WSTĘP.PDF

(1764 KB) Pobierz
Prezentacja programu PowerPoint
Elementy historii nauki
i
rozwoju fizyki
dawniej
Andrzej Kajetan Wróblewski, Wydział Fizyki UW, 2008
102122657.003.png 102122657.004.png
Jaka historia ?
Jaka fizyka ?
102122657.005.png
Historia nie mo ż ż e by
e by ć ć tylko
tylko
listą nazwisk i dat
nazwisk i dat
list
Dawne odkrycia i poglą dy nie
dy nie
cznie
z obecnej perspektywy
by ć ć oceniane wy
oceniane wy łą
łą cznie
mog
z obecnej perspektywy
i na podstawie obecnej wiedzy
i na podstawie obecnej wiedzy
Historia nie mo
Dawne odkrycia i pogl
mogą by
102122657.006.png
Opisy przeszłych wydarzeń w historii nauki są
często zniekształcone. Niektórzy autorzy mają
skłonność do oceniania przeszłości wyłącznie
z obecnej perspektywy i mając na uwadze
współczesną wiedzę. Daje to fałszywy obraz
przeszłości, ponieważ zacierane są wszystkie
błędy, zakręty i ślepe zaułki, które stanowiły
ważną część historii. Pozostaje zaś sfałszowany
obraz rozwoju fizyki jako uporządkowany,
logiczny postęp wiodący w prostej linii do stanu
obecnego.
Fizyka nigdy tak się nie rozwijała !
102122657.001.png
Historyk nauki straci niezmiernie wiele, je ż ż eli przy ocenie
eli przy ocenie
odkry ć ć i teorii przesz
i teorii przesz ł ło ś ś ci nie skorzysta z wy
ci nie skorzysta z wy ż ż szo
szo ś ś ci wiedzy
ci wiedzy
wspó ł ł czesnej. Ale je
czesnej. Ale je ś ś li skorzysta, to grozi mu wielkie
li skorzysta, to grozi mu wielkie
niebezpieczeń stwo. Wobec tego,
stwo. Wobec tego, ż ż e prawdziwy post
e prawdziwy postę p nauki
p nauki
polega na dokonywaniu odkry ć ć i ujawnianiu b
i ujawnianiu b łę
łędó w, istnieje
w, istnieje
prawie nieprzezwyci ęż
ęż ona pokusa, aby odkrycia przesz
ona pokusa, aby odkrycia przesz ł ło ś ś ci
ci
po prostu za antycypacje i przyczynki do nauki
dzisiejszej i aby pomija
dzisiejszej i aby pomija ć ć b łę
łę dy jako do niczego nie prowadz
dy jako do niczego nie prowadzą ce.
ce.
W ł ła ś ś nie ta pokusa, tak zwi
nie ta pokusa, tak zwią zana z istot
zana z istotą nauki, mo
nauki, mo ż ż e niekiedy
e niekiedy
sprawi ć ć ,
, ż ż e bardzo trudno nam b
e bardzo trudno nam bę dzie zrozumie
dzie zrozumie ć ć , w jaki spos
, w jaki sposó b
b
ci odkrycia i teorie i jak na nie
patrzyli ich autorzy w owym czasie. Mo
y w rzeczywisto ś ś ci odkrycia i teorie i jak na nie
patrzyli ich autorzy w owym czasie. Mo ż ż e to doprowadzi
e to doprowadzi ć ć do
do
najbardziej zdradliwej formy fa ł ł szowania historii.
szowania historii.”
A. C. Crombie,
Nauka średniowieczna i początki nauki nowożytnej , s. 18
Historyk nauki straci niezmiernie wiele, je
odkry
wsp
niebezpiecze
polega na dokonywaniu odkry
prawie nieprzezwyci
uwa ż ża ć ć po prostu za antycypacje i przyczynki do nauki
uwa
sprawi
powstawa ł ł y w rzeczywisto
powstawa
najbardziej zdradliwej formy fa
102122657.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin