Plan naprawczy
przyjęty do realizacji w klasie VI – tej Szkoły Podstawowej
w Wypnisze
po wykonaniu analizy wyników próbnego sprawdzianu
przeprowadzonego 30 listopada 2004 roku
Przygotowany przez zespół nauczycieli:
Anna Bochyńska
Grzegorz Rączka
Tadeusz Gomuła
Waldemar Kowalczyk
Wstęp:
Po dokonaniu analizy sprawdzianów, przez wychowawcę oraz nauczycieli uczących w klasie szóstej, zostały wyodrębnione umiejętności wymagające doskonalenia oraz określono sposoby pracy z uczniami. Zaproponowano wspólne zadania, które będą realizowane podczas pracy z uczniami na wszystkich zajęciach lekcyjnych. Nauczyciele uczący w klasie szóstej wspólnie określili sposoby pracy i podjęli się ich realizacji. Wyodrębniono również konkretne działania, mające na celu doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem nie tylko tekstów literackich czy użytkowych, ale również poleceń i instrukcji oraz usprawnienie wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Wymagane działania, to:
Koordynatorem wykonania zadań jest wychowawca klasy, który współdziała z nauczycielami przedmiotów. W tym celu należy:
· zaplanować zadania do realizacji,
· zindywidualizować zadania zgodnie z wymaganiami planu naprawczego dla konkretnego zespołu klasowego,
· zrealizować zadania (część zadań zrealizować przed terminem sprawdzianu w klasie VI , pozostałe po sprawdzianie)
· dbać o to, aby uczeń nie był zmuszony realizować kilka projektów w tym samym czasie.
Propozycje pracy
Umiejętności wymagające doskonalenia
Sposoby pracy
Przedmioty
· Rozumienie informacji w tekście podręcznika
· język polski
· historia
· przyroda
· matematyka
· Przestrzeganie norm ortograficznych
· Analizowanie wyników obliczeń
· Odczytywanie tekstów literackich, źródłowych, użytkowych, podręcznikowych i odpowiadanie na proste pytania z nimi związane
· Pisanie na temat i zgodnie z celem, posługiwanie się odpowiednią formą wypowiedzi
· Język polski
Konkretne działania zalecane do realizacji na wszystkich przedmiotach w klasie VI.
Przykładowe zadanie:
Uczę się obserwować przyrodę
Instrukcja dla ucznia:
Powodzenia!
Zadanie 1:
Załóż dzienniczek pogody, w którym przez cały tydzień o tej samej godzinie będziesz odczytywał temperaturę powietrza. Zaprojektuj tabelę, w której wpiszesz:
· poszczególne dni tygodnia;
· odczytaną przez Ciebie temperaturę.
Nie zapomnij zapisać, o której dokonywałeś odczytów.
Pamiętaj!
Nie możesz pominąć żadnego dnia, ani zmienić godziny odczytu.
Zadanie 2:
Narysuj wykres zmian temperatury powietrza w ciągu całego tygodnia. Do wyboru masz wykres liniowy lub diagram słupkowy. Możesz również zastosować inny typ wykresu.
Zadanie 3:
Korzystając z wykresu lub tabeli odczytaj najniższą i najwyższą temperaturę powietrza, którą zaobserwowałeś o określonej godzinie, w ciągu tygodnia badań.. Zapisz temperaturę i dzień obserwacji.
Zadanie 4:
Na podstawie otrzymanych wyników oblicz średnią temperaturę tygodnia.
T1 – N - kolejne pomiary temperatury
N – ilość pomiarów
Tśrednia – temperatura średni
Zadanie 5:
Korzystając z wykresu lub tabeli określ amplitudę temperatury tygodnia.
Amplituda temperatur jest to różnica między najwyższą a najniższą temperaturą badaną w określonej jednostce czasu.
Amplituda temperatur = najwyższa temperatura – najniższa temperatura
Zadanie 6:
Podaj 5 cech charakteryzujących porę roku, w czasie której prowadziłeś obserwacje. Zapisz je w zdaniach pojedyńczych.
Zadanie 7:
Przekonaj kolegę (lub koleżankę), podając 3 argumenty, żeby wybrał się z Tobą w czasie ferii na wycieczkę do lasu
Uwagi dla nauczyciela:
Nauczyciel:
B: Formułowanie zadań, których rozwiązanie wymaga wykorzystania wiedzy w praktyce i analizowania oraz komentowania wyników oblicz
1. Dokonaj pomiaru swojego pokoju, w którym planujesz pomalować podłogę. Jedna puszka lakieru ekologicznego wystarcza na pomalowanie 3 m2 podłogi. Ile puszek lakieru musisz kupić, aby pomalować podłogę dwukrotnie? Narysuj plan podłogi pokoju w skali 1 :100.
2. Narysuj plan swojego podwórka w skali 1:500. Oblicz ile trzeba zakupić trawy żeby zasiać na podwórku. Trawa jest sprzedawana w opakowaniach po 0,15 kg. Jedno opakowanie jest zalecane na obsianie 5 m2 .
3. W sklepach trwa posezonowa obniżka cen na różne artykuły. Wybierasz się po zakupy dla swojej rodziny. Okazuje się, że ceny obniżone są o 40%. Buty męskie kosztowały wcześniej 175 zł, kozaki damskie – 235 zł, półbuty młodzieżowe można było kupić przed obniżką za 120 zł, a dziecięce za 85zł. Korzystając z okazji postanowiliście zrobić zakupy dla całej swojej rodziny. Ile zapłaciliście za wszystkie zakupy i ile zaoszczędziliście przy okazji obniżki cen.
W trakcie rozwiązywania zadania należy zwrócić uwagę, aby wystąpiły następujące elementy:
Przykładowy komentarz do otrzymanego wyniku (wynikiem jest 7,5 puszki):
· Ilość puszek, którą można zakupić w sklepie jest liczbą naturalną. Wynik, który otrzymaliśmy jest liczbą wymierną. Aby nie zabrakło lakieru trzeba wiec kupić taką ilość puszek, aby to była pierwsza z liczb naturalnych większych od liczby 7,5. Taką liczbą jest 8.
Uwagi końcowe:
Planując działania, doskonalące umiejętności ucznia należy założyć, że każdy uczeń może i chce umiejętności te zdobyć. W podejmowanych działaniach być systematycznym i konsekwentnym, metody pracy dostosować do indywidualnych możliwości ucznia.
W miarę możliwości wszelkie działania planować w zespole nauczycieli uczących w danym oddziale, któremu przewodniczyć powinien wychowawca
1. Zadanie zawiera 7 różnorodnych poleceń. Na wykonanie ich masz 2 tygodnie.
2. Zadania rozwiązuj bardzo staranie, dokładnie wypełniaj polecenia. Udzielaj czytelnych i precyzyjnych odpowiedzi.
3. Pracuj samodzielnie. Zadania rozwiązuj według ustalonej kolejności.
4. Nie używaj korektora, unikaj dużej ilości skreśleń.
5. Po wykonaniu wszystkich zadań poszczególne kartki ułóż tak, aby utworzyły całą pracę. Nie zapomnij podpisać pracy.
· &...
grzracz