Przegląd obiektów placówek oświatowych
Temat kontroli
TAK
NIE
Uwagi
1
2
3
4
Stan budynku z zewnątrz:
– elewacja budynku (ubytki, pęknięcia, możliwość odpadnięcia fragmentu),
– stolarka budowlana – drzwi i okna (szczelność, zamknięcia, stan szyb),
– balkony i gzymsy (pewność mocowania, zagrożenie oderwaniem się),
– orynnowanie (stan mocowania, drożność),
– stan kominów (ubytki, pęknięcia, drożność),
– inne (np. kraty, parapety zewnętrzne, murki).
Wejście do budynku:
– oznakowanie wejścia głównego i ewentualnych wejść tylko dla uczniów,
– sposób zapewnienia kontroli nad osobami wchodzącymi i opuszczającymi budynek placówki oświatowej (monitoring, lokalizacja i obsada portierni, czytniki kart chipowych),
– stan urządzeń ułatwiających poruszanie się osobom niepełnosprawnym.
Korytarze:
– stan posadzki,
– mocowanie zdjęć, plansz i tablic na ścianach,
– oświetlenie,
– wentylacja,
– ogrzewanie,
– zabezpieczenie i oznakowanie miejsc niebezpiecznych,
– oznakowanie dróg ewakuacyjnych,
– oznakowanie dróg dojścia do niektórych pomieszczeń (np. szatni, pokoju nauczycielskiego, sekretariatu, gabinetu dyrektora),
– rozmieszczenie i oznakowanie sprzętu ppoż.,
– oznakowanie stref o ograniczonej dostępności, np. dla uczniów oraz osób niezatrudnionych.
Schody wewnętrzne i zewnętrzne:
– stan balustrad (pewność zamocowania, kompletność zabezpieczeń przed zjeżdżaniem),
– stopnie (nieśliska powierzchnia, wykruszenia i pęknięcia – zwłaszcza krawędzi, pewność zamocowania ewentualnych wykładzin antypoślizgowych czy chodników),
– oznakowanie krawędzi,
– zabezpieczenie otwartej przestrzeni pomiędzy biegami schodów.
Sale lekcyjne:
– stanowiska (odpowiednia liczba, dostosowanie do warunków antropometrycznych uczniów),
– rozmieszczenie mebli i sprzętu,
– dostosowanie do uczniów niepełnosprawnych.
Warsztaty, laboratoria, pracownie specjalistyczne, wymagania ogólne:
– dopuszczalna liczba uczniów mogących brać udział w zajęciach,
– dostosowanie pomieszczeń i stanowisk do potrzeb uczniów niepełnosprawnych,
– regulaminy porządkowe, instrukcje określające zasady pracy i postępowania w sytuacjach zagrożenia,
– wyposażenie w apteczki pierwszej pomocy (także zawartość i przydatność medykamentów do użycia) oraz instrukcje udzielania pomocy.
Wymagania szczególne dla sal gimnastycznych:
– zamocowanie wyposażenia (drabinki, tablice i kosze, bramki, itp.),
– zabezpieczenie okien i lamp (osłony, trwałość zabezpieczeń),
– sprawność wyposażenia sali gimnastycznej, tzn. drabinek gimnastycznych, skrzyń gimnastycznych, kozłów, odskoczni, ławeczek, równoważni, itp.
Wymagania szczególne dla pracowni chemicznych i fizycznych:
– warunki do przeprowadzania doświadczeń i pokazów (miejsce, sprzęt),
– zabezpieczenia przed działaniem niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia czynników (np. odciągi miejscowe),
– niezbędne środki ochrony indywidualnej (gogle, rękawice, maski filtrujące i pochłaniające),
– odzież i obuwie ochronne,
– przechowywanie substancji i preparatów chemicznych (odpowiednie i właściwie zabezpieczone szafy, pojemniki adekwatne do przechowywania danego rodzaju substancji z opisem zawierającym nazwę oraz informacje o potencjalnym niebezpieczeństwie lub szkodliwości dla zdrowia, hermetyczność),
– karty charakterystyki (m.in. kompletność i dostępność).
Wymagania szczególne dla pracowni komputerowych:
– właściwa organizacja stanowisk komputerowych (biurko, ergonomia krzeseł, ustawienie monitora, klawiatury),
– rozmieszczenie (odpowiednie odległości pomiędzy stanowiskami, ustawienie względem źródeł światła, okien, itp.),
– oświetlenie miejscowe (bliki, olśnienia),
– sprawność komputerów i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek).
Toalety:
– ilość kabin dla chłopców i dziewcząt,
– stan posadzek i okładzin ściennych (także drożność odpływu),
– oświetlenie, wentylacja i ogrzewanie,
– stan umywalek, misek ustępowych i pisuarów (zasilanie w bieżącą wodę, drożność odpływów, stabilność zamocowania, kompletność wyposażenia, pęknięcia i wykruszenia),
...
wszystkolandia