WinCC_V4_b.doc

(861 KB) Pobierz
Spis treści

Wszystkie utworzone zmienne wewnętrzne wyświetlane są w prawej części okna programu WinCC Control Center.

 

Tak prosto można utworzyć zmienną. W celu dodania następnych zmiennych wystarczy powtórzyć opisane wcześniej kroki. Zmienne można również kopiować („Copy”), wycinać („Cut”) i wklejać („Paste”). Polecenia te można wybrać z menu kontekstowego, wyświetlanego po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na wybranej zmiennej, lub przy pomocy standardowych kombinacji przycisków Microsoft (Ctrl+c = kopiowanie, Ctrl+v = wklejanie).

 

Tworzenie zmiennych procesu:

 

Przed utworzeniem zmiennych procesu najpierw należy zainstalować odpowiedni sterownik i utworzyć połączenie (zobacz „Krok 3: Dodawanie sterowników PLC”).

 

Można również skopiować już utworzone zmienne wewnętrzne i utworzyć dla nich połączenie. Należy zwrócić uwagę, że zmienne można kopiować do połączenia tylko przy pomocy poleceń kopiowania
i wklejania Zmiennych nie można kopiować przy pomocy przeciągania i upuszczania.

 

Aby utworzyć zmienna procesu należy prawym przyciskiem myszy 8P kliknąć na odpowiednim połączeniu i z menu kontekstowego wybrać polecenie 8 „New Tag” (nowa zmienna) (zobacz ilustracja 2.9a).

 

 

Kliknąć w tym miejscu prawym przyciskiem myszy i wybrać z menu kontekstowego polecenie „New Tag”

 



 

Ilustracja 2.9a              Projekt WinCC „Qckstart”; zakładanie zmiennej procesu

 

Następnie w wyświetlonym okienku dialogowym „Tag properties” (właściwości zmiennej) wprowadzić 7 dowolną nazwę zmiennej i listy typów danych wybrać odpowiedni typ. Dokonanie wyboru potwierdzić przyciskiem 8 „OK” (zobacz ilustracja 2.9b).

 

Funkcja dopasowywania formatu „Adapt format:” umożliwia konwersję danych z jednego formatu na drugi. Jeśli na przykład zmienna typu Word (słowo) ma zostać wyświetlona w formacie Double Word (podwójne słowo), to wszystkie konieczne obliczenia wykonywane są przez WinCC.

 


#1 W tym miejscu wprowadzić nazwę zmiennej

#2 Wybrać odpowiedni typ

#3 Jeśli trzeba wybrać z listy funkcję dopasowywania formatu

 







Ilustracja 2.9b              Projekt WinCC „Qckstart”; zakładanie zmiennej procesu

 

Kliknąć na przycisku 8  Select (znajdującym się obok pola adresowania), aby wyświetlić okienko dialogowe „Address Properties” (właściwości adresu). Następnie z listy Address Type (typ adresowania) wybrać odpowiedni typ i w polu Data Element Number (numer elementu danej) wprowadzić 7 odpowiedni numer. Jeśli trzeba zaznaczyć pole 8 „Read-Only Tag” (zmienna tylko do odczytu). Na koniec kliknąć na przycisku 8 „OK” (zobacz ilustracja 2.10).

 


#1 Wybrać z listy odpowiedni typ adresowania

#3 Jeśli trzeba zaznaczyć to pole



#2 Wprowadzić numer elementu danej





 

Ilustracja 2.10              Projekt WinCC „Qckstart”; okienko dialogowe „Address properties

 

Liniowe skalowanie:

 

Funkcję skalowania liniowego „linear scaling” można zastosować tylko do zmiennych procesu („zmiennych zewnętrznych”).

 

Utworzyć zmienną procesu, tak jak zostało to opisane powyżej i zaznaczyć pole 8 „linear scaling”
w okienku dialogowym „Tag properties”. Zostaną wtedy uaktywnione pola „Process Value Range” (zbiór wartości procesu) i „Value range of tag” (zbiór wartości zmiennej). Wprowadzić w wymienionych polach odpowiednie zakresy (np. zbiór wartości procesu  „From” (od): -20 „To” (do): 20 mA, a zbiór wartości zmiennej „From”: 0 „To”: 100). Po dokonaniu wyboru kliknąć na przycisku 8 „OK” (zobacz ilustracja 2.11).

 

 

              Wskazówka

 

              Jeśli w zbiorze wartości procesu mają być wykorzystywane liczby dodatnie i ujemne, to należy utworzyć zmienną ze znakiem.

 

 


#2 Ustalić zbiory wartości

#1 Uaktywnić to pole







Ilustracja 2.11              Projekt WinCC „Qckstart”; ustawianie parametrów funkcji skalowania liniowego

 


Krok 5: Tworzenie obrazów procesu

W kolejnym kroku będziemy tworzyć obraz procesu dla naszego projektu Quickstart - można wykazać się własną kreatywnością. Aby utworzyć nowy obraz procesu i otworzyć program Graphics Designer, należy wykonać następujące kroki:

 

1.              Lewa część okna Control Center: kliknąć na napisie 8  „Editor”, aby rozwinąć gałąź edytorów
i prawym przyciskiem myszy kliknąć na napisie 8P „Graphics Designer” w celu wyświetlenia menu kontekstowego.

 

2.              W menu kontekstowym wybrać polecenia 8 „New picture” (nowy obraz) - zostanie utworzony nowy plik „.pdl” (Picture Description File - plik opisu obrazu) o nazwie „NewPld0.pld” i wyświetlony w prawej części okna Control Center (zobacz ilustracja 2.12).

 

 

#2 Wybrać polecenie „New picture”

 

#1 Kliknąć w tym miejscu prawym przyciskiem myszy





 




 

 

Ilustracja 2.12              Projekt WinCC „Qckstart”; program WinCC Graphics Designer: tworzenie nowego obrazu

 

3.              Prawa część okna Control Center: kliknąć prawym przyciskiem myszy na nazwie 8P „NewPld0.pld”.
Z menu kontekstowego wybrać polecenie 8 „Rename picture” (zmień nazwę obrazu) i w następnym okienku dialogowym wprowadzić nazwę 7 START.pdl.

 

4.              Utworzyć drugi obraz i nadać mu nazwę „SAMPLE.pdl” (według powyższych kroków).

 

5.              Aby wywołać obraz „START.pdl” (otworzyć go w edytorze Graphics Designer) należy dwukrotnie kliknąć na 8D „START.pdl” lub kliknąć prawym przyciskiem myszy na 8P „START.pdl” i z menu kontekstowego wybrać polecenie 8 „Open”. Program Graphics Designer wygląda podobnie jak na ilustracji 2.13.

 


Pasek pozycjonowania

Pasek poziomów

Paleta obiektów

Paleta styli

Pulpit roboczy

Zoom

Paleta kolorów

Pasek narzędzi

Lista czcionek

Pasek menu

















 

Ilustracja 2.13              Projekt WinCC „Qckstart”; program Graphics Designer

 

Aby zoptymalizować pracę z programem Graphics Designer zalecamy dostosowanie wyglądu ekranu do powyższej ilustracji.

 

Aby zmienić rozmiar palety obiektów i palety styli, najpierw należy przeciągnąć je na pulpit roboczy (wciśnięty przycisk myszy 8W przy krawędzi palety). Następnie należy przesunąć wskaźnik myszy na krawędź palety i upewnić się, czy wskaźnik zmienił się w czarną dwukierunkową strzałkę. Przy wciśniętym przycisku myszy 8W przesunąć krawędź palety zmieniając jej rozmiar.

 

Opis pasków i palet:

 

Paleta kolorów: Służy do przyporządkowywania kolorów do wybranych obiektów (jeden z 16 kolorów standardowych lub jeden kolor wybrany przez użytkownika).

 

Paleta obiektów: Zawiera standardowe obiekty (jak wielokąt, elipsa, prostokąt, itd.), inteligentne obiekty (jak kontrolka OLE, element OLE, pole I/O, itd.) oraz obiekty systemu Windows (jak przyciski, przełączniki, itd.).

 

Paleta styli: Zmienia wygląd zaznaczonych obiektów. W zależności od obiektu można zmieniać rodzaj linii i ramek, szerokość linii i ramek, wybrać styl linii, lub zmienić wzorzec wypełnienia.

 


Pasek pozycjonowania: Umożliwia zmianę bezwzględnego położenia jednego lub wielu obiektów, zmianę położenia obiektów między sobą i ustalenie wspólnej wielkości dla wielu obiektów.

 

Zoom: Ustawia współczynnik powiększenia (w procentach) dla aktywnego okna. Standardowe współczynniki powiększenia wynoszą 8, 4, 1, 1/2 lub 1/4.

 

Pasek menu: Zawiera wszystkie dostępne polecenia menu edytora Graphics Designer. Polecenia, których nie można w danej chwili wykorzystać, zaznaczone zostały kolorem szarym.

 

Pasek narzędzi: Zawiera ikony i przyciski najczęściej wykonywanych poleceń.

 

Lista czcionek: Zmienia rodzaj czcionki, rozmiar i kolor obiektów tekstowych, jak również kolor linii obiektów standardowych.

 

Pasek poziomów: Wybiera które z 16 poziomów zagłębienia mają być w danej chwili widoczne (poziomy 0 do 15). Poziom 0 wybierany jest domyślnie.

 

Aby uzyskać więcej informacji na temat wybranych obiektów należy kliknąć 8 na przycisku pomocy kontekstowej, po czym wskazać i kliknąć 8 na wybranym obiekcie. Bardziej szczegółowe informacje można znaleźć w podręcznikach do systemu WinCC.

 

 

              Wskazówka

 

              Aby ustalić które paski i palety mają być widoczne, a które nie, należy wybrać polecenie 8 „View” (widok) à 8 „Toolbars” (paski narzędzi). W wyświetlonym okienku dialogowym należy zaznaczyć 8 , które paski/palety mają być widoczne i następnie kliknąć na przycisku 8 „OK”

.

 

W naszym przykładzie narysujemy zbiornik, który przedstawia system zaopatrzenia w wodę o nazwie Atlanta. Najpierw jednak utworzymy przycisk, który umożliwia przełączanie się w dowolnej chwili na inny obraz. Aby utworzyć przycisk przełączający między obrazami „START.pdl” i „SAMPLE.pdl”, należy wykonać następujące kroki:

 

1.              W obrazie „START.pdl” wybrać z palety obiektów napis 8 „Windows Objects” (obiekty systemu Windows) à 8 „Button” (przycisk).

 

2.              Następnie należy ustawić przycisk na pulpicie roboczym poprzez przeciągnięcie go przy wciśniętym przycisku myszy 8W i zmienić jego wielkość również przy wciśniętym przycisku myszy 8W.

 


3.              Po puszczeniu przycisku myszy pojawi się okienko dialogowe „Button Configuration” (konfiguracja przycisku). W polu Text wprowadzić 7 dowolną nazwę przycisku (np. nadać mu nazwę obrazu, do którego będzie on przełączał; w naszym przypadku jest to nazwa 7 SAMPLE).

 

4.              Aby wybrać obraz, do którego chcemy się przełączyć, należy kliknąć na przycisku 8 , znajdującym się obok pola „change picture on mouse click” (zmiana obrazu przy kliknięciu). Następnie należy kliknąć dwukrotnie na napisie 8D „SAMPLE.pdl” w nowym okienku dialogowym (zobacz ilustracja 2.14).

 



#1 W tym miejscu wprowadzić nazwę przycisku

#2 Kliknąć na tym przycisku, aby wybrać docelowy obraz

#3 Wybrać ten obraz





 

5.              Zapisać obraz „START.pdl” przez kliknięcie myszą na przycisku 8 .

 

Teraz należy utworzyć jeszcze przycisk w obrazie „SAMPLE.pdl”, przełączający na obraz „START.pdl” (drugi obraz można otworzyć przez kliknięcie myszą na przycisku 8  na pasku narzędzi lub otworzyć go z poziomu program Control Center).

 


Tworzenie graficznych obiektów procesu

 

Wszystkie gotowe obiekty graficzne, które wykorzystamy w naszym przykładzie, znajdują się w bibliotece WinCC Library.

 

Otworzyć obraz „SART.pdl” i wstawić do niego następujący obiekt:

 

Obiekt biblioteczny „Tanks” (zbiornik)

 

1.              W programie Graphics Designer kliknąć na pasku menu na 8 „View” (widok) à 8 „Library” (biblioteka) lub na pasku narzędzi na ikonie 8 . Zostanie wyświetlony obiekt Library (bibliote...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin