marzena bac zarz ryzykiem katastroficznym w nieruchomosciach.pdf

(85 KB) Pobierz
ZESZYTY NAUKOWE MA£OPOLSKIEJ WY¯SZEJ SZKO£Y EKONOMICZNEJ W TARNOWIE Z. 1(11)/2008
M ARZENA B AC *
Zarz¹dzanie ryzykiem katastroficznym
w nieruchomoœciach
S³owa kluczowe: zarz¹dzanie ryzykiem, proces zarz¹dzania ryzykiem, ryzyko ubezpie-
czeniowe, ryzyka katastroficzne, nieruchomoœci, straty
Streszczenie: Praca analizuje wp³yw ryzyka na szeroko pojmowan¹ dzia³alnoœæ gospo-
darcz¹ oraz nieruchomoœci. Jej celem jest przybli¿enie pojêcia „zarz¹dzanie ryzykiem”
i przedstawienie z³o¿onego procesu zarz¹dzania ryzykiem w organizacjach.
Szczególny nacisk w opracowaniu zosta³ po³o¿ony na ryzyko katastroficzne powoduj¹ce
wysokie straty w nieruchomoœciach oraz zarz¹dzanie nim poprzez ubezpieczenie.
1. Wprowadzenie
Ryzyko i niepewnoœæ maj¹ istotny wp³yw na ¿ycie ludzi i prowadzon¹ przez
nich dzia³alnoœæ gospodarcz¹ przede wszystkim ze wzglêdu na koniecznoœæ pono-
szenia kosztów, powszechnie nazywanych kosztami ryzyka (Williams, Smith, Yo-
ung, 2002, s. 41).
Dzia³ania w sytuacji ryzyka nak³adaj¹ na podmioty koszty, których nie ponieœ-
liby w œwiecie pewnoœci. Jedn¹ z konsekwencji ryzyka i niepewnoœci jest po-
wstanie strat czy to w maj¹tku, czy na osobie, np. zniszczenie mienia, choroba,
wypadek, kradzie¿ wyrobów jubilerskich itd. Jest to z pewnoœci¹ najbardziej
oczywisty koszt ryzyka. Innym przyk³adem kosztów tego typu jest koszt w³asny
niepewnoœci, bowiem œwiadomy ryzyka podmiot, odczuwaj¹c niepewnoœæ, boi siê
dzia³aæ i ¿yæ optymalnie, uwa¿aj¹c, ¿e nara¿a siê na dane ryzyko. Tym sposobem
czêsto marn uje mo¿liwoœci w³asne, nie korzysta z szans, prowadzi nieefektywn¹
* Mgr Marzena Bac jest zatrudniona na stanowisku asystenta w Katedrze Nieruchomoœci
i Ubezpieczeñ Ma³opolskiej Wy¿szej Szko³y Ekonomicznej w Tarnowie.
836839489.001.png 836839489.002.png
 
176
Marzena Bac
gospodarkê zasobami i czasem, którym dysponuje. Dodatkowo równie¿ ponosi
koszt ubezpieczenia i zabezpieczenia przed ryzykiem, co równie¿ stanowi w³aœnie
koszt ryzyka.
Ryzyko i niepewnoœæ mog¹ przynieœæ tak¿e pozytywne efekty. Zarówno „z³e”,
jak i „dobre” skutki ryzyka stanowi¹ bodŸce do zarz¹dzania nim poprzez podej-
mowanie kroków maj¹cych na celu minimalizacjê kosztów i maksymalizacjê ko-
rzyœci. Istotnoœæ konsekwencji ryzyka daje pocz¹tek procesowi zarz¹dzania ryzy-
kiem.
Celem niniejszego opracowania jest przegl¹d i analiza metod s³u¿¹cych
zarz¹dzaniu ryzykiem, w tym tak¿e ryzykiem ubezpieczeniowym. G³ówna uwaga
zosta³a skierowana na ryzyka katastroficzne realizuj¹ce siê w nieruchomoœciach
ze wzglêdu na powa¿ne ich skutki (wysokie straty materialne i finansowe).
2. Zarz¹dzanie ryzykiem
Zarz¹dzanie ryzykiem ( Risk Management ) rozumie siê jako ogó³ czynnoœci, ja-
kie musi podejmowaæ podmiot, tak aby dopuœciæ jedynie wielkoœæ ryzyka akcep-
towalnego dla rodzaju dzia³alnoœci, któr¹ prowadzi. Wed³ug definicji J. Monkie-
wicza, jest to proces opanowywania ryzyka obejmuj¹cy ogó³ dzia³añ zwi¹zanych
z analiz¹, eliminowaniem, ograniczaniem oraz zarz¹dzaniem ryzykiem w konkret-
nym przypadku (2002, s. 40).
Inne ujêcie tego pojêcia prezentuje praca pod redakcj¹ W. Ronki-Chmielowiec
przedstawiaj¹ca risk management jako naukê zajmuj¹c¹ siê badaniem przyczyn
szkód, ich wp³ywu na prowadzon¹ dzia³alnoœæ gospodarcz¹ oraz czêstotliwoœci
wystêpowania, której celem jest rozwój technik badania wystêpowania ryzyka
i napraw po wyst¹pieniu szkód, postêpowania w celu zabezpieczenia przed szko-
dami, jak równie¿ opracowanie nowych technik zapobiegania szkodom (2000,
s. 46). Szczególny punkt ciê¿koœci w tej definicji zosta³ postawiony na szkody
wynikaj¹ce oczywiœcie z realizuj¹cego siê ryzyka. Zarz¹dzanie ryzykiem to zatem
szeroko rozumiane dzia³ania zarz¹dcze, których celem jest identyfikacja i ocena
niepewnoœci i ryzyka oraz walka z ich przyczynami i wp³ywem na dany podmiot
(Williams, Smith, Young, 2002, s. 64).
Proces zarz¹dzania obejmowaæ musi wiele elementów, które przebiegaj¹ naj-
czêœciej w pewnej sekwencji czasowej (identyfikacja ryzyka; ocena ryzyka – ja-
koœciowa i iloœciowa; selekcja ryzyka; wybór metody zarz¹dzania = kontroli;
wdro¿enie wybranej metody kontroli; ocena efektywnoœci zastosowanej metody).
Zgodnie z teori¹ zarz¹dzania ryzykiem, wed³ug Georga L. Heada i Stephena
Horna, mo¿na wyró¿niæ piêæ etapów tego zarz¹dzania (Karlikowska, 2001, s. 41):
etap I: identyfikacja i analiza powsta³ych strat;
etap II: okreœlenie alternatywnych metod zarz¹dzania ryzykiem;
etap III: wybór optymalnej metody zarz¹dzania ryzykiem;
177
Zarz¹dzanie ryzykiem katastroficznym w nieruchomoœciach
etap IV: zastosowanie wybranej metody;
etap V: monitorowanie wyników.
Przedstawione powy¿ej g³ówne etapy zarz¹dzania ryzykiem reprezentuj¹ tylko
jedno ze stanowisk dotycz¹cych tej tematyki, bowiem równolegle istnieje wiele
definicji procesu zarz¹dzania ryzykiem, które ró¿ni¹ siê rodzajem i iloœci¹ propo-
nowanych etapów czy faz. Podejœcie zaprezentowane powy¿ej zawiera wszystkie
najistotniejsze zagadnienia sk³adaj¹ce siê na kroki prawid³owego zarz¹dzania ry-
zykiem. Poniewa¿ wspó³czeœnie stosuje siê równolegle wiele praktyk zarz¹dzania
ryzykiem, warto przytoczyæ model amerykañski stosowany w organizacjach. Ma
on równie¿ uk³ad piêciopunktowy (Williams, Smith, Young, 2002, s. 61):
okreœlenie zadañ,
szacowanie ryzyka i niepewnoœci,
kontrola ryzyka,
finansowanie ryzyka,
administrowanie programem.
Jakkolwiek uk³ad tych elementów stanowi pewn¹ sekwencjê, zarz¹dzanie ryzy-
kiem nie jest procesem sekwencyjnym. Pewne elementy, zgodnie z logik¹, poja-
wiaj¹ siê przed innymi. Trudno wybraæ metodê zarz¹dzania – kontroli ryzyka
i techniki jego finansowania – bez wczeœniejszej identyfikacji i oszacowania ry-
zyka. Prostsze i krótsze ujêcie sprowadza siê do czterech dope³niaj¹cych siê wza-
jemnie faz takich, jak: identyfikacja ryzyka, analiza i ocena ryzyka, manipulacja
ryzykiem, obserwacja i kontrola ryzyka.
3. Proces zarz¹dzania ryzykiem ubezpieczeniowym
Zwykle podejœcie ubezpieczeniowe sprowadza siê do dwóch faz zarz¹dzania
ryzykiem i trzech etapów 1 :
1) Faza I. Diagnozowanie ryzyka
etap 1: analiza ryzyka, tj. identyfikacja, ocena i selekcja ryzyka;
2) Faza II. Kontrola ryzyka
etap 2: aktywne podejœcie do ryzyka, tj. wybór metody zarz¹dzania (eli-
minowanie, ograniczenie, segmentowanie, podzia³, kontrola i przemieszczenie
ryzyka) i przygotowanie do jej wdro¿enia;
etap 3: finansowanie kosztów ryzyka, a w tym rozeznanie mo¿liwoœci sa-
moubezpieczenia lub transferu ryzyka w postaci ubezpieczenia w systemie
ubezpieczeñ gospodarczych oraz wdro¿enie wybranej metody wraz z ocen¹ jej
efektywn oœci.
1 Opracowanie w³asne na podstawie: Monkiewicz, 2002, s. 41.
 
178
Marzena Bac
Przedstawione fazy nale¿y odnieœæ do nieruchomoœci jako przedmiotu rozwa-
¿añ w niniejszym opracowaniu.
Identyfikacja ryzyka polega na okreœleniu potencjalnych zagro¿eñ, czyli zda-
rzeñ, które mog¹, choæ nie musz¹, zak³óciæ funkcjonowanie danej nieruchomoœci
i obni¿yæ jej u¿ytecznoœæ poprzez jej uszkodzenie (np. naruszenie konstrukcji da-
chu, pêkniêcie œcian, rozbicie okien itp.), jak te¿ zniszczyæ jej substancjê mate-
rialn¹ (zerwanie dachu, zawalenie budynku, obsuniêcie ziemi – samej b¹dŸ ze
stoj¹cym na niej obiektem budowlanym, o ile taki istnia³ i tworzy³ element trwale
z tym gruntem zwi¹zany). Zdarzenia te stanowi¹ zagro¿enie dla nieruchomoœci
i powoduj¹ wzrost kosztów. Ogó³ przyczyn wystêpowania zdarzeñ mo¿na wiêc
podzieliæ na dwa roz³¹czne zbiory (B³aszczuk, 2001, s. 4):
autonomiczne dzia³ania przyrody (a zatem ryzyka naturalne),
oddzia³ywanie cz³owieka jako jednostki, grupy albo jako spo³eczeñstwa na
otoczenie, przy czym otoczeniem tym mo¿e byæ œrodowisko naturalne (np. ryzy-
ka naturalne wywo³ane efektem cieplarnianym, spowodowanym poœrednio dzia-
³alnoœci¹ cz³owieka), otoczenie technologiczne (efekty postêpu technicznego
i jego wp³yw na wystêpowanie zdarzeñ), otoczenie prawne, otoczenie ekonomicz-
ne (na szczeblu mikro- i makroekonomicznym).
Na identyfikacjê ryzyka sk³ada siê identyfikacja zagro¿eñ oraz Ÿróde³ poten-
cjalnego ryzyka (Williams, Smith, Young, 2002, s. 62). Zagro¿enia (okreœlane
czynnikami ryzyka w przypadku ryzyka spekulacyjnego) to dzia³ania lub warun-
ki, które powoduj¹ powstanie strat (równie¿ zysków) lub zwiêkszaj¹ prawdopodo-
bieñstwo ich powstania. Natomiast Ÿród³a potencjalnego ryzyka stanowi¹ przed-
mioty, osoby lub sytuacje, które powoduj¹ powstanie straty (ewentualnie korzyœ-
ci). Przyk³adem zagro¿enia mo¿e byæ gwa³towne zadzia³anie ¿ywio³u, a poten-
cjalne Ÿród³o straty to nieruchomoœæ zlokalizowana na terenie dotkniêtym przez
ten ¿ywio³. Identyfikacji ryzyka s³u¿¹ tzw. listy kontrolne ryzyka, bazuj¹ce na
podstawowych Ÿród³ach ryzyka, oraz kwestionariusze umo¿liwiaj¹ce analizê ry-
zyka do ubezpieczenia, które opublikowane zosta³y przez znacz¹ce organizacje
i instytucje z zakresu ryzyka i ubezpieczeñ, takie jak AMA ( American Manage-
ment Association ), RIMS ( Risk and Insurance Management Society ), IRMI ( Inter-
national Risk Management Institute ) 2 .
G³ówne Ÿród³a ryzyka w nieruchomoœciach stanowi¹ 3 :
œrodowisko naturalne (generuj¹ce ryzyka katastroficzne naturalne, takie jak
powódŸ, wy³adowania atmosferyczne, po¿ar, trzêsienia ziemi, huragany itp.),
œrodowisko spo³eczne (zachowania ludzkie, zmieniaj¹ce siê obyczaje i war-
toœci, strukt ury spo³eczne i instytucje, które tak¿e generuj¹ ryzyka katastroficzne
2 Szerzej na ten temat: Williams, Smith, Young, 2002, s. 75; AMA – Amerykañskie Stowarzy-
szenie na Rzecz Zarz¹dzania, RIMS – Towarzystwo na rzecz Zarz¹dzania Ryzykiem i Ubezpiecze-
niami, IRMI – Miêdzynarodowy Instytut Zarz¹dzania Ryzykiem.
3 O Ÿród³ach strat czytaj: Williams, Smith, Young, 2002, s. 70.
 
179
Zarz¹dzanie ryzykiem katastroficznym w nieruchomoœciach
cywilizacyjne, takie jak po¿ar, terroryzm, katastrofy przemys³owe, j¹drowe, bu-
dowlane),
œrodowisko polityczne (polityka z zakresu nieruchomoœci, np. uprawnienia
w³adz lokalnych do wydawania decyzji w kwestiach zwi¹zanych z gospodark¹
nieruchomoœciami ³¹cznie z zakazami i odmowami),
œrodowisko prawne (ustawodawstwo z zakresu nieruchomoœci, np. przepisy
zarz¹dzania kryzysowego, system nakazów i zakazów dotycz¹cych gospodarki
przestrzennej i zagospodarowania terenów),
œrodowisko dzia³alnoœci operacyjnej (proces i procedury w organizacjach bu-
dowlanych, w dzia³aniach deweloperskich, czyli kwestia procesu wytwórczego, pro-
dukcyjnego nieruchomoœci budynkowych czy obiektów infrastruktury publicznej),
œrodowisko ekonomiczne (zwi¹zane szczególnie z dzia³alnoœci¹ budowlan¹,
determinuj¹ce czynnikami finansowymi, takimi jak stopa procentowa i warunki
kredytowe, inflacja czy recesja, czas powstania inwestycji budowlanej i d³ugoœæ
fazy jej eksploatacji oraz jakoœæ ze wzglêdu na zastosowane materia³y i technolo-
gie oraz remonty i konserwacje dokonywane w trakcie u¿ytkowania),
œrodowisko poznawcze (zdolnoœæ percepcji ryzyka przez w³aœcicieli i za-
rz¹dców nieruchomoœci i ich podejœcie do tego zagadnienia).
Analiza ryzyka po identyfikacji sprowadza siê g³ównie do pomiaru i selekcji ry-
zyka, które zosta³y zidentyfikowane na pierwszym etapie. Pomiar ryzyka oznacza
okreœlenie prawdopodobieñstwa poniesienia strat i oszacowania ich wartoœci w za-
le¿noœci od czêstoœci i intensywnoœci wystêpowania. Pomiar mo¿e przyj¹æ formê
oceny jakoœciowej lub iloœciowej. Wielkoœciami potrzebnymi do dokonania pomia-
ru ryzyka s¹ czêstoœæ strat i ich poziom (dolegliwoœæ) dla ryzyka czystego oraz
czêstoœæ skutków pozytywnych i negatywnych i wielkoœæ tych efektów (natê¿enie)
w przypadku ryzyka spekulacyjnego. Jak wynika z badañ nad ryzykiem, znaczenie
Ÿróde³ potencjalnego ryzyka zale¿y zwykle od ewentualnego poziomu strat, a nie
od ich przypuszczalnej czêstoœci (Williams, Smith, Young, 2002, s. 92).
Straty wynikaj¹ce z realizacji ryzyka katastroficznego, mimo ¿e s¹ mniej czês-
te (nie zdarzaj¹ siê ka¿dego dnia, a czêsto postrzegane s¹ przez ludzi jako zdarze-
nia wrêcz spektakularne), s¹ o wiele powa¿niejsze ni¿ straty czêstsze, ale du¿o
mniejsze. Zatem poziom i wielkoœæ strat (dolegliwoœæ ryzyka czystego i natê¿enie
ryzyka spekulacyjnego) s¹ najistotniejszymi charakterystykami ryzyka. Do zmie-
rzenia poziomu strat s³u¿y wartoœæ PML ( Probable Maximum Loss ), czyli praw-
dopodobna maksymalna strata, hipotetycznie najwiêksza z mo¿liwych strat, jakie
mog¹ powstaæ, gdy zaistniej¹ powi¹zane ze sob¹ wyj¹tkowo niesprzyjaj¹ce oko-
licznoœci, których jednak nie mo¿na wykluczyæ (czyli czarny scenariusz realizacji
ryzyka, np. po¿ar, który strawi³ kilka obiektów zak³adu produkcyjnego ze wzglê-
du na niepomyœlne okolicznoœci w postaci silnego wiatru, awarii hydrantu, braku
natychmiastowej reakcji dozorcy, ma³ej liczby œrodków gaœniczych, korków na
drodze i w konsekwencji opóŸnionej akcji ratowniczej) (Gniadek, Lisowski, 1997,
s. 79). Wielkoœæ PML zale¿y od niebezpieczeñstwa powoduj¹cego szkodê i od
Zgłoś jeśli naruszono regulamin