Etyka zawodowa
Kodeks Amerykański
Cz. 1 – Preambuła
Cz. 2 – Zasady ogólne (niezmienne od 1 wersji)
1. Kompetencja
a. Psycholog ma świadomość, w jakiej dziedzinie jest kompetentny
b. Stos. Metod diagnostycznych, których znam teoretyczne podstawy
2. Uczciwość, integralność
a. Zw. Z systemem wartości
b. Zw z reakcjami skrzyżowanymi
Zmiana stosunku klient-psycholog na inne, np. towarzyskie
3. Odpowiedzialność zawodowa i naukowa
a. Trzeba się uczyć
b. Dostosowywanie metod
c. Współpraca z innymi zawodami
WYKŁAD 3
Podstawowe zasady diagnozy psychologicznej
Cechy relacji psycholog- osoba badana
1. Oczekiwania badanegoPo co przyszedł. Jaki jest cel diagnozy? Co myśli psycholog w ogóle?Badania Orne’a- postrzeganie sytuacji zgodnie z założeniami badającego: - badanie jest dobrowolne - Nie jest odbierane jako zagrażające - sytuacja jest niejasna – badany zakłada ukryty cel. (np. instrukcja maskująca)
2. Lęk przed ocenąPodstawa np. trenyWszystko co pan powie, zrobi i jak się zachowa, może być użyte do interpretacji!Bad. Rosenberga:- relacje psycholog-badany jest niesymetryczne - psycholog ocenia – badany jest oceniany - - nastawienie badanego na ochronę poczucia własnej wartości * symulacja * dysymulacja + jak zostanę oceniony przez psychologa? + Zderzenie obrazu samego siebie z tym, które może wyłonić się z badania (coś, czego wcale nie chcę o sobie wiedzieć)
3. Oczekiwanie psychologaczęść jest nieświadoma.Inne do osoby, która chce mieć broń, inne uczucie do przychodzącego na konsultacje
Efekt Rosenthala
Potwierdzenie wstępnych oczekiwań:
- pozytywnych (efekt Galatei)
- negatywnych ( efekt Golemana)
* Efekt pierwszego wrażenia
Jeśli nie kontrolujemy, może się to nawarstwiać.
Źródła oczekiwań wstępnych:
- osobowość psychologa (hierarchie wartości, dopasowanie temperamentalne)
- Dane o badanym obiektywne i subiektywne
- uprzednie kontakty z badanym (np. kiedyś prowadziliśmy diagnozę)
Schemat procesu diagnostycznego (wg. H. Sęk)
BADANY
Rzeczywisty stan diagnozowanego obszaru
STATUS
Zgłoszenie dobrowolne vs. Zgłoszenie przymusowe
Im więcej mamy ze sobą problemów, tym mniej dobrowolne jest pójście do psychologa
WGLĄD
Niezaburzony vs. zaburzony
Im bardziej wydaje nam się, że jesteśmy zaburzeni, tym częściej pojawia się dysymulacja
OBRAZ FUNKCJONOWANIA W DANYM OBSZARZE
Adekwatny vs. nieadekwatny
Im bardziej jesteśmy zaburzeni, tym bardziej obraz jest nieadekwatny
POSTRZEGANIE SYTUACJI DIAGNOSTYCZNEJ
Trafne vs nietrafne
Lęk vs. Zaufanie
ZACHOWANIE BADANEGO
Szczerze vs. Nieszczere
Nastawienie badanego wobec psychologa
Współpraca vs przeszkadzanie
PSYCHOLOG
Nastawienie psychologa wobec badanego
(Ef. Galatei, ef. Golemana)
Komunikat diagnostyczny odebrany: zrozumiany przez psychologa
Przetwarzanie i integrowanie komunikatu w diagnozę i opinię
Przekazanie diagnozy społeczeństwu (opinie lub orzeczenie)
SPOŁECZEŃSTWO
Nastawienie społeczeństwa wobec zachowania badanego (ef. Stygmatyzacji)
Odbiór diagnozy przez społeczeństwo (zleceniodawcę)
Zachowanie się społeczeństwa wobec badanego
Etapy procesu diagnostycznego
1. Kontrakt: Ustalanie celu i zakresu diagnozy
a. Kontrakt obowiązuje nas na zawsze, niezależnie od ___ dobrowolności badania (+ prawo wyboru diagnosty)
b. Cel działania psychologa
i. Jasno określony
ii. Czy będzie tworzona opinia
iii. Komu ją przekażemy
c. Zakres interwencji/badania
i. Nie wolno nam badać nic ponadto
ii. W innym wypadku może okazać się, że klient przekaże nam informację, z którymi nie wiadomo co zrobić, lub klient potraktuje tę rozmowę jako rodzaj terapii.
d. Oczekiwane przez klienta skutki:
i. Czy b. będzie mieć dostęp do opinii
ii. Jak będzie ona sformułowana (brak przeciwwskazań)
iii. Czas trwania usługi(jednorazowe Bad. Diagnostyczne nie powinno przekraczać godziny_
iv. Wynagrodzenie psychologa
1. ustalany przez diagnozę
2. również opłaty pobierane przed diagnozą
3. jasne stawki
4. nie może ulegać zmianie bez powodu
Rzeczy te ustala się nawet gdy badanie jest przymusowe.
2. przebieg badania diagnostycznego
3. zakończenie diagnozy i opracowanie opinii i informacji zwrotnych.
psych_spoleczna