Dbam o przyrodę, chcę zostać jej przyjacielem.doc

(54 KB) Pobierz
TEMAT TYGODNIA: Dbam o przyrodę, chcę zostać jej przyjacielem

TEMAT TYGODNIA: Dbam o przyrodę, chcę zostać jej przyjacielem

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 6-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Wyszukiwanie w książkach ilustracji przedstawiających zwierzęta żyjące w polskich lasach. Zabawa ruchowa Wilki i zające. Zabawy integracyjne przy muzyce z dziećmi z innych grup.

- wyrabianie przyjaznego stosunku do zwierząt

- dziecko rozumie, że los zwierząt uzależniony jest od człowieka

Słuchanie opowiadania M. Kownacka: Imieniny lasu, połączone z oglądaniem ilustracji lasu. Zabawa ruchowa Sadzimy drzewa. Praca plastyczna - żłobienie patyczkiem po powierzchni pokrytej grubą warstwą farby klejowej.

- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za otaczający nas świat
- reagowanie na ustalone sygnały

- dziecko rozumie konieczność sadzenia drzew
- dziecko naśladuje sadzenie i wzrost drzewa

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [021]. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.

- odkładanie zabawek na swoje miejsce

- dziecko sprząta po skończonej zabawie

WTOREK

Układanie puzzli i klocków obrazkowych. Słuchanie piosenek o wiośnie z płyty CD. Obrazowanie ruchem treści piosenek. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [020].

- rozwijanie wyobraźni
- dążenie do zakończenia zadania

- dziecko składa puzzle i klocki obrazka według wzoru

Zabawy matematyczne - określanie wielkości i grubości drzew. Stosowanie określeń: wysokie, wyższe, najwyższe, grube, grubsze, najgrubsze. Przeliczanie elmentów w zakresie ośmiu. Ćwiczenie graficzne - wypełnianie pól obrazka kolorami według legendy. Nauka piosenki Wiosenna polka. Zabawy ruchowe oparte na melodii piosenki.

- określanie wysokości i grubości
- przeliczanie w zakresie ośmiu
- poznanie nowej piosenki

- dziecko stosuje prawidłowo określenia
- dziecko zna tekst i melodię piosenki

Zapoznanie z zasadami gry planszowej Od nasionka do drzewa. Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Porządkowanie klocków do odpowiednich pojemników.

- poznanie zasad gry
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej

- dziecko oczekuje na swoją kolej
- dziecko przestrzega ustalonych zasad

ŚRODA

Oglądanie albumów przyrodniczych, dostrzeganie pięknych barw, ciekawych kształtów w otoczeniu. Zabawa ruchowa Tunel. Zabawa ruchowa Rozgrzewka. Utrwalanie piosenki B. Forma Wiosenna polka. Łączenie ruchu ze śpiewem.

- rozbudzanie wrażliwości na otaczającą przyrodę
- rozwijanie aparatu słuchu

- dziecko opisuje ilustracje
- dziecko wie, że należy dbać o przyrodę

Spotkanie z panem leśniczym. Poznanie wiersza B. Forma: Praca leśniczego - połączone z rozmową na temat zadań leśniczego w okresie wiosny. Zabawa ruchowa Słuchamy bębenka. Wykonanie makiety lasu z wykorzystaniem materiałów odpadowych. Nauczycielka przygotowuje duży arkusz tektury. Przykrywa go zielonym materiałem. Z niebieskiego worka na śmieci formuje strumyk. Na materiale rozrzuca pociętą w wąskie paski bbibułę karbowaną w różnych odcieniach zieleni. Dzieci podzielone na grupy wycinają szblony drzew, pokrywają ich powierzchnię farbami plakatowymi, doklejają liście z bibuły. Wycinają szablony zwierząt, wypełniają je dowolnym materiałem (plastelina, ścinki materiałów, papier kolorowy).

- analiza treści wiersza
- poznanie nowego zawodu
- przybliżenie obowiązków leśniczego w okresie wiosny
- wzbogacanie słownika
- rozwijanie sprawności manualnych
- zwracanie uwagi na staranność wykonywanych zadań

- dziecko wie na czym polega praca leśniczego
- dziecko rozumie treść wiersza
- dziecko starannie wykonuje elementy makiety
- dziecko zgodnie uczestniczy we wspólnych działaniach

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Zabawy dowolne z wykorzystaniem skakanek i piłek.

- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabawy

- dziecko chętnie bawi się na świeżym powietrzu

CZWARTEK

Zabawy integracyjne z dziećmi z młodszych grup. Wspólne tańce z akompaniamentem instrumentów oraz z płyty CD. Szukanie w sali przedmiotów na wypowiadane przez nauczycielkę głoski. Podział wyrazów na głoski. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.

- rozwijanie aktywności muzycznej
- wyszczególnienie głosek w wyrazach

- dziecko współdziała z młodszymi dziećmi
- dziecko wymienia wszystkie głoski w wyrazach

Badanie czystości powietrza. Porównywanie wyglądu roślin rosnących blisko drogi i roślin rosnących w parku, ogrodzie. Obserwacja liści kwiatów podczas ich odkurzania. Sprawdzanie po kilku dniach wyglądu kawałków białej bibuły rozłożonej na parapecie okna. Przedstawienie inscenizacji o treściach ekologicznych - Chrońmy przyrodę (B. Forma: Dziecko Aktorem) - w formie teatrzyku kukiełkowego.

- sprawdzanie zanieczyszczenia powietrza drogą doświadczeń
- ćwiczenie pamięci
- doskonalenie mowy

- dziecko rozumie pojęcie "zanieczyszczone powietrze"
- dziecko chętnie wciela się w role aktorów

Zabawy ruchowe w przedszkolnym ogrodzie z wykorzystaniem skakanki. Zabawy Sznur, Wąż. Utrwalanie piosenki B. Forma: Wiosenna polka.

- doskonalenie umiejętności poruszania się w przestrzeni
- rozwijanie mięśni nóg

- dziecko zna zasady zabawy i ich przestrzega
- dziecko przeskakuje przez skakankę
- dziecko odpowiada na pytania dotyczące melodii i tekstu nowej piosenki

PIĄTEK

Zabawy z piosenką: Murzynek malutki, Zajšczek, zajšczek, Karuzela, Stary niedwied. Dzieci otrzymują tackę z wysypaną mąką, piaskem lub kaszą manną. Palcami (kolejno wszystkimi lewej i prawej dłoni) rysują koła różnej wielkości.

- wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na słowa zawarte w piosenkach
- wyrabianie sprawności palców i dłoni
- ćwiczenie umiejętności wykonywania ruchów ciągłych

- dziecko rysuje małe i duże koła zgodnie z ruchem wskazówek zegara

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Przeprowadzenie konkursu na temat Kochamy przyrodę. Poznanie opowiadania B. Forma: Wycieczka - połaczone z oglądaniem ilustracji przedstawiających pozytywne i negatywne zachowania podczas pobytu w lesie.

- kształtowanie więzi emocjonalnych z otaczającą nas przyrodą
- uświadomienie jaki wpływ na przyrodę ma człowiek
- doskonalenie mowy i myślenia

- dziecko wie jak zachować się podczas wycieczki do lasu
- dziecko wyciąga wnioski podczas omawiania treści zawartych na ilustracjach

J. CH. Andersen: Stokrotka - słuchanie baśni czytanej przez prowadzącą. Wymyślanie przez dzieci jej zakończenia. Rysowanie kolorową kredą na tablicy. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami.

- wyrabianie umiejętności słuchania w skupieniu
- próby samodzielnego wymyślania zakończenia
- doskonalenie sprawności palców, dłoni

- dziecko potrafi zmienić zakończenie baśni
- dziecko pewnie prowadzi kredę po tablicy

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin