ocenianie - nie opracowane.doc

(121 KB) Pobierz
RozdziaΠ 2

RozdziaΠ 2

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów

w szkoΠach dla dzieci i mΠodzie˝y

§ 2. 1. Ocenianiu podlegajŕ:

1) osiŕgni´cia edukacyjne ucznia;

2) zachowanie ucznia.

2. Ocenianie osiŕgni´ç edukacyjnych ucznia polega

na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i post

´pów w opanowaniu przez ucznia wiadomoĘci

i umiej´tnoĘci w stosunku do wymagaƒ edukacyjnych

wynikajŕcych z podstawy programowej, okreĘlonej

w odr´bnych przepisach, i realizowanych w szkole

programów nauczania uwzgl´dniajŕcych t´ podstaw´.

3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu

przez wychowawc´ klasy, nauczycieli oraz

uczniów danej klasy stopnia respektowania przez

ucznia zasad wspóΠ˝ycia spoΠecznego i norm etycznych

oraz obowiŕzków ucznia okreĘlonych w statucie szkoΠy.

 

§ 3. 1. Ocenianie osiŕgni´ç edukacyjnych i zachowania

ucznia odbywa si´ w ramach oceniania wewnŕtrzszkolnego.

2. Ocenianie wewnŕtrzszkolne ma na celu:

1) informowanie ucznia o poziomie jego osiŕgni´ç

edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o post´pach

w tym zakresie;

2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu

swojego rozwoju;

3) motywowanie ucznia do dalszych post´pów w nauce

i zachowaniu;

4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom)

i nauczycielom informacji o post´pach, trudnoĘciach

w nauce, zachowaniu oraz specjalnych

uzdolnieniach ucznia;

5) umo˝liwienie nauczycielom doskonalenia organizacji

i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.


3. Ocenianie wewnŕtrzszkolne obejmuje:

1) formuΠowanie przez nauczycieli wymagaƒ edukacyjnych

niezb´dnych do uzyskania poszczególnych

Ęródrocznych i rocznych (semestralnych)

ocen klasyfikacyjnych z obowiŕzkowych i dodatkowych

zaj´ç edukacyjnych;

2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

3) ocenianie bie˝ŕce i ustalanie Ęródrocznych ocen

klasyfikacyjnych z obowiŕzkowych i dodatkowych

zaj´ç edukacyjnych oraz Ęródrocznej oceny klasyfikacyjnej

zachowania, wedΠug skali i w formach

przyj´tych w danej szkole;

4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych zgodnie

z § 17 ust. 7—14;

5) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych

z obowiŕzkowych i dodatkowych zaj´ç

edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej

zachowania, wedΠug skali, o której mowa w § 13

ust. 2 i § 15 ust. 3;

6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wy˝szych

ni˝ przewidywane rocznych (semestralnych) ocen

klasyfikacyjnych z obowiŕzkowych i dodatkowych

zaj´ç edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej

zachowania;

7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom

(prawnym opiekunom) informacji o post´-

pach i trudnoĘciach ucznia w nauce.

4. SzczegóΠowe warunki i sposób oceniania wewnŕtrzszkolnego

okreĘla statut szkoΠy, z uwzgl´dnieniem

przepisów rozporzŕdzenia.

 

§ 4. 1. Nauczyciele na poczŕtku ka˝dego roku

szkolnego informujŕ uczniów oraz ich rodziców (prawnych

opiekunów) o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezb´dnych do uzyskania

poszczególnych Ęródrocznych i rocznych

(semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiŕzkowych

i dodatkowych zaj´ç edukacyjnych, wynikajŕcych

z realizowanego przez siebie programu

nauczania;

2) sposobach sprawdzania osiŕgni´ç edukacyjnych

uczniów;

3) warunkach i trybie uzyskania wy˝szej ni˝ przewidywana

rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej

z obowiŕzkowych i dodatkowych zaj´ç edukacyjnych.

2. Wychowawca klasy na poczŕtku ka˝dego roku

szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych

opiekunów) o:

1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;

2) warunkach i trybie uzyskania wy˝szej ni˝ przewidywana

rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny

klasyfikacyjnej zachowania.

 

§ 5. 1. Oceny sŕ jawne dla ucznia i jego rodziców

(prawnych opiekunów).

2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych

opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustalonŕ ocen´

w sposób okreĘlony w statucie szkoΠy.

3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych

opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace

kontrolne oraz inna dokumentacja dotyczŕca oceniania

ucznia sŕ udost´pniane do wglŕdu uczniowi lub jego

rodzicom (prawnym opiekunom).

 

§ 6. 1. Nauczyciel jest obowiŕzany, na podstawie

opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,

w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosowaç

wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4

ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych

i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia

i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudnoĘci

w uczeniu si´, uniemo˝liwiajŕce sprostanie tym

wymaganiom.

2. Dostosowanie wymagaƒ edukacyjnych, o których

mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb

psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego

stwierdzono specyficzne trudnoĘci w uczeniu si´,

uniemo˝liwiajŕce sprostanie tym wymaganiom, nast

´puje tak˝e na podstawie opinii niepublicznej poradni

psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej

poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b

ust. 3b ustawy z dnia 7 wrzeĘnia 1991 r. o systemie

oĘwiaty, zwanej dalej „ustawŕ”.

3. W przypadku ucznia posiadajŕcego orzeczenie

o potrzebie ksztaΠcenia specjalnego albo indywidualnego

nauczania dostosowanie wymagaƒ edukacyjnych,

o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych

potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych

ucznia mo˝e nastŕpiç na podstawie tego orzeczenia.

 

§ 7. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego,

techniki, plastyki i muzyki nale˝y w szczególnoĘci

braç pod uwag´ wysiΠek wkΠadany przez ucznia w wywiŕzywanie

si´ z obowiŕzków wynikajŕcych ze specyfiki

tych zaj´ç.

 

§ 8. 1. Dyrektor szkoΠy zwalnia ucznia z zaj´ç z wychowania

fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej

na podstawie opinii o ograniczonych mo˝liwoĘciach

uczestniczenia ucznia w tych zaj´ciach, wydanej

przez lekarza, oraz na czas okreĘlony w tej opinii.

2. W przypadku zwolnienia ucznia z zaj´ç z wychowania

fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej

w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast

oceny klasyfikacyjnej wpisuje si´ „zwolniony”.

 

§ 9. 1. Dyrektor szkoΠy prowadzŕcej ksztaΠcenie zawodowe

w zawodzie, dla którego podstawa programowa

ksztaΠcenia przewiduje nauk´ jazdy pojazdem

silnikowym, zwalnia z realizacji tych zaj´ç ucznia, który

przedΠo˝y prawo jazdy odpowiedniej kategorii.

2. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki jazdy pojazdem

silnikowym w dokumentacji przebiegu nauczania

wpisuje si´ „zwolniony”, a tak˝e numer i kategori

´ posiadanego przez ucznia prawa jazdy oraz dat´

wydania uprawnienia.

 

§ 10. 1. Dyrektor szkoΠy, na wniosek rodziców (prawnych

opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej

poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej

poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni

psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni

specjalistycznej, speΠniajacej warunki, o których

Dziennik Ustaw Nr 83 — 5044 — Poz. 562

mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadŕ

sΠuchu lub z gΠ´bokŕ dysleksjŕ rozwojowŕ z nauki drugiego

j´zyka obcego. Zwolnienie mo˝e dotyczyç cz´Ęci

lub caΠego okresu ksztaΠcenia w danym typie szkoΠy.

2. W przypadku ucznia posiadajŕcego orzeczenie

o potrzebie ksztaΠcenia specjalnego albo indywidualnego

nauczania zwolnienie z nauki drugiego j´zyka

obcego mo˝e nastŕpiç na podstawie tego orzeczenia.

3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego

j´zyka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania

zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje si´ „zwolniony”.

 

§ 11. 1. Klasyfikacja Ęródroczna polega na okresowym

podsumowaniu osiŕgni´ç edukacyjnych ucznia

z zaj´ç edukacyjnych, okreĘlonych w szkolnym planie

nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu —

wedΠug skali okreĘlonej w statucie szkoΠy — Ęródrocznych

ocen klasyfikacyjnych z zaj´ç edukacyjnych

i Ęródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

2. Klasyfikacja Ęródroczna ucznia z upoĘledzeniem

umysΠowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym

polega na okresowym podsumowaniu jego osiŕgni´ç

edukacyjnych z zaj´ç edukacyjnych, okreĘlonych

w szkolnym planie nauczania, z uwzgl´dnieniem indywidualnego

programu edukacyjnego opracowanego

dla niego na podstawie odr´bnych przepisów, i zachowania

ucznia oraz ustaleniu Ęródrocznych ocen klasyfikacyjnych

z zaj´ç edukacyjnych i Ęródrocznej oceny

klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 13 ust. 4 i § 15

ust. 5.

3. Klasyfikacj´ Ęródrocznŕ uczniów przeprowadza

si´ co najmniej raz w ciŕgu roku szkolnego, w terminach

okreĘlonych w statucie szkoΠy.

