Program adaptacji – wspieranie dziecka i rodziców w procesie adaptacji dziecka do przedszkola.
Najważniejsze w przedszkolu jest dziecko – jego osobowość, jego wartości, sukcesy
i niepowodzenia. Ale żeby dziecko czuło się szczęśliwe w domu i w przedszkolu musimy działać razem, budować razem system wartości czyli dać mu możliwość identyfikowania się z dobrymi wzorami zachowania i postępowania.
SPOSÓB REALIZACJI:
1. Systematyczna praca wychowawcza nauczycieli w poszczególnych oddziałach.
2. Współpraca z rodzicami – zajęcia otwarte, udział w uroczystościach, spotkania grupowe i indywidualne.
CELE PROGRAMU:
· Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w przedszkolu.
· Nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel – dziecko, nauczyciel – rodzic.
· Przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia.
· Określenie wzajemnych oczekiwań rodzice – przedszkole.
· Obniżanie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka do przedszkola.
· Poznanie środowiska domowego dziecka.
· Ukształtowanie pozytywnego wizerunku przedszkola.
· Zmniejszenie lęku dziecka przed rozstaniem z rodzicami.
· Stworzenie bezpiecznych dla dziecka warunków do adaptacji.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Uświadomienie dziecku jego praw, obowiązków i przywilejów wynikających z jego uczestnictwa w grupie.
2. Nawiązanie serdecznego i ciepłego stosunku z każdym dzieckiem, zaspokojenie jego potrzeb oraz poczucia bezpieczeństwa.
3. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
4. nawiązywanie przez dziecko właściwych kontaktów z rówieśnikami, nauczycielkami.
EWALUACJA PROGRAMU:
Na podstawie ankiet, rozmów z rodzicami, wspólnie podjętych działań – wyniki będą podstawą do wprowadzania zmian i planowania dalszej współpracy.
Zebranie organizacyjne dla rodziców dzieci nowoprzyjętych do przedszkola – maj
· Przedstawienie Programu Wychowania Przedszkolnego, Programu Rozwoju, Programu Adaptacyjnego przedszkola i nauczycieli rozpoczynających pracę od września w grupach dzieci nowoprzyjętych.
· Omówienie organizacji pracy placówki.
· Zaproszenie rodziców z dziećmi do udziału w zajęciach adaptacyjnych w miesiącu czerwcu.
CEL:
· Zachęcenie rodziców do przygotowania dziecka do nowych warunków, jakie zastanie w przedszkolu.
· Uświadomienie rodzicom, że współdziałanie z pracownikami przedszkola to warunek udanej adaptacji dziecka.
· Zapoznanie rodziców z programem adaptacyjnym placówki i rozkładem dnia przedszkolnego.
Oczekiwane rezultaty:
· Rodzice wiedzą jak przygotować dziecko do nowych warunków, jakie zastanie w przedszkolu.
· Rodzice współpracują z personelem przedszkola w celu lepszej adaptacji swojego dziecka do nowych warunków.
· Rodzice znają Program Adaptacyjny Przedszkola.
· Rodzice znają organizację pracy w placówce.
SPOTKANIE 2
Udział dzieci nowoprzyjętych w zajęciach w przedszkolu – czerwiec
· Zabawy integracyjne.
· Uczestniczenie w zajęciach..
· Uświadomienie dzieciom, że pobyt w przedszkolu może być dla nich ciekawą i wesołą zabawą oraz formą radosnego działania.
· Zapoznanie dzieci z nauczycielami, kolegami – próba wspólnych zabaw.
· Ukazanie możliwości i zdolności pedagogicznych nauczycieli.
· Lepsze poznanie dzieci nowoprzyjętych.
· Dziecko obserwuje swoich nowych kolegów w trakcie zabaw i zajęć.
· Dziecko chętnie uczestniczy w zabawach integracyjnych z innymi i nauczycielkami.
· Nauczyciel wykorzystuje zabawy integracyjne Klanzy ułatwiające nowym dzieciom integrację z przedszkolakami i nauczycielami.
· Rodzice znają nauczycielkę grupy, do której będzie należeć ich dziecko.
SPOTKANIE 3
Zebranie z rodzicami – wrzesień
· Wspólne redagowanie planu współpracy z rodzicami.
· Ankieta dla rodziców dotycząca dziecka.
· Ankieta dla rodziców dzieci nowoprzyjętych na temat przebiegu dni adaptacyjnych w przedszkolu.
· Poznanie potrzeb i oczekiwań klientów przedszkola.
· Zebranie informacji o dziecku, jego przyzwyczajeniach, upodobaniach, ewentualnych problemach zdrowotnych, itp.
· Uzyskanie informacji zwrotnych dotyczących problemu adaptacji dziecka w przedszkolu.
· Przedszkole zna potrzeby i oczekiwania rodziców wobec przedszkola.
· Nauczyciel zebrał wiele informacji o dziecku.
· Rodzice znają oczekiwania przedszkola wobec nich.
· Nauczyciel uzyskał informację zwrotną od rodziców na temat przebiegu dni
adaptacyjnych w przedszkolu.
SPOTKANIE 4
· Krótki program artystyczny w wykonaniu dzieci.
· Zabawy i konkursy z rodzicami.
· Złożenie obietnicy przedszkolaka i wręczenie medali „Już jestem przedszkolakiem” dzieciom nowoprzyjętym.
· Wręczenie upominków.
· Zapoznanie z przedszkolną tradycją.
· Wprowadzenie serdecznej i miłej atmosfery przez cały personel przedszkola.
· Nawiązanie aktywnej współpracy rodziców nowoprzyjętych dzieci z przedszkolem.
· Podkreślenie wartości dziecka w zbiorowości przedszkolnej jako pełnoprawnego przedszkolaka.
· Dziecko czuje się pełnoprawnym przedszkolakiem.
· Rodzice znają tradycje przedszkola.
· Rodzice mają zaufanie do całego personelu przedszkola.
· Rodzice aktywnie współpracują z przedszkolem.
SPODZIEWANE EFEKTY PROGRAMU:
TRZYLATKI
1. Zapoznanie z dziećmi, rodzicami oraz budynkiem i ogrodem przedszkolnym,
2. Zapoznanie rodziców ze Statutem przedszkola, ramowym rozkładem dnia oraz KONWENCJĄ PRAW DZIECKA,
3. Pomoc w rozwijaniu umiejętności samoobsługowych u dzieci: ubieranie się, rozbieranie, mycie zębów, jedzenie,
4. Wdrażanie zasad regulujących zachowanie w grupie – zabawa obok siebie, wspólna zabawa, korzystanie z zabawek,
5. Wdrażanie zasad kulturalnego zachowania – zwroty grzecznościowe, szacunek dla innych,
6. Słuchanie poleceń nauczycielki, wykonywanie ich, reagowanie na polecenia.
CZTEROLATKI
1. Utrwalanie czynności samoobsługowych,
2. Zgodne i umiejętne korzystanie z zabawek – dzielenie się nimi z innymi,
3. Pomoc dzieci w przygotowaniu zajęć oraz zabaw,
4. Właściwy stosunek do rówieśników, dzieci młodszych oraz sprawnych inaczej podczas zabaw i zajęć,
5. Rozwiązywanie konfliktów – korzystanie z pomocy dorosłych ( nauczycieli i rodziców),
6. Stosowanie form grzecznościowych w stosunku do wszystkich,
7. Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmowy w grupie oraz umiejętności słuchania innych,
8. Pełnienie jednodniowych dyżurów.
1. Sprawna samoobsługa,
2. Wspólne planowanie wystroju sali – ustawienie kącików edukacyjnych,
3. Kulturalne rozwiązywanie konfliktów w myśl zasady „ Nie wolno nikogo krzywdzić”,
4. Zgodnie współdziałanie w grupie i w małych zespołach – podział pracy, przydział ról,
5. Przeciwdziałanie złu, dostrzeganie zła i okrucieństwa,
6. Pełnienie tygodniowych dyżurów – odpowiedzialność za powierzone obowiązki,
7. Kulturalne zachowanie się nie tylko w przedszkolu, ale i poza nim.
EFEKT KOŃCOWY – AKCEPTACJA, SZACUNEK DLA SAMEGO SIEBIE
Pisząc ten program zadajemy sobie pytanie : „ Kiedy dziecko dorasta do przedszkola?”
Trzylatek jest jeszcze mało samodzielny. Ma trudności z ubieraniem się, zdarza mu się nie zdążyć do łazienki. Nie zawsze potrafi wyrażać swoje potrzeby. Umie się bawić, ale miewa kłopoty w kontaktach z rówieśnikami. Bardzo tęskni za mamą. Nawet jeśli rozumie, że mama zaraz wróci, rozstanie dla niego jest trudne.
Czterolatek zwykle nie ma kłopotów z samodzielnym ubieraniem się, myciem czy jedzeniem. Lubi podkreślać swoją niezależność, samodzielność, chociaż nowe sytuacje wcale nie są dla niego łatwe. Umie bawić się z dziećmi i radzi sobie w grupie, ale wciąż trudno mu podporządkować się poleceniom. Rozstanie z rodzicami nie jest dla niego łatwe, ale znosi je lepiej niż trzylatek.
Pięciolatek jest już bardzo samodzielny. Doskonale czuje się w grupie, lubi zabawę i towarzystwo rówieśników. Zawiera pierwsze przyjaźnie. Nie jest już taki zależny od mamy...
ela.su