Program tożsamości.pdf

(78 KB) Pobierz
ROZWÓJ EFEKTYWNEGO PROGRAMU TOZSAMOSCI
ROZWÓJ EFEKTYWNEGO PROGRAMU
TOZSAMOSCI
Idea tozsamosci
Program tozsamosci firmy moze byc silnym i efektywnym
narzedziem komunikacji i prezentacji firmy. Jesli jest
wlasciwie opracowany emanuje „witalna sila” firmy i
efektywnie wykorzystuje ja do nowych dzialan i inicjatyw.
Jesli tozsamosc jest skonstruowana zle, jest ona wówczas
frustrujaca koniecznoscia, strata czasu i niemalych
pieniedzy.
W wielu przypadkach firma ma nieuswiadomiony potencjal poprzez silna wizje jest w stanie
komunikowac sie z otoczeniem od poczatku do konca dla niej korzystny a dla otoczenia
zrozumialy. Na co dzien widzimy firmy, które osiagnely styl (postawe) znajdujaca odbicie w
kazdym aspekcie biznesu firmy, od tak oczywistych elementów jak druki firmowych po
architekture swoich budynków i biur. Proces nie jest prostym projektem silnego symbolu
firmowego i skoordynowanego systemu jego stosowania - musi to byc filozofia, która znajdzie
odbicie w kazdym detalu i elemencie dzialania i prezentacji firmy.
Dopiero gdy dzialania nastepuja swiadomie i w wysokim stopniu koncentracji, sposobie
postepowania, agresywnym marketingu i odbiorze przez swiat zewnetrzny, jest mozliwe
optymalne wykorzystanie korzysci ze stworzenia tozsamosci firmy i wprowadzenie programu
komunikujacego wszystkie jego atuty otoczeniu wewnetrznemu i zewnetrznemu firmy.
Konieczny jest skoncentrowany wizerunek, wrazliwosc na rynek odbiorców docelowych,
nieustepliwy, wytrwaly, pomyslowy i przekonywujacy do oferty firmy. Opracowanie tozsamosci
dla osiagniecia sukcesu musi byc efektem zaprogramowanych dzialan i przelozenia wizji na
pojedynczy, skoncentrowany, wytrwaly nawyk tworzenia silnej, efektywnej komunikacji.
Analizy
Nalezy stworzyc zespól, który bedzie uzyskiwal informacje od kazdego, kto ma byc
zaangazowany w zatwierdzanie programu. Jest to absolutnie kluczowy pierwszy krok. Kazdy
znaczacy pracownik firmy powinien byc zaangazowany w proponowane zmiany, tak, by miec
swój udzial w procesie. Celem jest miec mozliwie jak najwiecej odpowiednich ludzi w
zdobywaniu wstepnych informacji.
Idealnie, jezeli uda sie opracowac normy oceny i zalozenia a jedna osoba bedzie odpowiedzialna
za ich wprowadzanie. To powinno pozwolic uniknac róznic opinii dotyczacych estetyki oraz stac
sie obiektywnych narzedziem oceny abstrakcyjnych i subiektywnych osadów. Celem projektu jest
wprowadzenie zalozen z maksymalna efektywnoscia. W tym miejscu kazda kwestia dotyczaca
formy lub stylu, czyli estetyki bedzie rozstrzygana zgodnie z zalozeniami i obiektywnie oceniana.
Analiza tozsamosci to proces, w którym beda rozwazane podstawowe dla firmy pytania:
- Kim jestesmy?
- Jak postrzega nas nasz rynek?
- Czy jest to wazne?
- Jak chcemy byc postrzegani?
- Jaka jest wizja przyszlosc?
- Jakie sa nasze silne i slabe strony?
- Kim jest nasza konkurencja?
- Jak sie jej przeciwstawiamy?
Wiekszosc firm ma swoja misje. Powinna ona byc pomocna jako punkt startowy w poszukiwaniu
odpowiedzi na powyzsze pytania. Dobry program analiz powinien byc prosty i obiektywny.
Waznym slowem jest tu „obiektywny” - zebysmy mogli widziec siebie tak jak inni nas widza.
Profesjonalny konsultant moze wniesc do procesu obiektywne spojrzenie oraz wyrazic opinie,
które nieczesto slyszy sie w firmie.
Konieczne jest przeprowadzenie spotkan z odpowiednimi ludzmi na wszystkich poziomach
firmy, z klientami, konsumentami, dostawcami i innymi, którzy obiektywnie moga na firme
patrzec z innej perspektywy. Informacje zdobyte podczas analiz beda podstawa do kolejnych
kroków. Rozwijajac tozsamosc trzeba wykorzystac wszystkie informacje zdobyte w trakcie
analiz, aby ocenic znaczenie elementów wizerunku, które moga sie przyczynic do osiagniecia
celu.
Zalozenia z analiz wynikajace powinny byc jasne, wyczerpujace i niedwuznaczne abym mogly
byc dobrze wykorzystane w dalszych pracach projektantów. Firmy, które osiagnely najwiekszy
sukces opieraly sie na strategiach i jasnych, silnych wizualnych i werbalnych przejawach tych
strategii. Niepowtarzalny styl i postawa firmy sa przekazywane w kazdym aspekcie jej
komunikacji, od symbolu, latwo zrozumiale manualse, reklamy, broszury. Image firmy i jej oferta
musza byc komunikowane w jednolity, skoncentrowany i efektywny sposób.
W przypadku istniejacych firm, powstaje pytanie, czy dotychczas stosowany symbol powinien
pozostac niezmieniony czy poprawiony, uaktualniony czy tez zastapiony. Wiele firm obawia sie
utraty sily tradycyjnego, stabilnego i dobrze rozpoznawalnego symbolu. Czesto uaktualnienie i
zmodernizowanie grafiki przynosi wymierne korzysci. Powstaly w rezultacie program powinien
byc odwzorowaniem firmowej strategii, w której tradycyjna sila jest zachowana, podczas gdy
podazajacy za nowymi trendami image jest komunikowany. Rynek stale sie zmienia, zmieniaja
sie gusty i upodobania klientów. Zmienia sie takze konkurencja, w stosunku do której firma
zawsze jest porównywana i oceniana.
Projektowanie i Wprowadzenie
Pierwszym krokiem przy wprowadzaniu programu tozsamosci firmy powinno byc zrozumienie
jak logo firmy jest traktowane. Jak juz wczesniej wspomniano, moze chodzic o zmiane
istniejacego juz symbolu lub tez o poszukiwanie zupelnie nowego projektu identyfikacji.
Nie zawsze istnieje mozna jasno sprecyzowac ile prac nalezy przeprowadzic i ile osób powinno
byc zaangazowanych w proces. Tozsamosc to wspólny wysilek konsultanta i klienta, jednak
nalezy pamietac, ze nie jest dobrym pomyslem przedstawianie klientowi setek wariantów
symbolu i oczekiwac, ze dokona on inteligentnego wyboru. Dziedzina projektanta jest
umiejetnosci plastyczne i wiedza z ergonomii i psychofizjologii postrzegania, wykonawstwa
projektu, natomiast do klienta nalezy podjecie decyzji strategicznej na podstawie racjonalnie
przedstawionych przeslanek i uzasadnien. Te opracowuje i prezentuje konsultant.
Kiedy juz uzyskano wyobrazenie symbolu prace wchodza w faze implementacji programu.
Ustalone sa bowiem zalozenia prac, podjete sa decyzje ukierunkowujace kolejne dzialania, takie
jak symbolika i zasada kompozycji systemu. Zwykle kolejnym krokiem jest wprowadzenie
symbolu na druki firmowe. Powstaje pytanie dotyczace typu papieru, wykonczenia i technologii
produkcji. Tutaj znacznie juz latwiej podjac wszelkie decyzje niz w przypadku wyboru symbolu.
Po zaprojektowaniu i akceptacji druków firmowych nastepnym krokiem jest zwykle rozwój
graficznych standardów manuala / ksiegi tozsamosci.
Ostatecznie programy identyfikacji powinny stac sie elastyczne i nie krepowac kreatywnosci na
obszarach poza scisla sfera prezentacji firmy. Takimi obszarami sa na przyklad komunikaty i
reklamy prasowe i media elektroniczne. Reklamy czy promocje nie musza koniecznie nasladowac
siatki (wzorca) czy uzywac firmowej czcionki lub kolorów, szczególnie wtedy gdy prezentuja
oferte. Wyjatkiem jest sposób prezentacji samej korporacji. Jej obraz powinien byc zawsze
podporzadkowany jednej koncepcji.
Tozsamosc i wizerunek firmy nie moga byc narzucane i sztucznie. Powinny byc odbiciem
prawdziwej kultury firmy. Tozsamosc, usiluje wprowadzic rozwiazania wobec problemów
podstawowych dla prezentacji firmy. Sukces osiagaja tylko programy odzwierciedlajace jasne i
skoncentrowane idee i filozofie przekladajac strategie gospodarcza na jezyk komunikacji
zrozumialy dla calego otoczenia.
Program tozsamosci moze byc silnym i efektywnym narzedziem komunikacyjnym, ale musi byc
oparty na realiach. W wielu wypadkach proces poszukiwania wlasnej definicji zapoczatkowany
przez badania na potrzeby tozsamosci i wizerunku, unaocznia w firmie jej silne strony, pozycje
konkurencyjna i rynek. A to jest dostatecznym powodem inwestycji w nowy image kazdej
organizacji.
Jaroslaw Filipek
Autor jest pracownikiem firmy CODES,
specjalizujacej sie w identyfikacji, tozsamosci i wizerunku firm i pro
Zgłoś jeśli naruszono regulamin