luk_poz_pdiu2.pdf

(28 KB) Pobierz
500646529 UNPDF
Politechnika Białostocka
Wydział Budownictwa
i Inżynierii Środowiska
Zakład Inżynierii Drogowej
Jan Kowalski
II st., sem. I, gr. P1
2010/2011
Ćwiczenie projektowe z przedmiotu
Projektowanie dróg i ulic II
„Projekt odcinka drogi klasy G, V p = 70km/h”
strona
- 1 -
I. OPIS TECHNICZNY
II. PROJEKT DROGI
1. Ustalenie pr Ę dko Ś ci miarodajnej
Wg Dz.U. nr 43 promienie łuków poziomych określamy dla drogi klasy technicznej G
w zależności od prędkości miarodajnej V m .
Określenie prędkości miarodajnej V m na podst. przepisów Dz.U. nr 43 poz. 430:
a) odcinek poza terenem zabudowy
1) Na dwupasmowej drodze poza terenem zabudowanym w zależności od krętości drogi:
krętość drogi = suma kątów zwrotu trasy / suma długości odcinków trasy
(
63
8715
°
+
56
,
1459
°
)
krętość drogi =
=
56
564
°
/
km
(
)
0
82049
km
+
0
57409
km
+
0
72721
km
Dla krętości drogi < 80 º/km i drogi o szerokości jezdni 7,0 m bez utwardzonych
poboczy odczytano z tablicy V m = 100 km/h
2) Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i
nie większa od niej o więcej niż 20 km/h
stąd: V m = 90 km/h
(V p = 70km/h)
b) odcinek na terenie zabudowy
1) Na drodze na terenie zabudowy jeżeli jezdnia z obu stron jest ograniczona
krawężnikami
V m = V 0 + 10 km/h
(V 0 = 60km/h)
stąd: V m = 70 km/h
2) Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i
nie większa od niej o więcej niż 20 km/h
stąd: V m = 70 km/h (V p = 70km/h)
2. Droga w planie
D
g
b
C
b
g
A
,
,
500646529.020.png 500646529.021.png 500646529.022.png 500646529.023.png 500646529.001.png 500646529.002.png 500646529.003.png 500646529.004.png 500646529.005.png 500646529.006.png 500646529.007.png 500646529.008.png
Politechnika Białostocka
Wydział Budownictwa
i Inżynierii Środowiska
Zakład Inżynierii Drogowej
Jan Kowalski
II st., sem. I, gr. P1
2010/2011
Ćwiczenie projektowe z przedmiotu
Projektowanie dróg i ulic II
„Projekt odcinka drogi klasy G, V p = 70km/h”
strona
- 2 -
2.1. Pomiar trasy
Na planie sytuacyjno-wysokościowym zmierzono następujące odcinki proste:
|AB| = 820,49 m
|BC| = 574,09 m
|CD| = 727,21 m
|AC| = 1190,66 m
|BD| = 1150,46 m
2.2. Wyznaczenie k Ą tów zwrotu trasy
g
Wyznaczenie kątów wierzchołkowych
b
za pomocą twierdzenia cosinusów (Carnota):
a
2
+
b
2
-
c
2
c 2 = a 2 + b 2 – 2·a·b·cos
b
b
=
arccos
2
×
a
×
|
AB
|
2
+
|
BC
|
2
-
|
AC
|
2
820
,
49
2
+
574
,
09
2
-
1190
,
66
2
b
=
arccos
=
arccos
=
116
,
1285
°
1
2
×
|
AB
|
×
|
BC
|
2
×
820
,
49
×
574
,
09
|
BC
|
2
+
|
CD
|
2
-
|
BD
|
2
574
09
2
+
727
,
21
2
-
1150
,
46
2
b
=
arccos
=
arccos
=
123
,
8541
°
2
2
×
|
BC
|
×
|
CD
|
2
×
574
,
09
×
727
21
Zatem kąty zwrotu trasy wynoszą:
g
1 = 180º –
b
1 = 180º – 116,1285º = 63,8715º = 1,11477 rad
g
2 = 180º –
b
2 = 180º – 123,8541º = 56,1459º = 0,97993 rad
2.3. Wyznaczenie elementów łuków poziomych
2.3.1. Przyj Ę cie promieni łuków poziomych oraz pochylenia poprzecznego jezdni na łukach
Oba łuki poziome znajdują się poza terenem zabudowy.
Dla V m = 90 km/h przyjęto dwa łuki poziome o promieniach:
R 1 = 500 m i jednostronnym pochyleniu poprzecznym jezdni na łuku 6%
R 2 = 400 m i jednostronnym pochyleniu poprzecznym jezdni na łuku 7%
2.3.2. Sprawdzenie warunków minimalnego promienia łuków poziomych
….
2.3.3. Okre Ś lenie długo Ś ci stycznych głównych łuków
T
=
R
×
tg
g
2
g
63
,
8715
°
T
=
R
×
tg
1
=
500
×
tg
=
311
66
m
1
1
2
2
g
56
,
1459
°
T
=
R
×
tg
2
=
400
×
tg
=
213
,
34
m
2
2
2
2
,
,
,
500646529.009.png 500646529.010.png 500646529.011.png 500646529.012.png 500646529.013.png 500646529.014.png
Politechnika Białostocka
Wydział Budownictwa
i Inżynierii Środowiska
Zakład Inżynierii Drogowej
Jan Kowalski
II st., sem. I, gr. P1
2010/2011
Ćwiczenie projektowe z przedmiotu
Projektowanie dróg i ulic II
„Projekt odcinka drogi klasy G, V p = 70km/h”
strona
- 3 -
2.3.4. Wyznaczenie długo Ś ci łuków poziomych
Ł
= 180
R
×
p
×
g
°
p
×
g
p
×
63
,
8715
°
Ł
=
R
×
1
=
500
×
=
557
,
38
m
1
1
°
°
180
180
p
×
g
p
×
56
,
1459
°
Ł
=
R
×
2
=
400
×
=
391
,
97
m
2
2
°
°
180
180
2.3.5. Wyznaczenie odległo Ś ci punktu Ś rodkowego łuku do punktu załamania stycznych
głównych trasy
WS
=
f
=
R
×
sec
g
-
1
=
R
×
1
-
1
2
g
cos
2
63
,
8715
°
1
BS
=
f
=
500
×
sec
-
1
=
500
×
-
1
=
89
,
18
m
1
1
2
°
63
,
8715
cos
2
56
,
1459
°
1
BS
=
f
=
400
×
sec
-
1
=
400
×
-
1
=
53
35
m
2
2
2
°
56
1459
cos
2
2.3.6. Zestawienie długo Ś ci projektowanej trasy (przed wpisaniem krzywych przej Ś ciowych)
PPT = 0,00 m
km 5 + 125,00
PŁK 1 = |AB| – T 1 = 820,49 – 311,66 = 508,83 m
km 5 + 633,83
SŁK 1 = PŁK 1 + 0,5 · Ł 1 = 508,83 + 0,5 · 557,38 = 787,52 m
km 5 + 912,52
KŁK 1 = PŁK 1 + Ł 1 = 508,83 + 557,38 = 1066,21 m
km 6 + 191,21
PŁK 2 = KŁK 1 + |BC| – T 1 – T 2 = 1066,21 + 574,09 – (525,00) = 1115,30 m
km 6 + 240,30
SŁK 2 = PŁK 2 + 0,5 · Ł 2 = 1115,30 + 0,5 · 391,97 = 1311,28 m
km 6 + 436,28
KŁK 2 = PŁK 2 + Ł 2 = 1115,30 + 391,97 = 1507,27 m
km 6 + 632,27
KPT = KŁK 2 + |CD| – T 2 = 1507,27 + 727,21 – 213,34 = 2021,14 m
km 7 + 146,14
oznaczenia: PPT – początek projektowanej trasy
PŁK – początek łuku kołowego
SŁK – środek łuku kołowego
KŁK – koniec łuku kołowego
KPT – koniec projektowanej trasy
,
,
500646529.015.png 500646529.016.png 500646529.017.png 500646529.018.png 500646529.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin