SCHEMAT WŁASNEGO CIAŁA I ORIENTACJA PRZESTRZENNA
Scenariusze zajęć:
I. Wiem jak wyglądam. Potrafię nazwać części swojego ciała, a także porozumiewać się mina oraz gestem.
Moja buzia okrąglutka, włosy, grzywka bardzo krótka dwoje oczu, uszy, nos z buzi wydobywam głos.
1. Ustalanie koloru włosów i oczu.
Każde dziecko posiada lusterko, dzieci siadają twarzą do nauczycielki:
- Weźcie lusterka i przyjrzycie się swoim włosom.
- Jakiego koloru są twoje włosy? Kto jeszcze ma jasne włosy? Takie włosy to włosy blond, a ich posiadacze to blondyni
- A kto ma ciemne włosy?
- Zajrzyjcie do lusterek, niektóre osoby maja włosy pomiędzy ciemnymi, a jasnymi to szatyni, kto jest szatynem?
- Zaglądamy do lusterek, interesuje nas kolor włosów, dotknijcie ich, jakie są?
- A może są osoby, które mają rude lub kasztanowe włosy.
- Do tego kąta sali zapraszam blondynki i blondynów, do tego.. itd.
- A teraz interesują nas oczy.
- Popatrzcie w lusterka. Są oczy w różnych kolorach: niebieskie jak niebo
- Brązowe jak kasztany
- Zielone jak trawa.
- Jakie masz oczy??
- Kto mi powie do czego są podobne jego oczy,
- Mam oczy jak...
2.Ogladanie głowy i nazywanie części twarzy. Dostrzeganie symetrii twarzy..
- Zajmiemy się swoimi głowami. Oglądamy teraz czoło, Dotknij palcami, pogłaszcz, zmarszcz., wygładź
- Brwi. Popatrz w lusterko, dotknij brwi, pod brwiami masz powieki, są bardzo delikatne, zmruż i otwieraj oczy
- Na końcach powiek są rzęsy, przyłóż palce do powiek, mrugaj, czujesz łaskotanie
- Teraz oglądamy w lusterku swoje nosy, dotknij palcami, żebyś zapamiętał kształt twojego nosa, masz dwie dziurki w nosie , nosy są różne, zadarte, proste. Zrób tak ( palcem podnosi czubek nosa), teraz masz zadarty nos.
- Policzki. Połóż dłonie na policzkach, czujesz kości policzkowe, przesuń dłonie w bok, tam są uszy. To czego dotykasz to małżowina uszna, niektórzy noszą w uszach kolczyki, dotknij miejsca, gdzie ś kolczyki
- Usta, masz górna i dolną wargę, obliż wargi, pokaż język i spójrz w lusterko, umyj językiem zęby.
- Symetria twarzy: Dotknij rękami twarzy, zasłoń jedną stronę twarzy, popatrz w lusterko, odsłoń druga stronę, są podobne?
Ćwiczenia w przekazywaniu komunikatów mimicznych:
- Jest nam wesoło i uśmiechamy się, pokaż w lustrze zadowolona minę, przestraszoną minę, gniew, niezadowolenie, radość
Palce: - liczymy je
Dłoń: To jest dłoń, to nadgarstek, przedramię, ramię, bark. Uwagą będą zagadki. Co to jest nauczycielka pokazuje, a dzieci zgadują?...
Gesty: Pokazywanie gestów palcami,
Popatrzcie co to znaczy:(chodź do mnie). Już wiemy , że palce potrafią mówić, bawimy się dalej, a co teraz pokazuję?, odpychanie, nawlekania igły, zapinanie guzików, czesanie włosów).
Oglądanie i nazywanie wyróżnionych części ciała,
Nogi:
- Oglądamy nogi. Policzcie palce u nóg.
- Pokażcie piętę, śródstopie, kostki u nóg, łydki.
- Przekazywanie wiadomości przy pomocy nóg: Skradam się cicho i ostrożnie Co to znaczy?
- Kto pokaże jak człowiek jest zmęczony?
Interesuje nas tułów, dotykamy, oglądamy dalej : ramiona, piersi, brzuch, plecy, pośladki
Teatr jednego aktora, zagadki pantomimiczne.
- Pokaże wam scenkę. Pani weszła do domu, ...
Rysowanie postaci z dbałością o szczegóły.
Narysujcie mnie, będę opowiadać ze szczegółami jak wyglądam.
II Orientuję się w otoczeniu. Potrafię powiedzieć, co jest po mojej lewej , a co znajduje się po prawej stronie.
1. Wprowadzenie kierunków od osi własnego ciała i nazywanie ich. Poruszanie się w różnych kierunkach. .
- Nauczycielka daje obręcze
- Tupnij mocno, żebyś poczuł że tu jest twoje miejsce
- PRZÓD : Wysuń ręce do przodu, spójrz w przód, zrób trzy kroki do przodu wróć
- TYŁ Wysuń ręce do tyłu, nie oglądaj się do tyłu zrób trzy kroki w tył, wróć i stań w obręczy
- GÓRA: Popatrz do góry, wyciągnij ręce do góry, podskocz do góry
- DÓŁ, Kucnij, połóż ręce na podłodze, spójrz w dół na swoje dłonie, stań i popatrz na swoje stopy ( wszystko przez dotyk),
- Podskocz 4 razy, Posłuchaj jak bije twoje serce, ono jest po lewej stronie, połóż obie dłonie na sercu, po lewej stronie. Włożymy frotkę
- Podnieś do góry lewą rękę, Dotknij lewego ucha, przesuwaj wzdłuż lewego boku, po nodze, do stopy, to jest twoja lewa strona
- Wyciągnij lewą rękę w lewa stronę, spójrz w lewo, pokaż to , co jest po twojej lewej stronie, zrób 3 kroki w lewo, wróć do obręczy To była lewa strona, teraz prawa
Gdzie jest woreczek?
Dwoje dzieci staje naprzeciw siebie. Podajcie sobie prawe dłonie, Jedno z pary zamknie oczy, a drugie położy mu woreczek, albo z przodu, albo z tyłu, albo z prawej , albo z lewej strony kolegi. Potem spyta, gdzie jest woreczek?
Chodzenie pod dyktando. Wszyscy patrzą w tę sama stronę, n-l też.
Chodzimy pod dyktando:
- Trzy kroki w prawo, kucnij, i jeszcze dwa kroki w prawo, stań prosto, cztery kroki do przodu, stan na lewej nodze, Wytrzymaj, stań na obu nogach, tupnij prawa nogą, pięć kroków do przodu, ukłoń się, obróć się
- Popatrz w tył 6 kroków do przodu
- Wyprostuj się
- Zamknij oczy policz do 3 cofnij się 2 kroki
II. Wiem , że inni także mają lewą i prawą stronę, tak, jak ja. Uczę się patrzeć na otoczenie przyjmując ich punkt widzenia
1. Porównywanie własnego ciała ze schematem ciała drugiej osoby, Ustalanie położenia przedmiotów względem drugiej osoby.
- Dzieci w dwóch rzędach za sobą. Pierwszy rząd podskakuje, ci za nimi nakładają im frotki.
- Dzieci parami znajdują sobie miejsce na dywanie, jedno wchodzi do obręczy, drugie kładzie mu woreczek, to co jest w obręczy ma powiedzieć , gdzie jest woreczek, po prawej, po lewej jego stronie , za, czy przed nim.
Ustalanie, co widzi druga osoba i porównywanie tego z własnym punktem widzenia.
- Dzieci mają misie, miś siedzi plecami do dziecka. Pokaż ręką w którą stronę ty patrzysz, pokaż ręką misia, w którą stronę patrzy miś. Twój miś umie mówić, niech ci opowie, co on widzi.
- Pokaż lewą stronę. Posadź misia po lewej stronie, spoglądał ty patrzysz w przód. Wysuń rękę przed siebie i pokaż w którą stronę patrzysz. Pokaż w która stronę patrzy twój miś Teraz miś powie ci, co widzi, a ty opowiesz mu co ty widzisz.
- Posadź misia po swojej prawej stronie, niech miś patrzy w prawa stronę, pokaż ręką w którą stronę patrzy miś...
- W przeciwną stronę
Wytyczanie kierunków od osi ciała drugiej osoby.
- Posadź misia tak, aby patrzył w tę sama stronę , będziemy ustalali kierunki od misia, miś jest ważna osobą.
- Pokaż kierunek od misia w prawo od misie w lewo, w górę, w tył, w przód.
IV. Potrafię porozumieć się w sprawie poruszania się w otoczeniu: wiem, co do mnie mówią i mówię tak, że inni rozumieją.
1. Kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni zgodnie ze słowną instrukcją,. Zabawa w poszukiwanie skarbu
2. Ustalenie, co gdzie się znajduje, idą w lewo od przedszkola i ustalają ,
Orientacja w otoczeniu z uwzględnieniem różnych przedmiotów:
- Ćwiczenia z krzesełkiem i woreczkiem.
- Stań za krzesełkiem
- Usiądź na krzesełku.
- Popatrz do przodu
- Popatrz w lewo.
- W prawo.
- Zajrzyj za siebie
- Weź do ręki woreczek i kładź tak jak ci powiem:
- Połóż woreczek na krzesełku, pod krzesełkiem, z lewej strony krzesełka, z prawej strony krzesełka, z tyłu, za krzesłem, przed krzesłem
Klocek i pudełko:
Na, do , pod, nad, w, dziecko polecenia
Stolik: lewy brzeg i prawy, stań przy stoliku, pokaż le brzeg i prawy, n-l staje naprzeciw, ten jest lewy, a ten prawy, kto miał rację?
4
ideak1