Scenariusz zajęć z edukacji zdrowotnej
Temat: Uczucia.
Cel: Zwiększenie empatii i wrażliwości na uczucia innych.
Cele operacyjne:
· Rozpozna i nazwie uczucia wyrażone mimiką i zachowaniem zewnętrznym.
· Umiejętnie wypowiada się na temat uczuć.
· Doświadczy bogactwa sposobu ujawniania uczuć.
· Wyjaśni znaczenie rozpoznawania, rozumienia i interpretowania uczuć swoich i innych.
Metody:
· Niedokończonego zdania
· Metoda wysp
· Scenki dramowe
Formy organizacyjne:
· Zbiorowa
· Grupowa
· Indywidualna
Środki dydaktyczne:
· Karty pracy
· Ilustracje twarzy o różnej mimice
·
Przebieg zajęć:
I Faza orientacji:
- zabawa „fląse-madąse” i „wyrazy z ó niewymiennym”.
- Rozmowa: rozpoznawanie uczuć i nazywanie ich.
- Rozpoznawanie uczuć i nazywanie ich, przez uczniów, na podstawie ilustracji twarzy o różnej mimice.
- Zdefiniowanie słowa: „uczucie”.
II Faza diagnozowania wiedzy:
- Wypełnianie kart pracy (niedokończone zdania):
Czuję się dobrze, gdy…
Czuję się zły, gdy…
Boję się, gdy…
Jestem szczęśliwy, gdy…
Odczytanie i rozmowa na temat odpowiedzi.
- Umiejscowienie pozytywnych i negatywnych uczuć na sylwetce ludzkiej
- Wypełnienie dużej sylwety
- Rozmowa na temat możliwych skutków kumulowania emocji w jednym miejscu.
- Jak czujesz się w sytuacji, gdy…- metoda wysp. (Kartki z nazwami uczuć rozłożone są na podłodze w różnych miejscach. W zależności od czytanej przez nauczyciela sytuacji uczniowie stają przy kartce z uczuciem, które wówczas im towarzyszy.)
· Boli cię żołądek?
· Idziesz do kina?
· Idziesz do dentysty?
· Jedziesz z rodziną na wakacje?
- Rozpoznawanie uczuć przedstawionych przez dzieci
- Nauka piosenki „Uśmiech”.
„Uśmiech”
Ludzie lubią być poważni, tak jak wrona albo szpak
A mnie ta powaga drażni i dlatego śpiewam tak.
Ref. Uśmiechnij się choć raz, za uśmiech nie zapłacisz,
Uśmiechnij się choć raz i nie bój się, że stracisz.
Spójrz, z uśmiechem ci do twarzy, bardzo ładną buzie masz.
Gdy okazja się nadarzy, śmiej się głośno w każdy czas.
- Budowanie z własnych ciał pomników przedstawiających wybrane przez grupę uczucie.
Ewaluacja:
- Uczniowie rysują buzie, przedstawiają kolory z jakimi kojarzą się im różne uczucia, przedstawiają scenki dramowe lub piszą opowiadanie o uczuciach.
2
agunia2112