1 temat: MAPA GRUP STRATEGICZNYCH ( ciąg dalszy z poprzednich wykładów)
Sposób budowy –z mapy możemy określić które dla nas przedsiębiorstwo jest dla nas konkurencyjne. Konkurencja odbywa się na rynku z grupą przedsiębiorstw która stosuje podobne metody konkurencji. Konkurencja Buduje się albo od wewnątrz – umiejętności, zasoby. Albo na podstawie orientacji na rynku wobec konkurentów. Orientacja – struktura sektora.
Bierzemy pod uwagę różne cechy nieskorelowane ( skorelowane to jakość – cena )
Mapa grup strategicznych i analiza grupy strategicznej.
Jednym z narzędzi służących do rozpoznawania konkurencji na rynku jest wyznaczenie i analiza grup strategicznych. Aby określić najbliższych i najgroźniejszych konkurentów wyznacza się mapy grup strategicznych ( grupy firm), które stosują podobne strategie, tam tworzy się największa rywalizacja. W tym celu tworzy się mapy w kilku wariantach, wykorzystując różne pary kryteriów.
Budowa map grup strategicznych odbywa się w kilku etapach :
1. Określenie liczby i rodzaju konkurentów w sektorze oraz ich udziałowców rynkowych np. w ramach marki( Goplana, Wedel )
2. Wybór kryteriów najbardziej różnicujących strategie wszystkich przedsiębiorstw działających w sektorze np. jakości, technologii ceny poziomu integracji rodzaju klienta itp.
3. Wybór kilku par kryteriów które nie są ze sobą skorelowane np. szerokość asortymentu i jakość.
4. Wykreślenie skali pomiaru kryteriów,
5. Ocena każdego przedsiębiorstwa sektora według wybranej pary kryteriów i naniesienie wyników w formie punktów na wykres
6. Oznaczenie grup strategicznych – obrysowanie sąsiadujących ze sobą punktów kołem o powierzchni proporcjonalnej do łącznego udziału w wyniku tych firm
7. Zaznaczenie obszaru korzyści strategicznych – kombinacja dwóch kryteriów
8. Ocena pozycji konkurencyjnej każdego z grup strategicznych
9. Określenie konkurentów w grupach strategicznych wyodrębnionych na postawie różnych kryteriów.
Jeśli na kilku mapach narysowanych w uwzględnieniem różnych kryteriów dana firma zawsze znajduje się w towarzystwie tych samych przedsiębiorstw, to oznacza , ze SA oni najbliższymi i najgroźniejszymi konkurentami, gdyż stosują podobna strategie (im większe zróżnicowanie strategii tym mniejsza rywalizacja - o klienta, o fundusze , o konsumenta)
Pytania przy ocenie pozycji konkurencyjnej danej grupy strategicznej
Np.:
1. Czy dana grupa ma znaczący udział
2. Jakie jest niebezpieczeństwo zagrożenia konkurencja ze strony innych grup strategicznych
3. W jakim kierunku dążą poszczególne grupy strategiczne i jak będzie wyglądała mapa za kilka lat
4. W której grupie znajduje się badane przedsiębiorstwo i jakie to dla niego niesie szanse i zagrożenia?
5. Itp.
Intensywność konkurencji wewnątrz grupy oraz pozycje konkurencyjna firmy w danej grupie określają:
-liczba konkurujących w grupie firm
- wielkość firmy w porównaniu z innymi firmami w grupie
-koszty wejścia do danej grupy strategicznej
-zdolność firmy do wdrożenia wybranej przez siebie strategii
W analizie sytuacji w poszczególnych grupach strategicznych stosuje się m. In. Metodę pięciu sił Portera
2 temat : RYNEK I STRATEGIE KONKUROWANIA
Rynek – podejście nauki jest zróżnicowane do rynku ze względu do działalności.
Pojęcie rynku w różnych dyscyplinach naukowych
Według teorii marketingu
Kotler : „Rynek jest zbiorem jednostek i organizacji, będących realnymi i potencjalnymi nabywcami dóbr i usług” – brak tutaj aspektu podaży i rywalizacji między firmami.
Inni marketingowcy – rynek to pozycjonowanie marek konkurencyjnych w świadomości konsumentów lub modele popytu i jego dynamika.
Teoria w socjologii
Rynek jest to sieć producentów i nabywców utrzymujących ze sobą ciągłe i przewidywalne relacje i miejsce interakcji wzajemnego kontrolowania
W prawie
Regulacje prawne dokładnie określają rynek w dziedzinie konkurencji, fuzji i wielu innych np. rynek lotniczy , telekomunikacja
Ekonomia
D. Begg: „rynek to zespół warunków, które doprowadzają do kontraktu między kupującymi i sprzedającymi w procesie wymiany dóbr i usług”
Milewski R.:” Rynek to całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunków w jakich przebiegają. Rynek pełni funkcję regulatora procesów gospodarczych.”
Marciniak S.: „Rynek to całokształt warunków ekonomicznych w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych między sprzedawcami a nabywcami.”
Rakowski M.: „Rynek jest miejscem zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym , gdzie dokonują się akty kupna i sprzedaży czynników produkcji oraz wytwarzanych dóbr”.
Cyrson E.: „ Rynek to instytucja lub mechanizm, który kojarzy razem sprzedawców i nabywców poszczególnych dóbr i usług. Przybiera on formy: dom towarowy, stacje benzynowe, sklepy banki, giełdy itp
Klasyfikacja Rybków wg kryteriów
1. Przedmiotu obrotu:
- produktów i usług
-czynników produkcji ( w tym papierów wartościowych i pieniężno – kredytowych)
2. zasięgu geograficznego
- lokalny
-regionalny
-krajowy
- międzynarodowy
-światowy
3. Sytuacji rynku
- sprzedawcy popyt > podaż
-nabywcy popyt < podaż
4. stopień jednorodności przedmiotu transakcji
-rynek homogeniczny
-rynek heterogeniczny ( np. rynek pracy)
5. od stopnia wyrównywania się cen:
- doskonały
-niedoskonały
6. w zależności od zakresu kontroli
-rynek wolny
-rynek regulowany
Wnioski:
1. Rynek jest rezultatem wyborów i decyzji politycznych.
2. Rynek jest ograniczony pod względem geograficznym jak i w wymiarze produktów i usług. Ograniczenie to spowodowane jest przez podaż i popyt charakteryzujące się określoną dynamiką.
3. Rynek w praktyce staje się trwała sieciową informacji i wzajemnego nadzoru między rywalizującymi ze sobą firmami i nabiera cech sieci komunikacji i wymiany między firmami i ich klientami.
4. Rynek może być różnie definiowany w zależności od potrzeb i wymiaru czasowego, do których definicja się odnosi
5. Rynek jako składnik regulacyjnej sfery gospodarowania może być ujmowany w aspekcie podmiotowym i przedmiotowym.
Dynamika rynku . fazy rynku i konkurencji
Wyłanianie się
√
Wzrost
Przegrupowanie
Dojrzałość
Nasycenie
Schyłek
Cechy faz rozwojowych rynku
Wyszczególnienia
Faza 1
Faza 2
Faza 3
Faza 4
Liczba sprzedawców
Mała / monopol
Szybko rosnąca
Wolno rosnąca
Duża/malejąca
Wielkość sprzedaży
Mała
Rosnąca progresywnie
Rosnąca degresywnie
Malejąca
Zdolności wytwórcze
Małe
Rosnąca
Modernizowane
Duże, nadmiernie
Główny instrument konkurencji
Produkt
Usprawnienie produktu/cena
Cena / reklama
Poziom kosztów
Wysoki
Malejący progresywnie
Malejący degresywnie
Poziom zysku
Niski/strata
Rosnący progresywnie
Malejący przyrost/ spadek
Pojęcie strategii – jest to kategoria ekonomiczna , różnie definiowana J
Definicja McKinsey’a - ( ogólnie plan działania przygotowany do realizacji celu.) Jest to koncepcja funkcjonowania organizacji w dłuższym okresie zawierająca cele, sposoby działania i reguły zachowania.
Strategia jest rozpatrywana na trzech poziomach : poziomie całego przedsiębiorstwa – strategia jest to plan gry top manegmentu kierowanie organizacja jako całością;
Poziom 1 poziom 2 poziom 3
Zarządu korporacji; zarządy jednostek strategicznych; komórki funkcjonalne zarządzania;
Strategie rozwoju strategie konkurencji strategie funkcjonalne
- ekspansja rynkowa -typ pozycji wobec konkurentów - strategie marketingowe
-specjalizacja -struktura rynkowych czynników -strategie finansowe
-integracja pionowa konkurencyjności D1-D14 - strategie wykorzystania i rozwoju
- outsourcing - rozwój konkurencyjnych zasobów kadr
- dywersyfikacja i umiejętności - strategie B+R
- ekspansja globalna ...
ZARZADZANIE-WSB