wykład 7 stacjonarne.pdf

(4833 KB) Pobierz
432372331 UNPDF
Państwa jako suwerenne podmioty prawa międzynarodowego
i ich oficjalni przedstawiciele prowadzą między sobą obrót pisemny,
który określa się mianem korespondencji dyplomatycznej.
Pisma wymieniane w takim obrocie są aktami oficjalnymi,
służą rozwojowi i wypełnieniu treścią stosunków dyplomatycznych
pomiędzy dwoma państwami
i mają wartość dokumentów prawnie wiążących,
gdyż zawiadamiają o decyzjach podjętych przez państwa
lub o związaniu się przez nie nowymi zobowiązaniami międzynarodowymi.
Pisma sporządzone w takim obrocie muszą jednoznacznie potwierdzać
autorstwo ich nadawcy i udowadniać prawdziwość przekazu.
Oznacza to w konsekwencji, że korespondencja dyplomatyczna może być
prowadzona wyłącznie przez uprawnionych przedstawicieli państwa
oraz jego właściwych instytucji.
Ponieważ obejmuje swoim zakresem całokształt stosunków dwustronnych
lub wielostronnych państwa,
zatem osoby, które ją sporządzają, muszą być upoważnione do
reprezentowania państwa na zewnątrz.
Zarówno międzynarodowe prawo zwyczajowe,
jak i Konwencja wiedeńska o prawie traktatów z 1969 roku
uznają, że prawo do reprezentowania państwa
bez konieczności przedstawienia odpowiednich pełnomocnictw
przysługuje wyłącznie głowom państw, szefom rządów
i ministrom spraw zagranicznych (art. 7).
Te trzy kategorie przedstawicieli państwa są jedynymi
upoważnionymi do wymiany korespondencji dyplomatycznej,
którą przygotowuje dla nich i prowadzi
w ich imieniu Protokół Dyplomatyczny.
Pisma, które kierują do swych odpowiedników,
mogą dotyczyć wszystkich aspektów stosunków łączących ich państwa.
Natomiast wszelkie inne osoby muszą być upoważnione pisemnym
pełnomocnictwem osób uprawnionych,
czyli przedstawione lub uwierzytelnione władzom obcego państwa ich
dokumentem autentycznym.
Ten typ pisma stanowi również istotną część korespondencji dyplomatycznej,
nie przygotowuje go jednak w warunkach polskich Protokół Dyplomatyczny,
lecz Departament Prawno-Traktatowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Pełnomocnictwa pozwalają na reprezentowanie państwa
(jednorazowe i/lub stałe),
na uczestnictwo w konferencjach międzynarodowych,
na podejmowanie w imieniu państwa zobowiązań zagranicznych
przez negocjowanie i podpisywanie umów.
Odstępstwo od zasady ich całość korespondencji między państwami i ich
organami prowadzą głowy państw, premierzy i ministrowie spraw zagranicznych
przyjęto wobec korespondencji prowadzonej przez konsulów
ze względu na potrzebę umożliwienia im skutecznego sprawowania opieki
nad obywatelami własnego kraju przebywającymi
na terenie państwa urzędowania.
Z tego tytułu muszą oni kontaktować się z innymi przedstawicielami
państwa urzędowania:
władzami sądowymi, policyjnymi, administracyjnymi, celnymi, podatkowymi,
więziennymi, szpitalnymi itd.
Zgoda państwa przyjmującego na ustanowienie konsula, określana mianem
exequatur, jest w istocie zezwoleniem jego ministra spraw zagranicznych na
utrzymywanie przez konsula bezpośrednich kontaktów
i prowadzenie korespondencji z tymi władzami.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin