2006_02_trendy.pdf

(1337 KB) Pobierz
Microsoft Word - 00000 6 nr 6 aKT.doc
682698656.013.png
Internetowy magazyn CODN nr 2/6 /2006
Witamy serdecznie
w lutowym numerze magazynu „TRENDY uczenie się w XXI wieku .
Z listów i bezpośrednich kontaktów z Państwem wynika, że coraz
bardziej wzrasta świadomość, że szkoła musi zacząć pracować
w oparciu o wiedzę o procesie, który uzasadnia jej istnienie, czyli
w oparciu o wiedzę o procesie uczenia się.
Kampania na Rzecz Uczenia , została
zaprojektowana po to, aby tę wiedzę
popularyzować i wprowadzać w praktycznej
wersji do szkół.
Nie sztuką jest uczyć, sztuką jest nauczyć!
Chcemy, aby nasi uczniowie byli odpowiedzialni za efekty własnego
uczenia się, żeby uczyli się ze zrozumieniem, więc – my jako
nauczyciele, musimy uczyć uczniów ze zrozumieniem … procesu
uczenia się.
Więc… Uczmy (się) ze zrozumieniem!
Tradycyjny sposób nauczania nie kreuje oczekiwanego modelu
ucznia/wychowanka, który ma być samodzielny, kreatywny,
odpowiedzialny, przygotowany do efektywnego funkcjonowania na
rynku pracy…
Trzeba wypracować inną strategię. Dlatego właśnie uruchamiamy
Kampanię na Rzecz Uczenia i zapraszamy wszystkich chętnych do
wzięcia w niej udziału i współpracy.
Małgorzata Taraszkiewicz i Realizatorzy wydania
15 lutego 2006 roku
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 2
682698656.014.png 682698656.015.png 682698656.016.png
Internetowy magazyn CODN nr 2/6 /2006
1.
Kampania na Rzecz Uczenia się
Jak być lepszym nauczycielem?
str. 5
2.
Marta Kotarba
Szkolne mury
str. 12
3.
Ewa Kędracka
Szkoły przyszłości w OECD
str. 17
4.
Małgorzata Taraszkiewicz
Strategie geniuszu (4) ZAANGAŻOWANIE
str. 21
5.
Wiga Bednarkowa
Miłość u nastolatków
str. 23
6.
Fred Donaldson
Original Play
str. 29
7.
Zapraszamy do Galerii Pedagogów
Jan Fryderyk Herbart
str. 33
Na ostatniej stronie rysuje Janusz Lasota
Współpracujemy z …
Zdjęcia i rysunki wewnątrz numeru: zbiory prywatne autorów oraz Internet
Magazyn wydawany przez Pracownię Informacji Pedagogicznej
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
00-478 Warszawa, Aleje Ujazdowskie 28
Redaktor naczelny: Małgorzata Taraszkiewicz tel.(22) 345 37 12
Zespół redakcyjny: Agata Baj, Jarosław Budnicki, Marta Kotarba.
Zamieszczone w magazynie teksty prezentują poglądy autorów i nie są
równoznaczne ze stanowiskiem CODN jako instytucji.
Prawa autorskie zastrzeżone. Korzystanie z materiałów dozwolone do użytku własnego
i pracy z uczniami; przedruki i inne formy używania materiałów są możliwe po
uzgodnieniu z redakcją.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 3
682698656.001.png 682698656.002.png 682698656.003.png
Internetowy magazyn CODN nr 2/6 /2006
nowych
www.trendy.codn.edu.pl
Kampania na Rzecz
Uczenia się
Ulotka informacyjna
Spotkania, konferencje,
kursy
Prezentacja metody „Original Play”
Warsztaty z „Opowiadania Historii”
Konferencja dla nauczycieli edukacji elementarnej:
„Uczyć, żeby nauczyć. Mózg lubi zabawę, muzykę, ruch”
Ciekawe linki
www.polska.pl/strefawiedzy
21-dniowa bezpłatna wersja programu do tworzenia
map mentalnych www.mindgenius.com.au
Seria: Inspiracje
Plakat edukacyjny nr 1
CZYTELNIA
artykuły
Dydaktyka homeopatyczna (Wiga Bednarkowa)
recenzje
David Tripp „Zdarzenia krytyczne w nauczaniu.
Kształtowanie profesjonalnego osądu”.
(WSiP, Warszawa, 1996)
Ciekawe link
wirtualne wycieczkii
www.dzieckowsieci.pl
Film o the King’s School
RODZICE A SZKOŁA
Na początek – zarys problematyki
Prezentacja (Anna Rękawek)
PRZESTRZEŃ
KREATYWNOŚCI
Czy w szkole jest przestrzeń na kreatywność?
(Małgorzata Taraszkiewicz)
Galeria Pedagogów
Jan Fryderyk Herbart
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 4
JAK UCZYĆ UCZNIÓW
UCZENIA SIĘ
682698656.004.png 682698656.005.png 682698656.006.png 682698656.007.png
Internetowy magazyn CODN nr 2/6 /2006
Jak być lepszym nauczycielem?
We współczesnym świecie jakość i skuteczność nauczania zyskuje sobie coraz
wyższą rangę. W podstawowych dokumentach Unii Europejskiej mówimy o
gospodarce opartej na wiedzy, a kształcenie nauczycieli znajduje się na
naczelnym miejscu w realizacji tego zadania.
Podobnie jest w USA, gdzie sprawy
poprawy edukacji zajmują nie tylko
fachowców, ale są przedmiotem licznych
artykułów w codziennej prasie.
W amerykańskiej literaturze pedagogicznej
istnieje zwyczaj stosowania porównań
instytucji zajmujących się kształceniem do
działań w dobrze prosperującym
przedsiębiorstwie.
Szkoła czy uczelnia musi spełniać
oczekiwania swoich klientów, ponieważ to
oni, uczniowie, rodzice i społeczność
lokalna, a w przyszłości całe
społeczeństwo, oczekują, że misja szkoły
będzie właściwie wypełniona.
W ekonomii, w której stopień niepewności i
nieprzewidywalności jest wysoki,
skuteczny menedżer, to dobry nauczyciel swoich pracowników. Czy zarządzanie
poprzez dobre kształcenie sprawdza się tylko w przedsiębiorstwach?
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 5
682698656.008.png 682698656.009.png 682698656.010.png 682698656.011.png 682698656.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin