Repetytorium z matematyki elementarnej.pdf

(274 KB) Pobierz
773217 UNPDF
REPETYTORIUM
ZMATEMATYKIELEMENTARNEJ
DANUTAZAREMBA
WST¦P
REPETYTORIUMTOPOWSTAªOZMY±L¡OSTUDENTACH,KTÓRZYCHC¡ZDOBY¢UPRAW-
NIENIADONAUCZANIAMATEMATYKIWSZKOLE.JAKOPRZYSZLINAUCZYCIELEPOWINNI
DOBRZE SOBIE RADZI¢ Z ZAGADNIENIAMI MATEMATYKI ELEMENTARNEJ. PROWADZ¡C
WIELOKROTNIEZAJ¦CIAZMETODYKI,ZAUWA»YªAM,»ESTUDENCIMIEWAJ¡SPOREKªO-
POTY Z PROCENTAMI, RÓWNANIAMI INIERÓWNO±CIAMI ZMODUªEM, RÓWNANIAMI I
NIERÓWNO±CIAMIZPARAMETREM,INTERPRETACJ¡GEOMETRYCZN¡RÓWNA«.WDU»EJ
MIERZE JEST TO WINA EDUKACJI SZKOLNEJ, KTÓRA CI¡GLE POZOSTAWIA DU»O DO »Y-
CZENIA. DOMINUJ¡ W NIEJ REGUªY I SCHEMATY, NADMIERNA FORMALIZACJA I BRAK
MY±LENIA.
REPETYTORIUMMAPOMÓCSTUDENTOMPOZBY¢SI¦ZªYCHNAWYKÓW.TYLKOWTEDY
B¦D¡MOGLIDOBRZENAUCZA¢,JE»ELISAMIDOBRZESI¦NAUCZ¡.
2
SPISTRE±CI
1 PROCENTY
4
1.1 ZDROWYROZS¡DEKZAMIAST X . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
1.2 PROPORCJENIEPOTRZEBNE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
1.3 PUªAPKIPROCENTOWE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
1.4 JESZCZEKILKAPRZYKªADÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
1.5 ZADANIADOSAMODZIELNEGOROZWI¡ZANIA . . . . . . . . . . . . . 9
2 RÓWNANIA I NIERÓWNO±CI ZMODUªEM
12
2.1 UNIKAJMYPRZYPADKÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
2.2 INTERPRETACJAGEOMETRYCZNAMODUªU . . . . . . . . . . . . . . . 13
2.3 KILKAPRZYKªADÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
2.4 PODNOSZENIEDOKWADRATU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
2.5 INTERPRETACJAGEOMETRYCZNARÓWNA«NAPªASZCZY¹NIE . . . . . . 17
2.6 ZADANIADOSAMODZIELNEGOROZWI¡ZANIA . . . . . . . . . . . . . 21
3 RÓWNANIA I NIERÓWNO±CI ZPARAMETREM
24
3.1 RÓWNANIAINIERÓWNO±CIZJEDN¡NIEWIADOM¡ . . . . . . . . . . 24
3.2 UKªADYRÓWNA«ZDWIEMANIEWIADOMYMI . . . . . . . . . . . . 27
3.3 ZADANIADOSAMODZIELNEGOROZWIAZANIA . . . . . . . . . . . . . 28
4 ODPOWIEDZI DO ZADA«
30
4.1 ODPOWIEDZIDOZADA«ROZDZIAªU1 . . . . . . . . . . . . . . . . 30
4.2 ODPOWIEDZIDOZADA«ROZDZIAªU2 . . . . . . . . . . . . . . . . 31
4.3 ODPOWIEDZIDOZADA«ROZDZIAªU3 . . . . . . . . . . . . . . . . 33
3
1 PROCENTY
1.1 ZDROWYROZS¡DEKZAMIAST X
NALEKCJACHMATEMATYKIPREFEROWAN¡METOD¡ROZWI¡ZYWANIAZADA«S¡RÓWNA-
NIA.ROZWI¡ZUJ¡CZADANIE,WKTÓRYMTRZEBAZNALE¹¢PEWN¡LICZB¦,NAJCZ¦±CIEJ
UKªADASI¦ODPOWIEDNIERÓWNANIE,APOTEMJEROZWI¡ZUJE.TYMCZASEMWWIE-
LU WYPADKACH POSªUGIWANIE SI¦ RÓWNANIAMI NIE TYLKO NIE JESTKONIECZNE, ALE
WR¦CZKOMPLIKUJEOBLICZENIA.TAKZREGUªYJESTWOBLICZENIACHPROCENTOWYCH.
ZOBACZYMYTONAPRZYKªADACH.ZACZNIJMYODZADANIA:
TELEWIZORSTANIAªO 7% IKOSZTUJETERAZ 1767 Zª.ILEKOSZTOWAªTELEWIZORPRZED
OBNI»K¡?
ABSOLWENCISZKÓª±REDNICHNAJCZ¦±CIEJPOST¦PUJ¡WEDªUGSCHEMATU:
TELEWIZORPRZEDOBNI»K¡KOSZTOWAª X (ZªOTYCH),
STANIAªO7%,CZYLICENAJESTRÓWNA X 100 X ,
KOSZTUJE1767Zª,SK¡D X 100 X =1767.
ROZWI¡ZUJ¡ OTRZYMANE RÓWNANIE: SPROWADZAJ¡ DO WSPÓLNEGO MIANOWNIKA,
ODEJMUJ¡,DZIEL¡PRZEZWSPÓªCZYNNIKPRZYNIEWIADOMEJ.TAKIEPOST¦POWANIE
WYMAGAU»YCIAPAPIERUIOªÓWKA,PROSTYKALKULATORNIEWYSTARCZY.OBLICZENIA
PRZEPROWADZASI¦JAKZAKRÓLAWIECZKA.
TYMCZASEMWYSTARCZYPOMY±LE¢:
SKOROTELEWIZORSTANIAªO7%,TOZOSTAªO93%JEGOCENYPRZEDOBNI»K¡.ZATEM
ZADANIESPROWADZASI¦DOZNALEZIENIALICZBY,KTÓREJ93%JESTRÓWNE1767Zª.
AJAKTAK¡LICZB¦ZNALE¹¢?
NATURALN¡DROG¡JESTTUOBLICZENIENAJPIERWJEDNEGOPROCENTULICZBY,APOTEM
POMNO»ENIEWYNIKUPRZEZ100,CZYLIOBLICZENIE100PROCENT.
RACHUNKIMO»NAPRZEPROWADZI¢NANAJPROSTSZYMNAWETKALKULATORZE:DZIELI-
MY1767PRZEZ93,AWYNIKMNO»YMYPRZEZ100.NIEMAPROBLEMUZIKSEM.
TE DWA DZIAªANIA SPROWADZAJ¡ SI¦ DO DZIELENIA 1767 : 0 : 93, ALE ONO JU» NIE
JESTINTUICYJNE.
4
773217.004.png 773217.005.png
1.2 PROPORCJENIEPOTRZEBNE
W PROGRAMACH SZKOLNYCH SPORO MIEJSCA ZAJMUJ¡ PROPORCJE. S¡ ONE CZ¦STO
STOSOWANYM NARZ¦DZIEM DOROZWI¡ZYWANIA ROZMAITYCH ZADA«,W TYM ZADA«
ZWI¡ZANYCHZOBLICZENIAMIPROCENTOWYMI.NAPRZYKªADWZADANIU:
23% LICZBYWYNOSI 34 : 5 .ILEWYNOSI 16% TEJLICZBY?
ROZWI¡ZUJ¡CYZREGUªYZACZYNAJ¡ODNAPISANIAPROPORCJI
16
X
= 23
34 : 5 :
PROPORCJAJESTTAK»ESTOSOWANAPRZYOBLICZANIU,JAKIMPROCENTEMJEDNEJLICZ-
BYJESTINNALICZBA:
JAKIMPROCENTEMLICZBY 13 JESTLICZBA 9 ?
ROZWI¡ZUJESI¦TURÓWNANIE
13 = X
100 :
TAKIE SZTYWNE SCHEMATY POST¦POWANIA WYNOSIMY SI¦ ZE SZKOªY I NIE ZAWSZE
MAMYOKAZJ¦KUTEMU,ABYJEZWERYKOWA¢.SKUTKIS¡RÓ»NE,NAJCZ¦±CIEJJED-
NAKWIELEOSÓBMAPROBLEMYZOBLICZENIAMIPROCENTOWYMI.
APRZECIE»MO»NAROZWI¡ZA¢OBAZADANIAZDROWOROZS¡DKOWO.
WPIERWSZYMZADANIUWYSTARCZYNAJPIERWOBLICZY¢JEDENPROCENTLICZBY,DZIE-
L¡C34 : 5:23,APOTEMWYNIKPOMNO»Y¢PRZEZ16.
WZADANIUDRUGIMRÓWNIE»MO»NAOBY¢SI¦BEZPROPORCJI.LICZBA9STANOWI 13
LICZBY 13.WYSTARCZY ZATEM ZAMIENI¢ TENUªAMEK NAUªAMEK OMIANOWNIKU
100(BOTYLEPROCENT,ILESETNYCH):
9
13 =0 : 692307692 ::: 0 : 69=69% :
PRZEPROWADZONEROZUMOWANIEMO»NAZAPISA¢TAK:
13 =( 9
100)%
13
SCHEMATTENJESTPODAWANYNAJCZ¦±CIEJBEZUZASADNIENIA,PRZYCZYMZREGUªY
NIEU»YWASI¦NAWIASU.UCZE«MAZAPAMI¦TA¢,NIEKONIECZNIEROZUMIEJ¡C.
JAKWIDA¢,WOBLICZENIACHPROCENTOWYCHPROPORCJENIES¡POTRZEBNE.S¡ONE
NARZ¦DZIEMDOSY¢ARCHAICZNYM,UTRUDNIAJ¡POSªUGIWANIESI¦KALKULATOREM.
5
9
9
773217.006.png 773217.007.png 773217.001.png 773217.002.png 773217.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin