przyroda konkurs wojewódzki 08.doc

(476 KB) Pobierz

Kod ucznia

Liczba uzyskanych punktów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WOJEWÓDZKI KONKURS PRZYRODNICZY

Etap rejonowy                                                         7 lutego 2008 r

 

Instrukcja dla ucznia

 

1.     Test składa się z 23 różnych zadań

2.     Czas na ich wykonanie wynosi 90 minut

3.     Czytaj uważnie polecenia. Dokładnie i czytelnie zapisuj rozwiązania i odpowiedzi. Nie używaj korektora ani gumki.

4.     Zadania zamknięte mają tylko jedną poprawną odpowiedź. Zaznacz ją znakiem „X”. Jeśli pomylisz się, otocz błędną odpowiedź kółkiem i ponownie zakreśl poprawną.

5.     W zadaniach otwartych odpowiedź zapisz w wyznaczonych miejscach. Jeśli pomylisz się to przekreśl błąd i obok napisz poprawną odpowiedź.

6.     Możesz uzyskać maksymalnie 40 punktów

7.     90% poprawnych odpowiedzi kwalifikuje do kolejnego etapu konkursu

 

 

 

POWODZENIA

 

 

 

 

 

 

1.      Schemat przedstawia budowę zewnętrzną ryby. Zaznacz na nim (wskazując strzałką) parzyste płetwy i podaj ich nazwę.

 

 

2.      W którym zestawie wymieniono tylko organizmy należące do bezkręgowców

a.      stułbia, ośmiornica, ciernik

b.      rekin wielorybi, dżdżownica, oczlik

c.      szczeżuja, kleszcz, krab

d.      pomrów błękitny, termity, flaming

3.      W którym zestawie przedstawiono rośliny zapylane wyłącznie przez wiatr?

a.      trawa, konwalia, słonecznik

b.      tulipan, leszczyna, topola

c.      krokus, lipa, sasanka

d.      sosna, trawa, leszczyna

4.      Schemat przedstawia budowę kwiatu rośliny okrytonasiennej.

a.      podpisz zaznaczone elementy

b.      wskaż (zaznaczając strzałką) miejsce występowania komórki jajowej i plemników

 

5.     

Obok zdań (w kratkach) zawierających prawdziwe informacje wpisz literę P (prawda) a obok zdań zawierających fałszywe informacje wpisz literę F (fałsz).

a.     

wnętrze każdej żywej komórki wypełnia cytoplazma

b.      komórka roślinna i zwierzęca posiada ścianę komórkową

c.     



dzięki chloroplastom komórki zwierzęce mogą przeprowadzać proces fotosyntezy

d.      komórki roślinne i zwierzęce posiadają jądro komórkowe

6.      Zapłodnienie komórki jajowej przez plemnik następuje w:

a.      jajniku

b.      jajowodzie

c.      macicy

d.      pochwie

7.      Naczynia krwionośne dzieli się na żyły, tętnice i naczynia włosowate. Płynie nich krew. Gdy głęboko skaleczymy się wtedy z naczynia wypływa krew. Na podstawie opisu rozpoznaj jakie naczynie krwionośne zostało uszkodzone. Nazwę naczynia wpisz w wykropkowane miejsce.

a.      krew płynie pod niskim ciśnieniem, ma ciemnoczerwony kolor ...................................................................

b.      krew wypływa pulsacyjnie, ma jasnoczerwony kolor ........................................................................

8.      Dwa ciała oddziałują na siebie siłami grawitacyjnymi. Rozsunięto je na trzy różne odległości. Za pierwszym razem na odległość 1 m, za drugim razem na odległość 2 m i za trzecim razem na odległość 3 m. W którym przypadku siła grawitacji jest największa:

a.      w pierwszym

b.      w drugim

c.      w trzecim

d.      w każdym jest taka sama, bo masa ciał nie uległa zmianie

9.      Uczniowie wybrali się z nauczycielem przyrody do lasu. Po analizie stwierdzili, że znajdują się w borze sosnowym. Wymień inny typ lasu iglastego (boru) występujący w Polsce.

..................................................................................................................................

 

10. Prawidłowo odżywiając się dostarczamy do organizmu wszystkie niezbędne witaminy. Uzupełnij tabelę wpisując w odpowiednie miejsca skutek niedoboru (chorobę) wywołany brakiem określonej witaminy lub nazwę witaminy, której brak powoduje opisane dolegliwości.

 

witamina

Skutek niedoboru wywołany brakiem witaminy

 

szkorbut lub osłabienie odporności organizmu

A

 

D

 

 

11. Kasia ma do dyspozycji dwie jednakowe sztabki żelaza A i B. Tylko jedna z nich jest magnesem, druga jest nienamagnesowana. Kasia ustawiła sztabki w pokazanych niżej położeniach i podniosła je do góry. Następnie zanotowała co stało się ze sztabkami.

ustawienie 1                                                                                                  ustawienie 2

 

 

 

 

 

 

ustawienie 3                                                                                                  ustawienie 4

 

 

 

 

a.      na podstawie przedstawionych rysunków i opisów, rozpoznaj, która ze sztabek jest magnesem

Magnesem jest sztabka ....................................

b.      uzasadnij krótko (1 – 2 zdania) swój wybór

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

12. Właściwości miedzi wskazuje odpowiedź:

a.      krucha, srebrzysta, nie przewodzi ciepła

b.      metal, nie przewodzi ciepła i prądu elektrycznego

c.      srebrzysta, kowalna, przewodzi prąd elektryczny

d.      metaliczny połysk, kowalna, przewodzi prąd elektryczny

 

13. Kasia uczyła się o różnych mieszaninach. Którą odpowiedź powinna wybrać, jeśli ma wskazać zestaw zawierający wyłącznie mieszaniny jednorodne

a.      powietrze, woda z octem, woda z olejem

b.      powietrze, mosiądz, brąz

c.      woda z solą, kakao, woda z opiłkami żelaza

d.      woda z cukrem, brąz, woda z olejem

14. Uzupełnij zdania. Wpisz w miejsca kropek nazwy procesów zmiany stanów skupienia jakim podlegały opisane substancje.

a.      Hutnicy, chcąc wykonać odlew, podgrzewają ołów do temperatury 3270C. Jest to przykład ......................................................

b.      Zimą, gdy powietrze przesycone jest parą wodną, na drzewach osadza się szadź. Jest to przykład ...........................................................

 

15. Spośród podanych cech wpisz tą (jedną), którą wykorzystuje się podczas opisanych czynności.

Określenia: dyfuzja, ściśliwość, dobre przewodnictwo cieplne, rozszerzalność temperaturowa, możliwość zmiany stanu skupienia, dobra rozpuszczalność, kruchość, sprężystość

Sytuacje:

a.      pompowanie piłki nożnej ............................................................

b.      mierzenie temperatury termometrem rtęciowym ......................................................

c.      pisanie kredą po tablicy ...................................................

16. Uczniowie planując trasę wycieczki skorzystali z mapy. Dokonali pomiarów długości trasy na mapie. Wyniosła ona 10 cm. Z przewodnika turystycznego wiedzieli, że w rzeczywistości jest to 25 km. Jaka była skala mapy?

Skala mapy wynosiła  1: ...........................................

 

 

17. Spośród trzech rysunków wybierz i zakreśl kółkiem ten, który przedstawia prawidłowy sposób wyznaczania kierunku północ – południe.

             

18. Zaznacz poprawną odpowiedź. Ziemia:

a.      wiruje wokół własnej osi z zachodu na wschód i obiega Słońce ze wschodu na zachód

b.      wiruje wokół własnej osi ze wschodu na zachód i obiega Słońce z zachodu na wschód

c.      wiruje wokół własnej osi z zachodu na wschód i obiega Słońce z zachodu na wschód

d.      wiruje wokół własnej osi ze wschodu na zachód i obiega Słońce ze wschodu na zachód

19. Określ położenie geograficzne punktu A

 

 

 

 

 

Szerokość geograficzna to .......................................................

Długość geograficzna to .............................................................

20. Meteorolodzy prędkość wiatru wyrażają w skali

a.      Celsjusza

b.      Richtera

c.      Kelvina

d.      Beauforta

21. Wymień w kolejności wszystkie planety wewnętrzne (planety typu ziemskiego)

..................................................................................................................................

22. Uczniowie chcąc sprawdzić jaki obraz powstaje w mikroskopie narysowali na szkiełku strzałkę (rysunek).

 

 

Który z obrazów zobaczyli patrząc na strzałkę przez mikroskop

 

 

 

 

 

 

a)                                                         b)                                                         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin