TEMAT TYGODNIA: Dbam o przyrodę, chcę zostać jej przyjacielem
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 6-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Wyszukiwanie w książkach ilustracji przedstawiających zwierzęta żyjące w polskich lasach. Zabawa ruchowa Wilki i zające. Zabawy integracyjne przy muzyce z dziećmi z innych grup.
- wyrabianie przyjaznego stosunku do zwierząt
- dziecko rozumie, że los zwierząt uzależniony jest od człowieka
Słuchanie opowiadania M. Kownacka: Imieniny lasu, połączone z oglądaniem ilustracji lasu. Zabawa ruchowa Sadzimy drzewa. Praca plastyczna - żłobienie patyczkiem po powierzchni pokrytej grubą warstwą farby klejowej.
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za otaczający nas świat- reagowanie na ustalone sygnały
- dziecko rozumie konieczność sadzenia drzew- dziecko naśladuje sadzenie i wzrost drzewa
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [021]. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- odkładanie zabawek na swoje miejsce
- dziecko sprząta po skończonej zabawie
WTOREK
Układanie puzzli i klocków obrazkowych. Słuchanie piosenek o wiośnie z płyty CD. Obrazowanie ruchem treści piosenek. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [020].
- rozwijanie wyobraźni- dążenie do zakończenia zadania
- dziecko składa puzzle i klocki obrazka według wzoru
Zabawy matematyczne - określanie wielkości i grubości drzew. Stosowanie określeń: wysokie, wyższe, najwyższe, grube, grubsze, najgrubsze. Przeliczanie elmentów w zakresie ośmiu. Ćwiczenie graficzne - wypełnianie pól obrazka kolorami według legendy. Nauka piosenki Wiosenna polka. Zabawy ruchowe oparte na melodii piosenki.
- określanie wysokości i grubości- przeliczanie w zakresie ośmiu- poznanie nowej piosenki
- dziecko stosuje prawidłowo określenia- dziecko zna tekst i melodię piosenki
Zapoznanie z zasadami gry planszowej Od nasionka do drzewa. Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Porządkowanie klocków do odpowiednich pojemników.
- poznanie zasad gry- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- dziecko oczekuje na swoją kolej- dziecko przestrzega ustalonych zasad
ŚRODA
Oglądanie albumów przyrodniczych, dostrzeganie pięknych barw, ciekawych kształtów w otoczeniu. Zabawa ruchowa Tunel. Zabawa ruchowa Rozgrzewka. Utrwalanie piosenki B. Forma Wiosenna polka. Łączenie ruchu ze śpiewem.
- rozbudzanie wrażliwości na otaczającą przyrodę- rozwijanie aparatu słuchu
- dziecko opisuje ilustracje- dziecko wie, że należy dbać o przyrodę
Spotkanie z panem leśniczym. Poznanie wiersza B. Forma: Praca leśniczego - połączone z rozmową na temat zadań leśniczego w okresie wiosny. Zabawa ruchowa Słuchamy bębenka. Wykonanie makiety lasu z wykorzystaniem materiałów odpadowych. Nauczycielka przygotowuje duży arkusz tektury. Przykrywa go zielonym materiałem. Z niebieskiego worka na śmieci formuje strumyk. Na materiale rozrzuca pociętą w wąskie paski bbibułę karbowaną w różnych odcieniach zieleni. Dzieci podzielone na grupy wycinają szblony drzew, pokrywają ich powierzchnię farbami plakatowymi, doklejają liście z bibuły. Wycinają szablony zwierząt, wypełniają je dowolnym materiałem (plastelina, ścinki materiałów, papier kolorowy).
- analiza treści wiersza- poznanie nowego zawodu- przybliżenie obowiązków leśniczego w okresie wiosny- wzbogacanie słownika- rozwijanie sprawności manualnych- zwracanie uwagi na staranność wykonywanych zadań
- dziecko wie na czym polega praca leśniczego- dziecko rozumie treść wiersza- dziecko starannie wykonuje elementy makiety- dziecko zgodnie uczestniczy we wspólnych działaniach
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Zabawy dowolne z wykorzystaniem skakanek i piłek.
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabawy
- dziecko chętnie bawi się na świeżym powietrzu
CZWARTEK
Zabawy integracyjne z dziećmi z młodszych grup. Wspólne tańce z akompaniamentem instrumentów oraz z płyty CD. Szukanie w sali przedmiotów na wypowiadane przez nauczycielkę głoski. Podział wyrazów na głoski. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- rozwijanie aktywności muzycznej- wyszczególnienie głosek w wyrazach
- dziecko współdziała z młodszymi dziećmi- dziecko wymienia wszystkie głoski w wyrazach
Badanie czystości powietrza. Porównywanie wyglądu roślin rosnących blisko drogi i roślin rosnących w parku, ogrodzie. Obserwacja liści kwiatów podczas ich odkurzania. Sprawdzanie po kilku dniach wyglądu kawałków białej bibuły rozłożonej na parapecie okna. Przedstawienie inscenizacji o treściach ekologicznych - Chrońmy przyrodę (B. Forma: Dziecko Aktorem) - w formie teatrzyku kukiełkowego.
- sprawdzanie zanieczyszczenia powietrza drogą doświadczeń- ćwiczenie pamięci- doskonalenie mowy
- dziecko rozumie pojęcie "zanieczyszczone powietrze"- dziecko chętnie wciela się w role aktorów
Zabawy ruchowe w przedszkolnym ogrodzie z wykorzystaniem skakanki. Zabawy Sznur, Wąż. Utrwalanie piosenki B. Forma: Wiosenna polka.
- doskonalenie umiejętności poruszania się w przestrzeni- rozwijanie mięśni nóg
- dziecko zna zasady zabawy i ich przestrzega- dziecko przeskakuje przez skakankę- dziecko odpowiada na pytania dotyczące melodii i tekstu nowej piosenki
PIĄTEK
Zabawy z piosenką: Murzynek malutki, Zajšczek, zajšczek, Karuzela, Stary niedwied. Dzieci otrzymują tackę z wysypaną mąką, piaskem lub kaszą manną. Palcami (kolejno wszystkimi lewej i prawej dłoni) rysują koła różnej wielkości.
- wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na słowa zawarte w piosenkach- wyrabianie sprawności palców i dłoni- ćwiczenie umiejętności wykonywania ruchów ciągłych
- dziecko rysuje małe i duże koła zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Przeprowadzenie konkursu na temat Kochamy przyrodę. Poznanie opowiadania B. Forma: Wycieczka - połaczone z oglądaniem ilustracji przedstawiających pozytywne i negatywne zachowania podczas pobytu w lesie.
- kształtowanie więzi emocjonalnych z otaczającą nas przyrodą- uświadomienie jaki wpływ na przyrodę ma człowiek- doskonalenie mowy i myślenia
- dziecko wie jak zachować się podczas wycieczki do lasu- dziecko wyciąga wnioski podczas omawiania treści zawartych na ilustracjach
J. CH. Andersen: Stokrotka - słuchanie baśni czytanej przez prowadzącą. Wymyślanie przez dzieci jej zakończenia. Rysowanie kolorową kredą na tablicy. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami.
- wyrabianie umiejętności słuchania w skupieniu- próby samodzielnego wymyślania zakończenia- doskonalenie sprawności palców, dłoni
- dziecko potrafi zmienić zakończenie baśni- dziecko pewnie prowadzi kredę po tablicy
annaszczesna7