwencji i przy wynikach większych niż nakłady.

 

Funkcje planu:

a)      Zewnętrzna- koncentruje się na zachęceniu partnerów  do udziału i finansowaniu danej idei, pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania, stworzeniu wspólnego przedsięwzięcia (fuzja 2 firm)

b)     Wewnętrzna –ukazuje kierownictwu danego przedsiębiorstwa skale zadań ich słabe i mocne strony oraz szanse i zagrożenia.

 

Kompleksowy proces planowania:

*proces planowania jest sentencyjny i obejmuje:

a)      prognozowanie- polega na przewidywaniu przyszłych zjawisk i procesów. Prognoza jest informacja o najbardziej prawdopodobnym kształcie przyszłości. A plan jako zbiór decyzji zakłada aktywne kształtowanie rozwoju firmy.

b)     Programowanie- jest zespołem czynności zmierzających do ustalania sformalizowanego opisu, celu działalności oraz określenia środków optymalnej realizacji zadania.

c)      Tworzenie planu- dotyczy projektowania przyszłej działalności przedsiębiorstwa. Programowanie od planowania różni się tym, że opracowujemy kilka programów natomiast plan jest jeden. Program wskazuje kierunek i osoby do realizacji celu a plan jest zbiorem decyzji.

Planowanie jako złożony proces powinno być dobrze zorganizowane i powinno określić konieczność uwzględnienia 5 jego wymiarów takich jak:

a)      Przedmiot

- siła robocza

- produkcja

- badania naukowe

- rozwój

- finansowe

- marketingowe

- zakupy

b)     Elementy

- procedury

- budżet

- programy

- polityka

- strategia

- zadania

- ogólne zasady

c)      Czas

- krótkookresowe

- średniookresowe

- długookresowe

- stałe

d)     Charakterystyki

- złożoność

- koszt

- elastyczność

- racjonalność

- formalne/nieformalne

- forma pisana i niepisana

- strategia lub taktyka

- łatwość wdrążania

e)      Układ organizacyjny

- korporacja

- filie

- grupy funkcjonalne

- wydziały

- departamenty

Podmiot planu - określa sfery działania organizacji, które dotyczy i planować można działalność marketingową, prace badawcze itp.

Elementy planu - obejmują miedzy innymi formalne zasady funkcjonowania podmiotu, określenie celu i celów cząstkowych itp. Które mogą doprowadzić do wdrążenie planu.

Układ organizacyjny-określa szczegóły dla których określony jest plan lub wyznacza komórki odpowiedzialne za planowanie i wprowadza zamierzenia w życie.

Etapy procesu planowania:

1.      Ustalanie celów

2.      Identyfikacje problemów

3.      Poszukiwanie alternatywnych rozwiązań

4.      Ocenianie konsekwencji

5.      Dokonanie wyboru

6.      Wrażenie planu

7.      Kontrola realizacji

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin