ZESTAWY TESTOWE-logika.doc

(44 KB) Pobierz
ZESTAWY TESTOWE – LOGIKA

ZESTAWY TESTOWE – LOGIKA 2005

 

ZESTAW CZERWONY

Zad.1. Zdanie rozłożyć w systemie 0-1, aby zobaczyć czy schemat jest zawodny czy nie.

zdanie ze szlachcicem

P=1 q=0 v=0

{[(p→q) ^ (v→q)] ^ (p v v)} →q

{[(1 → 0) ^ (0 → 0)] ^ (1 v 0)} → 0 {[0 ^1] ^ 1} → 0 (0 ^ 1) → 0 0→0

Zad.2. Przedstaw 5 przykładow wnioskowania zwanego opozycja zdan.

5 opozycji, podaj dla każdej przykład zdania:

stosunek przeciwieństwa: S a P → (S e P)’

stosunek podprzeciwieństwa: (S i P)’ → S o P

stosunek sprzeczności: S a P → (S o P)’

stosunek nadrzędności: S a P → S i P

stosunek podrzędności: (S i P) → (S a P)’

Zad.3. Wyprowadz konkluzje z przesłanek:    np. PeM, MiS

Zad.4. zdanie i funkcja zd. – nie to samo!

Zad.5. a,b,c,d – wyszło prawo de Morgana – odp. ostatnia: Nieprawda że zwiększy się popyt lub nieprawda że zwiększy się podaż.

~ (p v q) ≡ ~ p ^ ~ q  \ ~ (p ^q) ≡ ~ p v ~ q

Zad.6. Co jest funktorem zdania? stół wykonany z drewna

Jakiego rodzaju funktorem jest funktor ….np.wykonany ,W wyrażeniu… słup wykonany z drewna.. odp. Funktor zdaniotwórczy

 

ZESTAW BIAŁY

Zad.1. Co to jest: Wniosk. Redukcyjne?: kierunek rozumowania i kierunek wynikania są sobie przeciwne. Podaj przykładowe zdanie i tłumaczenie. Wnioskowanie, tzn. gdy dane jest następstwo a dobiera się racje. Tłumaczenie (wyjaśnienie): bo do pewnego następstwa jest dobierana racja.

Zad.2. Zdanie rozłożyć w systemie 0-1, aby zobaczyć czy schemat jest zawodny czy nie.

zdanie z umysłowo chorym

{[p → (q v v)] ^ (p ^ q)} → v                   v=0 i 4 możliwości: p=1, q=0, q=1

Zad.3. Przesłanki: S o P, M e S    

Zad.4. Wyjaśnij regułe: MPP

Metoda MPP: [(p → q) ^ p] → q   przez stwierdz. następnika stwierdz. poprz. Jeżeli pada to jest mokro i pada więc jest mokro. q=1 p=0 p=1

Jeżeli uznamy że: prawdz. imlikacje

                             prawdz. poprzedniki

                             prawdz. następniki

Zad.5. odp. C. człowiek rozumny: rozwinięty

Zad.6. wróbel-B, ptak-A, ist. z.-C

 

 

ZESTAW ZIELONY

Zad.1. Wyjaśnij regułę: MPT: [(p v q) ^ ~ p] → q Jeżeli wiemy, że P mieszka w Szcz. lub P mieszka w Gd. i ponadto wiemy, że nie jest prawdą, że P mieszka w Szcz. to P mieszka w Gd. q=1 p=0 p=1

[(0 v 1) ^ ~ 0] → 1 (1 ^ 1) → 1  1 → 1  1

Zad.2. wyjaśnij pojęcia:

semiotyka: ogólna teoria znaków  ze szczególnym uwzględnieniem znaków tworzących język, czyli wyraz. Dzieli się ona na:

Semantykę – opisuje stosunek między znakami a rzeczywistością do której znaki się odnoszą: konotowanie, denotowanie, prawdziwość.

Syntaktykę – opisuje stosunki zachodzące między znakami wewnątrz języka. Przedmiotem są stosunki wewnątrzjęzykowe, które mają charakter formalny, czyli żeby je stwierdzić, nie trzeba znać znaczenia wyrażeń.

Pragmatykę – opisuje stosunki zachodzące między znakami a tymi, którzy te znaki nadają lub odbierają (rozumienie, komunikowanie się, stwierdzanie)

Zad.3. zd. sylog. hipotetycz. [(p → q) ^ (q → v)] → (p → v)

\ [(1 → 1) ^ (1 → 0)] → (1 → 0)]   \ [1 ^ 0] → 0   0→0  1

Zad.4. Wyprowadz konkluzje z przesłanek:…..

Zad.5. Jaki stosunek zachodzi między zakresami nazw: (nazwa ogólna+nazwa jedn.) – stos. nadrz. (nazwa+wyraz) – stos. podrz. (def.+zd.) – krzyż. (zd. pytające+w sensie log.) – wyłączaj.

Zad.6. Piotr wczoraj wypił.

Odp. D: Piotr nie wypił alkoholu i nie bolała go głowa.

 

 

ZESTAW NIEBIESKI

Zad.1. MPP: [(p → q) ^ p] → q: przez stwierdz. następ. stwierdz. poprz.: Jeżeli pada deszcz to jest mokro i pada więc jest mokro. q=1 p=0 p=1 [(0 → 1) ^ 0] = 1  1^0→1 1→1 1

MPT: [(p/q)^p]→ ~q Jeżeli albo P jedzie z W-wy do Szcz. albo P jedzie z W-wy do K-wa i P jedzie z W-wy do Szcz. to nie jest prawdą że P jedzie z W-wy do K-wa. q=1 p=0 p=1 [(0/1)^0]→ ~0 1^0→1 0→1 1

T. pr. de Morgana: (p^q)≡ -p v –q Jeżeli nie jest prawdą że J jest studentem i jest adwokatem, to nie jest prawdą, że J jest studentem lub nie jest prawdą że J jest adwokatem. p=1 q=1-(-1^1) ≡ -1 v -1-1 ≡ 0 v 0  0≡0  1

Zad.2.Wyjaśni pojęcia: OBWERSJA: podaj 2 przykłady.

S a P → S e P

S i P → S o P’

KONWERSJA:  podaj 2 przykłady.

S e P → P e S

S i P → P i S

Zad.3. Wyprowadz konkluzje z przesłanek:…..

Zad.4. Napisz symbol i przykład zdania:

Zasada sprzeczności : ~(p^~q) zdania względem siebie sprzeczne nie mogą być zarazem prawdziwe.

Zasada wyłączonego środka: 2 zdania względem siebie sprzeczne, nie mogą być oba fałszywe. p v ~ p

Zasada podwójnego przeczenia: p ≡ ~ (~ p)

Zad.5. Kwadrat., prostakąt – relacje???

Zad.6. odp:jeden argument jest funktorem: nie negacja.

 

 

ZESTAW ŹÓŁTY

Zad.1. Zdanie rozłożyć w systemie 0-1, aby zobaczyć czy schemat jest zawodny czy nie.

Zdanie: Jeżeli x ukradł ten przedmiot to grozi mu kara. {[(p→v)^(q→v)]^(pvq)}→v p=1 q=1 v=0

{[(1→0)^(1→0)]^(1v1)}→0{[0^0]^1}→0   (0^1)→0     0→0       1

Zad.2. Jaki stosunek zachodzi między zakresami nazw: (nazwa ogólna+nazwa jedn.) – stos. nadrz. (nazwa+wyraz) – stos. podrz. (def.+zd.) – krzyżow. (zd. pytające+w sensie log.) – wyłączanie

Zad.3. MTT – praw. imp. i fałsz nast. to fałsz poprz. C

MPP - praw. imp. i prawda poprz. to praw. nast. B

Zad.4. Piotr wczoraj wypił. D: Piotr nie wypił alkoholu i nie bolała go głowa lub 2,3.

Zad.5. Podaj wyraz rozzłożony w zdaniu: odp: prokurator

Zad.6. Ułóż zdania sprzeczne do 2 podanych:

Żaden student nie oblał egzaminu. S e P

Każdy student oblał egzamin.  S a P

S e P → S a P – relacja przeciwieństwa: S a P → (S e P)’     S e P → (S a P)’

Sprzeczne: S a P → (S o P)’      S e P → (S i P)’

S a P – Każdy student oblał egzamin

S e P – Żaden student nie oblał egzaminu

S i P – Niektóry student oblał egzamin

S o P – Nie każdy student nie oblał egzaminu

1) stos. przecz. S a P → (S e P)’ , S e P → (S a P)’

2) stos. podprz. (S i P)’ → S o P , (S o P)’ → S i P

3) stos. sprzecz. S a P → (S o P)’ , (S a P)’ → S o P , S o P → (S a P)’ , (S o P)’ → S a P ,     S e P → (S i P)’ , (S e P)’ → S i P , (S i P)’ → S e P , S i P → (S e P)’

4) stos. nadrz. S a P → S i P , S e P → S o P

5) stos. podrz. (S i P)’ → (S a P)’ , (S o P)’ → (S e P)’

 

ZESTAW POMARAŃCZOWY

 

1. Podaj przykład rozumowania redukcyjnego w postaci wnioskowania i uzasadnij dlaczego jest to rozumowanie redukcyjne.

2. Podstaw zmienne do następującego rozumowania i sprawdź metodą nie wprost (skróconą) czy otrzymana formuła to prawo logiczne:

 

„Jeżeli X cierpi na chorobę psychiczną to nie mógł rozpoznać znaczenia czynu lub nie mógł pokierować swym postępowaniem a stwierdzono, że nie mógł rozpoznać znaczenia czynu oraz nie mógł pokierować swym postępowaniem, wywnioskowano stąd, iż X cierpi na chorobę psychiczną.”

p- X cierpi na chorobę psychiczną

q- nie mógł rozpoznać znaczenia czynu

r- nie mógł pokierować swym postępowaniem

{[p→(q v r)] ^ (q ^ r)}→ p                            Nie jest to prawo logiczne.

3. W brakującym trybie sylogicznym brakujacą przesłanką mniejszą jest:

PaM                                                        a) SiM

____                                                        b) MeS

SoP                                                        c) SoM

                                                        d) MoS

4. Reguła „modus ponendo ponens” ma brzmienie:

a)      

b)      Jeżeli prawdziwa jest implikacja i prawdziwy jej poprzednik, to prawdziwy jest jej następnik.

c)      

5. W definicji klasycznej mianem różnicy gatunkowej określamy wyrażenie:

a) nadrzędne do wyrażenia definiowanego

b) definiowane

d)       redukujące zakres (treść) wyrażenia nadrzędnego do zakresu (treści) wyrażenia definiowanego

6.za pomocą kół przedstaw stosunek zakresów nazw: „wróbel”, „ptak”, „istota żyjąca w Polsce”.

wróbel-B, ptak-A, ist. z.-C

 

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin