16.01.2011.doc

(84 KB) Pobierz

Geneza i cechy systemu.

 

Pojęcie systemu informatycznego

System, który wykorzystujemy w procesie przekazywania i wspomagania decyzji, na który składa się technika i technologia.

 

System informacyjny - jest to uporządkowany i zaplanowany zbiór powiązanych ze sobą elementów, tj. ludzi, metod opartych na technologii informacyjnej (maszyn technologicznych), mającej za zadanie pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie danych  pochodzących z rożnych źródeł oraz ich selekcjonowanie i przekształcanie informacji, a następnie przekazywanie ich decydentom wszystkich szczebli zarządzania w celu wspomagania podejmowania decyzji.

 

Co system powinien umożliwiać.

1.      System powinien dostarczyć informacje do zarządzania procesami w firmie.

2.      Powinien wspomagać system badań produktu oraz umożliwić analizę potrzeb nabywców.

3.      System powinien identyfikować możliwość nowych asortymentów dóbr i usług.

4.      Powinien umożliwiać kontrolę kosztów.

5.      Powinien dostarczać przesłanki do ustalenia konkurencyjnych cen i przygotowanie kampanii promocyjnej.

6.      Powinien dostarczać dane do analizy efektywności działania.

 

Określić potrzeby informacyjne i ustalić cel systemu.

Tworzenie systemów informacyjnych.

 























Obserwować skuteczność, system w przypadku odchyleń modyfikować i wprowadzać modyfikacje.



Sprawdzić system i wprowadzić odpowiednie informacje.



Opracować dokumentację i wyszkolić użytkowników.



Zintegrować bazę danych, sprzęt, system operacyjny. Zainstalować zabezpieczenia.



Określić potrzeby w zakresie oprogramowania i nabyć system operacyjny.

                                            Opracować bazy danych.



Określić potrzeby w zakresie sprzętu i nabyć sprzęt.






Wpływ systemów informacyjnych:

- na wyniki,

- na organizacje,

- na zachowanie.

 

Systemy informacyjne przynoszą duże rezultaty jednak dopiero z punktu widzenia drugiego horyzontu czasowego.

 

Ograniczenia systemu informacji.

1.      Systemy informacyjne są kosztowne oraz trudne w budowie i zastosowaniu.

2.      Nie nadają się do wykonania wszystkich zadań i rozwiązywania wszelkich problemów.

3.      Informacja uzyskana z systemu może nie być: ścisła, aktualna, pełna zwłaszcza w przypadku kiedy nie utworzyliśmy komórki organizacyjnej zajmującej się monitorowaniem i aktualizowaniem.

4.      System informacyjny może być narażony na sabotaż, wirusy itd.

 

Podział systemu informacyjnego.



























Systemy informacyjne



Systemy wspomagania zarządzania

Systemy informacyjne kierownictwa

Systemy wspomagania decyzji

Systemy informacyjne zarządzania

Systemy współpracy w przedsiębiorstwie

Systemy transakcyjne

Systemy kontroli

System wsparcia operacyjnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podstawowe rodzaje systemów.

1.      System przewidywania danych - są to systemy, w których zadanie jest załatwiane rutynowo i

2.      System informacji kierownictwa - to system gromadzący kompleksowe dane organizujący i sumujący je w formie przydatnej dla menadżerów funkcjonalnych, a następnie zaopatruje tych menadżerów w informacje niezbędne do pracy.

3.      System wspomagania decyzji - to już potężny system, który może automatycznie wyszukać, przetwarzać i sumować informacje potrzebne menagerom  do podejmowania konkretnych decyzji.

4.      System informacji najwyższego kierownictwa - to systemy tak zaprojektowane, aby zaspokoić szczególne potrzeby menagerów najwyższego szczebla z zakresu przetwarzania informacji. Systemy te zazwyczaj syntetyzują informacje, a nie szczegółowo analizują.


Klasyfikacja systemów ze względu na zastosowanie:

- gromadzenie danych,

- analiza danych ,

- planowanie,

- podejmowanie decyzji,

- wdrażanie działań,

- kontrola ( wewnętrzna i zewnętrzna).

 

Klasyfikacja systemów ze względu na szczeble zarządzania.

a)      System operacyjny - który wspiera menagerów operacyjnych w zakresie elementarnych działań i transakcji, a podstawowym ich celem jest udzielenie odpowiedzi na rutynowe pytania.

b)     System wiedzy - wspierają pracowników odpowiedzialnych za gromadzenie danych, a ich celem jest pomoc w  zakresie odkrywania, organizowania i integrowania nowej wiedzy oraz kontroli  przepływu dokumentów.

c)      Systemy zarządcze - wspiera menagerów średniego szczebla w zakresie monitoringu, kontroli i podejmowania decyzji oraz prowadzenia działań administracyjnych.

d)     Systemy strategiczne - pomagają menagerom najwyższego szczebla w wyznaczaniu zagadnień strategicznych i długofalowych trendów.


RFID (Radio Frequency Identification) - to technologia, która umożliwia kontrolę przepływu towarów w oparciu o fale radiowe, tzw.: radiowy kod kreskowy. Odczyt i zapis danych odbywa się zdalnie, w czasie rzeczywistym, co przyspiesza i automatyzuje wszystkie procesy. Poszczególne urządzenia RFID integrowane są w systemy.

 

System RFID działa w oparciu o następujące urządzenia:

·         tag (transponder) bierny lub aktywny

·         antenę

·         urządzenie czytająco-programujące (czytnik, terminal), które zawiera nadajnik i dekoder

 

System RFID składa się z urządzeń czytających, oprogramowania oraz drukarki etykiet umożliwiającej również programowanie tagów. HDF Polska Sp. z o.o. oferuje zarówno poszczególne urządzenia działające w technologii RFID, jak i całe, zintegrowane systemy wraz z odpowiednim oprogramowaniem. Systemy RFID można wykorzystywać np. do rejestracji i monitorowania przepływu towarów lub dokumentów, zwierząt, kontenerów, palet, pojazdów, materiałów metalowych i niemetalowych. Możliwości wykorzystania tej technologii są bardzo szerokie, czego dowodem są pierwsze wdrożenia przeprowadzone w USA i w Europie Zachodniej. RFID wdrożył przemysł farmaceutyczny (m.in. firma Pfizer - producent Viagry), sieci handlowe (np. Wal-Mart, Tesco), branża logistyczna (np. DHL).

Zalety RFID.

·         Możliwość wdrożenia w warunkach, w których nie sprawdzają się tradycyjne etykiety z kodami kreskowymi.

·         Odporność na niekorzystne warunki zewnętrzne (wilgoć, temperatura).

·         zabrudzenie tagu nie wpływa na jakość odczytu (kod kreskowy w analogicznej sytuacji byłby całkowicie nieczytelny).

·         brak konieczności bezpośredniej styczności tagu z urządzeniem czytającym.

·         możliwość odczytu informacji zapisanych w tagu RFID nawet z odległości do 12 metrów oraz poprzez inne materiały.

·         możliwość kontroli przepływu towarów w czasie rzeczywistym.

·         automatyzacja pracy.

·         zwiększenie efektywności pracy.

·         możliwość monitorowania towaru w trakcie całego procesu produkcji.

 

Zapasy produkcyjne – są to metody, detale, zespoły, wyroby gotowe, które znajdują się na kolejnych stopniach zaawansowania procesu produkcyjnego.

 

Dzielimy je na trzy grupy:

I.                    Sfera przedprodukcyjna (zaopatrzenia), która obejmuje tzw. międzykomórkowe zapasy materiałowe.

II.                 Sfera produkcji, obejmuje tzw. wewnątrzkomórkowe , zapasy produkcji tagu.

III.              Sfera poprodukcyjna (zbytu), obejmują one zapasy wyrobów gotowych jak również części zamiennych przetwarzane w magazynach wyjściowych.


Schemat klasyfikacji zapasów produkcji w toku.





























...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin