weronika sherborne.doc

(37 KB) Pobierz
ZEWIEP, dzienne, I rok, grupa 3

RUCH ROZWIJAJĄCY WERONIKI SHERBORNE

 

Weronika Sherborne była uczennicą Rudolfa Labana w Studio Sztuki Ruchu w Manchesterze. Tam doszła do wniosku że wszystkie dzieci mają dwie podstawowe potrzeby. Po pierwsze pragną dobrze się czuć we własnym ciele, umieć nad nim panować i umieć słuchać własnego ciała. Po drugie odczuwają potrzebę nawiązywania kontaktów z innymi. Zrealizowanie tych dwóch potrzeb jest możliwe dzięki dobremu nauczaniu ruchu. 

Weronika Sherborne przy współpracy z Rudolfem Labanem opracowała metody pracy z dziećmi korygujące zaburzenia i stymulujące rozwój.

 

Ruch rozwijający to zestaw ćwiczeń gimnastycznych, wykorzystujących dotyk, ruch, oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne, społeczne przez uaktywnienie języka ciała i ruchu do rozszerzenia świadomości samego siebie, poznania swojego ciała, orientacji w przestrzeni oraz pogłębiania kontaktu z innymi ludźmi.

Ćwiczenia Ruchu Rozwijającego występują w różnych formach: jako zajęcia indywidualne z jednym dzieckiem, jako zajęcia w parach, trójkątach lub czworokątach, gdy dorośli ćwiczą z dziećmi, lub dla większej liczby osób-trwają około 30 minut.

Stosować ją można w każdych warunkach, bez konieczności używania przyrządów. Uczestnicy ćwiczą boso, w strojach niekrępujących ruchów, w niskich, bezpiecznych pozycjach, bez elementów współzawodnictwa.

Ogromna jej wartość polega na tym, że można osiągnąć zamierzone efekty, eliminując czynniki stresujące typu nakaz, przymus, strach, obawa itp.

Metoda jest szczególnie przydatna w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, agresywnymi, lękliwymi, o zaburzonym schemacie ciała.

 

 

Podstawowe założenia metody Weroniki Sherborne, to rozwijanie przez ruch:

-  świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego,

świadomości przestrzeni i działania w niej,

-  dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
 

Zasady metody Weroniki Sherborne:

- dobrowolność uczestnictwa

- prowadzący nawiązuje kontakt z każdym dzieckiem

- oszczędność ruchów

- nie ma rywalizacji i współzawodnictwa

- każdy może osiągnąć sukces

-ćwiczenia muszą być radosną zabawą dziecka

-początek zajęć to ćwiczenia które dają poczucie bezpieczeństwa

-koniec zajęć to ćwiczenia relaksacyjne

-uczenie używania siły i delikatności

-na przemienność roli dziecka: rola uległa i dominująca

-poczucie humoru

-brak oceny i krytyki

-stopniowanie trudności

-bazowanie na mocnych stronach dziecka

-spontaniczność

 

 

 

W programie ćwiczeń ruchowych Weronika Sherborne wyróżnia następujące grupy ćwiczeń wspomagających rozwój dziecka:

a/ Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała:

-wyczuwanie całego ciała

-wyczuwanie twarzy

- wyczuwanie rąk i nóg

- wyczuwanie brzucha, pleców, pośladków

b/ Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu

c/ Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą:

- relacja opiekuńcza, czyli „z”: obejmowanie partnera (kołyska, koń na biegunach, przewrót do tyłu, turlanie, ciągnięcie itp.), podtrzymywanie zaawansowane (balansowanie n partnerze, przytrzymywanie, balansowanie na plecach partnera, samolot, przewroty)

- relacja „razem”: wiosłowanie, balansowanie z partnerem, wahadło.

- relacja „przeciwko”: plecy-wplecy, więzienie, przygniatanie, skała itp.

d/ Ćwiczenia twórcze

 

 

 

W nauczaniu ruchu najważniejszą rolę odgrywa umiejętność jego prawidłowego obserwowania. , Nauczyciel powinien oceniać następujące rzeczy:

1.       Mocne strony: Dorosły ustala, które formy ruchu przychodzą danej grupie dzieci najłatwiej i najnaturalniej.

2.       Ukryte cechy ruchu: Dzieci powinny rozwijać pewne formy ruchu po to, by przyswoić sobie bardziej zróżnicowany repertuar ruchowy.

3.       Nieobecne cechy ruchu: U niektórych dzieci z zaburzeniami model ruchu może być skrzywiony.

 

Ruch rozwijający, może pomóc dzieciom w dwóch głównych sferach rozwoju:

1.       Rozwój fizyczny

- dzieci doświadczają co to znaczy czuć się we własnym ciele „jak w domu”

- uczą się używać ciała i kontrolować je na wiele różnych sposobów

- nacisk jest położony nie na przyswajanie konkretnych umiejętności przydatnych w poszczególnych sportach lub ćwiczeniach, ale na rozwój umiejętności ogólnych

2.       Rozwój osobowości

- dzieci nabierają silniejszego poczucia samego siebie, swojej tożsamości

- stają się bardziej pewne swoich możliwości

- uczą się podejmować inicjatywę oraz wykorzystywać własną inwencję

- uczą się wrażliwości na potrzeby i uczucia innych oraz stają się bardziej wprawne w komunikowaniu i dzieleniu się doświadczeniami z innymi ludźmi

- uczą się skupiać uwagę na tym, co robią i uczyć się z doświadczeń ruchowych

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin