Rozwój uczuć Stanisław Gerstmann.pdf

(2157 KB) Pobierz
38932288 UNPDF
«s
^•"^ -" . ^ :*•<*
JL ^ Z G^^' - - J /';^
? E g^ ^^ c0 ; . ^
• g 8^ $| g. l-^
r s- S? 2s3 r:1 , ^-^
OB A ^ ^, ^
.•r^ oc
CL
l
BIBLIOTEKA
PSYCHOLOGICZNA
Pod redakcją naukową
Marii ^łącznikowej
6 ^ •"'""K* mcHoi.^ (3Q
Stanisław Gerstmann
Rozwój uczuć
Warszawa 1976
Warazawa 1976
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Wydanie pierwsze. Nakład 15000+257 egzemplarzy
ArŁuazy drukarskich 15,25; wydawniczych 11,76
Oddano do składania 13.J.1975 f.
Podpisano do druku I. IV. 1976 r. AKC.
Druk ukończono w sierpniu 1976 r.
Papier druk. sat. kl. III, 80g, 61 x86 cm z fabryki w Kostrzyniu
Zamówienie nr 2141/332. Cena zi 20. — A-IO/4I
WSiP Zaktady Graficzne w Bydgoszczy
Slowo wstępne
Uczucia stanowią ważny element w kształtowaniu się oso-
bowości i na równi z innymi jej funkcjami muszą być celowo
i systematycznie rozwijane przez poszczególne środowiska wy-
chowujące.
Psychologowie, zajmujący się tą problematyką, sygnalizują
poważne niebezpieczeństwa grożące, gdy w ontogenezie do-
chodzi do zaburzeń rozwojowych w reakcjach emocjonalnych
dzieci i młodzieży. Na przykład E. B. Hurlock zwraca uwa-
gę na to, że uczucia zabarwiają znaczną większość doświadczeń
człowieka, a — być może — w ogóle nie ma w naszym ży-
ciu sytuacji, w których rozwiązywaniu nie brałyby one udzia-
łu.1 Uczucia są również motywami różnorodnych działań ak-
tywizujących proces rozwoju człowieka.
Niektóre uczucia przeżywane bardzo intensywnie często
powstrzymują rozwój osobowości. Przykładem są przypadki
pozbawienia dzieci uczuć miłości rodzicielskiej i sympatii
innych ludzi spotykanych przez dziecko, uczucia niższości
i brak wiary we własne możliwości działania. To wszystko izo-
luje dziecko od społecznego otoczenia, powstrzymuje jego
aktywność zmniejszając rozwojowe szansę. Dominacja uczuć
negatywnych, lękowych i agresywnych utrudnia lub uniemo-
1 E. B. Hurlock: ROZWÓJ dziecka. Przekład z jeż. ang. B. Homowski,
St. Kowalski i B. Rosemann. Wyd. 2. Warszawa 1961, PWN
orientuje się w warunkach działania, które mogą sprawiać, że
cel nie da się osiągnąć. W tych sytuacjach przeszkoda w dą-
żeniu do urzeczywistnienia zamiaru powoduje siine reakcje
emocjonalne (frustracje). Z upływem czasu, w późniejszych
tatach ontogenezy, podejmowanie decyzji opiera się na ana-
lizie sytuacji, czyli subiektywnych i obiektywnych warunków
powodzenia. Coraz łatwiej ustalić również stopień ryzyka
i wiążące się z tym prawdopodobieństwo sukcesu.
Podobne przemiany zachodzą w stosunku człowieka do sa-
mego siebie. W tym zakresie istnieje zawsze silna skłon-
ność do indywidualnego, emocjonalnego oceniania swoich
właściwości, tworzenia obrazu samego siebie. Niemniej schy-
łek wieku dorastania stwarza już szansę bardziej krytycznego
spojrzenia na własne postępowanie, wykorzystania, opinii śro-
dowiska i zobiektywizowania dotychczasowych sądów. Mo-
żliwie bezstronny stosunek jednostki do siebie stanowi bowiem
jeden z podstawowych czynników wyznaczających ustosun-
kowanie się do społecznego otoczenia.
Scharakteryzowany powyżej ogólny przebieg rozwoju
uczuć jest uwarunkowany czynnikami, których znaczenie uję-
to w dialektycznej teorii rozwoju osobowości. Zawiera ona
najogólniejsze, powszechne prawa, a wynikają z niej postu-
laty, które musi uwzględniać praktyka kształtowania uczuć,
leżeli ich rozwój ma być jak najbliższy optymalnego.
Właściwości poszczególnych funkcji emocjonalnych są
uwarunkowane niektórymi cechami organizmu jednostki.
Dlatego omówimy zależność stopnia pobudliwości emo-
cjonalnej od reaktywności tkanki nerwowej w ośrodkowym
układzie nerwowym i od oddziaływania na jej stan funkcjo-
nalny innych narządów organizmu, a głównie układów wy-
dzielania wewnętrznego (dokrewnego), krążenia i oddecho-
wego. Ogólny stan zdrowia lub wyczerpania, zmęczenia, rów-
nież wpływa na warunki przeżywania emocji.
Druga grupa czynników warunkujących przebieg rozwoju
uczuć wiąże się z oddziaływaniem zewnętrznego, przede
wszystkim społecznego środowiska. Na czoło wysuwa-
ją się tu wszystkie celowe zachowania Judzi dorosłych (wy-
chowawców w rodzinie, szkole i in.), które kierują i modelują
w optymalny sposób przebieg procesów rozwojowych. Brak
kierowniczej ingerencji powoduje powstawanie wypaczeń,
zaburzeń życia emocjonalnego, oddalanie się wyników wy-
chowania od akceptowanego modelu uczuciowości człowieka
i drogi jej formowania się.
Oprócz zorganizowanych celowo środowisk wychowują-
cych na rozwój dziecka wpływają sytuacje, zdarzenia nie-
kontrolowane, przypadkowo pojawiające się w jego oto-
czeniu. Ich znaczenie bywa rozmaite, znajduje się tu bowiem
źródło zarówno korzystnych, jak i niekorzystnych doznań
i doświadczeń. Te ostatnie mogą być przedmiotem oddziały-
wań reedukujących, a więc w jakimś zakresie korekcyjnych.
Pamiętając o roli otoczenia i samokontroli w rozwoju oso-
bowości, a w tym uczuć, wskażemy następny czynnik, równie
jak scharakteryzowane poprzednio doniosły: aktywność
człowieka. Podstawowym warunkiem rozwoju wszystkich
funkcji organizmu wraz z psychicznymi jest działanie, po-
sługiwanie się nimi w zwyczajnych, codziennych okolicznoś-
ciach życia. Ich sprawność i doskonalenie wymaga ćwiczenia
i doświadczeń. Ilościowy i jakościowy rozwój uczuć dokonuje
się wówczas, gdy dziecko ma różnorodne — w miarę moż-
ności celowo dobrane — sposobności ich przeżywania, gdy
styka się ze źródłami wzbudzającymi pojawianie się procesów
emocjonalnych.
Więzi uczuciowe, np. koleżeństwo i przyjaźń, mogą poja-
wić się tylko w odpowiednio przebiegających interakcjach,
w określonych, jeśli chodzi o specyficzne właściwości, sto-
sunkach międzyludzkich.
Jeżeli myślimy o zamierzonym wpływie wychowawczym,
którego celem głównym ma być odpowiednie modelowanie
przebiegu rozwoju uczuć, to chodzi przede wszystkim o orga-
nizowanie aktywności dziecka i dorastającego oraz warunków
bezpośrednio wpływających na jej rodzaj.
Wskazane powyżej problemy są omówione w kolejnych
rozdziałach tego tomu „Biblioteki Psychologicznej". Przedsta-
wiono w nich najważniejsze przejawy zróżnicowanego życia
uczuciowego u noworodka i niemowlęcia, w wieku poniemo-
wlęcym i przedszkolnym, w młodszym wieku szkolnym oraz
w okresie dorastania. Taki sposób charakteryzowania przemian
zachodzących w kształtowaniu się emocjonalności powinien
ułatwić zrozumienie dzieci i młodzieży, których rozwojem
kierujemy w poszczególnych okresach ontogenezy.
Rola uczuć w życiu człowieka
Co to są uczucia?
Człowiek orientuje się w rzeczywistości, która jest terenem
jego różnorakiej aktywności, za pośrednictwem treści proce-
sów psychicznych, odzwierciedlających otaczający go świat.
Spostrzegamy przedmioty, ludzi i ich zachowanie się, zdaje-
my sobie sprawę z ich wyglądu, rozmieszczenia, właściwości
fizycznych. Wyobrażamy sobie to, co w danej chwili jest
niedostępne spostrzeganiu poprzez zmysły, a z czym kiedyś
zetknęliśmy się bezpośrednio. Myślimy o minionych zdarze-
niach, o teraźniejszości i przyszłości. Są to procesy poznaw-
cze ściśle powiązane funkcjami, dzięki czemu możemy od-
zwierciedlać świat w pełny sposób, przeżywając równocześnie
obraz „rzeczy i niedostrzegalne ich cechy za pomocą myśli.
, Wśród procesów psychicznych, prócz poznawczych, wy-
różniamy uczucia. Są to takie przeżycia, jak miłość, zazdrość,
tęsknota i wiele innych. Współwystępują one i w pewnym
sensie współdziałają z procesami poznawczymi wpływając na
ich przebieg i treść oraz wzajemnie ulegając kierowniczej
funkcji procesów poznawczych. Te obopólne związki pozna-
my w przebiegu ich rozwoju i kształtowania się.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin