ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE, wykład 1 07.03.2009
Dr K. Serafin, Katedra zarządzania przedsiębiorstwem, 415 D.
Egzamin: Test wielokrotnego wyboru, 30- 40 pytań.
www.kserafin.neostrada.pl
Hasło dostępowe: lupus in fabula
Egzamin będzie z:
· Treść wykładu,
· Literatura obowiązkowa:
o Józef Penc, Strategie Zarządzania, cz.1, perspektywistyczne dzialania (coś takiego), stare wydanie, Agencja wydawnicza PLACET, rok wydania 1994. (rozdział III- Zarządzanie strategiczne- materiał obowiązujący -70 stron-)
o Dla ambitnych- prof. Jerzy Rokita „Zarządzanie strategiczne- tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej”
MOŻE BYĆ ZERÓWKA!!!!!!!!!!!!!!!:
Ostatni wykład, 13 czerwca- ostatni wykład, możliwość podejścia bez zaliczenia ćwiczeń (jeśli ostatnie ćw. Byłyby po ostatnim wykładzie). Zerówka polegała by na tym, że zaliczamy przedmiot przed sesją, będzie bez treści z ostatniego wykładu, zerówka bez literatury, Z KONSEKWENCJAMI- 50% +1 zaliczenie, od 0-5 pkt., (od 6 do 20 pkt. Bez konsekwencji) wpisywana ocena nast..
Na teście nie ma ani cząstkowej oceny, ani pkt. ujemnych.
Temat: Zarządzanie strategiczne jako proces.
Nasze współczesne organizacje proces współczesnego zarządzania organizacjami musi sprostać wielu różnym wyzwaniom, z jakimi w dzisiejszej rzeczywistości się spotykamy. Bowiem to otoczenie identyfikowane jako burzliwe otoczenie, turbulentne, musi być do opanowania przez Pb.
Pb musi posiadać informacje i umiejętność właściwej interpretacji tej informacji na swoją korzyść. Nierzetelna informacja lub zła interpretacja są przyczynami utraty dotychczasowej pozycji, bądź nawet całkowitej eliminacji tej organizacji z rynku przez konkurencję.
Informacja bierze się od:
- człowieka (zasoby ludzkie),- najważniejszy zasób organizacji. (Organizacja to ludzie).
Informacje wykorzystuje się do myślenia strategicznego, zarządzania strategicznego, planowania i analizy strategicznej, po to by widzieć ten proces funkcjonowania organizacji.
- drobne cząstkowe zadania,
- cele różnego rzędu (stopnia)
- sam szczyt- misja (to co chcemy osiągnąć- nasz najważniejszy cel który sobie wyznaczyliśmy)
Strategia- aby dojść do celu, należy wyznaczyć sobie odpowiednią strategię. Przyjmując odpowiednią strategię zmierzamy do realizacji misji.
Geneza i rozwój zarządzania strategicznego:
zarządzanie strategiczne pojawiło się jako konieczność!!
Wydarzenia które miały istotny wpływ na ewolucję procesu zarządzania:
1. rozwój nauk (zwłaszcza technicznych) w 2 połowie XIX wieku. Doprowadził do pojawienia się koncepcji naukowego zarządzania (Taylor).
2. Narodziny kapitalizmu menedżerskiego w poł. XX wieku. (lata ’50). Było to zjawisko społeczne, dużej rangi. Zrodziło się zapotrzebowanie na tzw. zarządzanie profesjonalne. (firmy z małych zaczęły przechodzić w wielkie korporacje, kształtowała się profesjonalna kadra menedżerska).
3. Dynamiczny wzrost gospodarczy i nowe realia współczesnego biznesu na przełomie (pod koniec) XX i XXI wieku. Zrodził się popyt na tzw. menedżera XXI wieku (menedżera przyszłości, wizjonera w pozytywnym znaczeniu, menedżera który potrafi w dzisiejszych czasach zapewnić organizacji nie tylko je przetrwanie, ale również bezpieczne funkcjonowanie i MOŻLIWOŚĆ OSIĄGNIĘCIA SUKCESU W DŁUGIM OKRESIE CZASU.) Menedżer dba o sprawne i skuteczne sposoby zarządzania organizacją i myśli o sukcesie firmy w długim przedziale czasu. Wtedy konieczne jest już nie zarządzanie, lecz zarządzanie strategiczne. Wykorzystanie wszelkich szans i zagrożeń, daje to możliwość badania wszelkich tendencji jakie będą mięć miejsce w tym burzliwym otoczeniu.
Ewolucja koncepcji zarządzania w organizacji:
Dynamika otoczenia
duża
- otoczenie przeszkadzająco- oddziałujące
- orientacja rynkowa
- zarządzanie marketingowe,
- malejąca autonomia przedsiębiorstwa coraz silniej ograniczona przez różnicujące się rynki w kraju i na świecie,
- Kierownik generalista
- lata 1930- 1970 III etap
- otoczenie „burzliwe pole”, turbulentne
- orientacja globalna,
- zarządzanie strategiczne,
- dynamiczna autonomia przedsiębiorstwa wyznaczona przez globalną konkurencję państwa i społeczeństwa,
- superboss- generalista- specjalista
- lata 1970- ?
IV etap
mała
- otoczenie spokojne, zestrukturyzowane,
- orientacja produkcyjna,
- zarządzanie funkcjonalne,
- duża autonomia przedsiębiorstwa ograniczona głównie przez konkurencję cenową,
- kierownik- specjalista (Taylor)
- lata 1880- 1930
II etap
- otoczenie spokojne, przypadkowe
- orientacja przedsiębiorcza,
- zarządzanie odbywało się przez doświadczenie, intuicję i wyczucie kierownicze,
- bardzo duża autonomia Pb, które uważa się za główny instrument postępu społecznego,
- przedsiębiorca jest z reguły właścicielem
- lata 1820- 1880 I etap
Wysoki
Niski
Stopień zestrukturyzowania
Znane nazwiska w zarządzaniu strategicznym:
· Igor Ansoff- określił warunki działania Pb umożliwiające funkcjonowanie firmy w sytuacji nieciągłości (trudnej, problemowej dla organizacji sytuacji). Scharakteryzował cztery zasadnicze tendencje działania firmy w sytuacji nieciągłości:
o wzrost nowości zmiany, stwierdził, że wszelkie ważne wydarzenia wpływające na Pb coraz bardziej odbiegają od wypracowanego przez firmę doświadczenia
o wzrost intensywności otoczenia- świadomość, konieczność, potrzeba utrzymywania połączeń (relacji, zależności) między przedsiębiorstwem a otoczeniem (wszelkimi podmiotami działającymi w otoczeniu). Pochłania coraz więcej energii i uwagi kierowniczej.
o wzrost szybkości zmian otoczenia- dynamika otoczenia. Coraz wiecej zmian, i coraz szybciej one zachodzą. Coraz bardziej komplikują życie naszej organizacji.
o rosnąca złożoność otoczenia- coraz więcej elementów, podmiotów funkcjonuje w otoczeniu. Zależna jest nasza organizacja od innych podmiotów.
W takiej zbiorowości funkcjonuje dzisiaj nasza organizacja (otoczenie turbulentne, konkurencyjne itd.).
Wykład 2 28.03.2009
Proces zarządzania rozpoczyna planowanie strategiczne.
Jest szalenie istotnym obszarem w procesie zarządzania strategicznego.
Przebieg planowania strategicznego.
1. Zakres zainteresowań
· Odpowiedzialność naczelnego kierownictwa za opracowania i wdrażania strategii
· całościowe ujęcie przedsiębiorstwa- formułowanie i wdrażanie strategii
· Dążenie do zarządzania zmianami
· Dążenie naczelnego kierownictwa do pełnienia funkcji przywódczych,
· Zaangażowanie personelu wszystkich szczebli w formułowanie i wdrażanie strategii
· masowe inwestowanie w nowe technologie.
2. Stosowane techniki
· techniki grupowania pracowników wokół celów firmy
· Jednoznaczne określenie polityki
· Analiza portfelowa technologii zasobów
· techniki wyzwalania aktywności pracowniczej,
· Udział pracowników w zakupie akcji w podziale zysków przedsiębiorstw,
· Programy doskonalenia o zasięgu ogólnoorganizacyjnym
· zewnętrzne i wewnętrzne bazy danych
3. Występujące problemy
· Jak utrzymać aktywność po przezwyciężeniu kryzysu?
· Jak uzyskiwać fundusze niezbędne do zakupu nowoczesnych technologii?
· Sprzeciw szeregowych pracowników i związków zawodowych wobec wysokich premii dla kadr kierowniczych.
· Ograniczony zasięg programów zmian kultury organizacyjnej
· trudności w opracowywaniu spójnych programów rozwoju o zasięgu ogólno organizacyjnym
· Konieczność dogłębnego szkolenia personelu i stałego doskonalenia kadr kierowniczych.
Charakterystyka społeczno- ekonomiczna wariantów
Cele, środki i sposoby realizacji
Opracowanie wariantów strategii
Luka strategiczna
Analiza otoczenia
Prognozy, analizy, scenariusze
· międzynarodowe,
· polityczne
· społeczne
· demograficzne
· prawne
· technologiczne
· ekonomiczne
· rynkowe,
· konkurencyjne
szanse,
zagrożenia
Analiza przedsiębiorstwa
Prognozy i analizy:
· marketing
· produkcja
· badania i rozwój
· finanse
· zarządzanie
· zasoby ludzkie
mocne strony
słabe strony
Proces formułowania celów
Oczekiwania i aspiracje:
· Właścicieli
· kadry kierowniczej
· pracowników
· odbiorców
· dostawców
· rządu
· &...
tersiak