marna_czesc_notatek.doc

(50 KB) Pobierz
Kodeks Amerykański

Etyka zawodowa

Kodeks Amerykański

Cz. 1 – Preambuła

Cz. 2 – Zasady ogólne (niezmienne od 1 wersji)

1.     Kompetencja

a.      Psycholog ma świadomość, w jakiej dziedzinie jest kompetentny

b.      Stos. Metod diagnostycznych, których znam teoretyczne podstawy

2.     Uczciwość, integralność

a.      Zw. Z systemem wartości

b.      Zw z reakcjami skrzyżowanymi

Zmiana stosunku klient-psycholog na inne, np. towarzyskie

3.     Odpowiedzialność zawodowa i naukowa

a.      Trzeba się uczyć

b.      Dostosowywanie metod

c.      Współpraca z innymi zawodami

 

WYKŁAD 3

Podstawowe zasady diagnozy psychologicznej

 

Cechy relacji psycholog- osoba badana

1.     Oczekiwania badanego
Po co przyszedł. Jaki jest cel diagnozy? Co myśli psycholog w ogóle?
Badania Orne’a
- postrzeganie sytuacji zgodnie z założeniami badającego:
              - badanie jest dobrowolne
              - Nie jest odbierane jako zagrażające
              - sytuacja jest niejasna – badany zakłada ukryty cel. (np. instrukcja maskująca)

2.     Lęk przed oceną
Podstawa np. treny
Wszystko co pan powie, zrobi i jak się zachowa, może być użyte do interpretacji!
Bad. Rosenberga:
- relacje psycholog-badany jest niesymetryczne
              - psycholog ocenia – badany jest oceniany
              - - nastawienie badanego na ochronę poczucia własnej wartości
                            * symulacja
                            * dysymulacja
                            + jak zostanę oceniony przez psychologa?
                            + Zderzenie obrazu samego siebie z tym, które może wyłonić się z badania (coś, czego wcale nie chcę o sobie wiedzieć)

3.     Oczekiwanie psychologa
część jest nieświadoma.
Inne do osoby, która chce mieć broń, inne uczucie do przychodzącego na konsultacje

Efekt Rosenthala

Potwierdzenie wstępnych oczekiwań:

- pozytywnych (efekt Galatei)

- negatywnych ( efekt Golemana)

* Efekt pierwszego wrażenia

Jeśli nie kontrolujemy, może się to nawarstwiać.

Źródła oczekiwań wstępnych:

- osobowość psychologa (hierarchie wartości, dopasowanie temperamentalne)

- Dane o badanym obiektywne i subiektywne

- uprzednie kontakty z badanym (np. kiedyś prowadziliśmy diagnozę)

 


Schemat procesu diagnostycznego (wg. H. Sęk)

 

 



BADANY

Rzeczywisty stan diagnozowanego obszaru

 



STATUS

Zgłoszenie dobrowolne vs. Zgłoszenie przymusowe

Im więcej mamy ze sobą problemów, tym mniej dobrowolne jest pójście do psychologa



WGLĄD

Niezaburzony vs. zaburzony

Im bardziej wydaje nam się, że jesteśmy zaburzeni, tym częściej pojawia się dysymulacja



OBRAZ FUNKCJONOWANIA W DANYM OBSZARZE

Adekwatny vs. nieadekwatny

Im bardziej jesteśmy zaburzeni, tym bardziej obraz jest nieadekwatny



POSTRZEGANIE SYTUACJI DIAGNOSTYCZNEJ

Trafne vs nietrafne

Lęk vs. Zaufanie

 



ZACHOWANIE BADANEGO

Szczerze vs. Nieszczere

 

 

Nastawienie badanego wobec psychologa

Współpraca vs przeszkadzanie

 

 

 

PSYCHOLOG

Nastawienie psychologa wobec badanego

(Ef. Galatei, ef. Golemana)

Komunikat diagnostyczny odebrany: zrozumiany przez psychologa

Przetwarzanie i integrowanie komunikatu w diagnozę i opinię

Przekazanie diagnozy społeczeństwu (opinie lub orzeczenie)

SPOŁECZEŃSTWO

Nastawienie społeczeństwa wobec zachowania badanego (ef. Stygmatyzacji)

Odbiór diagnozy przez społeczeństwo (zleceniodawcę)

Zachowanie się społeczeństwa wobec badanego

 


Etapy procesu diagnostycznego

1.     Kontrakt: Ustalanie celu i zakresu diagnozy

a.      Kontrakt obowiązuje nas na zawsze, niezależnie od ___ dobrowolności badania (+ prawo wyboru diagnosty)

b.      Cel działania psychologa

i.  Jasno określony

ii.                       Czy będzie tworzona opinia

iii.                     Komu ją przekażemy

c.      Zakres interwencji/badania

i.  Nie wolno nam badać nic ponadto

ii.                       W innym wypadku może okazać się, że klient przekaże nam informację, z którymi nie wiadomo co zrobić, lub klient potraktuje tę rozmowę jako rodzaj terapii.

d.      Oczekiwane przez klienta skutki:

i.  Czy b. będzie mieć dostęp do opinii

ii.                       Jak będzie ona sformułowana (brak przeciwwskazań)

iii.                     Czas trwania usługi
(jednorazowe Bad. Diagnostyczne nie powinno przekraczać godziny_

iv.                     Wynagrodzenie psychologa

1.     ustalany przez diagnozę

2.     również opłaty pobierane przed diagnozą

3.     jasne stawki

4.     nie może ulegać zmianie bez powodu

Rzeczy te ustala się nawet gdy badanie jest przymusowe.

 

2.     przebieg badania diagnostycznego

3.     zakończenie diagnozy i opracowanie opinii i informacji zwrotnych.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin