Village Kollektiv - Motion Rootz Experimental 2006 [2006].txt

(10 KB) Pobierz
Village Kollektiv - Motion Rootz Experimental 2006 [2006]  *MPC@BrainDead*


Village Kollectiv was formed in 2002 by memebrs of few Polish folk/fushion groups: Warsaw Village Band, Masala, Stara Lipa & Swoja Droga. After four years we've released debut album "Motion Rootz Experimental 2006". 

Music generated by VK is polish first fusion of electronic sonances with live sound of original instruments and singing. Traditional musical roots together with the computer score constitute an integrated circuit, creating new sound space, in which expression of the words of the folk can take full shape. Musicians use traditional melodies originating from polish Kurpie region and collected from the people of the Bulgarian Shop region. They employ traditional singing techniques: throat singing from Tuva and yoik of the Sami people. Original melodies also serve as an inspiration for individual creative quests and instrumental improvisation. Electronic music is a merger of electro, dub and drum'n'bass.

Official band website: http://www.vk.com.pl (in Polish) or http://www.myspace.com/villagekollektiv (in English)


Release date: 2006
Label: Open Sources / Rockers Publishing


Styles: Electro-Folk, Dub, Drum'n'Bass, Ethnic Fusion, Worldbeat, Nu-Sound, Electronica

Influences: Polish, Bulgraian & Balkan folk music, dub, d'n'b and so on...
Sounds like: ...Village Kollektiv ;)


Tracklist:
01. Powziwaj ziatrecku (Blow Wind, Blow)
02. Wyrzundzaj sie (Get Ready)
03. Hardhoro (Hardhoro)
04. Wysoki ganecek (High Porch)
05. Niwa (Field)
06. Pulsy (Pulses)
07. Z tysiunca (One From A Thousand)
08. Pusto (Vain)
09. Wynos sia (Get Lost!)
10. Dobry (Good One)

Total playing time: 47:48 min


Band Members:
Maciek Cierlinski - hurdy-gurdy (clean & distorted)
Weronika Grozdew-Kolacinska - bulgarian vocal folds
Rafal Kolacinski - electronics, programming, mobilization
Bart Palyga - three-stringed folk bass, gadulka, cello, tuvan throat singing (sygyt & kargyraa)
Magda Sobczak-Kotnarowska - hutsul (hammered dulcmier), polish vox from field, yoik
Maciek Szajkowski - mazovian frame drum, percussion, concept
Sylwia Swiatkowska - fiddle from Plock, suka, violin, zlobcoki

Guests:
"Widymo" - a Polish folk band from Sanok, in track "Wyrzundzaj sie",


Format: MusePack (MPC)
Quality: BrainDead (-q8/-xlevel)
Bitrate: average ~278kbps

More info about MusePack and replaying MPC files: http://www.musepack.net



Uploaded by InfoNexus



======================= in Polish =======================


"Muzyka generowana przez VK to pierwsza w Polsce fuzja elektronicznych dzwieków z "zywym" brzmieniem oryginalnych instrumentów i spiewu. Tradycyjne muzyczne korzenie tworza uklad scalony z komputerowa partytura, tworzac nowa przestrzen dzwiekowa, w której ekspresja slowa "ludu" nabiera wyrazistej wymowy. Muzycy wykorzystuja ludowe melodie, pochodzace z polskich Kurpiów i zaslyszane od bulgarskich Szopów. Stosuja tradycyjne techniki spiewu gardlowego z Tuwy oraz jojk ludu Sami. Oryginalne melodie sa takze inspiracja do wlasnych poszukiwan twórczych i instrumentalnej improwizacji. Muzyka elektroniczna laczy w sobie miedzy innymi brzmienia electro, dub oraz drum'n'bass.

W spiewie wykorzystano melodie i teksty polskich piesni ludowych, pochodzace ze zbioru ks. Wladyslawa Skierkowskiego "Puszcza Kurpiowska" w piesni - z wyjatkiem melodii "Wysoki ganecek" (Magda Sobczak) i "Wynos sia" (Weronika Grozdew). Teksty i melodie piesni bulgarskich zaczerpnieto z zywej tradycji." -- (zródlo: oficjalna strona zespolu)


"Wobec mnogosci artystów laczacych nowoczesne brzmienia elektroniczne z korzennymi motywami orientalnymi, arabskimi czy afrykanskimi, pytanie o podjecie takiego dialogu w ramach tradycyjnej muzyki europejskiej nasuwalo sie samo. Stawiani wobec niego muzycy Masali i Kapeli ze Wsi Warszawa unikali odpowiedzi, jakby majac swiadomosc, ze lepiej bedzie zrobic to czynem, a nie slowem. Panie i panowie, stalo sie. Village Kolektiv swoja plyta "Motion Roots Experimental" zrobil to genialnie, w sposób fantastycznie wywazony miedzy energia i przestrzenia elektroniczna a zywiolowym graniem tradycyjnym. Zapraszamy do lektury wywiadu przeprowadzonego z Mackiem Szajkowskim i Rafalem Kolacinskim vel Praczasem, bez których nie sposób sobie wyobrazic VK". -- (wstep do wywiadu z VK, calosc tutaj: http://www.popupmagazine.pl/no15/art03.html)


"Sluchajac "Motion Rootz Experimental 2006" doskonale wiadomo, ze popelnili te plyte muzycy Kapeli ze Wsi Warszawa, Masali i Yerba Mater. Moze na poczatku takie polaczenie dzwieków polskiej wsi, indyjskich smaków i miejskiej dzungli wydaje sie dosc odpustowe, to jednak album broni sie niesamowitym klimatem, co wpisze sie w domowy zapiecek i koncertwoy glosnik.
Specyficzny mariaz oryginalnego instrumentarium (lira korbowa, wiolonczela, cymbaly, dzwonki, beben obreczowy, skrzypce) z muzyka ukladów scalonych niepokoi jeszcze damska wokaliza. Pelna dramatyzmu, wybuchów uczuc ekstremalnych, gniewu i rozzalenia. O oczach pelnych lez.
"Powziwaj ziatrecku" rozpoczyna sie na modle bollywoodzka, by szybko przeprowadzic ku krainom blizszym, ku Wschodniej Europie. Skrzypcom, przyspieszajacym, niby drum'n'bassowym bebnom, zaspiewom, co brzmia jak zlowieszcze zaklecia. A "Wyrzundzaj sie" to juz swoista fuzja transowego Infected Mushroom z darksideowymi klasykami elektroniki. Polamane syntetyki akompaniuja wokalizie zwielokrotnionej jakby czarodziejskim poglosem, hipnotyzujaca takze instrumenty akustyczne. "Hardhoro", nie dosc, ze osadzone na zaburzonym, niemalze brejkorowym bicie, chwilami wchodzacym na terytoria szejków, a nawet Clinta Mansella, to jeszcze obezwladnia zdyscypliowanymi liniami chóru i rozdzierajacym zawodzeniem solistki. A na "Wysokim ganecku" troche rocka, folklorystycznego, góralskiego wykopu i breakowa energia uzupelniona czystym brzmieniem Masali. Nieskonczone przestrzenie mozemy spróbowac ogarnac dzieki "Niwie" oraz "Pulsom", co to odtwarzaja naturalne konstrukcje przy pomocy surowców naturalnych na stalowym stelazu, co jest nafaszerowany przesterami i elektroniczna pulsacja. Swoistym manifestem kobiecosci o rumianych policzkach, w pasiatej spódnicy i na polnej drodze jest "Wynos sia", co równie dobrze mogloby byc inkarnacja Cypress Hill na Balkanach. Bit ciezki, jednak wciaz nosny, zaczepny i prowokujacy. Jak tekst "Wynos sia, wynos sia, niech cio nie widzo"! Zamykajaca album piosenka "Dobry" równie dobrze moglaby sie znalezc w kazdym innym miejscu albumu Village Kollektiv. Dopracowana produkcja, staranna aranzacja, a spiew taki, ze dech w piersiach zapiera! Jak kazdy inny kawalek z "Motion Rootz Experimental 2006".
Wydawnictwo wskazuje na to samo pochodzenie niektórych skladowych kultur etnograficznych. Oraz na to, jak te pozostale elementy oddalonych od siebie folklorów mozna zgrabnie i bezpretensjonalnie polaczyc. Levi Strauss bylby zadowolony, ze teza o langue i parole sie sprawdza nawet muzycznie." -- Agata Wozniczka, 16.07.2006 (www.independent.pl)



W skrócie o poszczególnych utworach:

"Powziwaj ziatrecku" - Chlodny powiew wiatru przynosi ukojene w ciezkiej pracy przy zniwach. Wyzwala od natretnych mysli o kochanku, sprowadza zapomnienie i spokój.

"Wyrzundzaj sie" - Weselne spiewy kurpiowskie przed wyprawinami panny mlodej z domu i wyjazdem na ceremonie slubne. Oczepiny, slub i wesele odmienia zycie ubogiej dziewczyny. Dla calej jej rodziny i spolecznosci to awans i ogromna radosc.

"Hardhoro" - Fragment tanecznej piesni bulgarskich Szopów "przywiezionej" z rodzinnej wsi ojca Weroniki. Tanczac choro i spiewajac te piesn dziewczyny dopinguja chlopców w tradycyjnych konnych zawodach na Todorovden.

"Wysoki ganecek" - Zale mlodej dziewczyny dotycza jej wybranka, stale uwodzonego przez inne. Nie wytrzymujac tej ciaglej adoracji, zdobywa sie na grozbe. Pragnie usiekac rywalke mieczem, narzeczonego zastrzelic a sama sie otruc. Krwawa piesn o nieszczesliwej milosci, niewiernosci i okrutnej zemscie - rodem z Puszczy Kurpiowskiej.

"Niwa" - Zniwny zaspeiw szopski w najgoretsza pore dnia. Rozwibrowane, transowe glosy sa szukaniem wspólbrzmienia z drgajacym od upalu powietrzem i wiejacym po niwie wiatrem. Wejscie w rezonans z przyroda przynosi ulge i wytchnienie.

"Pulsy" - instrumentalny

"Z tysiunca" - Polska piesn z Kurpiów. Opowiada o uroczej acz beztroskiej dziewczynie, która zycie spedza na nieustannych zabawach i hulankach. Siedem przepitych nocy nie przynosi jej jednak szczescia i spelnienia. Na domiar zlego kosztami swych wybryków dziewcze obarcza rodziców, którzy musza wyprzedac swój dobytek, by zaplacic karczmarzowi za trunki. Ku przestrodze. 

"Pusto" - Milosna piesn bulgarska z orfickich Rodop. Dziewczyna, pilnowana przez matke i ojca, nie wie jak sie uwolnic od ich nadopiekunczosci. Nieustannie mysli o spotkaniu z ukochanym i goracej z nim milosci. Pragnie podarowac mu swoje czarne oczy i biale lico, i zapewne cos jeszcze...  Smutna opowiesc kurpiowskiej dziewczyny o wymarzonym, ale niestety niedostepnym chlopcu. Dziewcze bardzo pragnie wyznac mu swa milosc, ale brak jej odwagi. Czas nieublaganie przemija, a nadzieje gasna jak swiatlo wypalonej swiecy...

"Wynos sia" - Kurpie. Narzeczony przybywa do dziewczyny by prosic rodziców o jej reke. Panna z impetem przegania chlopaka, który stal sie dla niej powodem wstydu. Dlaczego? Piesn nie odkrywa tajemnicy...

"Dobry" - Przejmujaca skarga dziewczyny, której samotnosc przeradza sie w tesknote, ból i rozpacz. Nadzieja pozostaje w modlitwie. W opuszczeniu wola do Boga, by przywrócil do zycia jej ukochanego. Z Kurpiów.



Muzycy:
Maciek Cierlinski - lira korbowa (czasem czysta, a czasem z przesterami)
Weronika Grozdew-Kolacinska - bulgarskie struny glosne 
Rafal Kolacinski - elektronika, programowanie, mob...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin