Plan naprawczy.doc

(92 KB) Pobierz
Plan naprawczy

Plan naprawczy

 

przyjęty do realizacji w klasie VI – tej Szkoły Podstawowej 

w  Wypnisze

po wykonaniu analizy wyników próbnego sprawdzianu

przeprowadzonego 30 listopada 2004 roku

 

Przygotowany przez zespół  nauczycieli:

Anna Bochyńska

Grzegorz Rączka

Tadeusz Gomuła

Waldemar Kowalczyk

 

 

 

 

 

 

        Wstęp:

Po dokonaniu analizy sprawdzianów, przez wychowawcę oraz nauczycieli uczących w klasie szóstej, zostały wyodrębnione umiejętności wymagające doskonalenia oraz określono sposoby pracy z uczniami.  Zaproponowano wspólne zadania, które będą realizowane podczas pracy z uczniami na wszystkich zajęciach lekcyjnych. Nauczyciele uczący w klasie szóstej wspólnie określili sposoby pracy i podjęli się ich realizacji. Wyodrębniono również konkretne działania, mające na celu doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem nie tylko tekstów literackich czy użytkowych, ale również poleceń i instrukcji oraz usprawnienie wykorzystywania wiedzy                 w praktyce.

 

Wymagane działania, to:

  1. Nauczyciel każdego przedmiotu przygotuje szczegółowo zadanie wieloczynnościowe z konkretną instrukcją i zrealizuje je z uczniami klasy szóstej w ramach zajęć lekcyjnych.
  2. W ćwiczeniach realizowanych na lekcjach, szczególnie matematyki i przyrody, oraz w sprawdzianach przedmiotowych należy korzystać z zadań, których rozwiązanie wymaga wykorzystania wiedzy w praktyce oraz zmusza ucznia do dokonania analizy i interpretacji wyniku.

 

Koordynatorem wykonania zadań jest wychowawca klasy, który współdziała       z nauczycielami przedmiotów. W tym celu należy:

·          zaplanować zadania do realizacji,

·          zindywidualizować zadania zgodnie z wymaganiami planu naprawczego dla konkretnego zespołu klasowego,

·          zrealizować zadania (część zadań zrealizować przed terminem sprawdzianu           w klasie VI , pozostałe po sprawdzianie)

·          dbać o to, aby uczeń nie był zmuszony realizować kilka projektów w tym samym czasie.

 

 

Propozycje pracy

Umiejętności wymagające doskonalenia

Sposoby pracy

Przedmioty

·                    Rozumienie    informacji w tekście podręcznika

  1. indywidualne, ciche czytanie,
  2. samodzielne wyjaśnianie słów przy pomocy słowników,
  3. precyzyjne formułowanie poleceń ustnych i pisemnych,
  4. egzekwowanie dokładnego wykonania poleceń.

·                      język polski

·                      historia

·                      przyroda

·                      matematyka

 

·                    Przestrzeganie norm ortograficznych

  1. poprawa błędów,
  2. egzekwowanie poprawy błędów.

·                      język polski

·                      historia

·                      przyroda

·                      matematyka

·                    Analizowanie wyników obliczeń

  1. rozwiązywanie zadań z treścią, z komentarzem otrzymanego wyniku,
  2. ćwiczenie umiejętności szacowania wyników,
  3. ćwiczenia z mapą (skala, plan),
  4. zadania z klasyfikacją wyników,
  5. praca z kalendarzem i zegarem.

·                      język polski

·                      historia

·                      przyroda

·                      matematyka

 

·                    Odczytywanie tekstów literackich, źródłowych, użytkowych, podręcznikowych i odpowiadanie na proste pytania z nimi związane

  1. ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem,
  2. układanie pytań do tekstów,
  3. formułowanie odpowiedzi,
  4. wyszukiwanie informacji.

