PLAN PRACY PRZEDMIOTU MUZYKA DLA KLASY IV nowy.doc

(98 KB) Pobierz
PLAN PRACY PRZEDMIOTU MUZYKA DLA KLASY IV

PLAN PRACY PRZEDMIOTU MUZYKA DLA KLASY IV

 

 

Numer i temat zajęć.

Repertuar i zabawy muzyczne.

Zakres materiału kształcenia

Wymagania edukacyjne

Ścieżka edukacyjna

Liczba godzin

Podstawowe

Uczeń:

Ponadpodstawowe

Uczeń:

1. Muzyczne wspomnienia z wakacji na podstawie piosenki pt: „Wakacyjna piosenka ”

„Wakacyjna piosenka”

Organizacja pracy na lekcjach muzyki.

Oznaczenia w podręczniku.

Zna oznaczenia rozdziałów oraz najważniejszych pojęć.

Zna słowa oraz melodię piosenki „ Wakacyjna piosenka”

Śpiewa piosenkę samodzielnie.

 

 

1

2. Muzyka jest wszędzie – Dźwięki przyjazne i nieprzyjazne

 

Piosenka „Wizyta w lesie’

Zagadki muzyczne

(efekty akustyczne)

Źródła dźwięków, odgłosy miasta i przyrody. Hałas i jego szkodliwość.

Wymienia źródła dźwięku.

Rozumie pojęcia „Hałas i ekologia”

Wymienia źródła hałasu.

Rozumie zagrożenia płynące z nadmiernego hałasu.

 

Odnajduje źródła muzyki w otaczającym świecie.

Rozróżnia źródła muzyki i źródła hałasu.

Rozumie potrzebę troski o środowisko.

Edukacja prozdrowotna i ekologiczna.

1

3.Poznajemy klucz wiolinowy.

Piosenka „Zaczarowany klucz”

Nuta, pięciolinia, klucz wiolinowy.

Prawidłowy zapis klucza wiolinowego.

Rozumie pojęcia: nuta, pięciolinia, klucz wiolinowy.

Prawidłowo zapisuje klucz wiolinowy na pięciolinii.

Zna słowa i melodię piosenki „Zaczarowany klucz”, śpiewa ją z podręcznika.

Wyjaśnia znaczenie pięciolinii i klucza wiolinowego w zapisie nutowym.

Śpiewa piosenkę „Zaczarowany klucz” z pamięci wykazując duże zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem intonacyjnym i melodycznym.

 

1

4.elementy muzyki – rytm.

Zabawa  muzyczna „Na cztery głosy”

Piosenka ”Zaczarowany klucz”

Funkcje i zapis rytmu – wartości nut i pauz”

Rozumie pojęcia: rytm, takt, pauza.

Potrafi nazwać i zapisać poszczególne wartości rytmiczne”

 

 

Dostrzega różnicę w relacjach czasowych pomiędzy poszczególnymi wartościami rytmicznymi”

 

1

5.Funkcje melodii.

Piosenka „siedzi sobie zając”

Zabawa muzyczna wznosi się i opada.

Melodia opadająca i wznosząca. Funkcje melodii, ćwiczenia melodyczne.

Rozumie pojęcia: melodia, kierunek wznoszący i opadający melodii.

Dostrzega związek między kierunkiem melodii a położeniem nut na pięciolinii. Z

na słowa i melodie piosenki „siedzi sobie zając”, śpiewa ją z podręcznika.

Odtwarza kształt linii melodycznej na podstawie zapisu nut na pięciolinii.

Wykonuje proste ćwiczenia melodyczne.

Śpiewa piosenkę z pamięci prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym.

 

1

6.Polski hymn narodowy – „Mazurek Dąbrowskiego”

Hymn szkoły

„Mazurek Dąbrowskiego”

Symbole narodowe,  polski hymn narodowy, okoliczności powstania, autor, właściwa postawa podczas hymnu.

Rozumie pojęcia: hymn, godło.

Zna słowa i melodię polskiego hymnu narodowego.

Rozumie znaczenie właściwego zachowania podczas śpiewania lub słuchania hymnu.

Wyjaśnia okoliczności związane z powstaniem „Mazurka Dąbrowskiego”

Śpiewa hymn narodowy z pamięci wykazując duże zaangażowanie z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym.

PO

Wychowanie patriotyczne i obywatelskie. Godło i hymn narodowy, pieśni patriotyczne.

 

1

7. Nazwy dźwięków – gama C.

Zabawy muzyczne „Rebusy muzyczne”, „Na stopniach gamy”

Piosenka „Do do c”

 

Funkcje nut i ic zapis na pięciolinii.

Nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków, oktawa.

Rozumie pojęcia: nuta, oktawa.

Wymienia nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków.

Zapisuje dźwięki na pięciolinii.

Potrafi odczytać nazwy dźwięków.

 

Rozpoznaje układ poznanych dźwięków na klawiaturze pianina.

Intonuje dźwięki gamy C w górę i w dół.

Określa położenie nut na pięciolinii..

 

 

 

1.

8. Muzyka klasyczna i rozrywkowa. Mikrofon.

Utwory muzyki poważnej i rozrywkowej.

Utwory L.V.Bethowena, „Czerwonych gitar” „The Baetles”

[iosenka „Nocny Marek”

Cechy muzyki klasycznej i rozrywkowej, przykłady obu gatunków.

pojęcia: dyrygent, mikrofon oraz jego rodzaje.

Rozumie pojęcie dyrygent.

Rozróżnia poznane gatunki muzyki

Wymienia cechy charakterystyczne muzyki klasycznej i rozrywkowej.

Wymienia utwory będące przykładami gatunku muzyki klasycznej i rozrywkowej

Wyjaśnia rolę mikrofonu.

Rozróżnia poznane gatunki muzyki.

Podczas słuchania utworów potrafi przyporządkować je do poznanego gatunku.

Swobodnie posługuje się mikrofonem.

M.

Edukacja czytelnicza i medialna – cechy i gatunki przekazu madialnego.

 

9. Instrumenty perkusyjne.

Zabawa muzyczna –„Moje instrumenty”

Instrumenty perkusyjne o nieokreślonej i określonej wysokości dźwięku.

Sposoby wydobywania dźwięku.

Wymienia instrumenty perkusyjne ze szkolnego instrumentarium.

Rozróżnia instrumenty perkusyjne o określonej i nieokreślonej wysokości dźwięku.

Muzykuje wykorzystując instrumenty szkolne.

 

Samodzielnie lub z pomocą dorosłych wykona własny instrument.

Wyjaśnia charakterystyczne cechy instrumentów perkusyjnych.

 

 

1.

10.Poznajemy flet.

 

Zabawy muzyczne.

Sposoby wydobywania dźwięku, podstawy zadęcia na flecie. Tabela chwytów.

Wykonuje ćwiczenia oddechowe. Właściwie układa palce na instrumencie.

Wie od czego zależy wysokość dźwięku na flecie.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin