Różnorodne formy pracy domowej ucznia w trakcie nauczania języków obcych.
Planując pracę domową uczniów należy uwzględnić ich możliwości intelektualne dzieci. Konieczna jest indywidualizacja pracy z uczniami i dobranie zadań do poziomu wymagań.
I. Dla poziomu podstawowego proponujemy następujące rodzaje zadań:
- porządkowanie wyrazów w kolejności alfabetycznej,
- dopasowywanie słowa do ilustracji,
- dopasowywanie odpowiedzi do pytań,
- gromadzenie słownictwa w postaci mini – słowników obrazkowych lub tematycznych,
- porządkowanie zdań zgodnie z chronologią wydarzeń,
- układanie zdań z rozsypanek wyrazowych,
- uzupełnianie prostych krzyżówek,
- wzbogacanie słownictwa poprzez ćwiczenia pamięci Łańcuchową Metodą Skojarzeń
- ( Pamięć = obraz +akcja),
- ćwiczenia z lukami kontrolujące słownictwo lub znajomość form gramatycznych,
- nauka prostych piosenek i wierszy,
- ilustrowanie tekstu- sprawdza jego rozumienie,
- przygotowanie prostych pomocy dydaktycznych np. :zbieranie i podpisywanie w j. obcym opakowań po produktach spożywczych,
- przygotowanie kartek okolicznościowych,
- adresowanie kopert.
II. Dla poziomu ponadpodstawowego wskazane są następujące zadania:
-ćwiczenia w posługiwaniu się dwujęzycznym słownikiem,
-tłumaczenie fragmentów tekstów obcojęzycznych na j. polski,
- tworzenie planu do tekstu w formie zdań twierdzących lub pytających,
- słowne lub pisemne opisywanie ilustracji,
- układanie dialogu związanego z sytuacjami życia codziennego,
- układanie kilkuzdaniowych tekstów ciągłych, pisemnych na zadany temat: opis, charakterystyka, opowiadanie,
- układanie odpowiedzi do pytań lub układanie pytań do tekstu,
- uzupełnianie formularzy, ankiet, redagowanie listu,
- tworzenie planów, makiet ułatwiających określanie miejsca (przysłówki miejsca),
- zadania motywujące do posługiwania się nowoczesnymi technologiami informatycznymi np. : tworzenie projektu strony internetowej lub opracowanie przewodnika na podstawie informacji z Internetu.
madzianga85