·                      język polski

·                      historia

·                      matematyka

·                      przyroda

·                    Pisanie na temat i zgodnie z celem, posługiwanie się odpowiednią formą wypowiedzi

  1. konstruowanie kilkuzdaniowych wypowiedzi na dany temat,
  2. redagowanie listu, opowiadania, opisu i krótkich form wypowiedzi.

·                      Język polski

·                      historia

·                      przyroda

·                      matematyka

Konkretne działania zalecane do realizacji na wszystkich przedmiotach                      w klasie VI.

Przykładowe zadanie:

Uczę się obserwować przyrodę

Instrukcja dla ucznia:

  1. Zadanie zawiera 7 różnorodnych poleceń. Na wykonanie ich masz 2 tygodnie.
  2. Zadania rozwiązuj bardzo staranie, dokładnie wypełniaj polecenia. Udzielaj czytelnych i precyzyjnych odpowiedzi.
  3. Pracuj samodzielnie. Zadania rozwiązuj według ustalonej kolejności.
  4. Nie używaj korektora, unikaj dużej ilości skreśleń.
  5. Po wykonaniu wszystkich zadań poszczególne kartki ułóż tak, aby utworzyły całą pracę. Nie zapomnij podpisać pracy.

Powodzenia!

Zadanie 1:

Załóż dzienniczek pogody, w którym przez cały tydzień o tej samej godzinie będziesz odczytywał temperaturę powietrza. Zaprojektuj tabelę, w której wpiszesz:

·                      poszczególne dni tygodnia;

·                      odczytaną przez Ciebie temperaturę.

Nie zapomnij zapisać, o której dokonywałeś odczytów.

Pamiętaj!

Nie możesz pominąć żadnego dnia, ani zmienić godziny odczytu.

Zadanie 2:

Narysuj wykres zmian temperatury powietrza w ciągu całego tygodnia. Do wyboru masz wykres liniowy lub diagram słupkowy. Możesz również zastosować inny typ wykresu.

 

 

Zadanie 3:

Korzystając z wykresu lub tabeli odczytaj najniższą i najwyższą temperaturę powietrza, którą zaobserwowałeś o określonej godzinie, w ciągu tygodnia badań.. Zapisz temperaturę i dzień obserwacji.

Zadanie 4:

Na podstawie otrzymanych wyników oblicz średnią temperaturę tygodnia.




T1 – N - kolejne pomiary temperatury

N – ilość pomiarów

Tśrednia – temperatura średni

Zadanie 5:

Korzystając z wykresu lub tabeli określ amplitudę temperatury tygodnia.

Amplituda temperatur jest to różnica między najwyższą a najniższą temperaturą badaną w określonej jednostce czasu.

 

Amplituda temperatur = najwyższa temperatura – najniższa temperatura

Zadanie 6:

Podaj 5 cech charakteryzujących porę roku, w czasie której prowadziłeś obserwacje. Zapisz je w zdaniach pojedyńczych.

Zadanie 7:

Przekonaj kolegę (lub koleżankę), podając 3 argumenty, żeby wybrał się z Tobą w czasie ferii na  wycieczkę do lasu

Uwagi dla nauczyciela:

Nauczyciel:

  1. Przed rozdaniem kart pracy zwraca uwagę na uważne czytanie poleceń                    i wykonywanie ich zgodnie z instrukcją;
  2. Przestrzega czasu, który przewidział na wykonanie zadań;
  3. Przygotowuje zajęcia, podczas których każdy z uczniów prezentuje wykonaną pracę (ustala limit czasu na każdą prezentację);
  4. Sprawdza karty pracy dokonując korekty błędów merytorycznych i ortograficznych;
  5. Zapisuje krótki komentarz uzasadniając swoją korektę i ocenę;
  6. Omawia sprawdzone karty pracy z cała klasą, zwracając uwagę na najczęściej pojawiające się błędy;
  7. W miarę potrzeb omawia karty pracy z indywidualnymi uczniami, u których zauważył największą liczbę błędów;
  8. Nakazuje, aby każdy uczeń samodzielnie i dokładnie dokonał poprawy swoich błędów;
  9. Sprawdza poprawę uczniów i w miarę potrzeby zaleca wykonanie kolejnych korekt pracy.

B: Formułowanie zadań, których rozwiązanie wymaga wykorzystania wiedzy w praktyce i analizowania oraz komentowania wyników oblicz

1.      Dokonaj pomiaru swojego pokoju, w którym planujesz pomalować podłogę. Jedna puszka lakieru ekologicznego wystarcza na pomalowanie 3 m2 podłogi. Ile puszek lakieru musisz kupić, aby pomalować podłogę dwukrotnie? Narysuj plan podłogi pokoju w skali    1 :100.

2.      Narysuj plan swojego podwórka w skali 1:500. Oblicz ile trzeba zakupić trawy żeby zasiać na podwórku. Trawa jest sprzedawana w opakowaniach po 0,15 kg. Jedno opakowanie jest zalecane na obsianie 5 m.

3.      W sklepach trwa posezonowa obniżka cen na różne artykuły. Wybierasz się po  zakupy dla swojej rodziny. Okazuje się, że ceny obniżone są o 40%. Buty męskie  kosztowały wcześniej 175 zł, kozaki damskie – 235 zł, półbuty młodzieżowe  można było kupić przed obniżką za 120 zł, a dziecięce za 85zł. Korzystając z okazji postanowiliście zrobić zakupy dla całej swojej rodziny. Ile zapłaciliście za wszystkie zakupy i ile zaoszczędziliście przy okazji obniżki cen.

W trakcie rozwiązywania zadania należy zwrócić uwagę, aby wystąpiły następujące elementy:

  1. Analiza rysunku, wypisanie danych i szukanych.
  2. Zapisanie opisów słownych do wykonywanych działań (w formie pytań lub           w inny sposób).
  3. Zapisanie wszystkich wykonywanych działań w postaci wyrażeń arytmetycznych.
  4. Analiza i komentarz otrzymanego wyniku.
  5. Sformułowanie i zapisanie poprawnej odpowiedzi.

Przykładowy komentarz do otrzymanego wyniku (wynikiem jest 7,5 puszki):

·                      Ilość puszek, którą można zakupić w sklepie jest liczbą naturalną. Wynik, który otrzymaliśmy jest liczbą wymierną. Aby nie zabrakło lakieru trzeba wiec kupić taką ilość puszek, aby to była pierwsza z liczb naturalnych większych od liczby 7,5. Taką liczbą jest 8.

Uwagi końcowe:

Planując działania, doskonalące umiejętności ucznia należy założyć, że każdy uczeń może i chce umiejętności te zdobyć. W podejmowanych działaniach być systematycznym i konsekwentnym, metody pracy dostosować do indywidualnych możliwości ucznia.

W miarę możliwości wszelkie działania planować w zespole nauczycieli uczących w danym oddziale, któremu przewodniczyć powinien wychowawca

Uczę się obserwować przyrodę

Instrukcja dla ucznia:

1.   Zadanie zawiera 7 różnorodnych poleceń. Na wykonanie ich masz 2 tygodnie.

2.   Zadania rozwiązuj bardzo staranie, dokładnie wypełniaj polecenia. Udzielaj czytelnych i precyzyjnych odpowiedzi.

3.   Pracuj samodzielnie. Zadania rozwiązuj według ustalonej kolejności.

4.   Nie używaj korektora, unikaj dużej ilości skreśleń.

5.   Po wykonaniu wszystkich zadań poszczególne kartki ułóż tak, aby utworzyły całą pracę. Nie zapomnij podpisać pracy.

Zadanie 1:

Załóż dzienniczek pogody, w którym przez cały tydzień o tej samej godzinie będziesz odczytywał temperaturę powietrza. Zaprojektuj tabelę, w której wpiszesz:

·          &...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin