OPRACOWANIE MIDI DLA YAMAHY.docx

(535 KB) Pobierz

OPRACOWANIE MIDI DLA YAMAHY - instrukcja
(od Andiego z Niebieskiego dla klawiszowców z naszego forum - big dzięx Andi)

Po zmianie serwera znikly moje odcinki, ktore zaczalem pisac a dotyczyly one opracowania MIDI na Yamahe.
Dzieki temu, ze nie zniszczylem notatek chce powrocic do tematu i w miare wolnego czasu postaram sie sukcesywnie pisac dalsze odcinki.
Dane te oparte sa w wiekszosci na informacjach podanych na forum niemieckojezycznym oraz wszelkiego rodzaju pomocy i instrukcji do programow, ktore sa tu ponizej omawiane.
Wedlug wielu posiadajacych keyboardy Yamaha, a takze calego Serwisu i specow od software z Yamahy jest to w tej chwili najbardziej przystepna w miare latwa metoda opracowania MIDI.
Oficialnie Yamaha w chwili obecnej nie ma wlasnego programu do opracowania MIDI a XGworks zostal wycowany ze sprzedazy i nie ma juz nowych wersji.
Dla tych, ktorzy posiadaja takie keyboardy jak. PSR 740, PSR 1000, PSR 1100, PSR 1500, PSR 2000, PSR 2100, PSR 3000, PSR 8000, PSR 9000,
Tyros oraz modele DGX bedzie to na pewno pewna pomoc przy opracowaniu MIDI a po pewnym czasie sami sie przekonaja, ze jest to w miare latwe a efekty sa wrecz znakomite.
Ja sam juz w tej chwili jestem w stanie przygotowac MIDI na rozne sposoby np: do vocalu, do prawej i lewej reki, do synchronicznego grania razem ze stylami, z zapisem VH,
naturalnie z dopracowanym tekstem i akordami oraz orginalnymi istrumentami keyboardu plus mega voice.
Naturalnie, ze to wszystko wiaze sie z technicznymi mozliwosciami naszego keyboardu w zaleznosci od ilosci posiadanych funkcji, ktore potrzebujemy.
A wydaje mi sie , ze jezeli korzystamy z MIDI to powino ono spelniac pewna forme „stylu”,
z ktorym gramy a nie tylko cos co mozna odtworzyc nawet nie robiac sobie zbytniego trudu nad dopracowaniem do swojego instrumentu.

Na poczatek male wprowadzenie dla tych , ktorzy dobiero zaczynaja bawic sie opracowaniem midi.
Mamy nastepujace formaty midi:
1. General Midi (GM) od 1991roku
2. Extendent General Midi (XG/XF) od 1995 roku
3. General Midi 2 (GM2)
4. General Standard (GS)

http://img507.imageshack.us/img507/2379/0unbenannco8.jpg

Grupy instrumentow.
W Gm Standart Midi instrumenty sa zaszeregowane w pewnych grupach
( jest ich 16 ) i maja stala pozycje numerowa. Kazda grupa zawiera 8 instrumentow/ Voices. Poza tym jest 1 Drumset, ktory ma 47 istrumentow perkusyjnych. Przy GM Midi kanal 10 jest zawsze przeznaczony dla perkusji. Naszym zadaniem bedzie wykorzystanie i dopracowanie przede wszystkim Midi do naszego keyboarda , ale o tym pozniej.

http://img519.imageshack.us/img519/6114/0umbenantqm9.jpg

Wiekszosc z Was korzysta z Midi ktore sa w zapisie GM lub GM2 (jak np: „muzyczki”) a naszym zadaniem jest dostosowanie ich do zapisu w XG/XF i optymalna obrobka do otwarzania na instrumentach Yamahy.

Potrzebne programy to:
1. PSRUTI www.heikoplate.de
2.Sequenzer np: Cakewalk , Xgworks
3.MEGAEnhancer przy Tyrosie i PSR 3000
4SysEx przy opracowaniu np: Vokal Harmoni i mikrofon efektow, tekstu ,akkordow


I. PSRUTI
1. Funkcje
• Zamiana Midi z Formatu 1 na Format 0
• Zamiana z Karaoke Midi na Midi Formatu 0
• Transplantacja( zmiana ) Nut, Tonacji i XF-Akkordow, nawet poszczegolnych kanalow
• Ustalenie tonacji utworu
• Zmiana Tempa
• Ustalenie glosnosci i innych parametrow Controller-Events
• Usuniecie lub wprowadzenie „liczenia” na poczatku utworu (Count In) tz. odglos „paleczki”
• Optymalne dostosowanie Midi do Formatu XG
• Opracowanie „sily“ uderzenia nut
• Przydzielenie kanalom Midi instrumentow Yamahy (Revoicing)
• Mozliwosc wymazania, kopiowania i wymiany kanalow Midi
• Wpisanie lub zmiana tytulu, Kompozytora, Texter, Copyright
• Wprowadzenie XF-Events do Quickstart oraz Score Kanal ( co to jest wytlumacze dalej)
• Selekcja i wprowadzenie Systemu Exclusive (SysEx)
• Wyliczenie i wprowadzenie akkordow z nut oraz protokulowanie ich jako XF-Events
• Roznego rodzaju funkcje do opracowania Akkordow
• Roznego rodzaju funkcje do wprowadzania wpisywania i opracowania tekstu ( ale brak mozliwosci bezposredniego pisania tekstu).
• Odtwarzanie Midi z synchronizacja tekstu i akkordow.
• Mozliwosc podczas otwarzania zmiany tempa, pozycji otwarzania ( od wybranego punktu), transplantacja ( zmiana tonacji) calego utworu.

II GLOWNE OKNO PROGRAMU

http://img246.imageshack.us/img246/4849/0umbenantpz8.jpg

VI PRACA Z PSRUTI

1.Wprowadzamy z danych komputera ( keyboarda) MIDI klawiszem QUELL-DATEI
Po opracowaniu MIDI mozemy klawiszem SPEICHERN UNTER zapisac dajac nowa nazwe MIDI w pamiec w swoim komputerze. Caly czas podczas opracowania MIDI mozemy klawiszem PLAY otwarzac midi ale bez mozliwosci jakich kolwiek stalych zmian( celem sprawdzenia). Klawiszem RÜCKGANGIG mozemy zawsze wrocic do poprzedniej robionej zmiany w midi w przypadku popelnienia bledu.
W srodku okna mamy podzial na dwie grupy. Jedna jest do opracowan akordow i tekstu, druga do opracowan MIDI.

2.Teraz zaczynamy opracowywac MIDI. Stwierdzilismy, ze nasze MIDI podczas otwarzania w keyboardzie Yamaha jest przede wszystkim za glosne, stosunek glosnosci np: basu do innych instrumentow jest niewlasciwy a pianino jest za ostre w swoim brzmieniu itd. itd.

3. W pierwszej kolejnosci wykonujemy XG-OPTIMIERUNG
Powoduje on ze, niepotrzebne Events zostaja wymazane a wprowadzone te potrzebne w formacie XG, poza tym bez straty Qulitet moze sie zmniejszyc w niektorych przypadkach pojemnosc/wielkosc MIDI i zostaja naprawione niektore tony instrumentow,ktore posiadaly bledy.
4. Nastepnym kolejnym krokiem jest REVOICEN czyli wprowadzenie instrumentow naszego keyboarda lub XG.

Koniec czesci pierwszej.

[ Dodano: Czw 23 Sie, 2007 15:11 ]
MIDI dla Yamahy czesc druga

WAZNE: Z tej strony internetowej co jest program PSRUTI lub innych stron intenetowych Yamahy sciagacie zestaw instrumentow swojej Yamahy lub innych firm, w przypadku korzystania z MIDI opracowanych na innych posiadanych instrumentach np: Technics, Korg, Ketron, Roland. Te dane sa zawsze zakonczone nazwa ins.
Przyklad: Yamaha.ins Tyros.ins Kn 6000.ins itp.
Po sciagnieciu kopiujemy te dane i wprowadzamy je bezposrednio do programu PSRUTI w banku PROGRAMY gdzie jest ten program.
Jezeli posiadacie Cakawalk czy XGworks to te dane tez tam mozna znalesc ale nie wszystkie.
Typ: jezeli nie ma waszej Yamahy w zestawie ins, to mysle, ze poprzez Google mozna ja znalesc, np podajac: PSR 2000.ins



REVOICING

http://img256.imageshack.us/img256/9524/0umbenantlb4.jpg

Otwieramy REVOICING i mamy do wyboru dwie alternatywy:
1.STANDARD REVOICING
stosujemy wtedy jezeli pracujemy z danymi typu INS i opracowujemy MIDI tylko na komputerze. Pierwszy raz wchodzac trzeba otwierajac „INSTRUMENTENDEFINICION” i otwierasz ANMELDEN ( ABMELDEN to zmiana keyboardu) i szukasz w PSRUTI czy Cakewalk lub tez Xgworks danych typu INS. Po wprowadzeniu ich otwierajac BANK NAME masz do dyspozycji wiele bankow GM i XG i GM2 a takze banki twojego keyboardu, ktory wybrales np: Tyros.

http://img256.imageshack.us/img256/1963/0umbenantxn3.jpg

Otwierajac VOICE SUCHEN „B” masz do dyspozycji caly zestaw ulozony alfabetycznie, wystarczy zaznaczyc instrument kliknac OK i juz go masz w tym banku , w ktorym otworzyles „B”( ja to stosuje gdy nie moge znalesc wlasciwego instrumentu ). Biarac pod uwage Tyrosa wiekszosc orginalnych instrumentow lezy na BANK NAME Tyros bank 112 ale sa tez na innych.

http://img516.imageshack.us/img516/4605/0umbenantwu8.jpg

Przyklad: kiedy zamieniam Alto Sax (XG) na 112 banku jest Alto Sax Tyros, ale na 114 banku jest jut Sweet! Alto Sax. Trzeba samemu do tego dojsc, potem to leci automatycznie wiedzac gdzie sie znajduje wlasciwy instrument.

2.VOICEFILE REVOICING
otwieramy tylko wtedy jezeli pracujemy polaczeni z keyboardem albo mamy w komputerze „ORGINALNE” instrumenty. Wtedy otwierajac „INSTRUMENTENDEFINICION” wchodzimy bezposrednio na keyboard albo szukamy na twardym dysku orginalnych instrumentow.

Ja osobiscie opracowuje MIDI najpierw na komputerze a potem szlifuje na Tyrosie dlatego uzywam STANDARD REVOICING szybciej sie to robi i sprawniej niz w polaczeniu bezposrednim komputer keyboard.
WAZNE !! Zmieniajac cokolwiek i gdzie kolwiek wychodzac np: STANDARD REVOICING NIGDY nie zapomniec o kliknieciu „OK”. W innym przypadku spotka Was niemila niespodzianka i cala praca pojdzie na marne. Pamietajcie, ze wszystko mozna cofnac klikajac RÜCKGANGIG.

VELOCITY COMPRESSOR

http://img516.imageshack.us/img516/9249/0umbenantgt7.jpg

Otwierajac VELOCITY COMPRESSOR macie podane w okienkach kazdego MIDI kanalu maksymalna i minimalna sile „uderzenia” dzwieku. Jest to podane w skali od 1 do 127. Nuty, ktore maja „uderzenie” ponizej 25 wlasciwie sa nieslyszalne. Wiekszosc MIDI tych nie opracowanych na Yamahe np z „muzyczki” ma max „uderzenie” 127. Jest to niewlasciwe dla Yamahy i powinno wynosic 110 oprocz Drums. W dolnych partiach tez polecam zmiane szczegolnie gdy stoi min na 1 do 20 wtedy min daje 30. Jezeli stoi np:min 127 i max 127 to tez trzeba proporcionalnie zmniejszyc tz np: min 100 a max110.Zawsze mozna porownac wszystkie dane bo u gory pozostaje te stare dane a na dole te juz poprawione. Szczegolnie jest to wazne gdy zmienia sie na orginalne instrumenty keyboardu.
Czesto na 4 kanale w polskich MIDI gdzie jest linia meloodyczna stoi min 1 a max 127. Jezeli zamienimy instrument na orginalny np: Sax to bedzie on brzmial bardzo dziwnie, ale wystarczy wymienic tylko na uklad min 40/60 max 110 a juz brzmi normalnie.

CONTROLLER

http://img214.imageshack.us/img214/6793/0umbenantjn8.jpg

Sluzy do ustalenia procentowo roznych danch, najwazniejsze to: 7 MAIN VOLUME czyli maksymalnaglosnosc kanalow MIDI. Wszystkie Midi nieorginalne otwarzane na Yamaha sa zaglosne trzeba je procentowo wyciszyc. Wpisujemy w MAX WERT (alle) procentowe wyciszenie i potwierdzamy przez „OK”.
Ja stosuje w Tyrosie jezeli duzo jest max wert 127 to w „ALLE” daje 60% Normalnie daje 65% albo 70%. Trzeba to samemu sobie ustalic przecietne max dane w otwarzaniu MIDI na keyboardzie. W Tyrosie one wynosza pomiedzy 70 a 80 dla obcych MIDI nie robionych dla Tyrosa.

Koniec czesci drugiej

[ Dodano: Czw 23 Sie, 2007 15:19 ]
MIDI dla Yamahy czesc trzecia

http://img256.imageshack.us/img256/447/0umbenantoj1.jpg


CONTROLLER dalszy ciag

Controller po XG Optimierung przez PSRUTI

http://img211.imageshack.us/img211/3392/0umbenantjm2.jpg


Otwierajac okno z 7 Main Volume mozemy zmienic i dostosowac do naszego keyboardu nastepujace parametry:

Modulation – Controller 1
Tu mozna ustawic baze jak i moc Vibrato- Effektu wybranego Soundu.
Typ. W praktyce powinno sie ten Controller uzywac bardzo oszczednie, orginalne sound posiadaja juz te efekty przyklad Sweet Trumpet Yamaha. Dlatego czasami trzeba zredukowac wartosc nawet do 50%.

Volume – Controller 7
Omawialem juz w czesci drugiej

Panorama – Controller 10
Jest to panoramiczna wartosc dzwieku tz. prawa lub lewa strona w stereo obrazie, podana w wartosci: lewa strona- 0 srodek- 64 a prawa- 127

Expression – Controller 11
Podobnie jak Controller 7 reguluje ekspresje glosnosci kanalu MIDI ustalone przez Controller 7 i jest glownie uzywany do Fade In– Fade Out

Harmonic Content – Controller 71
Kazdy XG Part dzwiek ma swoj wlasny Low-Pass- Filter, ktorym mozna ustawic wyzsza Frequenz co powoduje podwyzszenie lub obnizenie brzmienia Freqwenz tonu (dzwieku)

Release – Controller 72
Tu mozemy ustawic czas dlugosci brzmienia Ewens. Jest to dlugosc brzmienia dzwieku po uderzeniu np. klawisza i pozostawieniu go wolnym (Note Off). Przyklad w starszych MIDI mozemy zmienic brzmienie gitar na bardziej realne i naturalne.

Attack Time – Controller 73
Jest to ustalenie czasu kiedy dzwiek uzyska maksymalna moc po uderzeniu klawisza (Note On).
Tu mozemy polepszyc tz. czas „uderzenia” dzwieku co szczegolnie przydaje sie przy smyczkach, instrumentach dmuchanych i gitarach.

Brightness – Controller 74
Tu mozna ustawic tz. Rezonans filtra przez co mozna uzyskac wiecej „agresywnosci” i ostrosci otwarzanej MIDI. Podanie wysokich wartosci powoduje ostrzejszy dzwiek.

Vibrato Rate- Controller 76 sluzy do ustalenia wartosci Vibrato
Vibrato Depth Controller 77 jak wyzej
Vibrato Delay Controller 78 jak wyzej

Portamento Control Controller 84
Ulepsza przejscie z jednej nuty na nastepna.


Reverb Send Level – Controller 91
Tu mozna ustawic wartosc Hall efektu dla kazdego kanalu MIDI

Chorus Send Level – Controller 93
Tu mozna ustawic wartosc Chorus efektu dla kazdego kanalu MIDI

Variation Send Level – Controller 94Tu mozna ustalic wielkosc dla wszystkich rodzajow efektow w naszym MIDI oczywiscie tez dla kazdego kanalu.

Midievent Channel Aftertouch
Wiekszosc Midi posiada za duze rozbieznosci Channel Aftertouch Events co szczegolnie odczuwa sie przy otwarzaniu MIDI na Yamaha PSR 8000 i PSR 9000. Mozna to tutaj zredukowac bez ograniczenia dynamiki MIDI. Z kolei gdy mamy MIDI opracowane na PSR 9000 i chcemy uzywac je w Tyrosie lub innym keyboardzie Yamahy musimy te paramentry znowu zredukowac na 40%. Wniosek kiedy te parametry stoja na 127 trzeba dac na 30 max 40 a najlepiej najpierw na 0.

Uwaga. Korzystanie z tych wszystkich mozliwosci zmian parametrow w MIDI ma sie tak jak z stosowaniem soli do zupy albo bedzie jej brakowac albo bedzie nasza zupa przesolona albo bedzie ona nam smakowac a my nie bedziemy wcale czuli w smaku zawartosci soli.

VOLUME
Sklada sie z dwoch czesci i sluzy przede wszystkim do Fade In– Fade Out .

Master Volume
Jest to tz. Master-Volume-SysEx czyli standartowa stala glosnosc I jej orginalna wysokosc wynosi 127. Nie dotyczy to poszczegolnych kanalow MIDI lecz calosci MIDI . Jezeli sa w MIDI wprowadzone wieksze ilosci Master-Volume-SysEx to zmieniaja one proporcionalnie otwarzane MIDI.

Expression <-> Main Volume
Mozna to zastosowac przy metodzie Fade In– Fade Out poprzez :
/Expression durch(poprzez) Main-Volume-Ewens erzetzen/ ( zamienic) lub /Main Volume durch(poprzez) Expression erzetzen / ( zamienic)

SYSEX EIN/AUSLESEN
Sa to specjalne MIDI Ewens ktorymi mozna wprowadzic extra funkcje w MIDI a chodzi tutaj o specjalne YAMAHA-XG-SysEx, do wprowadzania np: efektow DSP, Vocal Harmoni itp.

SysEx auslesen czyli odczytac dane SysEx zawarte w MIDI jako tekst (Textdatei) lub wykreslic z MIDI poprzez (SysEx enfernen)

SysEx einlesen czyli wprowadzic nowe dane SysEx z tekstu (aus Textdatei) lub z odlozonych Windows danych (aus Zwischenablage). Mozna tu przygotowywac dane SysEx samemu, korzystajac z bezplatnego programu: Excel-Programm SysExcel Volker Zimmer i Rainer Martin dla Yamahy ze strony internetowej http://www.onemansound.de do sterowania Vocal Harmoni i DSP efektow. Te wszystkie dane moga byc odczytane i stawiane na poczatku MIDI poprzez wprowadzonie przez PSRUTI.
Wazne: Przy opracowaniu danych w SysExel Volker Zimmer nie zapomniec postawic haczykow przy Export nach PSRUTI. Wtedy te dane beda odczytane.

TEMPO

Mozna go zmienic procentualnie jak i normalnie podajac nowe wartosci. Zawsze mozna sprawdzic na PLAY nowa predkosc utworu. W przypadku niezadowolenia z wyniku RÜCKGÄNGING i podac znowu nowe dane.

EINZÄHLER

Wiele MIDI posiada Einzähler ( ang. Count In ). Jest to 4/4 takt posiadajacy 6 drum nuty (1,-,2,-,1,2,3,4) PSRUTI moze ten takt wprowadzic lub usunac z MIDI. Przy usunieci jezeli istnieje mozliwosc usuniecia pierwszych pustych taktow MIDI, zostaja one tez usuniete. Nie stosowas gdy pierwsza nuta utworu znajduje sie w koncu taktu Einzähler.

KANALE BEARBEITEN

Ta funkcja mozna manipulowac i opracowywac wszystkie kanaly zmieniajac ich pozycie, kopiowac itd.

"Kanal löschen" wyciecie calego kanalu
"Kanäle vertauschen" wymiana kanalu np:1na 7 itp.
"Kanal ausschneiden und kopieren" wyciecie kanalu i kopiowanie
"Kanal doppeln" podwojenie kanalu

Koniec czesci trzeciej.


MIDI dla Yamahy czesc czwarta




TRANSPONIEREN

W wielu przypadkach MIDI, ktore posiadamy nie ma dobrej tonacji do grania Live czy wokalu. Do tego sluzy Transponieren i sklada sie z dwoch czesci:



1.Melodie-Kanale

Jezeli klikniemy na Tonart ändern to PSRUTI pokaze nam po odczytaniu ostatniego akordu MIDI w jakiej tonacji zostalo napisane MIDI. Mozemy to zmienic dopasowujac do wlasnych potrzeb otwierajac Neue Tonart i wybierajac pasujaca nam tonacje.





Tr. Nr. Tu mozna podwyzszyc lub obnizyc tonacje naszego MIDI jednostka 1 to pol tonu. Przyklad mamy utwor w tonacji C zaznaczamy +2 i mamy juz D. Wazne, zeby byl haczyk przy Akkorde transponieren wtedy tez sa podwyzszane wszystkie akkordy w MIDI, ktore mozemy odczytac( omowimy to przy akkordach).

Stumm
wylaczenie calkowite kanalu

Ob. Gr
gorna granica lini melodycznej instrumentu w kanale MIDI
Unt. Gr
dolna granica lini melodycznej instrumentu w kanale MIDI

+Oktawe
mozliwosc przesuniecia lini melodycznej o oktawe w dol i w gore instrumentu w kanale MIDI.

Eingaben prüfen tym tastem sprawdzamy, czy po naszych zmianach linia melodyczna miesci sie w tych parametrach podanych w gornej i dolnej granicy np: bas G4 E2. Jezeli nie, to musimy albo poszerzyc zakres, albo przenies linie melodyczna o jedna oktawe w gore lub w dol. Wazne tez aby to zgadzalo sie z nasza klawiatura w keyboardzie. Dla przykladu C2 to najnizsze C w PSR 9000 a najnizsze C jakie mozna zapisac w MIDI to C0.
Czasami w Midi sa linie muzyczne instrumentow bardzo wysoko zaprogramowane. Poprzez +Oktawe mozemy bardzo szybko zmienic pojedyncze kanaly a przez to charakter muzyczny Midi i dopasowac do naszych potrzeb.

2. Drums





Ta funkcja umozliwia w perkusji kanale zmienic pojedyncze drum nuty. Oczywiscie zeby miec mozliwosc zmiany nut trzeba tez wprowadzic swoj uklad instrumentow (keyboardu) poprzez Instrumentendefinition. Jak to sie robi pisalem o tym juz powyzej.
Po otworzeniu kanalu perkusji, po lewej stronie tabeli mamy sklad nutowy perkusji w naszym MIDI po prawej nuty perkusyjne do wymiany skladu.

Velocity
Ustalenie glosnosci poszczegolnych nut drums.

Na tym zakonczylismy omawianie prawego okna programu PSRUTI dotyczacego MIDI. Teraz przejdziemy na lewa strone do okna z : Akkorde und Lyrics

AKKORDE UND LYRICS

Wielu producentow MIDI produkuje juz midi z akordami i tekstem, ktore podczas otwarzania w keyboardzie moga byc odczytywane. Ale jest tez wiele MIDI, ktore tego nie maja. Program PSRUTI ma mozliwosc przeprowadzenia analizy harmonicznej i odczytywania akkordow z MIDI. Poza tym probuje znalesc te akordy, ktore sa przede wszystkim przeznaczone do grania live z automatycznym aranzem. Nie kazde MIDI nadaje sie do tego i w niektorych MIDI PSRUTI znajdzie akordy, ktore nam nie beda potrzebne ale w wiekszosci jestesmy w stanie wybrac te akordy, ktore maja najwazniejsze znaczenie przy naszym korzystaniu z MIDI.
A wiec klikamy:

Akkorde berechnen

http://img120.imageshack.us/img120/7739/0umbenantjl2.jpg


Wszystkie (all) akordy sa wyliczane ze wszystkich kanalow nawet sa brane pod uwage instrumenty solowe , ktore nie produkuja akordow. My tego nie potrzebujemy wybieramy tylko te kanaly ( haczyk), ktore maja instrumenty tz. akompaniament plus czasami bas. W praktyce sa piana, gitara, smyczki, pad, organy. Sa mozliwe rozne kobinacje kanalowe ale musimy sami dosc do tego , ktory uklad jest najlepszy i daje wystarczajacy wynik.

http://img120.imageshack.us/img120/2532/0umbenantxo3.jpg


Dla pewnosci, ze nasze akordy znajduja sie na wlasciwej pozycji w taktach przeprowadzamy:

Akkorde quantisieren
Ta funkcja jest szczegolnie wazna jezeli mamy za duzo akordow i robiac funkcje quntisieren akordy zostana uporzadkowane i postawione w wlasciwach miejscach,.
Nastepujace pozycje sa mozliwe:
1. Na kazdy beat w takcie. Tylko dobre w tym przypadku jezeli takt ma miec tylko jeden akord.
2. Na beat w takcie z nieparzystym numerem (Standart).
3. Wszystkie beat sa dopuszczone. Dopuszczalne tylko przy bardzo malej ilosci akordow.

Po potwierdzeniu OK mozemy na PLAY sprawdzic efekt naszej pracy.
Zeby to lepiej wygladalo wizualnie nalezy jeszcze niezaleznie czy MIDI ma tekst czy nie kliknac Fill-Lyrics einfügen i OK a teraz juz tylko PLAY i wyglada to tak:


http://img213.imageshack.us/img213/6659/0umbenantmt9.jpg



Po odsluchaniu MIDI mozemy stwierdzic, czy akordow jest za duzo czy za malo i czy sa wlasciwe i czy we wlasciwym miejscu. Dokladnie i szczegolowo mozna dopracowac to w Cakewalk lub XGworks ale to juz chodzi o tz. szczegoly.
Mozna to tez zrobic przez txt Editor wyprowadzajac (auslesen) i wprowadzajac (einlesen) dane poprzez:

Akkorde/Lyrics ein-/auslesen

Przyklad: Po opracowaniu akordow czy tez tekstu mozna go poprawic wyprowadzajac go z PSRUTI albo wprowadzac nowe dane.

Akkordy:
haczyk przy Akkordach +auslesen nastepnie OK i naniesc na twardy dysk potem otworzyc i opracowac. Po opracowaniu haczyk przy Akkordach + einlesen i OK i dane sa wprowadzone z powrotem.

Tekst:
haczyk przy Liedtekste + auslesen nastepnie OK i naniesc na twardy dysk potem otworzyc i opracowac. Po opracowaniu haczyk przy Liedtekste + einlesen i OK i dane sa wprowadzone z powrotem. Haczykiem Löschen mozna wymazac stare Akordy i tekst.

W nastepnym odcinku zajmiemy sie Lyrics czyli tekstem.


MIDI dla Yamahy czesc piata

LYRICS czyli Tekst

http://img120.imageshack.us/img120/2015/0umbenantqw8.jpg


Mamy nastepujace mozliwosci:
1. Fill-Lyrics einfügen
Zeby moc opracowywac tekst trzeba najpierw wykonac Fill-Lyrics einfügen czyli wprowadzic tekst. Sa trzy mozliwosci:

a) Nicht auf Lyrics:
Tak wprowadzamy Fill-Lyrics tylko w uderzenie taktu, ktore nie posiadaja tekstu- Silben.

b) Nicht in Beats mit Lyrics:
Standart;Tak wprowadzamy Fill-Lyrics tylko w uderzenia taktu , ktore nie posiadaja tekstu.

c) Nicht in Takten mit Lyrics:
Tak wprowadzamy Fill-Lyrics tylko w te takty, ktore nie posiadaja jako cale tekstu.

Jak to wyglada wizualnie najlepiej kazda mozliwosc sprawdzic przy wybranym MIDI z tekstem na Play lub najlepiej na swoim keyboardzie.

2. Lyrics quantisieren
Tu istnieje mozliwosc pozycionowania tekstu na nutach: cwiartce, osemce i szesnasce.
Standart to szesnastka.

3. Lyrics/Zeilenwechsel
Dotyczy to zapisu tekstu w ukladzie nutowym i otwarzania go na keyboardzie jezeli istnieje oczywiscie ta mozliwosc.

Sklada sie z dwoch mozliwosci:
a) Fill-Lyrics und Linefeed definieren
Jezeli damy haczyk przy auswählen ( wybrac) to mamy trzy mozliwosci przedstawienia i zapisu tekstu.
Takt-Lyric: .-- .--kropka i dwie kreski
Beat-Lyric: --- --- trzy kreski przedzielone wolnym polem
End-Lyric: --- --- trzy kreski
Ja kto wyglada wizualnie mozna zobaczyc na Play lub swoim keyboardzie.
Uwaga: nie kazde znaczki mozna przedstawic na kazdym keyboardzie dlatego trzeba to sprawdzic i wybrac te wlasciwe.

b) Zeilenwechsel ändern
Tu mozna zmienic czas pokazywania sie tekstu. W zwiazku z tym, ze u wielu producentow MIDI jest on roznie ustalony mamy mozliwosc dostosowania tekstu MIDI do wlasnych potrzeb. Poprzez auswählen mozna Lyrics Offset festlegen czyli poprzez wprowadzenie
specyjalnego Meta-Event (Cuepoint $Lyrc:1:<offset>:L1) obraz tekstu na Keyboard-Display pokaze sie wczesniej jak na zapisie w MIDI. Wpisuje sie to w Ticks podstawa jest 0.
Szczegolnie jest to pomocne przy szybkich MIDI, gdzie szybsze przesuwanie sie tekstu powoduje latwiejsze spiewanie. Wprowadzone ustalenia mozna tylko sprawdzic na keyboardzie, PSRUTI na Play tego nie pokazuje.

4.Lyrics an Noten
Istnieje tu mozliwosc wprowadzenia tekstu w MIDI, ktore go nie posiadaja, ale trzeba go posiadac w formie danych Text-Silben. Szczegolnie wazny jest stosunek ilosci nut do wpisywanego tekstu i wlasciwy format.. Przyklad tekstu i akordow:

File: C:\tmp\song.mid
[start chords+lyrics]

Lyr 002:04:000 "I've "
Lyr 002:04:160 "paid "
Lyr 002:04:320 "my "
Chd 003:01:000 Gm
Lyr 003:01:000 "dues, "
Lyr 003:02:478 "/"
Chd 003:03:000 Dm
Lyr 003:03:000 "---- "
Lyr 003:03:478 "/"
Lyr 003:04:000 "time "
Lyr 003:04:160 "af"
Lyr 003:04:320 "ter "
Chd 004:01:000 Gm
Lyr 004:01:000 "time. "
Lyr 004:02:478 "/"
[end list]
======================

Te dane wprowadza sie poprzez: Akkorde/Lyrics ein-/auslesen (MIDI dla Yamahy czesc czwarta) a potem w Play poprzez Record Akkorde/Lirics ale o tym pozniej.

5.Extras
Do extras naleza:

Songname
Tu mozna wpisac oprocz nazwy MIDI, Komponist, Texter
Copyright
Score Kanal
Sluzy do pokazania lini melodycznej MIDI-Kanalu dla prawej i lewej reki na twoim keyboardzie. W polskich MIDI najczesciej linia melodyczna dla prawej reki znajduje sie na kanale 4.
Quickstart
Sluzy do szybszego startu MIDI.
Einfügen znaczy wprowadzic.

6.Play

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin