PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ ROZWIJAJĄCYCH POTENCJAŁ TWÓRCZY DZIECKA- dla różnych grup wiekowych
DYKTANDO RYSUNKOWENa środku kartki narysuj domek. Obok domku narysuj płotek. Z lewej strony domku narysuj drzewo. Dokończ rysunek według własnego pomysłu.ZACZAROWANY WOREKDzieci siedzą w kręgu. Na środku znajduje się worek, w którym są umieszczone drobne zabawki i in. przedmioty. Chętne dziecko rozpoznaje przedmiot poprzez dotyk, określa jego charakterystyczne cechy - mówi głośno, tak aby pozostałe dzieci odgadły o jakim przedmiocie jest mowa.ŁĄCZENIE W PARYDzieci otrzymują możliwie dużą ilość małych obrazków o różnorodnej tematyce. Polecenie: spróbuj obrazki dobrać parami tak, aby miały ze sobą coś wspólnego.CZARODZIEJSKA PLAMANauczyciel wprowadza wkraplaczem na kartkę papieru kroplę (dwie, trzy) tuszu i rozdaje dzieciom patyczki. Zadaniem każdego dziecka jest stworzenie własnego rysunku.ZABAWA Z KOSTKĄDzieci siedząc w kręgu, rzucają kolejno kostką, na ściankach której znajdują się litery. Zadaniem dziecka jest wymyślenie wyrazu rozpoczynającego się literą, która wyszła po rzucie kostką.Inny wariant: rzuty kostką na której znajdują się wyrazy - dziecko układa zdanie z wyrazem.DOKOŃCZ RYSYNKI Ktoś zaczął coś rysować, ale nie dokończył. Dokończ rysunki tak, aby były ciekawe i interesujące.
CO NIE PASUJE?Dziecko otrzymuje obrazek przedstawiający dowolną scenkę, zawierającą elementy nie pasujące do niej. Zadaniem dziecka jest wskazanie, co nie pasuje i dlaczego.ZABAWA SYMULACYJNADzieci siedzą w kręgu i każde przyjmuje na siebie rolę poprzez losowo wybrany znaczek - naklejkę (drzewa, grzyby, ptaki, owady i pozostałe zwierzęta zamieszkujące las). Nauczyciel wybiera dla siebie znaczek sowy.Dzieci słuchają opowiadania:"Pewnego jesiennego dnia, wasi koledzy wybrali się na wycieczkę do lasu. Ale zamiast podziwiać przyrodę, zaczęli łamać gałęzie, deptać grzyby, niszczyć mrowisko i na dodatek pozostawili po sobie śmieci - papierki po cukierkach, opakowania po chipsach i plastykowe butelki. Całe to zdarzenie obserwował jeden z mieszkańców lasu - mały zajączek Szaruś. Był bardzo zdenerwowany i wystraszony. Kiedy dzieci opuściły las, wyszedł z ukrycia i pobiegł do mądrej sowy. Sowa natychmiast zwołała wszystkich mieszkańców lasu na naradę." Dzieci podzielone na grupy (zwierzęta), ustalają konstytucję przebywania w lesie. Po przedstawieniu propozycji każdej z grup, wszyscy razem z sową ustalają wspólną konstytucję.ZABAWA W WYRAZYNapisz jak najwięcej wyrazów, które zaczynają się sylabą "ra".Napisz wyrazy, które kończą się na "ant".Utwórz nowe wyrazy przez dodanie sylab do wyrazu "lina".Utwórz jak najwięcej wyrazów z następujących liter: CZARODZIEJKA.Sztafeta sylabowa: ostatnia sylaba jest pierwszą w wyrazie następnym:np. ma - ta, ta - bli - ca, ...KRAINA WYOBRAŹNIWyobraź sobie, że jesteś przybyszem z innej planety. Opisz Ziemianom jak ona wygląda. Narysuj niecodzienną krainę, pełną cudaków i niesamowitych rzeczy.CO NIE PASUJE?O którym ze słów w kolejnych wierszach można powiedzieć, że odpada i dlaczego:a) jeżyna, pomarańcza, banan, orzech, cytrynab) orzeł, kanarek, gołąb, sroka, drozdc) podróż, pomidor, wycieczka, wędrówka, spacerd) krzesło, szafa, dywan, stół, taborete) dach, okno, komin, ulica, werandaUKŁADANKAUłóż przy pomocy figur geometrycznych, wg własnego pomysłu, dom Agaty i budę Azora. KOLORYNauczyciel pokazuje dzieciom prostokąt określonego koloru. Co można narysować takim kolorem?np. zielony - drzewo, liść, oczy...żółty - żonkil, słońce, gruszka...BAJKA WYOBRAŹNIMając do dyspozycji 10 gotowych wyrazów, napisz bajkę, ale w taki sposób, żeby każdy kolejny wyraz znalazł się w kolejnym zdaniu. Oznacza to, że bajka ma składać się z 10 zdań. Można zmieniać formę gramatyczną podanych wyrazów.- młyn- tajemnica- przepaść- zmierzch- klucz- zazdrosny- flet- uparcie- niebieski- czekaćNIĆ PRZYJAŹNISiedzimy w kręgu. Prowadzący trzyma koniec włóczki i kończy zdania:- Jestem...- Lubię...- Mam...Następnie rzuca lub turla po podłodze motek włóczki do kolejnej osoby, nie zapominając zatrzymać nitki. Zabawa jest kontynuowana, dopóki do wszystkich nie dotrze motek, tworzymy w ten sposób pajęczą nić.SKOJARZENIAO różnych rzeczach możemy powiedzieć, że są: ładne, brzydkie, duże, małe, kolorowe, przyjemne itd. Twoim zadaniem będzie napisanie takich określeń do wyrazów:- jabłko- zeszyt- butyCO MOŻNA ZROBIĆ?Posłuchaj uważnie opowiadania:"Kasia miała złamaną nogę, musiała leżeć w łóżku. Bardzo się nudziła. Koleżanki, które odwiedziły Kasię, postanowiły dać jej zajęcie. Przyniosły jej: nici, włóczkę, druty, szmatki, igłę, piłeczkę pingpongową, miękki drut, klej, nożyczki, papier kolorowy, blok".Wymień rzeczy, które Kasia mogła wykonać z przedmiotów przyniesionych przez koleżanki.CO ZA PROBLEM..?Jakie problemy mogą wyłonić się w związku z używaniem świecy ?Przykład: w związku z używaniem pióra, mogą powstać problemy:- złamana stalówka- kleksy- może zabraknąć atramentu itp.CIEKAWE FIGURYNa tablicy narysowano zestaw figur. Należy utworzyć z nich grupy, które będą miały wspólną cechę dotyczącą ich kształtu. Podczas tworzenia grup, posługuj się numerami figur. Napisz, co jest wspólną cechą każdej z wymienionych grup.
RYMOWANKIProszę podać jak najwięcej rymów do niżej podanych słów:- tablica - klasówka- maj- mamaNOWE SŁOWAWymyślić nowe słowa i zdefiniować je np. międzyliście - okres między otrzymaniem poprzedniego i kolejnego listu od korespondenta.CIEKAWE PYTANIAWyobraź sobie, że masz możliwość zadania każdego pytania komukolwiek, o kim sobie tylko pomyślisz i że otrzymasz absolutnie wiarygodną i wyczerpującą odpowiedź. Jakie trzy pytania byś zadał ?KŁAMLIWY WIERSZNapisz krótki wiersz, ale tak, żeby w każdej linijce było zawarte kłamstwo.DZIWNE PRZEDMIOTYWypisz wszystkie przedmioty, które przychodzą Ci na myśl i są jednocześnie:- okrągłe, robiące hałas- zielone i miękkie- puszyste- straszne- tajemnicze itp.SKOJARZENIANapisz jak najwięcej wyrazów, kojarzących się z podanym słowem.Np. SPALINY - dym, smog, brud, choroby, jadące samochody, itd.Przedstawione propozycje stanowią jedynie przykłady pracy z dziećmi. Mam nadzieję, że staną się dla nauczycieli inspiracją do twórczych poszukiwań i tworzenia własnych pomysłów, pobudzających wyobraźnię i twórczość dziecka. Życzę twórczych refleksji i przede wszystkim praktycznych korzyści.
Opracowała: M. Goszczyńska(styczeń 2004)
Do góry
Publikacje nauczycieli
krispol80