Umysł puszcza sam siebie.pdf

(152 KB) Pobierz
105546719 UNPDF
Tłumaczenia Buddyjskie
search this site szukaj
Strona powitalna
Umysł puszcza sam siebie 
Czytelnia
O nas
Dołącz do nas!
Kontakt
Projekt Wikipedia
Projekt Tipitaka
Nagrody
Download
Nauka języka palijskiego
Ogłoszenia
Współpraca
Forum
Tytuł:  Umysł puszcza sam siebie
źródło
O autorze:  Ajahn Chah
drukuj
Wersja pdf:
Wersja scribd:
Poniższy tekst jest fragmentem rozmowy Czcigodnego Ajahna Chah, z grupą uczniów zachodnich mnichów. Rozmowę nagrano 14 
sierpnia 1979 roku w Świątyni Gor Nork, w północnej Tajlandii.
NAMO TASSA BHAGAVATO ARAHATO SAMASAMBUDDHASSA
Pytanie: Co musimy zrobić, aby dotrzeć do prawdziwego umysłu (citta)?
Ajahn Chah: Po pierwsze, podążamy za wędrującym umysłem. Podążamy za nim, do momentu, aż zobaczymy, że jest niepewny i 
zmienny. Umysł musi jasno spostrzec siebie samego, widzieć, że nie ma nic, czego mógłby się uchwycić. Wtedy puści całkowicie. 
Umysł puści umysł ­poprzez całkowite rozumienie natury umysłu, porzuca go. Wyczerpuje umiejętność umysłu do tworzenia myśli, 
staje się wolny od zakłopotania jakąkolwiek rzeczą.
Buddha niechętnie opisywał ten stan (oświecenia), ponieważ jakiekolwiek słowa zostaną użyte, są to zaledwie etykietki, nazwy. Słowa 
używane są do opisania oświecenia, aby ludzie mogli je zrozumieć, co w gruncie rzeczy nie jest możliwe, bo, oczywiście, oświecenie 
pozostaje takie, jakie jest.
Gdy korzystne właściwości umocnią się 
w tobie, spostrzeżesz, że choć 
korzystne myślenie prowadzi do działań, 
które nie są szkodliwe, po dłuższym 
czasie może się to okazać męczące dla 
umysłu. Wprowadzasz więc myśli w 
stan spokoju, co pomaga rozwinąć 
kolejne czynniki Przebudzenia: 
entuzjazm, wyciszenie i skupienie, które 
zapewniają umysłowi dobre 
samopoczucie.  
(Ajahn Chah klepie podłogę i kontynuuje:) To jak podłoga w porównaniu do tego, co znajduje się na górze. To, co jest podłogą nie 
pojawia się ani nie znika, pozostaje takie, jakie jest. To, co pojawia się i znajduje się na górze obejmuje umysł (citta), postrzeganie 
(sanna), jak również myślenie (sankhâra).
Jakkolwiek stan oświecenia wyjaśniamy, to ciało, uczucie, postrzeganie, myśl i świadomość nie istnieją. Całkowicie znikają. Istnieją 
jedynie przez nadanie im konwencjonalnych nazw. Ciało, uczucie, postrzeganie, myśl i świadomość pojawiają się, a potem znikają. Nie 
ma nic! Wszystko zniknęło!
Czy znacie rozprawę, w której Czcigodny Sariputta przepytuje swego ucznia, Czcigodnego Yamaka, który zamierza wyruszyć na 
wędrówkę?
Czcigodny Sariputta pyta swego ucznia:
­ Czcigodny Yamaka, załóżmy, że podczas twojej wędrówki ktoś zada Ci pytanie „Czcigodny Yamaka, gdzie Buddha pójdzie po 
śmierci?” Co mu odpowiesz? 
subskrybuj nas:
­ Odpowiem, że ciało, uczucie, postrzeganie, myśl i świadomość pojawiwszy się, zniknęły. Zniknęły kompletnie. Tylko tyle. 
Czcigodny Sariputta krzyczy:
­ Właśnie tak! Zdałeś test! 
 
To było pytanie, mające na celu sprawdzenie, czy uczeń jest w stanie wyruszyć w samotną podróż. Teraz ja pytam, czy ty także 
rozumiesz. Pojmij tylko to, a wszystko się skończy. Ciało, uczucie, postrzeganie, myśl i świadomość pojawiwszy się, znikną 
całkowicie. Wiedząc to, idź i zbadaj to, spraw, by stało się niezwykle jasne. Nie chodzi tylko o powierzchowne zobaczenie pojawiania 
się i mijania, nie o to chodzi. Musisz obserwować tak długo, aż ścieżka i owoc (oświecenie) objawi się w umyśle. Wtedy, choć dalej 
doświadczamy tego pojawiania się i znikania, nie następuje po nich żadne szczęście, czy cierpienie. Nie ma już nieustannego 
przylegania i chwytania się, jak było wcześniej. Umysł musi prawdziwie stać się właśnie taki. Musisz go widzieć we własnym sercu 
właśnie tak. Nie rzucaj słów na wiatr! Wtedy, gdziekolwiek jesteśmy, nie posiadamy nic. Cokolwiek się pojawi, zniknie, pojawi się a 
potem zniknie. To wszystko. Nie ma więcej zależności od pojęciowego umysłu, który podąża za tym, co się w nim pojawi.
Pytanie: To jest początkowy umysł lub też pierwotny umysł, czyż nie?
Ajahn Chah: Hej!
Pytanie: Pierwotny umysł.
Ajahn Chah: Że co?
Pytanie: Czy jest cokolwiek poza tymi pięcioma skupiskami (tj. ciałem, uczuciem, postrzeganiem, myślą i świadomością)? Czy jest 
cokolwiek, co może być nazwane pierwotnym umysłem?
Ajahn Chah: Można go nazwać „pierwotnym”. Ale jego już nie ma. Po prostu nie ma. 
Pytanie: Nie nazwałbyś tego pierwotnym umysłem, prawda?
Ajahn Chah: Przylepiaj etykietki, jakie chcesz. Możesz to i tak nazwać. Jeśli nie przyporządkujemy słów do rzeczy, nie będziemy 
mogli rozmawiać. Nie będziemy mieli słów, aby cokolwiek zakomunikować. Nie będzie mieli nic, o czym moglibyśmy rozmawiać. 
(Ajahn Chah podnosi filiżankę i odsuwa ją, wskazując na jej początkowe położenie i mówiąc:) To był jej początek. Ta przestrzeń była jej 
pierwotnym, oryginalnym położeniem. Teraz nie pozostało tam nic z tej filiżanki. To miejsce nie zawiera niczego. To, o czym można 
105546719.020.png 105546719.021.png 105546719.022.png 105546719.023.png 105546719.001.png 105546719.002.png 105546719.003.png 105546719.004.png 105546719.005.png
pierwotnym, oryginalnym położeniem. Teraz nie pozostało tam nic z tej filiżanki. To miejsce nie zawiera niczego. To, o czym można 
mówić, jest częścią konwencjonalnej rzeczywistości, to wszystko. Pierwotne, początkowe, to tylko sposób mówienia, bez takich 
konwencjonalnych opisów nie może istnieć zrozumiała komunikacja. Siedzielibyśmy nic nie mówiąc, gapilibyśmy się na siebie, niczego 
nie rozumiejąc. Ale możemy coś zrozumieć poprzez użycie słów określających to „coś”. 
Pytanie: Ile samadhi (właściwej koncentracji) potrzeba, aby dojść do tego poziomu?
Ajahn Chah: Eh? Aby to osiągnąć, już musi w tobie istnieć nieustannie kontrolująca i wszechogarniająca świadomość umysłu. Czy 
będziesz w stanie zrobić cokolwiek bez samadhi, właściwej koncentracji? Nie ma możliwości, aby to osiągnąć bez samadhi i właściwej 
koncentracji, bez względu na to, co myślisz.
Poziom samadhi musi być wystarczający, tak aby zjawisko to mogło być widoczne. Wystarczający, aby pojawiła się mądrość. Jak 
możesz policzyć ile to jest? Czy też pytać: „jak spokojny musi stać się umysł?”. Postaraj się rozwinąć wystarczająco dużo, aby 
pokonać wszystkie swoje wątpliwości! Wtedy wszystko się skończy. Umysł odkryje prawdę.
Tekst do bezpłatnego rozpowszechniania. Możesz wydrukować kopię tego tekstu na własny użytek. Możesz przeformatować ten 
dokument i w tak zmienionej formie rozprowadzać na komputerach lub w sieciach komputerowych, pod warunkiem, że dostęp oraz 
dalsza dystrybucja pozostaną bezpłatne. W każdym innym wypadku zastrzega się wszelkie prawa.
Źródło: ze zbiorów  http://www.what­buddha­taught.net
Redakcja portalu tłumaczeń buddyjskich:  http://SASANA.PL/
tłumaczenie: Maudgalyayana
redakcja polska: Correctura
Strony umieszczone na  Wikidot.com   —  załóż swoje wiki!  
Jeśli nie zaznaczono inaczej, Zawartość tej strony dostępna jest na licencji  Creative Commons Attribution­NonCommercial­NoDerivs 3.0 License  
105546719.006.png 105546719.007.png 105546719.008.png 105546719.009.png 105546719.010.png 105546719.011.png 105546719.012.png 105546719.013.png 105546719.014.png 105546719.015.png 105546719.016.png 105546719.017.png 105546719.018.png 105546719.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin