2007_05_trendy.pdf

(784 KB) Pobierz
Microsoft Word - 5 NR MAJ do obejrzenia.doc
682698672.051.png
Internetowy magazyn CODN nr 5/19/2007
Witam Państwa serdecznie w majowym numerze magazynu.
Być może znają już Państwo wyniki egzaminów szóstych klas?
Od kilku lat, czytając je, zastanawiam się dlaczego te wyniki są takie niskie?
Czy te testy sprawdzają jakąś ekskluzywną wiedzę i umiejętności?
Dlaczego tylko niewielki procent dzieci osiąga maksymalny wynik tj. 40 punktów?!
I dlaczego nikt nic nie robi, aby coś z tym zrobić!
W prasie, w komentarzach na ten temat czytałam, że „Ministerstwo Edukacji chce
teraz na podstawie wyników raportu opracować skuteczne metody nauczania”
(Dziennik z dnia 29 maja). Bardzo się z tego cieszę.
Proponuję wprowadzić i opisać pojęcie zaradność edukacyjna .
Wiem – sprawdziłam w Internecie, nie ma takiego pojęcia. Jest za to zaradność
życiowa. Zaradność życiowa znaczy po prostu dawanie sobie rady w różnych
okolicznościach, stawianie czoła różnym problemom, skuteczne ich rozwiązywanie.
Zaradność edukacyjna może oznaczać - moim zdaniem, dawanie sobie rady w
różnych okolicznościach, które wymagają od nas opanowania określonej wiedzy i
umiejętności, i to niekoniecznie takich, które są przez nas lubiane, preferowane – bo
uczyć się musimy różnych rzeczy.
Chciałabym w tym miejscu bardzo podziękować wszystkim, którzy włączyli się w
dotychczasowe działania na rzecz Kampanii jako trenerzy, wykładowcy, organizatorzy
lub ją wspierali jako sponsorzy. Życzę Wam wielu sukcesów i utrzymania tej pasji,
którą do tej pory się dzieliliście z uczestnikami Festiwali.
Dziękuję bardzo, pozdrawiam i zapraszam do lektury nowego numeru
Małgorzata Taraszkiewicz i Autorzy
15. maja, 2007 r.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 1
682698672.062.png 682698672.069.png 682698672.070.png 682698672.001.png 682698672.002.png 682698672.003.png 682698672.004.png 682698672.005.png 682698672.006.png 682698672.007.png 682698672.008.png 682698672.009.png 682698672.010.png 682698672.011.png 682698672.012.png 682698672.013.png 682698672.014.png 682698672.015.png 682698672.016.png 682698672.017.png 682698672.018.png 682698672.019.png 682698672.020.png 682698672.021.png 682698672.022.png 682698672.023.png 682698672.024.png 682698672.025.png 682698672.026.png 682698672.027.png 682698672.028.png 682698672.029.png 682698672.030.png 682698672.031.png 682698672.032.png 682698672.033.png 682698672.034.png 682698672.035.png 682698672.036.png 682698672.037.png 682698672.038.png 682698672.039.png 682698672.040.png 682698672.041.png 682698672.042.png 682698672.043.png 682698672.044.png 682698672.045.png 682698672.046.png 682698672.047.png 682698672.048.png 682698672.049.png 682698672.050.png 682698672.052.png 682698672.053.png 682698672.054.png 682698672.055.png 682698672.056.png
Internetowy magazyn CODN nr 5/19/2007
Spis treści artykułów
1. Najbardziej stała cecha świata to zmiana
Małgorzata Taraszkiewicz .......................................................................... str. 4
2. Reżyseria dydaktyczna, czyli o „kotwicach” na lekcji
Jan C. Raudner i Małgorzata Taraszkiewicz .............................................. str. 7
3. Cztery marzenia o szkole
Michał J. Kawecki ....................................................................................... str. 12
4. Słownik zdrowego trybu życia
Zbigniew Cendrowski.................................................................................. str. 20
5. Inteligencja emocjonalna
Agata Baj .................................................................................................... str. 23
6. Trzy pozycje percepcyjne
Małgorzata Taraszkiewicz .......................................................................... str. 27
7. Wieloraka inteligencja w działaniu
Wiga Bednarkowa....................................................................................... str. 29
8. Wzrok w liczbach i inne ciekawostki
(opr. jb)........................................................................................................ str. 31
9. Dobre wychowanie. Co to znaczy?
Zuzanna Kępińska ...................................................................................... str. 33
10. Interklasa – nauczanie w internecie
.................................................................................................................... str. 40
11. Zosia w szkole
.................................................................................................................... str. 45
Magazyn wydawany przez Pracownię Informacji Pedagogicznej
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
00-478 Warszawa, Aleje Ujazdowskie 28
Redaktor naczelny: Małgorzata Taraszkiewicz, tel. (0-22) 345 37 12
www.trendy.codn.edu.pl
Zespół redakcyjny: Jarosław Budnicki, Zuzanna Kępińska; współpraca: Agata Baj.
Projekt okładki: Anna Tyrakowska.
Zamieszczone w magazynie teksty prezentują poglądy autorów
i nie są równoznaczne ze stanowiskiem CODN jako instytucji.
Prawa autorskie zastrzeżone. Korzystanie z materiałów dozwolone do użytku
własnego i pracy z uczniami; przedruki i inne formy używania materiałów są możliwe
po uzgodnieniu z redakcją.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 2
682698672.057.png 682698672.058.png 682698672.059.png
Internetowy magazyn CODN nr 5/19/2007
Spis nowych materiałów DOOKOŁA
Miejsce : Czytelnia/ciekawe linki
www.miastodzieci.pl
Miejsce : Jak uczyć uczniów uczenia się/ Kampania na rzecz Uczenia się
Zdjęcia z III Ogólnopolskiego Festiwalu
19-21 kwietnia Płock
www.interklasa.pl
zobacz koniecznie Æ Multimedialny Pakiet Edukacyjny z Laptopem dla nauczyciela
------------------------------------------------------------------------
Wkrótce zostanie uruchomiona strona
”Kampanii na rzecz
Uczenia się”
Zapamiętaj ten adres!
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 3
682698672.060.png 682698672.061.png 682698672.063.png 682698672.064.png 682698672.065.png 682698672.066.png
Internetowy magazyn CODN nr 5/19/2007
1. Najbardziej stała cecha świata to zmiana
Małgorzata Taraszkiewicz
Warto pamiętać, że jedyną stałą cechą świata – od zarania dziejów, jest zmiana .
Kiedyś zmiany dokonywały się powoli (oczywiście w porównaniu do naszego,
współczesnego poczucia czasu). 10 miliardów lat temu powstał Wszechświat, jakieś 5
miliardów lat później (czyli 50 milionów wieków temu), z hipotetycznej zupy (Urey’a
soup) powstała pierwsza komórka, od której zaczęło się życie na Ziemi. Jakieś 550
milionów lat temu rozpoczęła się historia człowieka.
Historia pełna marzeń o udoskonalaniu życia na tej planecie.
Ostatnie 100 lat to istna eksplozja kreatywności człowieka na Ziemi, ostatnie 50 lat - w
Kosmosie. Od ponad 20 lat poznawany jest coraz lepiej nasz kosmos wewnętrzny -
mózg ludzki… chociaż nadal kryje w sobie jeszcze bardzo wiele tajemnic.
Aktualnie żyjemy w drugiej fazie globalizacji, w której priorytetem są najbardziej
aktualne i przydatne informacje oraz umiejętność szybkiego uczenia się, aby
aktualizować posiadaną wiedzę i kompetencje . Efektywne uczenie się staje się
najważniejszą umiejętnością człowieka!
Model XIX-wiecznej szkoły, z systemem klasowo-lekcyjnym i jednakowym materiałem
„do przerobienia” przez wszystkich uczniów, musi odejść do lamusa.
Szkoła jako-taka nie stanowi już żadnej konkurencji wobec ofert edukacyjnych innych
instytucji, w dyscyplinie rozumianej jako przekaz wiedzy. Wiedza o świecie płynie
bowiem ze wszystkich stron: gazety, telewizja, kino lub park wiedzy, Internet… mini
lekcje są nawet na kapslach od soczków!
W dzisiejszych czasach dzieci czerpią wiedzę o świecie z tych mediów coraz
wcześniej. Jeszcze 20 lat temu, dzieci w Polsce oglądały telewizję praktycznie tylko w
sobotnie tele-ranki. Dzisiaj mają do wyboru kilkadziesiąt stacji nadających programy
dla nich niemal na okrągło, a oferta edukacyjna kierowana jest już do niemowląt (np.
kanał Baby First TV dla dzieci od 6 m-ca życia). Pięciolatki grają w gry komputerowe, a
nieco starsze z łatwością surfują w poszukiwaniu informacji i wiedzy zgromadzonej w
internecie przez mieszkańców naszej „globalnej wioski”… prawdopodobnie jedynego
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 4
682698672.067.png 682698672.068.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin