nowe_lektury_a_men.pdf

(304 KB) Pobierz
1
824453737.001.png
2
824453737.002.png
3
Przytoczone rozporz ą dzenie w zał ą czniku nr 2 „Podstawa programowa
kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów”, w dziale „Szkoła
Podstawowa
I i II Etap Edukacyjny w części „I Etap Edukacyjny klasy I-III Kształcenie
Zintegrowane” po pozycji „Treści nauczania” dodaje pozycje „Lektura”
L e k t u r a
H.Ch Andersen – Baśnie (wybór); Władysław Bełza – Kto ty jesteś? Polak mały!;
Jan Brzechwa – Akademia Pana Kleksa; Wanda Chotomska – Legendy polskie;
Maria Konopnicka – O krasnoludkach i sierotce Marysi (fragmenty); Hugh Lofting –
Doktor Dolittle i jego zwierzęta; Astrid Lindgren – Dzieci z Bullerbyn; Kornel
Makuszyński – 120 przygód Koziołka Matołka ( księga 1); Alan Aleksander Milne –
Kubuś Puchatek; ks. Jan Twardowski – Patyki i patyczki; Julian Tuwim – wiersze dla
dzieci; Lokomotywa, Słoń Trąbalski; inne wybrane utwory klasycznej literatury
dziecięcej i światowej.
UZASADNIENIE
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 20002 r. w
sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół / Dz. U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm./ ma
na celu stworzenie listy lektur obowiązkowych w szkole podstawowej dla I etapu
edukacyjnego – klasy I-III /kształcenie zintegrowane/, a takŜe uzupełnienie lektur z
języka polskiego w podstawie programowej kształcenia ogólnego w szkole
podstawowej dla II etapu edukacyjnego / klasy IV-VI/ i gimnazjum oraz w podstawie
programowej kształcenia ogólnego dla liceów ogólnokształcących, liceów
profilowanych, techników, uzupełniających liceów ogólnokształcących i techników
uzupełniających.
Wydanie przedmiotowego rozporządzenia jest niezbędne ze względu na uchylenie
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lipca 20007 r. zmieniaj ą cego
rozporz ą dzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół /Dz. U. Nr 123, poz.853/.
PowyŜsze rozporządzenie zostało uchylone rozporządzeniem Rady Ministrów.
Proponowana zmiana polega na wskazaniu tytułów lektur obowiązkowych dla
poszczególnych etapów edukacyjnych. Rozporządzenie jest odpowiedzią na liczne
głosy środowiska nauczycielskiego i rodziców domagających się określenia
podstawowego kanonu lektur obowiązujących we wszystkich szkołach polskich.
Obowiązująca dotąd duŜa dowolność w wyborze lektur powodowała, iŜ nauczyciele,
przy wyborze lektury, nie zawsze uwzględniali standardy egzaminacyjne, co mogło
4
mieć wpływ na wyniki sprawdzianów i egzaminów. Określenie wykazu pozycji
literackich obowiązujących na poszczególnych etapach edukacyjnych nie ogranicza
wpływu ani nauczycieli, ani uczniów na poszerzenie tej listy. Nadal nauczyciele będą
mogli równieŜ wybrać pozycje lektur według zainteresowań uczniów.
Wykaz lektur dla klas I-III szkoły podstawowej
Proponowane lektury reprezentują polską i światową klasykę. Popularyzują wartości
humanistyczne, uczą patriotyzmu, poszanowania dla innych ludzi. Jednocześnie są
łatwe w odbiorze, zawierają interesujące treści, napisane /lub przetłumaczone/
pięknym językiem literackim uczącym poprawnej polszczyzny. Zachęcają uczniów do
samodzielnego czytania.
Nowy wykaz lektur a podr ę czniki Wydawnictwa ś AK „Z Ekoludkiem w szkole”
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, które zostało zatwierdzone 6 sierpnia
2007 r. i weszło w Ŝycie od 1 września 2007 r., wprowadza zmiany w podstawie
programowej dotyczące zestawu lektur. W zestawie zostały wymienione:
-
nowe pozycje, takie jak: Akademia Pana Kleksa, O krasnoludkach i sierotce
Marysi, Patyki i patyczki
-
te, które są znane nauczycielom i były w zestawach lektur, np.: J.Tuwim- Wiersze,
Kubu ś Puchatek, Dzieci z Bullerbyn, Doktor Dolittle, Legendy
-
oraz „inne wybrane utwory klasyki literatury dziecięcej polskiej i światowej”.
Oznacza to, Ŝe nauczyciel, a nawet uczniowie czy autorzy podręczników mogą
zaproponować swoje sprawdzone, znane utwory, które mają niezaprzeczalne
wartości wychowawcze i literackie.
Zmiany w rozporządzeniu dotyczą klasy I i IV szkoły podstawowej oraz kl. I
gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, począwszy od roku szkolnego 2007/2008.
W pozostałych klasach / II i III / do zakończenia etapu edukacyjnego realizuje się
dotychczasowy wykaz lektur.
PoniewaŜ zmiany zostały wprowadzone w sierpniu, na miesiąc przed rozpoczęciem
nauki, niewiele moŜna było pomóc nauczycielom , ani teŜ wprowadzić Ŝadnych zmian
w podręcznikach i opracowaniach metodycznych. Dlatego teraz podajemy
propozycje naszych rozwiązań i przemyśleń, które być moŜe ułatwią Państwu
zaplanowanie pracy z lekturą. Nasze propozycje dotyczą:
1. Wykazu ksiąŜek dodatkowych wprowadzonych zgodnie z akapitem
rozporządzenia „...inne wybrane utwory klasycznej literatury dziecięcej
polskiej i światowej”.
2. Propozycji podziału lektur dla poszczególnych klas, nie tylko dla klasy pierwszej
ale i dla drugiej i trzeciej, aby mieć ogólne spojrzenie na cały etap kształcenia.
5
Ad. 1. Lektury dodatkowe
Klasa I
1. Jan Grabowski – Czarna owieczka
2. Adam Bahdaj – Pilot i ja
3. Jan Brzechwa – Brzechwa dzieciom
4. Czesław Janczarski – Jak Wojtek został stra Ŝ akiem
5. Joanna Papuzińska – Nasza mama czarodziejka
Klasa II
Alina i Czesław Centkiewiczowie – Zaczarowana zagroda
Maria Krüger – Karolcia
Jan Grabowski – Puc, Bursztyn i go ś cie
Janina Porazińska – Szewczyk Dratewka
Klasa III
Czesław Centkiewicz - Anaruk chłopiec z Grenlandii
Roman Pisarski – O psie, który je ź dził kolej ą
Astrid Lindgren – Fizia Po ń czoszanka
Wanda Chotomska – Dzieci Pana Astronoma
Rene Goscinny, Jean Jacques Sempé – Rekreacje Mikołajka
Ad. 2. Podział lektur dla poszczególnych klas
Aby dokonać w miarę dobrego podziału, przyjęliśmy pewne kryteria - płaszczyzny ,
które ułatwią i ukierunkują pracę z lekturą.
I płaszczyzna pracy z lekturą - to czytanie i opracowanie lektur na zajęciach.
Wybieramy 3 ksiąŜki, które przeczytamy dzieciom / lub przez dzieci, zaleŜnie od
klasy/ i wspólnie je opracujemy. Pomocne mogą tu być podręczniki, w których są
opracowane niektóre lektury oraz zeszyty lektur „W świecie ksiąŜek”.
II płaszczyzna pracy z lekturą – to czytanie i opracowanie fragmentów lektur na
zajęciach
Wybieramy kilka, np. 3 ksiąŜki, które przeczytamy dzieciom lub z dziećmi, ale tylko
we fragmentach i opracujemy je na zajęciach. Dzieci zachęcone treścią lektury i
odpowiednio ukierunkowane czytają te ksiąŜki do końca.
III płaszczyzna pracy z lekturą – to samodzielne, ale ukierunkowane czytanie
lektur
Wybieramy kilka, co najmniej 3 ksiąŜki, które dzieci pod kierunkiem nauczyciela
przeczytają samodzielnie w domu. Swoje uwagi mogą notować w
Zgłoś jeśli naruszono regulamin