Poezja XX w.
15
1918 – Czyhanie na Boga, Julian Tuwim
1919 – Sokrates tańczący, Julian Tuwim
1920 – Karmazynowy poemat, Jan Lechoń
Łąka Bolesław, Leśmian
1929 – Rzecz czarnoleska, Julian Tuwim
1930 – Gusła, Jerzy Liebert
1932 – Ballada z tamtej strony, Józef Czechowicz
W głąb las, Julian Przyboś
1934 – Stare kamienie, Józef Czechowicz
1936 – Trzy zimy, Czesław Miłosz
1938 – Równanie serca, Julian Przyboś
1939 – Nuta człowiecza, Józef Czechowicz
1940 – Zamkniętym echem, Krzysztof K. Baczyński
Dwie miłości, Krzysztof Kamil Baczyński
1942 – Wiersze wybrane, Krzysztof Kamil Baczyński
1943 – Widma, Tadeusz Gajcy
1944 – Arkusz poetycki, Krzysztof Kamil Baczyński
1945 – Ocalenie, Czesław Miłosz
1947 – Śpiew z pożogi, Krzysztof Kamil Baczyński
Niepokój, Tadeusz Różewicz
1956 – Obroty rzeczy, Miron Białoszewski
1957 – Traktat poetycki, Czesław Miłosz
1958 – Menuet z pogrzebaczem, Stanisław Grochowiak
Narzędzie ze światła, Julian Przyboś
1959 – Rozbieranie do snu, Stanisław Grochowiak
Rachunek zachciankowy, Miron Białoszewski
1961 – Studium przedmiotu, Zbigniew Herbert
Głos Anonima, Tadeusz Różewicz
1962 – Wiersze śródziemnomorskie, Aleksander Wat
1968 – Ciemne świecidło, Aleksander Wat
1972 – Dziennik poranny, Stanisław Barańczak
Wszelki wypadek, Wisława Szymborska
1974 – Pan Cogito, Zbigniew Herbert
Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada, Czesław Miłosz
1975 – Organizm zbiorowy, Ryszard Krynicki
1976 – Wielka liczba, Wisława Szymborska
1978 – Odczepić się, Miron Białoszewski
1983 – Raport z oblężonego miasta, Zbigniew Herbert
Na powierzchni poematu i w środku, Tadeusz Różewicz
1985 – Oho, Miron Białoszewski
Jechać do Lwowa, Adam Zagajewski
1986 – Ludzie na moście, Wisława Szymborska
1988 – Widokówka z tamtego świata, Stanisław Barańczak
1990 – Płótno, Stanisław Brańczak
1991 – Płaskorzeźba, Tadeusz Różewicz
Dzalsze okolice, Czesław Miłosz
1993 – Koniec i początek, Wisława Szymborska
1998 – Epilog burzy, Zbigniew Herbert
Zamkniętym echem (1940)
Dwie miłości (1940)
Wiersze wybrane (1942)
Arkusz poetycki (1944)
Śpiew z pożogi (1947)
Ur. 22.01.1921 r w Warszawie
Ojciec: Stanisław Baczyński – krytyk literacki, publicysta, historyk literatury, powieściopisarz
Matka: Stefania z Zieleńczyków – prowadziła działalność oświatowo-pedagogiczna, gorliwa katoliczka
K. K. Baczyński był chory na astmę i w celu kuracji dwukrotnie był w Jugosławii (ślady w Juwenaliach).
Uczeń I Państwowego Gimnazjum i Liceum i. Stefana Batorego w Warszawie (elitarna szkoła)
W 1935 r. wstąpił do półjawnej młodzieżowej organizacji socjalistycznej „Spartakus” (lewica), która zajmowała się działalności o charakterze propagandowo-samokształceniowym.
K.K. przyjął tam pseudonim „Emil”.
W 1939 Baczyński zdał maturę, wtedy też umarł jego ojciec, a potem wybuchła wojna.
Debiut Baczyńskiego miał miejsce latem 1940 r – w ekskluzywnej Bibliotece Sublokatorów Przyszłości wydany został tomik Zamkniętym echem.
Jesienią ukazał się z tej samej serii drugi tomik – Dwie miłości.
Pierwsze dwa tomy oznaczają dalszy krok na drodze jego usamodzielnienia się jako artysty.
Jesienią 1942 ukazują się Wiersze wybrane Jana Bugaja stanowiące przełom, będący skutkiem „porażenia okupacyjnego”[1].
Pojawiła się legenda o Baczyńskim jako „nowym Słowackim”
Oczywiście nie ominęły Baczyńskiego głosy krytyki – Stanisław Marcza, Tadeusz Gajcy, ale rozprawa krytyczna Kaziemierza Wyki pt. List do Jana Bugaja ustaliła wysoką rangę poezji Baczyńskiego i przyznała mu pierwszeństwo wśród rówieśników.
Zbliżenie Baczyńskiego z „Płomieniami”[2] stanowiło ważny etap w życiu poety.
Jesienią 1942 Baczyński wstąpił do tajnego Uniwersytetu Warszawskiego na studia polonistyczne, jednak po pół roku rzucił je dla innych celów.
W 1943 przystępuje do Grup Szturmowych Szarych Szeregów.
Pod koniec 1943 wstępuje do redakcji „Drogi” i obejmuje dział poezji. Tutaj ogłasza swoje wiersze i poznaje żonę – Barbara z Drapczyńskich[3].
Poeta wstąpił również do tajnej Harcerskiej Szkoły Podchorążych Rezerwy „Agricola”, którą ukończył na początku 1944 i otrzymał stopień st. strzelca podchorążego.
Baczyński nie był stworzony na żołnierza, wiele jednak czynił by stanąć na wysokości zadania.
Z powodu małej przydatności rozkazem dowódcy kompanii 1.07.1099 został zwolniony z dotychczasowej funkcji z zamiarem przeniesienia go na stanowisko szefa prasowego kompanii.
Baczyński odebrał to jako degradację i przeniósł się do innego batalionu.
Zginął w czwartym dniu powstania – 4.08.1944.
ð pierwsze próby poetyckie
ð stanowią rodzaj osobistego dziennika, będącego zapisem przelotnych nastrojów i wrażeń, wspomnień z wakacji[4], pierwszej miłości
ð ukazują naiwne obserwacje społeczno-obyczajowe, pejzaż miejski
ð przejęcie od Rimbauda i Tuwima odrazy do tłumu – nieobliczalnej masy ludzkiej, która bez skrupułów przerzuca się od jednych bogów do drugich
ð banalne młodopolskie poetyzmy (perły, tęcze, łzy, korale, kiry, szmaragdy) sąsiadują z nowoczesnym, często brutalnym słownictwem (tramwaje, szyny, perony, pysk, łach, ścierwo, szmata ludzka) lub neologizmami (gęść, bledź, podbieg, wysap, nieosiąg)
ð ważny element stanowi natura – egzotyczna, w połowie rzeczywista, w połowie zmyślona
ð żywioł wodny od samego początku okazuje się czynnikiem poruszającym wyobraźnie autora
ð deprecjacja mitu bohaterstwa „łatwo zostać bohaterem, trudniej okazać się człowiekiem”
ð na wiersze te wpływ maiły również ojcowskie książki
ð pojawia się postawa lęku i grozy, przerażenia, którego w żaden realny sposób nie dawało się oswoić
ð zaznacza się stylizowany na romantyczną modłę, rodem z ballady „gotycyzm” – nawroty do scenerii niby-średniowiecznej, upodobania do zjaw, upiorów, wisielców, wampirów
ð poeta już nie mówi od siebie lecz w pożyczonej masce kogoś innego
ð należą tu dwa tomiki – Zamkniętym echem i Dwie miłości – reprezentujące jego wczesną poetykę okupacyjną
ð metafizyczny niepokój
ð wciąż widać tu że unosi go fala poezji będącej ekspresją przeżyć osobistych, poezji w estetyzującym kostiumie i o sztucznym stylizatorstwie
ð liryczne alter ego poety jest już otwarte na ponadczasowy, uniwersalny wymiar zjawisk
ð odwoływanie się do scenerii kosmicznej: niebo, obłoki, gwiazdy, planty, gwiazdozbiory, komety, wiatr
ð pojawiają się motywy z biblii – apokalipsa
ð motywy rajskie: egzotyczne zwierzęta, podzwrotnikowe rośliny, pierwsi rodzice
ð wizjom raju towarzyszą wszędzie obrazy zniszczenia i chaosu – Czechowicz
ð podobne co u Baczyńskiego kontrasty i dysonanse wyznaczały wcześniej kształt i koloryt katastroficznych wizji Józefa Czechowicza, jednego z literackich patronów generacji
ð krąg oddziaływania „sielanki zaprzeczonej” Czechowicza – Baczyński w ten sposób kompromitował i demaskował mity dzieciństwa
ð najważniejsze przenikające się opozycje – fałsz i prawda, świat zmistyfikowany i rzeczywisty
ð cecha kruchości pojawia się przy wielu przedmiotach
ð o sobie i o pokoleniu stopniowo poeta zaczął mówić z ironicznym dystansem
ð wciąż pozostawały w twórczości przeżytki dawnego estetyzmu
ð Baczyński poważnie odniósł się do wzorców poezji awangardowej, z wyraźnym uprzywilejowaniem Przybosia
ð zmianę przyniósł drugi rok wojny – dojrzewanie poezji Baczyńskiego od dziecka do dorosłego
ð stopniowe i systematyczne doskonalenie środków poetyckich
ð stopniowa eliminacja zbędnych rekwizytów, konsekwencja i rygor formalny przy doborze środków artystycznych
ð poezja stwarzająca okazję do swobodnej gry wyobraźni i uwolnionego od wszelakich pokus naśladowania realnej rzeczywistości – fantazjotwórstwo
ð rzeka stanowi idealne wyobrażenie kosmosu, w którym wszystko znajduje się w stałym ruchu i przemianie
ð zawalenie się kosmosu, czego skutki są takie same jak w przypadku zanurzenia się w płynnym żywiole – lęk, niepokój, dezorientacja
ð ruch rzeczy i sen – funkcja ewokacyjna
ð sny: koszmarne, prorocze, wizjonerskie,
ð sen jako metoda obrazowanie poprzez którą świat przedstawiony tracił realne kontury
ð udział pierwiastka baśniowego, legendowego, balladowego
ð zwrot do symbolicznej i magicznej koncepcji słowa
ð symboliczne posługiwanie się kolorem i barwą
ð słowa-klucze: raj, sen, niebo, ziemia, wiatr, ogień rzeka
ð przenikanie pierwiastka śpiewnego, muzycznego w samą strukturę wierszy
ð śpiew ma często znaczenie magicznej inkantacji[5]
ð wiara w magiczne właściwości słowa i melodii
ð liryka Baczyńskiego jawi się jako kontynuacja założeń „poezji czystej”
ð trzecia okupacyjna jesień przyniosła zwrot w poezji Baczyńskiego który K. Wyka określa jako „porażenie okupacyjne”
ð niewystarczalność i schematyczność ujmowania rzeczywistości w kategoriach „spełnionej Apokalipsy”
ð poezja wyposażoną odtąd w nowe, nieznane jakości i wartości
ð silny i w pełni świadomy zwrot do tradycji romantycznej – Słowacki, Norwid
ð dwie antagonistyczne tendencje artystyczne: liryka czysta[6] - tyrtejski kanon pieśniowy[7]
ð liryka tyrtejska: gatunki – hymn, rapsod, elegia, apel, psalm modlitwa; cechy – retoryczność, deklamacyjność, patetyczne i uroczyste podwyższenie tonu
ð powstawały obficie od wiosny 1941 do końca roku
ð charakterystyczna dla praktyki katastrofistów odmiana poematu fantastyczno-baśniowego
ð złożony z luźnych sekwencji obrazów-scen
ð operujący techniką snu i magii
ð utwory-przypowiesci zmierzające do szerokich, często uniwersalnych uogólnień, kreujące świat osobny, który stanowił zarazem aluzję do wydarzeń współczesnych
ð paraboliczny charakter
ð przeplatają się tu watki baśniowo-legendowe, mitologiczne i religijne
ð...
Delicja8