ZARZDZANIE KOMUNIKACJ Z RYNKIEM.doc

(314 KB) Pobierz
ZARZĄDZANIE KOMUNIKACJĄ Z RYNKIEM

ZARZĄDZANIE KOMUNIKACJĄ Z RYNKIEM

Zarządzanie promocją

zarządzanie wizerunkiem firny za pośrednictwem firmy

Zarządzanie rynkiem za pośrednictwem marki

 

Zarządzanie promocją

Globalizacja rynku

firma o charakterze detalicznym – Mc Donald's

firma z wyższej półki – Mercedes

firma z brakiem segmentacji demograficznej i geograf. – Coca-Cola (wszyscy konkurenci mogą czuć się zagrożeni)

Na rynku telefonii komórk. – agresywna kampania o komunikacje na rynku np. NOKIA ma 30% udział w rynku; dystrybutorzy walczą aby NOKIA nie zdobyła większości rynku i promują inne marki.

 

KOMUNIKACJA- jest po to aby przekazać informacje do określonej grupy; rynki muszą być posegmentowane. Potrzebna jest informacja o:

otoczeniu w jakim będzie funkcjonowała firma lub nasze produkty

konkurencji – bez tej inform. nasza promocja jest działaniem nieskutecznym

strategii- musi być sformułowana aby wiedzieć dlas kogo działamy ( jakie swiadczymy produkty, usługi) np. Mercedes z aut luksusowych przeszedł na produkt popularny – SMATR

potrzebach nabywcy- komunikując się z rynkiem musimy pamiętać o jego potrzebach ale również pragnieniach (np. komuś wystarczy że jeździ samochodem, drugi pragnie jeździć samochodem luksusowym)

 

 

Istnieje model zachowania nabywcy:

PRODUKT                                                                                    OTOCZENIE





cena                                          marketing                                                        gospodarcze





dostawa                                                                                                  technologiczne





promocja                                                                                    polityczne



personel                                                                                                  społeczne



 

 

proces podejmowania              CZARNA SKRZYNKA                             zachowanie nabywcy

decyzji o zakupie                                   NABYWCY                                         



 

wybór produktu                            REAKCJA NABYWCY                            termin zakupu

wybór marki                                                                                    cena

wybór dostawcy

                            nabywca wybiera produkt, markę, dostawcę

                            w efekcie podejmuje decyzję o terminie

                            zakupu i za jaką cenę

 

KRYTERIA DECYZJI O ZAKUPIE:

Psychologiczne np. kontrakt z tym a nie innym partnerem np. samoloty F16

Osobiste- każdy podejmujący zakup dokonuje go pod wpływem cech osobistych

Społeczne- grupy oddziaływania –np. żona, teściowa

Kulturowe

 

CZYNNIKI DECYDUJĄCE O ZACHOWANIU NABYWCY:

Czyn. osobiste:

wiek i cykl życia rodziny (rodzina młoda, dojrzała)

status ekonomiczny (wczasy w Egipcie – przelot liniami tanimi lub droższymi)

zawód ,osobowość

Styl życia:

aktywny (kino domowe – można leżeć i oglądać na kanapie)

wpływ opinii (styl w narciarstwie- wykrzywione kijki w tym sezonie)

zainteresowania (tworzenie klubów nabywców, inspirowanie zakupów poprzez kluby nabywców np.NOKIA)

 

SEGMENTACJA RYNKU:

marketing masowy (jeden produkt dla wielu nabywców)

marketing segmentowy (?) – różne produkty na jeden lub więcej segmentów

marketing wyspecjalizowany (nisze) np. Mercedes Maybach

mikromarketing  - market. zindywidualizowany- produkt tworzony pod klienta np. na rynku przemysłowym budowa fabryki odbywa się pod projekt zindywidualizowany

 

SEGMENTACJA RYNKU DETALICZNEGO:

geograf.- musimy ją uwzględnić ze wzgl. na globalizację

demograficz.

psychograficz.

behawioralna – ze wzgl. na zachowania i działania przypadkowe

 

MARKI

konkurują na rynkach lokalnych np. w Polsce ERA GSM jest prawie tak samo postrzegana jak TP S.A.

Potencjał marki – NETIA, IDEA Optima, SimPlus sa mniej więcej na tym samym poziomie

Siła marki – największą ma IDEA

 

SYSTEM KOMUNIKACJI Z RYNKIEM- 5 OBSZARÓW:

Obszar reklamy (reklama- płatne, bezosobowe narzędzie dotarcia do klienta)

O. sprzedaży osobistej, bezpośredniej

O. promocji sprzedaży

Public relations

Market. bezpośredni

Oddziaływanie przedsiębiorstwa na klienta (komunikacja z klientem) narzędzia:

reklama: telewizja, radio, prasa, outdoor, indoor, internet

sposoby sprzedaży bezpośred.: od drzwi do drzwi, prezentacje, spotkania biznesowe- rynek instytucjon.

promocja sprzedaży: prezentacje w sklepach, przekazywanie towaru na próbę, próbne szkolenia

PR- komunikacja z otoczeniem: nabywcami pośrednikami, współpracownikami, konkurencją urzędnikami, grupami opiniotwórczymi, personelem: dni otwarte, wywiady sponsorowane, intranet, spotkania, wykorzystanie prasy, prezentacje, materiały audiowizualne, wydawnictwa korporacyjne np. roczne raporty spółek giełdowych

market. bezpośredni: market. pocztowy, katalogowy, telefoniczny, bezpośredniej reakcji oglądania TV, internetowy, w p-tach sprzedaży

 

MARKA

przedsięb. kt. nie mają własnej marki wspierają się certyfikatami, firma certyfikacyjna daje markę

Marka może być postrzegana jako góra lodowa.

Na jej szczycie znajduje się nazwa np. znak Mercedesa umieszczany na samochodach – trójkąt w kole kojarzy się nieomylnie z Mercedesem ponadto marka jako logo, znak handlowy, otoczenie np. Toyota kojarzy się z samochodem japońskim pomimo, że w całości jest montowany gdzie indziej

poniżej znajdują się:

wartość marki, zarządzanie np. Siemens, system wewnętrznej komunikacji, proces produkcji, relacje z inwestorami, zarządzanie wiedzą, ciągłe szkolenia.

Gdy jedna firma posiada wiele marek musi mieć wiele sposobów na komunikacje.

15) Wyjaśnij istotę marki i znaku handlowego - (1) Marka (jeden lub kilka, celowo ze sobą powiązanych

elementów, których zadaniem jest odróżnienie danego produktu od innych o podobnych cechach. Produkt można wyróżnić nazwą (FRUGO), terminem (TOYOTA AVENSIS), napisem (LOT), wzorem, symbolem (symbol NIKE), kompozycją muzyczną lub kolorystyczną) (2) Znak handlowy (Zagwarantowany prawnie symbol, układ liter i cyfr, kolor, melodia i inny wyróżnik firmy, towaru lub usługi. Zarejestrowany znak handlowy jest prawnie strzeżonym dobrem handlowym).

 

6. Co to jest sponsoring?

Sponsorowanie- angażowanie przez przeds. środków finansowych, rzeczowych, usług we wspieranie różnorodnej działalności dla osiągnięcia określ. celów marketing. (poprawa wizerunku, zauważalność marki). Podstawowymi cechami sponsorowania są obligatoryjne świadczenia wzajemne partnerów, postawienie przez sponsora do dyspozycji sponsorowanego ustalonych środków. Mechanizm oddziaływania sponsoringu odbywa się na zasadzie skojarzeń. Wzmacnia oddziaływanie pozostałych instrumentów i odwrotnie. Przykład

 

2.Co to jest public relations?

Public relations- to zestaw celowo dobranych i zorganizowanych działań zapewniających  systematyczne komunikowanie  się  i utrzymanie jak najlepszych stosunków firmy z otoczeniem. Polega na budowaniu dobrego imienia przeds. i zdobywaniu dla niego przychylności otoczenia. Do działań PR można zaliczyć m.in. przekazywanie informacji dla dziennikarzy, organizowanie wystaw związanych z prezentacją dorobku, przygotowywanie wydawnictw, organizowanie dni otwartych, nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z władzami lokalnymi. Przeds. prowadząc promocję poprzez mass media, ma nadzieję, że informacje będą bezpłatnie opublikowane oraz zostaną zauważone przez docelowego odbiorcę.  PR to działalność długofalowa, a jej efekty widać dopiero po pewnym czasie. Zaufanie do firmy zdobywa się przez wiele lat, natomiast utracić je można w ciągu jednej nocy i o tym należy pamiętać opracowując politykę propagowania firmy na rynku.

Co to jest promocja?

promocja- element marketingu mix mający na celu poinformowanie rynku docelowego o wartościach, które tkwią w produkcie i pozwalają na zaspokojenie potrzeb i pragnień nabywcy. Do instrumentów promocyjnych zalicza się reklamę sprzedaż osobistą, promocję sprzedaży, public relations oraz sponsorowanie.

Poprzez promocję reklamujemy nie tylko dany produkt, ale lansujemy firmę budujemy jej wizerunek na rynku.

Ważnym elementem jest promocja sprzedaży, w której uruchamiane są wszystkie materialne środki mające na celu szybkie zwiększenie sprzedaży. Promocja sprzedaży obejmuje, np.: bezpłatne próbki towarów, kupony, obniżki cenowe, premie, konkursy, loterie, itp. Zachęca klienta do natychmiastowego dokonania zakupu „kup zaraz, dziś, natychmiast.” Promocja dociera do nabywcy, natomiast nie zawsze kupujący jest użytkownikiem danego produktu, np.: karma dla zwierząt, ( kupujący – właściciel, użytkownik – kot).  

 

PLANOWANIE MARKETINGOWE

 

Planowanie-jest procesem, w kt. etapami następuje przetwarzanie informacji od najbardziej ogólnych do szczegółowych. Planowanie w rozwiniętym systemie działania składa się z: prognozowania, programowania, planowania czyli tworzenia planów i harmonogramów.

Czym się różni planowanie? – poziomem szczegółowości i horyzontem czasowym.

Co to jest obszar planu?- dot. liczby dziedzin objętych planowaniem , np: biznes plan obejmuje więcej elementów, finanse, plan logistyczny, plan produkcji.

Co to jest zakres planu?- wynika z liczby zagadnień jakie obejmuje, np: zakres planu wprowadzenia produktu na rynek, a zakres tworzenia produktu -jest szerszy.

Co to jest horyzont czasowy planu?- zawiera inf. o terminie realizacji czynności zakładanych w planie, np:

 

Rodzaje planów: długoterminowe, średnioterminowe, krótkoterminowe, np: lodziarnia- sezonowy

Podział w zależności od przedmiotu planowania: marketingowy, produkcji, kadrowy.

podmiotu: np: plan zakładu produkcyjnego, hotelu, firmy turystycznej.

konkretny lub ramowy- odnoszący się do konkretnych zadań, np: sprzedaż napoi w danym regionie,

militarny: taktyczny, operacyjny, strategiczny, różnią się od siebie czynnikami wymienionymi do planu, np: chcemy zwiększyć sprzedaż napoi na danym rynku

Cykl planowania- działanie powtarzalne to planowanie

Sprecyzowanie celu- powinien mieć charakter wymierny, np: cel główny, cele narzędziowe

Określenie zasobów w określ. celu, np: rzeczowe, finansowe, ludzkie, niematerialne, czasowe, technologii.

Kolejność i sposób użycia zasobów, np: przyjęcie określ. wariantów

Koncepcja wykonania, np: należy uściślić, żeby móc właściwie działać

Decyzja wybór wariantu, np: decydujemy się na wybrany wariant- budżet państwa to decyzja parlamentu

Plan

Dobry plan powinien spełniać następujące postulaty prakseologii:

-celowy, dobrze sprecyzowany, np: firma komputerowa jak złamać systemy- wirusy, a nie programy, zakład fryzyjerski nastawienie na czesanie, a nie na zdobywanie klientek do czesania

-wykonalny- uwzględniać możliwości firmy,

-konsekwentny teoretycznie- nie sprzeczny wewnętrznie, np: Edison wynalazca żarówki, sprawdzał włókna żarówek zamiast dać do sprawdzenia fizykom,

-konsekwentny praktycznie-zawierający elementy wzajemnie nie kolidujące, np:

-operatywny-komunikatywny, dający się łatwo przetransportować na działania praktyczne,

-racjonalny-

-elastyczny- żeby dopuści korekty w trakcie jego realizacji , np: transport z Krakowa do Warszawy,

-optymalnie szczegółowy- (tzn. niezbyt szczegółowy, ale nie nazbyt ogólny),

-czasowo określony –

kompletny czyli kompleksowy,

 

Przed budową planu należy rozpoznać: Firma- Otoczenie-rynek – szanse i zagrożenia-strony silne i słabe-cel strategiczny -strategia-plan strategiczny-plan operacyjny-plan marketingowy-realizacja planu-kontrola.

ETAPY BUDOWY PLANU MARKETINGOWEGO:

1)analiza potencjału organizacji-polega na ustaleniu naszych możliwości, obejmuje elementy materialne i niematerialne a także otoczenia, np: port Gdynia – Gdańsk, do jednego wpływa więcej statków do drugiego mniej

2) identyfikacja rynku docelowego- np: Volzwagen Bank obsługuje kompleksowo klienta przy kredytowaniu samochodów,

3) określ. celów market.-skoncentrowane na rynkach docelowych, te segmenty, kt. będą nam przynosić zyski

Cechy segmentu rynku: mierzalność, dostępność, wrażliwość (na działanie klienta)

4) projekty działań rynkowych: produkt (działalność promarketin), cena (np: klienci flotowi-karty na benzynę), dystrybucja (bliżej klienta), promocja, reklama, PR,

5) Plan market.- kompozycja działań, zasobu czasu, technologii,   Realizacja planu      7) Kontrola

 

Schemat procesu zarządzania market.

 

Zarząd firmy działania  --Dział market. działania

Misje                            -              Identyfikacja rynku

Cele                            -              Ocena otoczenia

Analiza SWOT               -              Ocena konkurencji

Plan firmy              -              Ocena firmy

Plan firmy              -              Plan market.

  Strategiczny – Operacyjny – Faktyczny

                Wdrożenie planu

              Kontrola wykonania

 

Plan marketingowy (składowe planu market.)

I. Spis treści, II.Wstęp  III. Streszczenie  IV. Analiza otoczenia i zasobów strategicznych,  V. Analiza portfelowa

VI. Segmentacja i wybór rynku docelowego,  VII. Analiza kluczowych czynników sukcesu,  VIII. Kompozycja portfela produktów, IX.  Strategia market.  X. Program działania: A. analiza sytuacji, B. cele market. C. ogólna koncepcja działania, D. program działań market.  E. harmonogramy działań dotyczące: 1. produktu, 2. ceny,

3. dystrybucji, 4. sprzedaży, 5. promocji, 6. usług posprzedażnych, 7.personelu, XI. Zestawienie zysków i strat,

XII. Kontrola, XIII. Procedury uaktualniania.

 

W planie market. w zarządzaniu produktem musimy uwzględnić: cel, działanie, zarządzanie, koszty, termin, kto to wykona, personel, kontrola oraz (ZP) zarządzanie produktem, (ZC) zarządz. ceną, (ZD) zarządz. dystrybucją, (ZP) zarządz. promocją. 

 

Plan market. bardziej szczegółowy (wprowadzania produktu, linii produktów, dotarcia do segmentu rynku docelowego)

1. Analiza sytuacji 2. Cele(strategiczne, operacyjne, taktyczne) 3.Ogólna koncepcja działania (strategia, taktyka)

4. Program działań market.

Funkcje: produkt, cena, dystrybucja, sprzedaż, promocja, reklama, PR., usługi posprzedażne,

Cele, Działanie, Budżet, Termin wykonania, Wykonawca

 

1) Wyjaśnij istotę procesu planowania - Planowanie jest niezwykle ważnym elementem każdej firmy proces ten jest skomplikowany ale tez niezwykle ważny sposobem informowania przedsiębiorstwa o koniecznych zmianach i ich

skutkach w sposób otwarty i nie odbierany jako zagrożenie. Planowanie z uwzględnieniem zmian w warunkach działania stwarza szczególne okazje do zdobycia istotnej przewagi konkurencyjnej Jest metodą radzenia sobie ze złożonością oceny wszystkich rynków, określenia istoty zmian i ustalenia potencjalnej rentowności

2) Czego dotyczy obszar planu - Dotyczy liczby dziedzin objętych planowaniem Na przykład biznes plan obejmuje kompleks działań organizacyjno-ekonomicznych związanych z działalnością przedsiębiorstwa, natomiast plan działalności logistycznej dotyczy jedynie sterowania zasobami gwarantującymi nie przerwaną produkcję przedsiębiorstwa

3) Co obejmuje zakres planu - Zakres planu wynika z liczby zagadnień jakie on obejmuje np. zakres czynności obejmujących plan marketingowy jednego produktu jest mniejszy niż plan produkcji wykonany przez dział controllingu z uwzględnieniem rachunkowości zarządczej

4) Na czym polega podział planów według horyzontów - Horyzont czasowy zawiera informacje o terminie

osiągnięcia ustalonego przez decydenta celu i (lub) zakończenie zaplanowanych i wykonywanych przedsięwzięć W zależności od długości okresu objętego planem dokonujemy ich podziału na krótkookresowe I długo okresowe (średniookresowe wieloletnie i perspektywiczne) Obszar planów długookresowych dotyczy przykładowo holdingu grupującego kilka spółek, a krótkookresowy pojedynczych niewielkich podmiotów gospodarczych (instytucji)

5) Przedstaw etapy cyklu planowania - (1) Sprecyzowanie celu. (2) Określenie zasobów. (3) Kolejność i sposób. użycia zasobów. (4) Koncepcje wykonania. (5) Decyzja wybór wariantu. (6) Plan.

6) Czym charakteryzuje się planowanie strategiczne - Jest to proces wyboru celów przedsiębiorstwa, ustalanie polityki i programów potrzebnych do realizacji konkretnych zadań niezbędnych do osiągnięcia tych celów oraz wyboru metod koniecznych do zapewnienia wdrożenia polityki i programów strategicznych. Jest to więc proces decydowania o tym, co dla przyszłości firmy jest najwłaściwsze, czym się powinna zajmować, jacy będą klienci i w jaki sposób zapewnić sobie lepsze funkcjonowanie i większą skuteczność. Podstawą tego...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin