Poezja XX w.doc

(414 KB) Pobierz
Poezja XX w

Poezja XX w.

 

 

15

 


1918 Czyhanie na Boga, Julian Tuwim

1919Sokrates tańczący, Julian Tuwim

1920Karmazynowy poemat, Jan Lechoń

              Łąka Bolesław, Leśmian

1929Rzecz czarnoleska, Julian Tuwim

1930Gusła, Jerzy Liebert

1932Ballada z tamtej strony, Józef Czechowicz

              W głąb las, Julian Przyboś

1934Stare kamienie, Józef Czechowicz

1936 Trzy zimy, Czesław Miłosz

1938Równanie serca, Julian Przyboś

1939 Nuta człowiecza, Józef Czechowicz

1940 Zamkniętym echem, Krzysztof K. Baczyński

Dwie miłości, Krzysztof Kamil Baczyński

1942Wiersze wybrane, Krzysztof Kamil Baczyński

1943Widma, Tadeusz Gajcy

1944 Arkusz poetycki, Krzysztof Kamil Baczyński

1945 Ocalenie, Czesław Miłosz

1947Śpiew z pożogi, Krzysztof Kamil Baczyński

              Niepokój, Tadeusz Różewicz

1956Obroty rzeczy, Miron Białoszewski

1957 Traktat poetycki, Czesław Miłosz

1958 Menuet z pogrzebaczem, Stanisław Grochowiak

              Narzędzie ze światła, Julian Przyboś

1959Rozbieranie do snu, Stanisław Grochowiak

              Rachunek zachciankowy, Miron Białoszewski

1961 Studium przedmiotu, Zbigniew Herbert

Głos Anonima, Tadeusz Różewicz

1962 Wiersze śródziemnomorskie, Aleksander Wat

1968 Ciemne świecidło, Aleksander Wat

1972Dziennik poranny, Stanisław Barańczak

              Wszelki wypadek, Wisława Szymborska

1974 Pan Cogito, Zbigniew Herbert

Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada, Czesław Miłosz

1975 Organizm zbiorowy, Ryszard Krynicki

1976Wielka liczba, Wisława Szymborska

1978 Odczepić się, Miron Białoszewski

1983Raport z oblężonego miasta, Zbigniew Herbert

Na powierzchni poematu i w środku, Tadeusz Różewicz

1985Oho, Miron Białoszewski

              Jechać do Lwowa, Adam Zagajewski

1986Ludzie na moście, Wisława Szymborska

1988Widokówka z tamtego świata, Stanisław Barańczak

1990Płótno, Stanisław Brańczak

1991Płaskorzeźba, Tadeusz Różewicz

              Dzalsze okolice, Czesław Miłosz

1993 Koniec i początek, Wisława Szymborska

1998 Epilog burzy, Zbigniew Herbert


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


KRZYSZTOF KAMIL BACZYŃSKI

Zamkniętym echem (1940)

Dwie miłości (1940)

Wiersze wybrane (1942)

Arkusz poetycki (1944)

Śpiew z pożogi (1947)

 

[BN] → Jerzy Święch

ŻYCIE

Ur. 22.01.1921 r w Warszawie

Ojciec: Stanisław Baczyński – krytyk literacki, publicysta, historyk literatury, powieściopisarz

Matka: Stefania z Zieleńczyków – prowadziła działalność oświatowo-pedagogiczna, gorliwa katoliczka

K. K. Baczyński był chory na astmę i w celu kuracji dwukrotnie był w Jugosławii (ślady w Juwenaliach).

Uczeń I Państwowego Gimnazjum i Liceum i. Stefana Batorego w Warszawie (elitarna szkoła)

W 1935 r. wstąpił do półjawnej młodzieżowej organizacji socjalistycznej „Spartakus” (lewica), która zajmowała się działalności o charakterze propagandowo-samokształceniowym.

K.K. przyjął tam pseudonim „Emil”.

W 1939 Baczyński zdał maturę, wtedy też umarł jego ojciec, a potem wybuchła wojna.

Debiut Baczyńskiego miał miejsce latem 1940 r – w ekskluzywnej Bibliotece Sublokatorów Przyszłości wydany został tomik Zamkniętym echem.

Jesienią ukazał się z tej samej serii drugi tomik – Dwie miłości.

Pierwsze dwa tomy oznaczają dalszy krok na drodze jego usamodzielnienia się jako artysty.

Jesienią 1942 ukazują się Wiersze wybrane Jana Bugaja stanowiące przełom, będący skutkiem „porażenia okupacyjnego”[1].

Pojawiła się legenda o Baczyńskim jako „nowym Słowackim”

Oczywiście nie ominęły Baczyńskiego głosy krytyki – Stanisław Marcza, Tadeusz Gajcy, ale rozprawa krytyczna Kaziemierza Wyki pt. List do Jana Bugaja ustaliła wysoką rangę poezji Baczyńskiego i przyznała mu pierwszeństwo wśród rówieśników.

Zbliżenie Baczyńskiego z „Płomieniami”[2] stanowiło ważny etap w życiu poety.

Jesienią 1942 Baczyński wstąpił do tajnego Uniwersytetu Warszawskiego na studia polonistyczne, jednak po pół roku rzucił je dla innych celów.

W 1943 przystępuje do Grup Szturmowych Szarych Szeregów.

Pod koniec 1943 wstępuje do redakcji „Drogi” i obejmuje dział poezji. Tutaj ogłasza swoje wiersze i poznaje żonę – Barbara z Drapczyńskich[3].

Poeta wstąpił również do tajnej Harcerskiej Szkoły Podchorążych Rezerwy „Agricola”, którą ukończył na początku 1944 i otrzymał stopień st. strzelca podchorążego.

Baczyński nie był stworzony na żołnierza, wiele jednak czynił by stanąć na wysokości zadania.

Z powodu małej przydatności rozkazem dowódcy kompanii 1.07.1099 został zwolniony z dotychczasowej funkcji z zamiarem przeniesienia go na stanowisko szefa prasowego kompanii.

Baczyński odebrał to jako degradację i przeniósł się do innego batalionu.

Zginął w czwartym dniu powstania – 4.08.1944.

 

TWÓRCZOŚĆ

Juwenilia

ð      pierwsze próby poetyckie

ð      stanowią rodzaj osobistego dziennika, będącego zapisem przelotnych nastrojów i wrażeń, wspomnień z wakacji[4], pierwszej miłości

ð      ukazują naiwne obserwacje społeczno-obyczajowe, pejzaż miejski

ð      przejęcie od Rimbauda i Tuwima odrazy do tłumu – nieobliczalnej masy ludzkiej, która bez skrupułów przerzuca się od jednych bogów do drugich

ð      banalne młodopolskie poetyzmy (perły, tęcze, łzy, korale, kiry, szmaragdy) sąsiadują z nowoczesnym, często brutalnym słownictwem (tramwaje, szyny, perony, pysk, łach, ścierwo, szmata ludzka) lub neologizmami (gęść, bledź, podbieg, wysap, nieosiąg)

ð      ważny element stanowi natura – egzotyczna, w połowie rzeczywista, w połowie zmyślona

ð      żywioł wodny od samego początku okazuje się czynnikiem poruszającym wyobraźnie autora

ð      deprecjacja mitu bohaterstwa „łatwo zostać bohaterem, trudniej okazać się człowiekiem”

ð      na wiersze te wpływ maiły również ojcowskie książki

 

Katastroficzne preludium

ð      pojawia się postawa lęku i grozy, przerażenia, którego w żaden realny sposób nie dawało się oswoić

ð      zaznacza się stylizowany na romantyczną modłę, rodem z ballady „gotycyzm” – nawroty do scenerii niby-średniowiecznej, upodobania do zjaw, upiorów, wisielców, wampirów

ð      poeta już nie mówi od siebie lecz w pożyczonej masce kogoś innego

ð      należą tu dwa tomiki – Zamkniętym echem i Dwie miłości – reprezentujące jego wczesną poetykę okupacyjną

ð      metafizyczny niepokój

ð      wciąż widać tu że unosi go fala poezji będącej ekspresją przeżyć osobistych, poezji w estetyzującym kostiumie i o sztucznym stylizatorstwie

ð      liryczne alter ego poety jest już otwarte na ponadczasowy, uniwersalny wymiar zjawisk

ð      odwoływanie się do scenerii kosmicznej: niebo, obłoki, gwiazdy, planty, gwiazdozbiory, komety, wiatr

ð      pojawiają się motywy z biblii – apokalipsa

ð      motywy rajskie: egzotyczne zwierzęta, podzwrotnikowe rośliny, pierwsi rodzice

ð      wizjom raju towarzyszą wszędzie obrazy zniszczenia i chaosu – Czechowicz

ð      podobne co u Baczyńskiego kontrasty i dysonanse wyznaczały wcześniej kształt i koloryt katastroficznych wizji Józefa Czechowicza, jednego z literackich patronów generacji

ð      krąg oddziaływania „sielanki zaprzeczonej” Czechowicza – Baczyński w ten sposób kompromitował i demaskował mity dzieciństwa

ð      najważniejsze przenikające się opozycje – fałsz i prawda, świat zmistyfikowany i rzeczywisty

ð      cecha kruchości pojawia się przy wielu przedmiotach

ð      o sobie i o pokoleniu stopniowo poeta zaczął mówić z ironicznym dystansem

 

Magia

ð      wciąż pozostawały w twórczości przeżytki dawnego estetyzmu

ð      Baczyński poważnie odniósł się do wzorców poezji awangardowej, z wyraźnym uprzywilejowaniem Przybosia

ð      zmianę przyniósł drugi rok wojny – dojrzewanie poezji Baczyńskiego od dziecka do dorosłego

ð      stopniowe i systematyczne doskonalenie środków poetyckich

ð      stopniowa eliminacja zbędnych rekwizytów, konsekwencja i rygor formalny przy doborze środków artystycznych

ð      poezja stwarzająca okazję do swobodnej gry wyobraźni i uwolnionego od wszelakich pokus naśladowania realnej rzeczywistości – fantazjotwórstwo

ð      rzeka stanowi idealne wyobrażenie kosmosu, w którym wszystko znajduje się w stałym ruchu i przemianie

ð      zawalenie się kosmosu, czego skutki są takie same jak w przypadku zanurzenia się w płynnym żywiole – lęk, niepokój, dezorientacja

ð      ruch rzeczy i sen – funkcja ewokacyjna

ð      sny: koszmarne, prorocze, wizjonerskie,

ð      sen jako metoda obrazowanie poprzez którą świat przedstawiony tracił realne kontury

ð      udział pierwiastka baśniowego, legendowego, balladowego

ð      zwrot do symbolicznej i magicznej koncepcji słowa

ð      symboliczne posługiwanie się kolorem i barwą

ð      słowa-klucze: raj, sen, niebo, ziemia, wiatr, ogień rzeka

ð      przenikanie pierwiastka śpiewnego, muzycznego w samą strukturę wierszy

ð      śpiew ma często znaczenie magicznej inkantacji[5]

ð      wiara w magiczne właściwości słowa i melodii

ð      liryka Baczyńskiego jawi się jako kontynuacja założeń „poezji czystej”

 

Porażenie okupacyjne

ð      trzecia okupacyjna jesień przyniosła zwrot w poezji Baczyńskiego który K. Wyka określa jako „porażenie okupacyjne”

ð      niewystarczalność i schematyczność ujmowania rzeczywistości w kategoriach „spełnionej Apokalipsy”

ð      poezja wyposażoną odtąd w nowe, nieznane jakości i wartości

ð      silny i w pełni świadomy zwrot do tradycji romantycznej – Słowacki, Norwid

ð      dwie antagonistyczne tendencje artystyczne: liryka czysta[6] - tyrtejski kanon pieśniowy[7]

ð      liryka tyrtejska: gatunki – hymn, rapsod, elegia, apel, psalm modlitwa; cechy – retoryczność, deklamacyjność, patetyczne i uroczyste podwyższenie tonu

 

Poematy baśniowe

ð      powstawały obficie od wiosny 1941 do końca roku

ð      charakterystyczna dla praktyki katastrofistów odmiana poematu fantastyczno-baśniowego

ð      złożony z luźnych sekwencji obrazów-scen

ð      operujący techniką snu i magii

ð      utwory-przypowiesci zmierzające do szerokich, często uniwersalnych uogólnień, kreujące świat osobny, który stanowił zarazem aluzję do wydarzeń współczesnych

ð      paraboliczny charakter

ð      przeplatają się tu watki baśniowo-legendowe, mitologiczne i religijne

ð...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin