WYNAGRADZANIE PRACOWNIKÓW
DR HALINA CZUBASIEWICZ
I. Cele polityki wynagradzania
Za pomocą płac możemy spowodować;
1. Aby pracownik chciał włączyć się do systemu i pozostać w nim.
2. Aby niezawodnie pełnił wyznaczoną mu rolę,
3. Aby zachowywał się innowacyjnie i spontanicznie, aby podejmował się wykonywania zadań wykraczających poza rolę.
Wynagrodzenie powinno być;
§ Sprawiedliwe,
§ Spójne,
§ Konkurencyjne
Pieniądze, a motywacja
Czynniki higieny
Czynniki motywowania
• Bhp
• Warunki pracy
• Bezpieczeństwo socjalne
• Możliwość rozwoju
• Treść pracy
• Konstruktywna ocena i różnicowanie płac
Podstawy projektowania systemów wynagradzania
Wynagrodzenia pracownika zależą od;
• Możliwości finansowych firmy,
• Wartości stanowiska,
• Sytuacji na rynku pracy,
• Wkładu pracownika
• Wyników pracy
• Potrzeb pracownika
Logika systemu wynagradzania
WYNAGRADZANIE
JAKOŚĆ PRACY
TABELA PŁAC
RYNEK PRACY
KATEGORIA ZASZEREGOWANIA
WYCENA STANOWISKA
OPIS STANOWISKA
ANALIZA PRACY
II. Projektowanie systemów wynagradzania
BUDUJĄC SYSTEM PŁAC MUSIMY ODPOWIEDZIEĆ NA PYTANIA:
• Jakie elementy powinny stanowić pakiet wynagrodzenia całkowitego,
• Jaka musi być struktura płac,
• Jak określić ich relatywne wartości
WYNAGRODZENIA JAKO instrument motywacyjnego oddziaływania
Motywacyjnie oddziałują;
• Budowa i zasady działania systemu płac,
• Formy płac,
• Wewnętrzna struktura wynagradzania,
• Zasady kształtowania płacy zasadniczej,
• Zasady kształtowania pozostałych składników wynagrodzenia.
Oczekiwania wobec płacy
Wewnętrzna struktura płac;
• Musi być prosta i przejrzysta, bo;
- prostota i zrozumiałość jest warunkiem motywowania przez płace,
- duża liczba składników nie tylko komplikuje system, ale powoduje rozdrobnienie płac i osłabienie poszczególnych składników.
• Każdy składnik płacy musi służyć jasno określonemu celowi. Jeżeli taki cel nie istnieje należy go wycofać.
Wartościowanie stanowisk – korzyści
• Przegląd organizacji pracy w przedsiębiorstwie,
• Lepsze wzajemne poznanie treści pracy na stanowiskach
• Uporządkowanie, lub sporządzenie opisów stanowisk pracy,
• Uporządkowanie hierarchii stanowisk
• Lepsze zrozumienie przez pracowników umiejscowienia własnego stanowiska w hierarchii innych stanowisk
Wartościowanie stanowisk – metody
• Ranking stanowisk,
• Klasyfikacja stanowisk
• Porównywanie parami
• Porównywanie czynników
• Metody analityczno-punktowe
RANKING STANOWISK
Polega na porównaniu znaczenia stanowisk z punktu widzenia organizacji. Wyróżnia się stanowiska najbardziej istotne dla organizacji i najmniej ważne. Między nimi rozmieszcza się pozostałe stanowiska. Płaca zależy od miejsca w rankingu stanowisk.
ZALETY
WADY
• prosta
• mało pracochłonna
• niskie koszty
• łatwo wyznaczyć skrajne stanowiska
• nie nadaje się do stosowania w dużych organizacjach, mających złożone struktury
• odstępy pomiędzy poszczególnymi miejscami w rankingu są stałe. Nie odzwierciedlają faktycznych zadań i odpowiedzialności
KLASYFIKACJA STANOWISK
Polega na grupowaniu stanowisk w homogeniczne kategorie (szczeble) według faktycznego zakresu zadań i wymaganych kwalifikacji na każdym z nich.
Klasyfikacji stanowisk dokonuje się w kilku etapach;
• Przegląd stanowisk i utworzenie kategorii
• Utworzenie hierarchii kategorii oraz wyszczególnienie zadań i kwalifikacji dla każdej z nich (np. praca analityczna, praca kreatywna, administracyjna …)
• Sporządzanie opisów kategorii i zaliczenie stanowisk do każdej z nich
• Ustalenie płacy minimalnej dla każdej kategorii
• mało czasochłonna
• nadaje się do stosowania w dużych organizacjach
• problem z określeniem szerokości kategorii (zbyt wąska, lub zbyt szeroka
• trudności z przyporządkowaniem do kategorii złożonych stanowisk pracy
PORÓWNYWANIE PARAMI
Stanowisko
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Kelner
X
2. Sprzątaczka
...
mao_