Test a
Antyczna Grecja
……………………………………………………. ………………………………
Imię i nazwisko klasa
1. Wstaw obok wyrazów litery odpowiadające ich wyjaśnieniom. 0–4 p.
mit – . . . . . . A. świetny mówca, występujący podczas publicznej debaty
Hellada – . . . . . . B. nazwa, jaką starożytni Grecy określali samych siebie
demagog – . . . . . . C. opowieść o bogach i legendarnych bohaterach
Hellenowie – . . . . . . D. inna nazwa antycznej Grecji
2. Perykles to polityk 0–1 p.
A. spartański, żyjący w V w. p.n.e.
B. ateński, żyjący w V w. p.n.e.
C. tebański, żyjący w V w. p.n.e.
D. ateński, żyjący w VIII w. p.n.e.
3. Sokrates był 0–1 p.
A. aktorem greckim.
B. rzeźbiarzem ateńskim.
C. filozofem greckim.
D. królem spartańskim.
4. Uzupełnij tekst o ustroju politycznym Aten. 0–5 p.
Ustrój panujący w Atenach od VI w. p.n.e. nazywa się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , co dosłownie oznacza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wszyscy Ateńczycy tworzyli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , zbierające się kilka lub kilkanaście razy w ciągu roku. W obradach brali udział obywatele ateńscy, czyli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , którzy posiadali pełnię praw politycznych. Wybierano wówczas dwóch najważniejszych urzędników – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Zadaniem ich było dowodzenie armią i flotą ateńską.
5. Wstaw znak „x” w kratkę obok zdania prawdziwego. 0–1 p.
Starożytni Grecy wyznawali politeizm, a bogów wyobrażali sobie na podobieństwo ludzi.
Hellenowie wierzyli w jednego Boga.
Religia starożytnych Greków była monoteistyczna.
Antyczni mieszkańcy Grecji byli politeistami, a za bóstwa uważali rośliny i skały.
6. Dopisz po jednym atrybucie charakterystycznym dla każdego z bogów. 0–4 p.
Posejdon – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Zeus – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Hefajstos – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Hermes – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Przyporządkuj nazwom greckich polis odpowiednie terminy. 0–4 p.
ATENY
SPARTA
Geruzja
Eklezja
Ostracyzm
Heloci
8. Wyjaśnij, na czym polegało wychowanie spartańskie. 0–4 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9. Połącz daty z właściwymi wydarzeniami. 0–4 p.
776 r. p.n.e.• • bitwa pod Cheroneą
490 r. p.n.e.• • pierwsze igrzyska w Olimpii
480 r. p.n.e.• • bitwa pod Salaminą
338 r. p.n.e.• • bitwa pod Maratonem
10. Napisz, gdzie i w jakich okolicznościach organizowano głosowanie nazywane ostracyzmem. 0–2 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Do rozwiązania zadań 11. i 12. wykorzystaj zamieszczoną fotografię.
11. Na greckim naczyniu przedstawiono fragment mitu o 0–1 p.
A. Prometeuszu.
B. Hefajstosie.
C. Demeter.
D. Dionizosie.
12. Naczynie zostało ozdobione 0–1 p.
A. mozaiką.
B. malarstwem czarnofigurowym.
C. płaskorzeźbą.
D. dużymi, stalowymi okuciami.
13. Wstaw znak „x” w kratki obok nazw dyscyplin sportowych, które wchodziły
w skład pięcioboju olimpijskiego rozgrywanego w starożytnej Grecji. 0–5 p.
rzut kulą
bieg zapasy
boks
rzut oszczepem
rzut dyskiem
skok w dal
pływanie
14. Uzupełnij tabelę. 0–4 p.
Data
Miejsce bitwy
Dowódca Greków
Pokonani
490 r. p.n.e.
Maraton
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
480 r. p.n.e.
Termopile
Do rozwiązania zadań od 15. do 18. wykorzystaj zamieszczony tekst źródłowy.
A z ustawieniem Ateńczyków wtedy pod Maratonem tak się rzecz miała: szyk bojowy wojska co do długości równał się medyjskiemu [perskiemu], ale jego środek liczył niewiele tylko szeregów i tu był on najsłabszy, oba zaś skrzydła były liczebnie mocne [...].
Po uszykowaniu się i pomyślnym wyniku ofiar, Ateńczycy na dany znak ruszyli pędem przeciw barbarzyńcom [...]. Persowie, widząc nadbiegających, gotowali się ich przyjąć, i przypisywali to niewątpliwie szaleństwu Ateńczyków, kiedy ujrzeli, że w małej są liczbie i pędzą cwałem, nie rozporządzając ani jazdą ani łucznikami [...].
Długo trwała bitwa pod Maratonem. Wprawdzie w centrum szyku bojowego zwyciężyli barbarzyńcy tam, gdzie stali sami Persowie i Sakowie [...]. Ale na skrzydłach obu zwyciężyli Ateńczycy i Platejczycy, po czym [...] ściągnęli oba skrzydła i walczyli przeciw tym, którzy przerwali środek. Tak Ateńczycy odnieśli zwycięstwo. Uciekających Persów ścigali [...], aż dotarli do morza, tu zażądali ognia i dobrali się do okrętów [...].
Herodot „Dzieje”
15. Opisane wydarzenie miało miejsce pod 0–1 p.
A. Salaminą.
B. Platejami.
C. Maratonem.
D. Delfami.
16. Podczas bitwy wspólnie z Ateńczykami walczyli 0–1 p.
A. Tebańczycy.
B. Platejczycy.
C. Spartanie.
D. Macedończycy.
17. Według Herodota Grecy pokonali Persów dzięki 0–1 p.
A. przewadze żołnierzy w centrum szyku.
B. znakomitym jeźdźcom.
C. celnym łucznikom.
D. przewadze hoplitów na skrzydłach.
18. Po zwycięstwie Ateńczycy i Platejczycy 0–1 p.
A. ścigali uciekających Persów aż do morza.
B. świętowali na cześć boga wojny Aresa.
C. wraz z pojmanymi jeńcami wrócili do ojczyzny.
D. przystąpili do chowania zmarłych.
Karta odpowiedzi
Numer zadania
2.
iwokul