Renderowanie 3D Max.pdf

(3080 KB) Pobierz
StyleHeliona
Rozdział 15. Renderowanie
Od tysięcy lat artyści pragnący wyrazić swoje emocje w formie graficznej zmuszeni byli malować
obrazy. Rozpoczynając od zwykłej kreski, odkrywali arkana cieniowania brył i barwienia świateł.
Po wielu wiekach odkryli i nauczyli się malować perspektywę: równoległą — na Wschodzie i
zbieżną — na Zachodzie. Aż w końcu, w XXI wieku, zaczęli tworzyć obrazy drzemiące w ich
umysłach za pomocą narzędzi oraz środków, których nikt wcześniej nie zdołał przewidzieć.
Twórcy, którzy dzisiaj wykorzystują program 3ds max 4 mają pełną swobodę rysowania,
malowania, rzeźbienia oraz animowania, a prace związane z cieniowaniem i perspektywą mogą
pozostawić komputerowi. Po raz pierwszy artyści mają możliwość pracy nad tak niezwykłym
tworzywem, jakim jest światło. Poprzez przesyłanie bitów informacji o kolorze, przezroczystości
lub głębi pomiędzy różnymi kanałami danych są oni w stanie tworzyć obrazy na ekranach
monitorów. Od małej poligrafii do książek, od telewizji do filmu i Internetu (nie wspominając o
innych formach produkcji multimedialnych, które trudno jest sobie dzisiaj wyobrazić) grafika
komputerowa na stałe zadomowiła się w naszym otoczeniu.
Niniejszy rozdział opisuje, w jaki sposób zaprezentować sceny, które stworzysz w swoim
komputerze, przyszłej widowni. Podstawy renderowania obrazów statycznych opisane zostały w
rozdziale jedenastym, Światła . Niniejszy rozdział będzie kontynuacją rozpoczętego już tematu i
zostanie rozszerzony o takie zagadnienia, jak określanie rozmiarów renderowanych obrazów,
zapisywanie tych obrazów w różnych formatach zapisu, renderowanie animacji oraz efekty
postprodukcyjne (rysunek 15.1).
1
Rysunek 15.1. Flara na powierzchni tej kryształowej kuli to efekt specjalny procesu renderowania
2
404616153.001.png
Renderowanie scen
Renderowanie to proces generowania dwuwymiarowych obrazów na trójwymiarową scenę w
oparciu o określony widok. Wszystkie narzędzia potrzebne do renderowania statycznych obrazów
lub animacji oraz zapisywania wygenerowanego materiału w plikach wyjściowych, zawarte
zostały w oknie dialogowym Render Scene . Zanim jednak przystąpisz do renderowania pełnych
animacji staraj się zawsze przeprowadzić kilka prób, które pomogą ci upewnić się, że uzyskany
efekt odpowiada twoim oczekiwaniom.
Menu rozwijalne Render Type , znajdujące się w głównym pasku narzędziowym, umożliwia
wybranie określonej części sceny, która ma zostać poddana renderowaniu próbnemu (rysunek
14.2):
View — renderuje cały widok na scenę.
Selected — renderuje tylko wyselekcjonowane obiekty. Jeżeli w oknie VFB znajduje się już
jakiś obraz, wybrane obiekty (poddane renderowaniu) zostaną umieszczone na znajdującym
się tam obrazie. Kliknięcie ikony Clear oczyszcza okno VFB .
Region — renderuje prostokątny obszar, który stanowi fragment okna widokowego. Kiedy po
wybraniu pozycji Region klikniesz ikonę Quick Render , w oknie widokowym pojawi się,
oznaczony przerywaną linią, prostokąt z rozmieszczonymi na jego obwodzie uchwytami,
umożliwiającymi dostosowanie obszaru renderowania. Wszystkie obiekty znajdujące się w
zdefiniowanym obszarze, renderowane są z uwzględnieniem ostatnio używanych parametrów
renderowania. Po zdefiniowaniu obszaru renderowania kliknij przycisk OK , znajdujący się w
prawym dolnym rogu okna widokowego.
Crop — renderuje prostokątny obszar, stanowiący fragment okna widokowego i jednocześnie
kadruje obraz w oknie VFB do rozmiarów zdefiniowanego obszaru.
Blowup — renderuje prostokątny obszar, która stanowi fragment okna widokowego, i
jednocześnie powiększa obraz w oknie VFB do rozmiarów zdefiniowanych globalnymi
ustawieniami rozdzielczości renderowania.
Box Selected — renderuje obszar zdefiniowany obejmą bieżącej selekcji, dając jednocześnie
możliwość określenia niezależnej od globalnych ustawień rozdzielczości renderowanego
obrazu.
3
404616153.002.png
Rysunek 14.2. W menu rozwijanym Render Type znaleźć można sześć rodzajów renderowania
sceny
4
Region Selected — renderuje obszar zdefiniowany obejmą bieżącej selekcji.
Crop Selected — renderuje obszar zdefiniowany obejmą bieżącej selekcji i jednocześnie
kadruje obraz w oknie VFB do rozmiarów zdefiniowanego obszaru.
Kiedy renderujesz scenę na ekranie, wyświetla się okno dialogowe Rendering . Okno to informuje
o postępie procesu renderowania całej animacji oraz bieżącego zadania, podając jednocześnie czas
renderowania poprzedniej klatki. W oparciu o uzyskany czas program oblicza przypuszczalny czas
renderowania pozostałej części animacji (rysunek 15.3).
W oknie dialogowym Rendering wyświetlane są także podstawowe informacje o ustawieniach
renderowania finalnego. Ustawienia te definiuje się z poziomu okna dialogowego Render Scene
(rysunek 15.4). Aby wywołać okno Render Scene , kliknij ikonę Render Scene , znajdującą się w
głównym pasku narzędziowym, lub wybierz Renderig > Render . Aktualne skróty klawiaturowe to
Shift+R oraz F10 .
5
404616153.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin