INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„MATEMATYKA XXI WIEKU CZYLI
E – LEARNINGOWE KÓŁKO MARTEMATYCZNE”
I. Autor i realizator innowacji: Ewelina Opałka – nauczyciel matematyki
II. Okres realizacji:
wrzesień 2011 – maj 2012
III. Zakres innowacji:
Kółko matematyczne w formie e – learningu dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej.
IV. Opis innowacji:
Innowacją zostaną objęci uczniowie klas IV – VI Szkoły Podstawowej Nr 2 w Nowym Stawie. Program innowacji przewidziany jest do realizacji w roku szkolnym 2011/2012 w wymiarze 1 godziny tygodniowo dla ucznia i 2 godzin dla nauczyciela (1 godzina na przygotowanie materiałów, 1 godzina na sprawdzenie i omówienie zadanego problemu matematycznego).
Uczniowie raz w tygodniu będą otrzymywać od nauczyciela materiał - zadania i linki do odpowiednich treści matematycznych oraz wskazówek koniecznych do przyswojenia, aby mieli możliwość zastosowania wiedzy podczas rozwiązywania problemu matematycznego. Na bieżąco nauczyciel będzie komentował przebieg pracy każdego ucznia. Po zakończeniu i skomentowaniu pracy nad zadanym problemem matematycznym, uczniowie otrzymują do rozwiązania następne zadania.
„Matematyka XXI wieku czyli e–learningowe kółko matematyczne” to program, który został stworzony w celu wyjścia naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom uczniów, w związku z rozwojem techniki. Jego głównym założeniem jest wzbogacenie metod nauczania matematyki o pracę z komputerem.
Wprowadzenie e–learningu do tradycyjnego nauczania przyniesie wiele korzyści. Pozwoli uczyć się każdemu uczniowi we własnym tempie i w czasie, który będzie dla niego optymalny.
V. Cele innowacji:
Ø Umożliwienie uczniom skorzystania z nowatorskiej metody e-learningu, do rozwoju swoich zainteresowań matematycznych poza systemem klasowym,
Ø Rozwijanie wśród uczniów zainteresowania matematyką, pogłębianie wiedzy z tej dziedziny,
Ø Popularyzowanie matematyki wśród uczniów,
Ø Doskonalenie umiejętności zdobywania wiedzy matematycznej, poszukiwania i odczytywania informacji w różnych źródłach, posługiwania się technologią informacyjną,
Ø Kształcenie umiejętności logicznego myślenia,
Ø Rozszerzanie wiadomości z matematyki nie objętych programem szkoły podstawowej,
Ø Nabycie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy, korzystania z różnych źródeł informacji,
Ø Rozwiązywanie problemów matematycznych w sposób twórczy i nowatorski,
Ø Zachęcanie uczniów do podejmowania samodzielnej pracy nad rozwiązywaniem zadań,
Ø Kształtowanie umiejętności pracy z tekstem matematycznym,
Ø Nauczanie dobrej organizacji pracy własnej, pracowitości i wytrwałości
Ø Wspieranie uczniów zainteresowanych matematyką oraz wspieranie dzieci uzdolnionych matematycznie.
VI. Sposoby ewaluacji:
- Przeprowadzenie ankiety dla uczniów dot. organizacji, zakresu materiału i stopnia trudności zadań,
- Opracowanie i analiza danych wynikających z przeprowadzonych ankiet.
kulewelina