Chiny i Japonia są kolebką wielu metod medycyny niekonwencjonalnej, stosowanych do dnia dzisiejszego. Po rozwoju medycyny i chemii i powstaniu wielu lekarstw zapomniano oficjalnie o innych metodach. W dobie chemizacji wszystkich dziedzin życia i zanieczyszczeń środowiska powraca się do metod bliższych naturze i człowiekowi. Metody te często stosowane są równolegle z metodami konwencjonalnymi, wspomagając leczenie. Istotne zatem wydaje się, by uzmysłowić uczniom potrzebę
Przygotowany scenariusz lekcji jest przeznaczony dla uczniów klasy piątej, w drugim semestrze nauki. Jest obszerny, dlatego możesz skorzystać z zaproponowanych wariantów przeprowadzenia lekcji (stosownie do potrzeb, czy zainteresowań uczniów). Wariant pierwszy obejmuje wszystkie aspekty tematu, dlatego przewidziany jest na 2 – 3 jednostki lekcyjne. Opcja II to skrót najważniejszych informacji obejmujących zakres podstawowy, który możesz przeprowadzić na 1 lekcji. Zwróć też uwagę, że opcje III i IV tworzą nierozerwalną całość, realizowaną na 2 jednostkach lekcyjnych. Poniżej przedstawione są wszystkie wersje zajęć.
I. 1 -> 2 -> 3 -> 4 -> 5 -> 7 -> 8 -> 9- >(10)
II. 1 -> 4 -> 9 -> (10)
IV. 2 -> 9 -> (10)
Cel ogólny
· zapoznanie z metodami medycyny naturalnej
· wyrabianie umiejętności analizowania relacji między człowiekiem a środowiskiem
Cele szczegółowe
Po zajęciach uczeń potrafi:
· wyjaśnić potrzebę wspomagania medycyny konwencjonalnej leczeniem zasobami przyrody
· podać przykłady zastosowania medycyny naturalnej w konkretnych dolegliwościach
Metody kształcenia
· pogadanka
· burza mózgów
· praca z podręcznikiem i zeszytem ćwiczeń
· praca z internetem
· praca z kartami pracy
Formy nauczania
· praca zbiorowa, zespołowa i indywidualna
Środki dydaktyczne
· podręcznik i zeszyt ćwiczeń do klasy V
· karty pracy
· lista producentów ziół
· informacje zawarte na stronach internetowych
· karta wywiadu
Adresy internetowe
· http://wiem.onet.pl - Wielka Internetowa Encyklopedia Multimedialna, wyjaśnienie pojęć: medycyna naturalna, aromaterapia, tlenoterapia, apiterapia, krioterapia, meteropatia, fizykoterapia, hydroterapia, ziołolecznictwo
· http://encyklopedia.wp.pl - internetowa encyklopedia multimedialna portalu Wirtualna Polska; wyjaśnienie w/w pojęć
· http://www.hipoterapia.horsesport.pl/Hipoterapia%20jako%20forma%20terapii%20ruchowej.htm - strona internetowa dotycząca hipoterapii jako formy terapii ruchowej zawierająca definicję hipoterapii oraz wskazania osób z określonymi deficytami
· http://www.sanatoria.com.pl - strona zawierająca informacje o wszystkich miejscowościach uzdrowiskowych w Polsce, m.in. mapa uzdrowisk, profile leczenia, wykaz zabiegów medycyny naturalnej w każdym sanatorium
· http://mediweb.pl - strona zawierająca obszerne wiadomości medyczne
· http://bonimed.ig.pl - strona Laboratorium Medycyny Naturalnej Bonimed, które zajmuje się produkcją preparatów ziołowych wg receptury franciszkanina Ojca Grzegorza Sroki
· http://phupanaceum.w.interia.pl - zawiera szczegółowe opisy produktów ziołowych Ojca Klimuszki
· http://bonifratrzy.com.pl - strona Zakonu Bonifratrów zawierająca m.in. zielnik i wykaz ich produktów
Przebieg zajęć
1. Zajęcia zacznij od wyjaśnienia terminu – medycyna naturalna. Zachęć uczniów do szukania definicji w internecie, korzystając z podanej strony:
o http://wiem.onet.pl - strona Wielkiej Internetowej Encyklopedii Multimedialnej -> w listwie Szukaj należy wpisać -> medycyna naturalna-> klikając w polecenie Szukaj uczniowie znajdą wyjaśnienia pojęcia. Wspólnie z nauczycielem określają zakres medycyny naturalnej zapisując wszystkie pomysły na tablicy (metoda burza mózgów)
2. W celu weryfikacji pomysłów podziel uczniów na dwuosobowe zespoły i każdemu przydziel inne pojęcie z zakresu medycyny naturalnej do wyjaśnienia, przy pomocy internetowych encyklopedii multimedialnych, na stronach:
o http://wiem.onet.pl
o http://encyklopedia.wp.pl
3. Po odczytaniu definicji i pozostawieniu na tablicy metod medycyny naturalnej, poleć podzielić metody na dwie grupy: stosowane tylko w sanatoriach i stosowanych w domu. Po dokonaniu podziału powiedz uczniom, że na początku będą zajmowali się tylko metodami, które można zastosować w domu lub miejscu zamieszkania, czyli: ziołolecznictwem, aromaterapią, hipoterapią, apiterapią i fizjoterapią.
4. Poleć wszystkim uczniom wejście na stronę
o http://mediweb.pl i wybranie hasła ->Medycyna alternatywna ->, a następnie w listwie wyboru wskazać –>Ziołolecznictwo->. Podziel uczniów na grupy i poleć wskazanie możliwości zastosowania w leczeniu następujących ziół: lipa szerokolistna, rumianek pospolity, mięta pieprzowa i szałwia lekarska wybierając z listy nazwy ziół
o uczniowie zapisują informacje na kartach pracy i w tabelce i przedstawiają wyniki swojej pracy; okazuje się, że często można zastosować zioła w pospolitych i niegroźnych chorobach i dolegliwościach
o wskaż potrzebę konsultacji z lekarzem w celu zapobiegnięciu pomyłki, czy też zaszkodzeniu sobie. W tym celu uczniowie mają ponownie wejść na w/w stronę internetową i wybrać -> Medycyna alternatywna-> i -> ziołolecznictwo ->, a następnie wskazać -> Bezpieczne stosowanie ziół ->.
4’. Aby uzyskać informacje o ziołach, zamiast internetu, można skorzystać z różnych publikacji książkowych, podanych na przykład w spisie literatury tegoż scenariusza
5. Przekaż uczniom, wcześniej przygotowaną przez wybranych uczniów, listę firm w Polsce zajmujących się przetwarzaniem ziół oraz podaj informację o Ojcach Bonifratrach i Franciszkanach - O. Grzegorzu i O. Klimuszko, zajmujących się uprawą ziół i ich przerobem. Zachęć do zajrzenia na strony internetowe zakonników:
o http://www.bonimed.ig.pl - w listwie wybrać-> produkty->
o http://bonifratrzy.co.pl - kliknij na środku strony (to będzie wejście), następnie wybrać hasło ->zielnik->, a dalej w spisie chorób wybrać tę, która nas interesuje
o http://phupanaceum.w.interia.pl - wybrać ->produkty-> i po ukazaniu się listy wybrać interesujący nas specyfik
o dodatkowo przekaż wszystkim listę sklepów zielarskich w naszym mieście (również wcześniej przygotowaną przez uczniów)
6. Wskaż aromaterapię i apiterapię jako metody pokrewne ziołolecznictwu.
7. Powiedz, że dwie pozostałe metody (hipoterapia i fizjoterapia) związane są głównie z układem ruchu i wymagają ścisłej współpracy ze specjalistą
o poleć wejść na stronę internetową http://www.hipoterapia.horsesport.pl/Hipoterapia%20jako%20forma%20terapii%20ruchowej.htm i odczytać wiadomości na temat schorzeń, które mogą być leczone tą metodą
o poleć przeczytanie wcześniej przeprowadzonego przez ucznia wywiadu z prowadzącym zajęcia hipoterapii w naszym mieście
8. Następnie przejdź do metod stosowanych ściśle w zakładach leczniczych. W tym celu poleć wyjaśnić pojęcia: sanatorium, uzdrowisko i zakład przyrodoleczniczy na stronie http://wiem.onet.pl
9. Aby poznać nazwy uzdrowisk polskich i ich rozmieszczenie poleć wejść na stronę http://www.sanatoria.com.pl wybierz z listy ->sanatoria w Polsce->, dalej z listwy wyboru kliknij na ->mapa->. Wspólnie z uczniami wyciągnijcie wnioski o rozmieszczeniu uzdrowisk i przyczyn takiej lokalizacji (mikroklimat, źródła, podłoże glebowe, lasy)
o następnie poleć wybrać z listwy ->profile leczenia-> i wybrać z listy chorób kolejno: drogi oddechowe, układ pokarmowy i narządy ruchu, czyli choroby interesujące nas ze względu na częstość występowania ich w wieku szkolnym
o z listy sanatoriów zajmujących się np.: układem ruchu wybieramy sanatoria dziecięce, a następnie odczytujemy zabiegi i wykonywane metody medycyny naturalnej, wspomagające leczenie w/w chorób
o poleć również wyjaśnić pojawiające się terminy, np.: cieplice i tężnie na stronach http://wiem.onet.pl i http://www.ciechocinek.pl/tężnie
10. Podsumowanie
o przypomnij metody medycyny naturalnej stosowane w domu
o wskaż, że leczenie w uzdrowiskach oparte jest przede wszystkim na medycynie naturalnej, zalecane przez lekarzy różnych specjalizacji medycyny tradycyjnej
o zapytaj czy uczniowie są w pełni przekonani o słuszności stosowania metod medycyny naturalnej?
Literatura
· Biegasiński J., Nasze zioła i leczenie się nimi, Wyd. Pracowni Stowarzyszenia „Księgarnia”, Warszawa, 1931
· Górnicka J., Apteka natury – poradnik zdrowia, Agencja Wydawnicza „Morex”, Warszawa
· Kuźnicka B., Dziak M., Zioła i ich zastosowanie, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1984
· Muszyński J., Roślinne leki ludowe, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa, 1958
· Muszyński J., Ziołolecznictwo i leki roślinne, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1958
· Słownik współczesnego języka polskiego, Wyd. Wilga, Warszawa 1996
· Tombak M., Jak żyć zdrowo i długo, Polskie Wydawnictwo Stowarzyszenia KS, Warszawa, 1998
· Turowska J., Olesiński A., Zarys zielarstwa, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1951
· Turowska J., Olesiński A., Historia zielarstwa, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1955
Załączniki
· karty pracy: lipa szerokolistna i szałwia lekarska
· lista producentów produktów zielarskich
Karta pracy
Waszym celem jest jak najdokładniejsze wypełnienie karty, dzięki informacjom zawartym na stronie internetowej.
Podaj nazwę zioła:
........................................................................
Stosowanie zewnętrzne:
.....................................
madziula05