1.
Planowanie lekcji (wg K. Kuligowskiej)- wykonywanie czynności, w wyniku których powstaje plan lekcji.
W planowaniu lekcji wyróżnić można:
- czynności polegające na określeniu „punktu wyjścia”- rozeznaniu z czym, w jakich warunkach rozpoczyna się lekcję
- określenie „punktu dojścia”, tj. celu, do jakiego lekcja ma doprowadzić
- przewidywanie czynności nauczyciela i uczniów, metod nauczania i uczenia się, środków dydaktycznych, form organizacyjnych pracy uczniów zjednoczonych wspólną ideą od „punktu wyjścia” do „punktu dojścia”
2.
Planowanie lekcji wymaga od nauczyciela uwzględnienia licznych czynników, tzw. „uwarunkowań dobrego planowania” :
- znajomość klasy i poszczególnych uczniów
- znajomość materiału nauczania i funkcji przedmiotu w kształceniu uczniów
- znajomość podstaw współczesnej dydaktyki
- znajomość sposobów nauczania
- świadomość zadań i odpowiedzialności nauczyciela
Planując codzienną pracę nauczyciel obmyśla plan lekcji, a więc przygotowuje się od strony:
- rzeczowej (procesu bogatego w treści)
- metodycznej (budowy, sposobów opracowania treści lekcyjnych, nabycia niezbędnych umiejętności i nawyków)
- kontaktu pedagogicznego (porozumienia i współdziałania z uczniem)
3.
U podstaw każdego planowania lekcji powinny się pojawić trzy zasadnicze pytania (wg K. Witzenbachera):
- Co? Czego chcemy nauczyć na danej lekcji?
- Jak? Jak można pomóc uczniowi na lekcji, aby to, co powinien zdobyć na lekcji-zdobył? (metody nauczania, oraz wybór rodzaju kontaktu pedagogicznego)
- Dlaczego? Po co?
4.
Fazy planowania lekcji (wg K. Witzenbachera):
5.
Podstawowa struktura lekcji (wg J. Półturzyckiego):
I Część przygotowawcza:
1. Wstępna organizacja i przygotowanie do lekcji
2. Sprawdzenie pracy domowej
3. Powtórzenie materiału i nawiązanie do nowego tematu
II Część podstawowa:
4. Podanie nowych treści
5. Zrozumienie
6. Opracowanie i zebranie
III Część końcowa:
7. Powtórzenie i utrwalenie
8. Omówienie zadania domowego
9. Wykorzystanie i wzbogacenie poznanych zagadnień
6.
Pytania i odpowiedzi (wg L. Jeleńskiej)
Pytania zadawane przez nauczyciela powinny być:
1. Ścisłe: gdy dopuszcza tylko jedną odpowiedź.
2. Zwięzłe: gdy nie dopuszcza zbytecznych wstawek.
3. Jasne: gdy wiadomo od razu o co chodzi; zbyt ogólnikowe pytania są zawsze niejasne.
4. Prawidłowe: wymagają właściwej formy gramatycznej.
5. Na poziomie uczniów- nie za łatwe, nie za trudne.
6. Celowe: pytać tylko dlatego, żeby się dzieci odzywały nie ma sensu.
8.
Zadanie (wg M. Nagajowej)- temat, zagadnienie dane uczniowi do wykonania; nieodłączny składnik każdej lekcji, tworzący jej strukturę, składnik obudowy metodycznej podręcznika.
Forma zadań:
A. Zadanie-polecenie
Jest podany tutaj wynik czynności, której wykonania zadanie wymaga.
B. Zadanie-pytanie
Zawarta w nim jest częściowa informacja, którą odpowiadający uczeń ma uzupełnić, albo wątpliwość, którą ma rozstrzygnąć. (Który? Czy? Dlaczego? Co?)
C. Pytanie w poleceniu
Pytanie w formie zdania pytającego mobilizuje ucznia do natychmiastowej odpowiedzi. (Wyjaśnij, Oceń, Powiedz)
9.
Zasady stawiania zadań:
- Zadanie musi być sformułowane jednoznacznie, konkretnie, zwięźle, jasno i poprawnie.
- Zadane pytanie, żeby spełniło swoją funkcję poszerzania wiedzy i zdolności myślenia, musi prowokować do dłuższej odpowiedzi.
- Z poleceniem, bądź pytaniem trzeba się zwracać do całej klasy jako odbiorcy, zmuszając w ten sposób wszystkich uczniów do uwagi i zrozumienia tego, co mają robić, bądź powiedzieć; po chwili dopiero wszyscy lub jedna osoba wykonuje polecenie.
- W chwili zadawania pytania bądź wydawania polecenia: w klasie musi panować cisza, a nauczyciel powinien stać przodem do klasy.
- Nauczyciel zna dobrze dane, o które pyta uczniów. Trzeba mimiką i postawą okazać zainteresowanie słowami, a następnie krótko wyrazić zadowolenie z dobrej odpowiedzi.
10.
Konspekt lekcji ( grafika –str. 80).
Konspekt lekcji (wg M. Nagajowej)- plan lekcji na piśmie; rodzaj notatki służącej nauczycielowi jako pomoc w prowadzeniu lekcji.
W konspekcie powinny znaleźć się następujące części (wg J. Galanta):
1. Data..Klasa..Przedmiot..
2. Tematyka programowa. Należy tu podać temat programowy, którego rozwinięcie lub uszczegółowienie stanowi temat lekcji.
Temat lekcji- jego trzy człony:
I typ ćwiczeń językowych
II tematyka
III środki dydaktyczne
3. Cele dydaktyczne. Podać cele poznawcze (jakie nowe wiadomości), oraz kształcące: jakie umiejętności i sprawności zamierzamy kształtować.
4. Główne cele wychowawcze. Podać główny cel wychowawczy odpowiednio uszczegółowiony oraz środki realizacji w trzech grupach:
- poznawcza strona celów wychowawczych
- strona uczuciowa celów
- strona działania uczniów w realizacji celów wychowawczych
5. Wielostronność. Podać jak zamierza się na lekcji realizować postulat wielostronnego nauczania i uczenia się.
6. Środki dydaktyczne. Podać, jakie pomoce będą stosowane na lekcji.
7. Plan ogólny lekcji. Wymienić, z jakich głównych części lekcja będzie się składała oraz ile minut przeznacza się na każdą część.
8. Tok szczegółowy lekcji. Podać rozwinięcie każdego punktu planu ogólnego i zamieścić tu to wszystko, co ważne.
9. Uwagi polekcyjne nauczyciela. Po odbyciu lekcji nauczyciel zapisuje, jakie nasuwają mu się uwagi o dodatnich i ujemnych stronach lekcji oraz wnioski do dalszej pracy.
11.
W niektórych konspektach lekcji, w ramach tzw. Przebiegu lekcji, wyodrębnia się tzw. Ogniwa lekcji:
- sprawdzanie pracy domowej
- nawiązanie do tematu
- podanie nowego materiału
- utrwalenie podanego materiału
- zadanie pracy domowej itp.
12.
Przygotowanie konspektu (wg M. Nagajowej):
1. Rzeczowe- przypomnienie bądź poszerzenie wiedzy własnej na podstawie odpowiednich książek naukowych i popularno-naukowych.
2. Metodyczne- zapoznanie się z odpowiednim fragmentem programu nauczania, rozkładu materiału, podręcznika dla ucznia, ewentualnie wyzyskanie wskazówek zamieszczonych w podręcznikach i czasopismach metodycznych dla nauczyciela.
14.
Precyzowanie celów nauczania na lekcji (wg S. Palki):
1. Cele ogólne- wyznaczają perspektywę pracy dydaktycznej w dłuższym wymiarze czasowym, stanowią pomost między szczegółowymi i ogólnymi celami kształcenia. Zostają sformułowane w części wstępnej programu (zob. Program Nauczania).
2. Cele szczegółowe- są celami konkretnymi, których realizacja przyczynia się do osiągnięcia celów ogólnych. Ustala je sam nauczyciel, kierując się celami ogólnymi i materiałem nauczania podanymi w programie.
15.
W praktyce edukacji wczesnoszkolnej ciągle jeszcze formułuje się cele w trzech grupach. Wyróżnia się cele: poznawcze, kształcące i wychowawcze.
a) Cele dydaktyczne:
- cel poznawczy (aby uczeń poznał, zrozumiał, zapamiętał materiał przeznaczony na lekcję)
- cel kształcący (rozwój, kształcenie zdolności poznawczych w zakresie materiału nauczania, kształtowania umiejętności i nawyków)
b) Cele wychowawcze (kształtowanie postaw i systemu wartości ucznia na podstawie materiału lekcyjnego)
grudzien33