jastrzab_terap.pdf

(1439 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
884164124.031.png
aaaba
egldmed
terpiipedgogicznej
kutecznoterapiigwarantujgwnieodpowiedniodobranedorodzajuusprawnianychfunkcjiido
wiekuuczniwmetodyterapeutyczneajbardziejefektywnejestoddziaywaniepolisensoryczneczyli
jednoczesneangaowaniewieluzmysw
erpipedgogiczn
Termin terapia zosta zaczerpnity z medycyny.
Oznacza dziaania majce na celu przywrcenie
zdrowia (z jzyka greckiego therapeia lecze-
nie).Okrelenie to przyjte zostao na gruncie peda-
gogiki specjalnej, ktrej jeden z dziaw zajmuje si
parcjalnymi zaburzeniami rozwoju.(I. Czajkowska,
K. Herda 1996). W oglnym rozumieniu tego poj-
cia przyjmuje si, e terapia jest dziaaniem maj-
cym na celu usunicie przyczyn i objaww trudnoci
w uczeniu si i eliminowanie niepowodze szkol-
nych. Jej konsekwencj powinna by zmiana po-
stawy ucznia wobec trudnoci w uczeniu si oraz
wzrost motywacji do nauki, a przede wszystkim opa-
nowanie umiejtnoci poprawnego pisania i czytania
oraz wyeliminowanie bdw.
Dziaania zmierzajce do poprawy funkcjonowa-
nia ucznia w nauce czytania i pisania okrelao si
rnymi terminami. Wczeniej uywano okrelenia
reedukacja. Reedukowa to inaczej przywraca utra-
cone umiejtnoci. W przypadku uczniw z dyslek-
sj trudno mwi o przywracaniu umiejtnoci
czytania czy pisania, gdy wczeniej ich nie posiedli.
Specjalistyczn pomoc udzielan uczniom ze spe-
cyficznymi trudnociami w nauce czytania i pisania
okrela si wic mianem terapiapedagogiczna .
Istot oddziaywania terapeutycznego jest organizo-
wanie aktywnoci ucznia w taki sposb, aby przez
zaspokojenie jego specjalnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych wywoa zmian motywacji do nauki,
a nastpnie usprawni i korygowa zaburzone pro-
cesy poznawcze oraz niewyksztacone lub znie-
ksztacone umiejtnoci szkolne typu czytanie
i pisanie.
Terapiapedagogiczna nie zostaa jednoznacz-
nie zdefiniowana, mona wic dowolnie wybiera za-
kres treci tego pojcia po to, by kierowa si nim
podczas udzielania pomocy psychopedagogicznej
uczniom jej potrzebujcym. Jedn z wielu definicji
podaj W. Brejnak i K. J. Zabocki (1999 - w opar-
ciu o pogldy M. Bogdanowicz, I. Czajowskiej
iK. Herdy, J. Jastrzb, B. Kaji, M. Szurmiak): jest to
system zintegrowanych dziaa stymulujco-
usprawniajcych i korekcyjno-kompensacyjnych
realizowanych przez nauczyciela terapeut przy
wsppracy z nauczycielami i rodzicami dziecka.
13
iuletynolskiegoowrzystwysleksj i
884164124.032.png 884164124.033.png 884164124.034.png 884164124.001.png 884164124.002.png 884164124.003.png 884164124.004.png 884164124.005.png 884164124.006.png 884164124.007.png 884164124.008.png 884164124.009.png 884164124.010.png 884164124.011.png 884164124.012.png 884164124.013.png 884164124.014.png 884164124.015.png 884164124.016.png 884164124.017.png 884164124.018.png 884164124.019.png 884164124.020.png 884164124.021.png 884164124.022.png 884164124.023.png
Przez terapi pedagogiczn rozumie si zatem sys-
tem oddziaywa dydaktycznych i wychowawczych,
ktrych celem jest stymulacja oglnego rozwoju
dziecka, usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycz-
nych, wiczenie koncentracji uwagi. Ma doprowadzi
do wytworzenia w uczniu wiadomoci jego mocnych
stron, eliminowania sabych, hamujcych czy utrud-
niajcych procesy uczenia si. Jest to system zinte-
growanych dziaa stymulujco-usprawniajcych
i korekcyjno-kompensacyjnych realizowanych przez
nauczyciela terapeut przy wsp-
pracy z nauczycielami i rodzicami
dziecka.
Z treci tej, jak wielu innych de-
finicji (zob. J. Jastrzb, B. Za-
krzewska, i inni), wynika, e zada-
niem terapii jest kompensowanie
brakw w zakresie poszczeglnych
funkcji w oparciu o mocne strony
ucznia i umoliwienie mu wszech-
stronnego rozwoju. Praca terapeu-
tyczna ma korekcyjno-kompensacyjny charakter, gdy
zajmuje si nauczeniem poprawnego czytania i pi-
sania, a rwnoczenie zapobieganiem powstawaniu
zaburze emocjonalnych, ewentualne ich niwelowa-
niem oraz wypracowaniem waciwej motywacji do
nauki. Realizacj dziaa terapeutycznych okrelaj
zasady postpowania, ktrymi powinien kierowa si
terapeuta. Jego twrcza postawa i perfekcyjna zna-
jomo warsztatu pracy decyduj o efektywnoci te-
rapii. Serdeczna, przyjazna atmosfera, jaka powinna
panowa na zajciach, wyzwala w uczniach zaufanie,
poczucie bezpieczestwa i przyczynia si do aktyw-
nej pracy.
O skutecznoci terapii decyduj gwnie stoso-
wane przez nauczyciela terapeut pedagogicznego
metody terapeutyczne. Najbardziej efektywne jest od-
dziaywanie polisensoryczne, czyli jednoczesne an-
gaowanie wielu zmysw. O doborze metod tera-
peutycznych decyduj rodzaj usprawnianych funkcji
oraz wiek uczniw.
rzegldniektrychmetodstoso
wnychw terpiipedgogicznej
W literaturze przedmiotu dydaktyka istnieje wiele
rnorodnych metod nauczania i uczenia si. Mog
by zastosowane w terapii w rny sposb i w rnym
zakresie. To terapeuta dokonuje wyboru, decyduje
o tym, ktra z nich najlepiej pomoe zrealizowa kon-
kretne zadania terapeutyczne. Opie-
rajc si na osobistym dowiad-
czeniu w tym wzgldzie, proponuj
kompilacyjne zestawienie tych
metod, ktre moim zdaniem
sprawdzaj si w praktyce terapeu-
tycznej, a s jednoczenie bliskie
dydaktyce szkolnej. Posu si tu
midzy innymi propozycjami
W. Okonia (1998) i Z. Zaczy-
skiego (1967).
Metodyasymilacjiwiedzy s oparte na aktyw-
noci poznawczej. Do tej grupy zaliczamy pogadank,
dyskusj, wykad, prac z ksik. Sdz, e te me-
tody nie wymagaj szczegowego opisu. S znane
i stosowane od wielu lat.
Metodywaloryzacyjnezwaneteeksponuj
cymi stymuluj aktywno emocjonalno-artystyczn
ucznia. Polegaj na stwarzaniu sytuacji, w ktrych
uczniowie poznaj systemy wartoci spoecznych,
moralnych, estetycznych czy naukowych. Angauj
ucznia emocjonalnie i ucz wyraania odczu.
Metodypraktyczne cechuje aktywno. Zmie-
niajc rzeczywisto, wykorzystujc posiadan wie-
dz, ucze zmienia samego siebie. Ksztatuje swj
stosunek do pracy, swoje przekonania i postawy,
swoj osobowo. Metody praktyczne dziel si na
dwie grupy. Pierwsza obejmuje wiczenia, druga suy
realizacji zada wytwrczych.
Zadaniem terapii jest kom-
pensowanie brakw
w zakresie poszczeglnych
funkcji w oparciu
o mocne strony ucznia
i umoliwienie mu wszech-
stronnego rozwoju.
14
iuletynolskiegoowrzystwysleksj i
884164124.024.png 884164124.025.png 884164124.026.png
 
wiczenie jest wielokrotnym wykonywaniem
okrelonej czynnoci dla uzyskania wprawy intelek-
tualnej i praktycznej. wiczenia maj wyksztaci
umiejtnoci i nawyki niezbdne przy wykonywaniu
rnych zada, co atwo wykorzystywa w terapii do
usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych. Pa-
mita jednak naley, aby nie ogranicza si jedynie
do powtarzania czynnoci. W trakcie wykonywania
wicze wane jest, aby ucze by wiadom celu, ja-
kiemu maj one suy.
Realizacjzadawytwrczych cechuje prze-
waga aktywnoci praktycznej, majcej na celu uwia-
domienie, czemu wiczenie ma suy, oraz uwiado-
mienie regu dziaania i kolejnoci ich wykonania. Za-
dania wytwrcze znakomicie mona wykorzysta
w wiczeniach usprawniajcych motoryk rk.
Metodyaktywizujce rozwijaj zainteresowania,
ksztatuj umiejtno pracy w zespole, pobudzaj
mylenie twrcze, wzbogacaj sownik ucznia. Spraw-
dzaj si szczeglnie w pracy z uczniami dyslektycz-
nymi. Atrakcyjna i urozmaicona forma wicze
zachca ucznia do pracy nad problemem. Wdraa go
do samodzielnoci. W tej grupie s specjalne metody
terapeutyczne, ktre wymieniam wraz ze wskazaniem
rda w literaturze. Stosowane s najczciej metody
sowne, pogldowe, praktycznego dziaania, czyli pi-
sanie, rysowanie, czytanie, wiczenia pamici. Po-
nadto wielu terapeutw stosuje elementy kinezjologii
edukacyjnej, wizualizacj, sowa haki, metod zaka-
dek, muzykoterapi, arteterapi, dram, elementy my-
lenia twrczego, mandale, elementy pedagogiki
zabawy.
MetodaRuchuRozwajcego Weroniki Sherborne
(metoda psychomotoryczna);M. Bogdanowicz, D. Okrze-
sik, Opis i planowanie zaj wedug Metody Ruchu
Rozwijajcego Weroniki Sherborne , Gdask 2005.
MetodaDobregoStartu Marty Bogdanowicz
(metoda psychomotoryczna); M. Bogdanowicz, Me-
toda Dobrego Startu , Warszawa 1999.
Metoda„Rytmicznyruch” Kerstin Linde i Ha-
rald Blomberg (metoda psychomotoryczna);
J. Krzyewska, ktywizujce metody i techniki w edu-
kacji wczesnoszkolnej , Suwaki 1998-2000; I. Ma-
kowska, Kreowanie rozwoju dziecka , Gdynia 2005.
Metodaintegracjisensorycznej Violet Maas
(metoda polisensoryczna); V. F. Maas, Uczenie si
przez zmysy , Warszawa 1998.
Kinezjologiaedukacyjna Paula i Gail Denni-
son (metoda wspomagajca naturalny rozwj czo-
wieka); P. Dennison, G. Dennison, Brain Gym
EduKinesthetics, Inc., 1994; Twrcza kinezjologia
w praktyce ,(praca zbiorowa), Warszawa 2002;
I. Makowska, Kreowanie rozwoju dziecka , Gdynia
2005.
Logorytmika (metoda psychomotoryczna);
J. Tokarczyk, Wykorzystanie wicze logorytmicz-
nych w terapii dzieci z zaburzeniami mowy i wsp-
wystpujcymi nieprawidowociami w rozwoju
psychomotorycznym , Supsk 1997.
Gryi zabawyw terapiipedagogicznej (me-
toda psychomotoryczna); J. Jastrzb, Gry i zabawy
w terapii pedagogicznej , Warszawa 2005.
Usprawnianie funkcji percepcyjnomoto
rycznychudziecidyslektycznych (program psy-
chokorektywny); J. Jastrzb, Usprawnianie funkcji
percepcyjno-motorycznych u dzieci dyslektycznych ,
Warszawa 2005.
Metodastrukturwyrazowych Ewy Kujawy
i Marii Kurzyny (nauka czytania i pisania); E. Ku-
jawa, M. Kurzyna, Reedukacja dzieci z trudnociami
w czytaniu i pisaniu metod 1 struktur wyrazowych ,
Warszawa 1994.
Metodasylabowaw czytaniui pisaniu i pro-
gram wicze (metoda alternatywa wobec metod
konwencjonalnych); K. Grabaowska, J. Jastrzb,
J. Mickiewicz, M. Wojak, wiczenia w czytaniu i pi-
saniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslek-
tycznych , Toru 1995.
15
iuletynolskiegoowrzystwysleksj i
884164124.027.png 884164124.028.png
ProgramEdukacyjnoTerapeutycznyORTO
GRAFFITI (nauka czytania i pisania i techniki wi-
cze psychomotorycznych); J. Studnicka, Ortograffiti
dla uczniw gimnazjum i szk ponadgimnazjalnych ,
Gdynia 2003; D. Chwastniewska, R. Czabaj, Czytam,
rozumiem, pisz. Ortograffiti dla kl. IV-V , Gdynia
2006; R. Czabaj, A. Piechnik-Kaszuba, Czytam, rozu-
miem, pisz. Ortograffiti dla kl.V-VI , Gdynia 2006.
Metodysupernauczania (metoda twrczego roz-
wizywania problemw); S. Ostrander, L. Schroeder,
Superlearning 2000 podrcznik , Warszawa 1999.
Metoda mapy pojciowej (notatka nieli-
nearna); T. Buzan, Mapy twoich myli , d
1999; T. Buzan, Podrcznik szybkiego czytania ,
d 2002; T. Buzan, Rusz gow , d 1999.
Metodakolorowejortograi Lesawa Furmagi;
L. Furmaga, Ortofrajda gawda i teoria. Przewodnik ,
Wejherowo 2007; R. Janiec, Ortofrajda. Nauka
ortografii zupenie inaczej , „Biuletyn Owiatowy“
nr 12/2002.
Drama K. Pankowska, Edukacja przez dram.
Przewodnik metodyczny , Warszawa 1997.
Ekspresjaartystyczna I. Makowska, Kreowa-
nie rozwoju dziecka , Gdynia 2005.
Programymultimedialne Oferta jest cigle
poszerzana. Zachcam do poszukiwania na stronach
internetowych.
Autorami wymienionych metod s znani pedago-
dzy, psycholodzy, logopedzi i terapeuci. Trzeba pa-
mita, e nie s to metody uniwersalne, jednakowo
skuteczne dla wszystkich. Adresowane s do dzieci
i uczniw w rnym wieku, znajdujcych si na r-
nych etapach rozwoju. Dowiadczony terapeuta wie,
jak wykorzysta dan metod i ktre wiczenia bd
stymuloway okrelone funkcje percepcyjno-moto-
ryczne. Nie ma szybkiego sposobu na przezwycie-
nie specyficznych trudnoci w nauce. Tylko dobrze
zorganizowana systematyczna praca terapeutyczna,
poczona z duym zaangaowaniem si ucznia, ro-
dzicw i nauczycieli moe przynie efekty.
Bibliograa
M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, Ucze z dysleksj w szkole , Gdynia 2005.
W. Brejnak, K. J. Zabocki, Dysleksja w teorii i praktyce , Warszawa 1999.
Z. Brzekiewicz, Superczytanie , Warszawa 1996.
I. Czajkowska, K. Herda, Zajcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole , Warszawa 1996.
K. Gozdek-Michaelis, Supermoliwoci twojego umysu , Warszawa 1995
Z. Hanzel, Dyktanda graficzne , Gdask 2003.
J. Jastrzb (red.), Edukacja terapeutyczna , Toru 2002.
J. Jastrzb, Przegld programw terapeutycznych dla dzieci dyslektycznych , „Wychowanie na co dzie” nr 3-5/2003.
G. Krasowicz, Jzyk, czyt anie i dysleksja , Lublin 1997.
H. Lorayne, Sekrety superpamici , d 1998.
E. Maek, Dziecice Hip-Hop. Zabawy stymulujce psychomotoryczny rozwj dziecka , Krakw 2000.
W. Oko, Wprowadzenie do dydaktyki oglnej , Warszawa 1998.
Z. Sadu, Jak pomc uczniowi w nauce ortografii , Opole 2003.
B. Sawa, Jeeli dziecko le czyta i pisze , Warszawa 1980.
L. Szyndler, Pomyl zapamitaj zapisz , Krakw 2006.
W. Turewicz (red.), Jak pomc dziecku z dysortografi , Zielona Gra 2002.
W. Zaczyski, Rozwj metody eksperymentalnej i jej zastosowanie w dydaktyce , Warszawa 1967.
16
iuletynolskiegoowrzystwysleksj i
884164124.029.png 884164124.030.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin