1
Temat: Wojny grecko-perskie
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczeń:
· rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia: kolonizacja, kolonia
· wyjaśnia przyczyny i konsekwencje kolonizacji
· analizuje problem metody drzewka decyzyjnego
· rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia: metropolia, kolonizacja grecka, falanga, hoplita, barbarzyńca
· zna działalność w omawianym zakresie Leonidasa, Miltiadesa, Temistoklesa, Dariusza, Kserksesa
· zna daty: 490 r. p.n.e., 480 r. p.n.e.
· rozumie przyczyny i konsekwencje wojen grecko-perskich
2. Metody:
· praca pod kierunkiem,
· praca z podręcznikiem oraz ze źródłem historycznym,
· praca z mapą
3. Środki dydaktyczne:
· podręcznik,
· skoroszyt gimnazjalisty,
· mapa,
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· Gdzie znajduje się Grecja?
· Jakie warunki naturalne istniały w Grecji?
· Jakie trudności występowały w Grecji przy uprawianiu rolnictwa?
· Jaka dziedzina rolnictwa przeważała w Grecji?
· Jakie rośliny uprawiali Grecy?
· Czym zajmowali się Grecy?
· Jakie surowce naturalne występowały w Grecji?
· Jakie rzeczy wytwarzali w Grecji?
· Jaki był główny środek transportu Greków?
· Kiedy był największy rozkwit kultury minojskiej?
· Co świadczy o wysokim rozwoju kultury minojskiej?
· Za jakiego władcy Kreta przeżywała największy rozkwit?
· Czym zajmowali się Minojczycy?
· Jakim pismem posługiwali się Minojczycy?
· Kiedy istniała kultura mykeńska?
· Na jakim obszarze istniała kultura mykeńska?
· Czym zajmowali się Mykeńczycy?
· Jakim pismem posługiwali się Mykeńczycy?
· Kiedy upadła kultura mykeńska?
· Jaki rozpoczyna się okres po upadku kultury mykeńskiej?
· Co to jest „polis”?
· Co oznacza słowo „polis”?
· Co oznacza słowo Hellenowie?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
1. Kolonizacja grecka
· Co to jest kolonia?
· Jakie były przyczyny zakładania kolonii przez Greków?
· Dlaczego metropolie organizowały wyprawy w celu założenia kolonii?
· Jakie skutki nastąpiły w wyniku kolonizacji?
2. Wojny grecko-perskie
· Jakie były przyczyny wojen grecko-perskich?
· Jaki był przebieg wojen grecko-perskich?
· Jakie były najważniejsze bitwy wojny?
· Jak nazywali się najważniejsi dowódcy greccy?
· Jakie były skutki wojen grecko-perskich?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia I..., Poznań 2002, s. 61. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
a) zakładanie przez miasta-państwa kolonii na wybrzeżach Morza Śródziemnego (Europa, Afryka, Azja Mniejsza) i Morza Czarnego (Krym, Azja Mniejsza)
b) kontakty handlowe pomiędzy metropolią a kolonią
c) skutki kolonizacji
· rozwój handlu i rzemiosła
· budowa okrętów
· upowszechnienie się pieniądza
· przejęcie osiągnięć cywilizacji Bliskiego Wschodu
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia I..., Poznań 2002, s. 62-64. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
a) przyczyny wojen grecko-perskich
b) przebieg wojen grecko-perskich
· bitwa pod Maratonem – 490 r. p.n.e. (Militaides)
· bitwa w przesmyku Termopile – 480 r. p.n.e. (Leonidas)
· bitwa morska pod Salaminą – 480 r. p.n.e. (Temistokles)
c) skutki wojen grecko-perskich
· wzrost znaczenia Aten
· wzrost poczucia odrębności kulturalnej Hellenów
IV. Rekapitulacja pierwotna
V. Zadanie pracy domowej
W zeszycie ćwiczeń uczniowie wykonają Zadania 1,2,3,4,5/35-37.
VI. Ocena pracy uczniów na lekcji.
Odpowiadają wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie, którzy mogą posługiwać się podręcznikiem i zapisem w zeszytach.
Uczniowie aktywni otrzymują oceny.
maro2030