4. Klasyfikacja roczna w klasach I—III szkoΠy podstawowej

polega na podsumowaniu osiŕgni´ç edukacyjnych

z zaj´ç edukacyjnych i zachowania ucznia

w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej

oceny klasyfikacyjnej z zaj´ç edukacyjnych i rocznej

oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 13

ust. 3 i § 15 ust. 4.

5. Klasyfikacja roczna ucznia z upoĘledzeniem

umysΠowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym

w klasach I—III szkoΠy podstawowej polega na podsumowaniu

jego osiŕgni´ç edukacyjnych z zaj´ç edukacyjnych,

okreĘlonych w szkolnym planie nauczania,

z uwzgl´dnieniem indywidualnego programu edukacyjnego

opracowanego dla niego na podstawie odr

´bnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku

szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej

z zaj´ç edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej

zachowania, zgodnie z § 13 ust. 4 i § 15 ust. 5.

6. Klasyfikacja roczna, poczŕwszy od klasy IV szko-

Πy podstawowej, polega na podsumowaniu osiŕgni´ç

edukacyjnych ucznia z zaj´ç edukacyjnych, okreĘlonych

w szkolnym planie nauczania, i zachowania

ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych

ocen klasyfikacyjnych z zaj´ç edukacyjnych

i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, wedΠug

skali, o której mowa w § 13 ust. 2 i § 15 ust. 3.

7. Klasyfikacja roczna ucznia z upoĘledzeniem

umysΠowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,

poczŕwszy od klasy IV szkoΠy podstawowej, polega

na podsumowaniu jego osiŕgni´ç edukacyjnych

z zaj´ç edukacyjnych, okreĘlonych w szkolnym planie

nauczania, z uwzgl´dnieniem indywidualnego programu

edukacyjnego opracowanego dla niego na

podstawie odr´bnych przepisów, i zachowania ucznia

w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen

klasyfikacyjnych z zaj´ç edukacyjnych i rocznej oceny

klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 13 ust. 4 i § 15

ust. 5.

8. W szkoΠach policealnych zachowania nie ocenia

si´. Oceny klasyfikacyjne z zaj´ç edukacyjnych wedΠug

skali, o której mowa w § 13 ust. 2, ustala si´ po ka˝-

dym semestrze.

9. Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym

zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele

prowadzŕcy poszczególne zaj´cia edukacyjne oraz

wychowawca klasy sŕ obowiŕzani poinformowaç

ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych

dla niego rocznych (semestralnych) ocenach

klasyfikacyjnych z zaj´ç edukacyjnych i przewidywanej

rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania,

w terminie i formie okreĘlonych w statucie szkoΠy.

 

§ 12. 1. Âródroczne i roczne (semestralne) oceny

klasyfikacyjne z obowiŕzkowych zaj´ç edukacyjnych

ustalajŕ nauczyciele prowadzŕcy poszczególne obowiŕzkowe

zaj´cia edukacyjne, a Ęródrocznŕ i rocznŕ

ocen´ klasyfikacyjnŕ zachowania — wychowawca klasy

po zasi´gni´ciu opinii nauczycieli, uczniów danej

klasy oraz ocenianego ucznia.

2. Âródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne

z dodatkowych zaj´ç edukacyjnych ustalajŕ

nauczyciele prowadzŕcy poszczególne dodatkowe

zaj´cia edukacyjne. Roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna

z dodatkowych zaj´ç edukacyjnych nie ma

wpΠywu na promocj´ do klasy programowo wy˝szej

(na semestr programowo wy˝szy) ani na ukoƒczenie

szkoΠy.

3. W szkole prowadzŕcej ksztaΠcenie zawodowe,

która organizuje praktycznŕ nauk´ zawodu, na warunkach

i w trybie okreĘlonych w odr´bnych przepisach,

Ęródrocznŕ i rocznŕ (semestralnŕ) ocen´ klasyfikacyjnŕ

z zaj´ç praktycznych i praktyk zawodowych ustala:

1) w przypadku organizowania praktycznej nauki zawodu

u pracodawcy i w indywidualnych gospodarstwach

rolnych — nauczyciel praktycznej nauki

zawodu, instruktor praktycznej nauki zawodu,

opiekun praktyk zawodowych lub kierownik praktycznej

nauki zawodu;

Dziennik Ustaw Nr 83 — 5045 — Poz. 562

2) w pozostaΠych przypadkach — nauczyciel praktycznej

nauki zawodu, instruktor praktycznej nauki zawodu

lub kierownik praktycznej nauki zawodu.

4. W szkoΠach (oddziaΠach) integracyjnych Ęródrocznŕ

i rocznŕ (semestralnŕ) ocen´ klasyfikacyjnŕ

z zaj´ç edukacyjnych dla uczniów posiadajŕcych orzeczenie

o potrzebie ksztaΠcenia specjalnego ustala nauczyciel

prowadzŕcy dane zaj´cia edukacyjne, po zasi

´gni´ciu opinii nauczyciela wspóΠorganizujacego

ksztaΠcenie integracyjne, o którym mowa w odr´bnych

przepisach.

5. W szkoΠach w zakΠadach poprawczych i schroniskach

dla nieletnich Ęródrocznŕ i rocznŕ ocen´ klasyfikacyjnŕ

zachowania ustala wychowawca klasy po zasi

´gni´ciu opinii nauczycieli i wychowawców odpowiednio

zakΠadu poprawczego lub schroniska dla nieletnich.

 

§ 13. 1. Oceny bie˝ŕce i Ęródroczne oceny klasyfikacyjne

z zaj´ç edukacyjnych ustala si´ wedΠug skali

okreĘlonej w statucie szkoΠy.

2. Roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zaj

´ç edukacyjnych, poczŕwszy od klasy IV szkoΠy podstawowej,

ustala si´ w stopniach wedΠug nast´pujŕcej

skali:

1) stopieƒ celujŕcy — 6;

2) stopieƒ bardzo dobry — 5;

3) stopieƒ dobry — 4;

4) stopieƒ dostateczny — 3;

5) stopieƒ dopuszczajŕcy — 2;

6) stopieƒ niedostateczny — 1.

3. W klasach I—III szkoΠy podstawowej Ęródroczne

i roczne oceny klasyfikacyjne z zaj´ç edukacyjnych sŕ

ocenami opisowymi.

4. Oceny bie˝ŕce oraz Ęródroczne i roczne oceny

klasyfikacyjne z zaj´ç edukacyjnych dla uczniów z upoĘledzeniem

umysΠowym w stopniu umiarkowanym

lub znacznym sŕ ocenami opisowymi.

5. Oceny klasyfikacyjne z zaj´ç edukacyjnych nie

majŕ wpΠywu na ocen´ klasyfikacyjnŕ zachowania.

 

§ 14. 1. W szkole prowadzŕcej ksztaΠcenie zawodowe

na podstawie moduΠowego programu nauczania

dla zawodu Ęródrocznŕ i rocznŕ (semestralnŕ) ocen´

klasyfikacyjnŕ z danego moduΠu ustala si´ wedΠug

skali, o której mowa w § 13 ust. 2.

2. Âródroczna i roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna

z danego moduΠu uwzgl´dnia oceny uzyskane

przez ucznia ze wszystkich w peΠni zrealizowanych

w danym semestrze jednostek moduΠowych przynale

˝nych do tego moduΠu. Oceny z poszczególnych jednostek

moduΠowych ustala si´ wedΠug skali, o której

mowa w § 13 ust. 2.

3. SzczegóΠowe warunki i sposób ustalenia Ęródrocznej

i rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej

z danego moduΠu okreĘla statut szkoΠy.

 

§ 15. 1. Âródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna

zachowania uwzgl´dnia w szczególnoĘci:

1) wywiŕzywanie si´ z obowiŕzków ucznia;

2) post´powanie zgodne z dobrem spoΠecznoEci

szkolnej;

3) dbaΠoEç o honor i tradycje szkoΠy;

4) dbaΠoEç o pi´kno mowy ojczystej;

5) dbaΠoEç o bezpieczeƒstwo i zdrowie wΠasne oraz

innych osób;

6) godne, kulturalne zachowanie si´ w szkole i poza

niŕ;

7) okazywanie szacunku innym osobom.

2. Âródrocznŕ ocen´ klasyfikacyjnŕ zachowania

ustala si´ wedΠug skali okreĘlonej w statucie szkoΠy.

3. Rocznŕ ocen´ klasyfikacyjnŕ zachowania, poczŕwszy

od klasy IV szkoΠy podstawowej, ustala si´

wedΠug nast´pujŕcej skali:

1) wzorowe;

2) bardzo dobre;

3) dobre;

4) poprawne;

5) nieodpowiednie;

6) naganne.

4. W klasach I—III szkoΠy podstawowej Ęródroczne

i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania sŕ ocenami

opisowymi.

5. Âródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania

dla uczniów z upoĘledzeniem umysΠowym

w stopniu umiarkowanym lub znacznym sŕ ocenami

opisowymi.

6. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania

ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia

rozwojowe, nale˝y uwzgl´dniç wpΠyw stwierdzonych

zaburzeƒ lub odchyleƒ na jego zachowanie na

podstawie orzeczenia o potrzebie ksztaΠcenia specjalnego

albo indywidualnego nauczania lub opinii

publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,

w tym publicznej poradni specjalistycznej.

7. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpΠywu

na:

1) oceny klasyfikacyjne z zaj´ç edukacyjnych;

2) promocj...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin