Analiza barów.docx

(110 KB) Pobierz
Analiza marketingowa baru szybkiej obsługi typu Fast food

Analiza marketingowa baru szybkiej obsługi typu Fast food.

 

 

 

ANALIZA MARKETINGOWA BARU SZYBKIEJ OBSŁUGI TYPU FAST FOOD

 

 

 

 

BAR „ZAGŁOBA”

UL. NICKLA 46

BYTOM

 

 

 

 

 

Analizę przeprowadzili:

Radosław Łączyński

Łukasz Karol

ZZIP17 gr. C5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści.

1.              Wstęp              3

2.              Opis restauracji /baru szybkiej obsługi              5

3.              Materiał i metodyka              5

4.              Cel badania              5

5.              Omówienie wyników              6

6.              Wnioski              22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Wstęp

 

 

Wydawać by się mogło, że żywność typu Fast - food to wynalazek XX wieku – nic bardziej mylnego. Już starożytni Rzymianie kupowali na Forum Romanum kawałek mięsa wołowego, wciśnięty pomiędzy dwie kromki pieczywa, przypominający współczesne hamburgery.

Fast food – to z angielskiego dosłownie szybka żywność, to rodzaj pożywienia szybko przygotowywanego i serwowanego na poczekaniu.

W ostatnich kilkunastu latach restauracje typu „fast food” na stałe wpisały się w krajobraz Polski. Są one obecne wszędzie: w centrach miast, na peryferiach, przy centrach handlowych, stacjach benzynowych, na dworcach kolejowych, a także przy głównych trasach komunikacyjnych.

Na szybki rozwój restauracji typu Fast food miały wpływ :

·         globalizacja - łatwiejszy kontakt ludności krajów rozwijających się z produktami i innowacjami pochodzącymi z krajów wysoko uprzemysłowionych

·         szybki rozwój technologii informacyjnych i komunikacyjnych

·         media i reklama

 

Pierwsze restauracje typu „fast food” powstały w latach 50-tych minionego stulecia w Stanach Zjednoczonych. W Polsce początek rozwoju rynku fast food przypada na lata 1991-1992, kiedy zagraniczne sieci jedna po drugiej zaczęły uruchamiać swoje oddziały.

Najpopularniejsze w Polsce sieci „fast food” to:

·         McDonald's Corporation

·         Burger King

·         Kentucky Fried Chicken

·         Pizza Hut

·         Da Grasso

·         Telepizza

·         Subway

 

W Polsce obok globalnych sieci restauracji typu „fast food” funkcjonują rodzimi konkurenci, np.: MrHamburger, Polskie Jadło, Tivoli, którzy pomimo niewielkiego udziału na rynku, z roku na rok są coraz bardziej widoczni, walczą o klienta i systematycznie doskonalą swoją ofertę.

White Castle – Biały Zamek

Mając na myśli typowe jedzenie „fast food”, należałoby wspomnieć o pierwszym ogniwie tej nowej gałęzi przemysłu spożywczego. Był nim White Castle – Biały Zamek – sieć restauracji założona w 1916 r. przez J.Waltera Andersona i Bilego Ingrama. Sprzedawali oni hamburgery za 5 centów razem z frytkami i colą.

White Castle okazał się wielkim sukcesem. Odegrał on dużą rolę w upowszechnianiu tego typu jedzenia, sprzedając ludziom prawo do zakładania ich własnych firm White Castle, (opartych na partnerstwie z firmą założycielską oferującą informacje, sprzęt, przepisy oraz wsparcie mające na celu odniesienie sukcesu). Ten pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę - znalazł on wielu naśladowców.

W 1950 r. jedzenie typu „fast food” osiągnęło swój szczyt rozwojowy w związku ze wspaniałym rozkwitem państwa, jak również z faktem, że życie Amerykanów stało się jeszcze szybsze. Restauracją, która w tym czasie odnosiła największy sukces był McDonald’s założony w 1948 r. przez braci Richarda i Maurice’a.

Dobrze znaną w Polsce firmą jest Kentucky Fried Chicken – KFC, która w swej ofercie zamieściła kurczaka przyrządzanego według receptury południowej, puree z ziemniaków oraz surówkę z białej kapusty.

Historia i sukces KFC wiąże się nieodłącznie z osobą Colonela Harlanda Sandersa – autora specjalnej mieszanki 11 ziół i przypraw, w której przyrządzane są kurczaki serwowane przez tę sieć. Oryginalną panierkę opracował w 1939 roku i podawał ją w swoim lokalu. Siedemnaście lat później Sanders sprzedał swój słynny przepis właścicielom innych restauracji, przyniosło mu to ogromne korzyści i pozwoliło na rozwój całej sieci restauracji Kentucky Fried Chicken w całych Stanach Zjednoczonych.

 

2. Opis restauracji.

 

Ankietowana przez nas restauracja znajduje się w Bytomiu przy ul. Nickla jest to typowy bar szybkiej obsługi, w którym można się szybko i tanio posilić. Głównymi klientami baru są mieszkańcy pobliskiego osiedla. Właścicielami lokalu jest młode małżeństwo i stanowi on jedyny dochód rodziny. Restauracja otwarta jest siedem dni w tygodniu od godziny 8 do godziny 22 w niedzielę od godziny 15 do godziny 20. Bar mieści się w pawilonie handlowym w sąsiedztwie szkoły średniej, podstawowej, przedszkola, sklepów spożywczych, oddziału banku oraz salonu fryzjerskiego. W pobliżu opisywanego lokalu znajduje się również węzeł komunikacyjny.

 

3. Materiały i metodyka.

 

Badanie przeprowadzono na grupie 50 losowo wybranych osób ( klientów restauracji ).

Anonimowa ankieta zawierała sześć pytań, które dotyczyły  min. ceny, jakości obsługi, jakości serwowanych potraw. Kwestionariusz ankietowy kończył się metryczką zawierającą badanie nt. wieku, płci ankietowanych, częstotliwości żywienia się w barach szybkiej obsługi oraz średnich dochodów na osobę w rodzinie.

 

Skala ocen mieściła się w przedziale 1-7. Przedział ten dawał nam wskazówkę, jak na postawione pytania odpowiadali Ankietowani.

 

 

4. Cel badania.

 

Celem przeprowadzonego przez nas badania było określenie potencjalnych klientów i znalezienie najlepszego sposobu dotarcia do nich, poprawy usług już oferowanych oraz określenie, czy aby na pewno obecny pułap cenowy generuje najwyższy możliwy dochód dla przedsiębiorcy.

 

5. Omówienie wyników.

Pierwszym czynnikiem, który postanowiliśmy zbadać jest Cena – jeden z elementów kompozycji marketingowej. Wyniki przedstawiają się następująco:

Jak ilustruje powyższy wykres, aż 36% ankietowanych opowiedziało na tzn. „piątkę”. Jeśli dodamy do tego 14% osób postulujących jeszcze wyższą ocenę, odpowiedź będzie prosta. Cena ma ogromne znaczenie, wśród osób zajadających się w barach szybkiej obsługi, co również ukierunkowane jest zarobkami osób odpowiadających. Ale o tym w dalszej części analizy.

Kolejnym ważnym elementem, który postanowiliśmy zanalizować jest Smak potraw. Nie powinno być tutaj zbyt wiele rozwiązań, jednak spójrzmy na wykres:

 

Jak widzimy na wykresie, aż 42% ankietowanych uważa, iż to Smak potraw jest decydującym czynnikiem. Oczko mniej zaznaczyło aż 26%. Znaleźli się również tacy, którzy uważają, że Smak nie ma zbyt dużego znaczenia, jednak mniejszość tę stanowi tylko 6%.

Dla wielu osób ważnym determinantem jest opinia osób znajomych. Polega to na zasadzie: ‘jeśli znajomemu smakuje, mi również przypadnie do gustu’. Jakie ma to odniesienie w rzeczywistości? Sprawdźmy:

 

 

Wyniki ankiet potwierdzają Nasze wcześniejsze przypuszczenia. Aż 46% ankietowanych opowiadało na najbardziej punktowane odpowiedzi.

Ostatnim podpunktem, chyba najważniejszym przy wyborze baru, który zbadamy będzie.. wcześniejsze doświadczenie.

 

Nasza wyżej postawiona teza okazała się bardzo trafna, gdyż łącznie 72% ankietowanych wybrało dwie najwyżej punktowane odpowiedzi. Nie jest to dla Nas zbyt wielkie zaskoczenie, ponieważ chyba każdy z konsumentów kieruje się wcześniejszymi doświadczeniami dotyczącymi potraw. Ma to na celu uniknięcie nieprzyjemnych sytuacji, gdy zamawiamy potrawę w ‘obym’ barze szybkiej obsługi, po czym stwierdzamy, że Nam nie smakuje. Dlatego najczęściej wybieramy zaufany bar, wcześniej sprawdzony, co zresztą potwierdzają wyniki przeprowadzonych badań.

Podsumowując. Na przykładzie analizowanych przez Nas przypadków, największe znacznie przy wyborze baru ma ostatni analizowany przypadek – wcześniejsze doświadczenia. Potwierdzają to badania ankietowanych, którzy postulowali za tą metodą

aż w 72%.

Kolejny działy, który postanowiliśmy zbadać, to… najważniejsze źródła informacji o barze szybkiej obsługi oraz ich skuteczność. Wybraliśmy kontrastowe odpowiedzi, które spróbujemy przedstawić na poniższych wykresach.

             

 

Na początek przedstawimy najważniejsze [naszym zdaniem] źródło informacji o barze szybkiej obsługi „ZAGŁOBA”. Źródłem tym są – Znajomi.

 

 

 

 

50% ankietowanych zdecydowało się zaznaczyć dwie najwyżej punktowane oceny, co jest dla Nas sygnałem, że to właśnie ocena znajomych jest bardzo ważna dla klientów i to oni nakręcają sprzedaż w barze. Żeby nie było jednak zbyt kolorowo, sprawdźmy jeszcze ocenę skuteczności wyżej wymienionego źródła.

 

 

 

Nasze oczekiwania zostały w pełni potwierdzone przez powyższy wykres. Ponad połowa ankietowanych uważa, iż to właśnie Znajomi są głównym, najbardziej cenionym źródłem informacji dotyczącym spożywania posiłków w barach szybkiej obsługi.

 

             

 

Dość kontrastową pozycją dla ‘znajomych’, powinny być naszym zdaniem – ulotki reklamowe rozdawana na ulicy, na które bar wydaje zapewne nie małe pieniądze. Spójrzmy na ocenę skuteczności ulotek, według ankietowanych:

 

 

 

 

 

 

 

Powyższy wykres kołowy przedstawia następujące wartości:

 

1 – 8%

2 – 35%

3 – 14%

4 – 25%

5 – 10%

6 – 4%

7 - 4%

 

Jak widzimy, wyniki badań nie są zbyt optymistyczne dla właścicieli baru. Pokazują one, że pomimo funduszy wydawanych na ten rodzaj reklamy, nie jest ona zbyt popularna i zbyt przekonująca dla kupujących. Więc chyba czas zastanowić się, czy warto inwestować w reklamę, która nie przynosi oczekiwanych efektów.

 

Nas sam koniec zostawiliśmy jakże ważna kwestie – stronę baru. Dziś, w XXI wieku, kiedy każdy posiada Internet, wydawać by się mogło, iż strona ‘www’ odegra znaczącą rolę. Jednak jest to indywidualna kwestia każdego z Nas. A oto jak oceniają skuteczność strony internetowej nasi Ankietowani:

 

 

 

 

Jak więc widać, różnorodne wyniki ankiety nie wystawiają zbyt dobrej opinii tego typu reklamom w postaci stron internetowych baru. Tylko.. czy aby na pewno chodzi o niezdecydowanie klientów? A może strony internetowa baru pozostawia wiele do życzenia? To pytanie zostawiamy dla właściciela baru..

 

 

 

W następnej części Naszej analizy przejdziemy do zagadnienia pt. „Ocena swojego zadowolenia z poziomu obsługi w barze szybkiej obsługi”. Wybraliśmy najciekawszych oraz najważniejszych kategorii, których wyniki analizy przedstawiają się następująco:

 

Jak widzimy, według klientów, bar jest usytuowany w świetnym miejscu. Wskazują na to wyniki, które klarownie pokazują zadowolenie ankietowanych. Aż 90% zapytanych uważa, iż obiekt znajduje się w miejscu co najmniej ‘dobrym’.

 

 

             

Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na zakup w barze „ZAGŁOBA” jest elastyczność godzin otwarcia. Jednak spójrzmy, jak odpowiadali konsumenci:

 

 

 

 

 

Przedstawiony wykres pokazuje lekkie zróżnicowanie. Znalazło się ok. 16% ankietowanych, którym godziny otwarcia nie odpowiadają, jednak cała reszta [aż 84%] jest zdecydowanie zadowolona z ich elastyczności. Trudno jednak dogodzić naszemu polskiemu społeczeństwu, więc to lekkie zróżnicowanie nie powinno nikogo dziwić.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin